جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

اقدامات متفاوت؛ گزارش جدید ارگ و استقبال افکار عمومی

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

حکومت افغانستان در یک اقدام تازه گزارش‌های از پیشرفت ها در عرصه‌های مختلف را نشر کرده است. ارگ ریاست جمهوری سلسله ای از این گزارش را در قالب‌های متفاوت از جمله ویدئو و عکس منتشر کرده است.

این گزارش‌ها دست کم در فضای مجازی برخلاف گذشته به گونه ی چشمگیری مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

نظریات ارائه شده در باره این پست در صفحه کاربری ارگ ریاست جمهوری به‌خصوص در فیس بوک اکثرا مثبت بوده و نشان می‌دهد که برخلاف گذشته که همواره ناسزاگویی و فحش‌های مختلف در این صحفه کاربری از سوی شهروندان افغان ارائه می‌شد، در مقابل این گزارش اکثر نظریات شهروندان مثبت ثبت شده است.

screenshot
ادبیات نظریات مردم زیر پست‌های صفحه ارگ تغییر کرده است

این گزارش‌ها که متفاوت‌تر از گزارش‌های قبلی ارگ می‌باشد، شامل ویدیو، عکس، انفوگرافیک و متن است که به صورت مختصر پیشرفت‌های کاری حکومت افغانستان را در عرصه‌های مختلف به تصویر کشیده است.

سال گذشته میلادی نظرسنجی که از سوی «بنیاد آسیا» منتشر شده بود، میزان نارضایتی مردم نسبت به کارکرد‌های حکومت وحدت ملی را بی پیشنه‌ نشان می داد. اما این گزارش‌ها و تصویر‌ها که جدیدا از سوی ارگ ریاست جمهوری منتشر شده، به نوعی روحیه‌ی مثبتی را در میان مردم خلق کرده است. تاهنوز از چهار بخش کاری حکومت ازجمله تعلیم و تربیه، مبارزه با فساد اداری، پیشرفت زنان در سهم گیری در عرصه‌های مختلف و بالابردن سطح اقتصاد افغانستان گزارش‌های مفصلی با آمار و ارقام نشر شده است. این گزارش‌های تازه که حاوی پیشرفت های حکومت وحدت ملی در عرصه های مختلف می‌باشد تاثیر بسیار مثبتی در افکار عمومی داشته است.

تعلیم و تحصیل

ویدیوی که در عرصه پیشرفت تعلیم و تحصیل ساخته شده نشان می‌دهد که تعلیم و تریبت پس از بخش امنیت بیشترین بودجه حکومت افغانستان را به خود اختصاص داده است. بر اساس این گزارش تصویری در سال1395 حدود 1.1 میلیون دانش‌آموز جدیدا وارد مکاتب افغانستان شده اند .

https://www.youtube.com/watch?v=VBHDrfgTkio

این ویدیو نشان می‌دهد که همه روزه 9.5 میلیون کودک و نوجوان افغان به مکتب می‌روند و این آمار، بیانگر افزایش چشمگیر 8.7 میلیونی نسبت به سال 1380 می باشد. از جمله‌ی این دانش‌آموزان 38 درصد آنان دختران هستند. این در حالی است که در سال 1380 اکثر دختران حق رفتن به مکتب را نداشند. در همین حال، گزارش ارگ نشان می‌دهد که حدود 300000 تن مشغول آموزش های عالی در افغانستان می‌باشند.

همچنان میزان سواد جمعت افغانستان که در سال 1380 به 12 درصد می‌رسید، اکنون به 38 درصد ارتقا کرده است. در این ویدیو آمده است که در سال 1395 بانوی اول افغانستان اولین دانشگاه دختران را در افغانستان افتتاح کرد.

مبارزه با فساد اداری

گزارش‌های نشر شده در بخش مبارزه با فساد اداری نیز رقم قابل ملاحظه‌ای را در امر مبارزه با مواد مخدر نشان می‌دهد. این گزارش نشان می‌دهد که در نتیجه اصلاح نظام  مالی کشور در درآمد های داخلی افغانستان 21 درصد افزایش داشته است. بااین وجود مجموع عواید داخلی از سال 2006 تا سال 2015 از 425 میلیون دالر به 109 میلیارد دالر افزایش یافته است. در همین حال بر اساس این گزارش 90 درصد از مقام‌ های دولتی دارایی‌های شان را ثبت کرده اند و هم‌چنان 25 درصد از کارمندان گمرک به دلیل فساد اداری اخراج شده اند.

ARG
انفوگرافیکی که میزان مبارزه با فساد اداری را نشان می‌دهد

پیشرفت زنان

در انفوگرافیکی که در این مورد ساخته شده، میزان سهم گیری زنان را در عرصه‌های مختلف با یک رقم درشت نشان می‌دهد. در این گزارش آمده است که 78 درصد آموزگاران در کابل را زنان تشکیل می‌دهد و در مجموع در سراسر افغانستان، میزان آموزگاران زن، 33 درصد می‌باشد.

در عرصه پولیس و نیروهای امنیتی نیز نقش زنان برجسته می‌باشد. بر اساس این گزارش حدود 1300 تن در پولیس افغانستان و در عین حال 2000 زن در کل نیروهای امنیتی افغانستان خدمت می‌کنند. با این حال 800 سرمایه گذاری خصوصی تحت رهبری زنان بوده  و 3700 تن داکتران زن نیز در افغانستان مشغول به کاراند. در بخش ورزش نیز گفته شده که صدها خانم در سطح بین المللی از افغانستان نمایندگی می‌کنند.

در بخش قضا در افغانستان، 240 قاضی زن و جود دارد و همچنان 28 درصد کارمندان وزارت معارف را زنان تشکیل می‌دهند.

ARG
انفوگرافیک که میزان نقش زنان را در جامعه نشان می‌دهد

بخش اقتصاد

در گزارش اقتصادی ارگ آمده است که صادرات افغانستان از سال 2013 تا 2015 از 420 میلیون دالر به 570 میلیون دالر افزایش یافته است. با این وجود تولید ناخالص داخلی افغانستان از سال 2006 تا سال 2015 از 7.6 میلیارد دالر به 20.34 میلیارد دالر رسیده است.

شرح بیشتر در انفوگرافیک

ARG
انفوگرافیک در مورد میزان صادرات و عاید داخلی افغانستان

علی اکبر همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان