جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

امریکا به پاکستان: روز تان سیاه می‌شود اگر طالبان را از بین نبرید

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

پس از کشته شدن ملا اختر منصور، جانشین ملا عمر به دستور مستقیم رییس جمهور امریکا در خاک پاکستان، قهر و غضب سیاست گران ارشد امریکا بر پاکستان هر روز آفتابی‌تر می‌شود.

در تازه‌ترین مورد، ریچارد اولسون نماینده ویژه امریکا برای افغانستان و پاکستان که در واشنگتن سخن می‌زد، به دور از زبان دیپلماتیک و خیلی صریح گفته است، اگر پاکستان طالبان و شبکه حقانی را از میان نبرد، روزهای تیره‌تری در پیش خواهد داشت.

به نوشته‌ی روزنامه دان پاکستان، آقای اولسون گفته است که” پاکستان هرگز کشور امنی نخواهد بود، به جز این که علیه شبکه های هراس افگن نظیر گروه طالبان و شبکۀ حقانی دست به کار نشود.”

Richard Olson
ریچارد اولسن، نماینده ویژه امریکا برای افغاانستان و پاکستان

شبکۀ حقانی از گروه‌های است که به شدت خطرناک توصیف شده و همواره مقامات افغان و خارجی آن را زیر حمایت آی.اس.آی پاکستان پنداشته است. این گروه بیشترین حمله های خونین انتحاری  را در افغانستان سازماندهی و راه اندازی کرده است. بر اساس برآورد های سازمان های امنیتی افغانستان ساحه فعالیت این گروه تروریستی کابل و کلان شهرهای مهم در شرق افغانستان است.

پیشتر اما سرتاج عزیز، مشاور امنیت ملی نخست وزیر پاکستان در واکنش به درخواست های مکرر دولت افغانستان برای محو طالبان افغانی گفته است که پاکستان نمی تواند جنگ افغان ها را در داخل خاک خود پیش ببرد. این یعنی پاکستان  برای نابودی لانه های طالبان افغانی که مسوول درجه یک ویرانی کنونی افغانستان پنداشته می‌شوند، خود را مسوول نمی داند.

Kabul blast
سربازی در حال گشت زنی بر آوارهای به جا مانده از یک حملۀ انتحاری در کابل

نگرانی های بی مورد

نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان و پاکستان همچنان باور دارد که اسلام آباد بخاطر رقابت‌های که با هند دارد، نقش دهلی نو را در افغانستان بیش از حد بزرگ نمایی کرده است.

ریچارد اولسن گفته است که ” نگرانی های پاکستان در پیوند با حضور روز افزون نفوذ هند در افغانستان بزرگ نمایی شده است.”

آقای اولسن افزوده است که نگرانی‌های پاکستان از این رهگذر که هند با گسترش نفوذش در افغانستان می‌خواهد به جدایی طلبان بلوچستان کمک‌های نظامی برساند، بی جا است. او تصریح نموده که” هند یکی از حامیان قوی دولت و ملت افغانستان بوده است. هرچند، هند کمک های نظامی اندکی به افغانستان انجام داده اما این کمک ها به لحاظ کیفی برای افغانستان خیلی مهم پنداشته می‌شود.”

Indo_Afghan
دیدار نخست وزیر هند از افغانستان

گروه‌های شبه نظامی جدایی در بلوچستان از نیم قرن به این سو در تلاش اند تا کشور مستقلی پاکستان تشکیل دهند که البته این جنبش از آغاز تاکنون از سوی اسلام آباد به شدت سرکوب شده است.  نیرومند شدن این شبه نظامیان جدایی طلب برای پاکستان به کابوس می ماند.

تعهد جدی

همزمان با این، این نماینده آمریکا تاکید کرده که واشنگتن از سال دوهزار وهژده تا سال دوهزار و بیست میلادی سالانه دست کم 3 میلیارد دالر امریکایی را برای تقویت و حمایت از افغانستان فراهم می‌کند. او تاکید کرده که ادارۀ اوباما همچنان مشغول لابی‌گری در کانگرس امریکاست تا یک میلیارد دالر دیگر را برای تقویت اقتصاد افغانستان به عنوان کمک این کشور گردهم آورد.

پیشتر گزارش وزارت دفاع امریکا نوشته است که امریکا در سال روان میلادی دست کم 3.62 میلیارد دالر را برای تقویت نیروهای امنیتی افغانستان فراهم می‌کند.

US Army
یک مربی امریکایی مشغول آموزش یک سرباز افغان

آقای اولسون همچنان بر خلاف ادعای ارتش و سیاست‌گران پاکستان که مدعی اند، هند بیست و چهار کونسل‌گری در نزدیکی مرزهای این کشور دارد، می‌گوید هند به گونۀ رسمی چهار کونسل‌گری در افغانستان دارد که از آن تنها برای مقاصد دیپلماتیک کار گرفته می‌شود.

پاکستان بارها ادعا کرده که هند زیر چتر این کونسل‌گری ها جاسوس ها و مخبرهایش را به پاکستان می فرستد و باعث اخلال نظم و امنیت پاکستان می شود. ادعای که همیشه از سوی دولت های افغانستان و هند بی بنیاد دانسته شده است.

مرگ روند صلح

همزمان با این اظهارات مقامات امریکایی در باره پاکستان و تاکید بر نابودی طالبان، گروه پگواش اعلام کرده که احتمال ناکامی روند صلح پس از ملامنصور وجود دارد.

 ملا اختر منصور ماه گذشته در حمله هواپیمای بی سرنشین امریکا در بلوچستان پاکستان کشته شد.

Akhtar Mansour's dead
بقایای موتر حامل ملا اختر منصور

اما اکنون، پگواش که چندی پیش نمایندگان طالبان را در قطر میزبانی کرده بود گفته است که کشتن رهبر طالبان به کندی و حتا لغو روند صلح منجر می‌شود. هرچند، اداره رییس جمهور اوباما در بیان نامه که پس از کشتن ملا اختر منصور، رهبر پیشین طالبان به رسانه ها فرستاد، اختر منصور را مانعی بر سر راه صلح در افغانستان اعلام کرد و مرگ وی را به فال نیک گرفت.

پس از کشته شدن ملا اختر منصور، طالبان فورن روستا زاده یی به نام ملا هیبت الله آخند را به رهبری طالبان گماشت. گفته می شود، وی مانند رهبران پیشین سواد کافی ندارد اما در قساوت و بی رحمی از رهبران پیشین گروه طالبان چیزی کم ندارد.

Taliban leader Haibatullah
ملا هیبت الله آخند، رهبر تازه طالبان

فرصت استثنایی

با آن که دولت افغانستان در طول بیش از یک دهه گذشته همواره ادعا نموده بود که طالبان دارای حمایت های دولتی در اسلام آباد است، اما توفق همراهی جدی بین المللی را نیافته بود.

با این حال اکنون ایالات متحده به عنوان مرکز مبارزه با تروریزم در جنوب آسیا نشانه های از نارضایتی جدی و فشار گسترده را بر اسلام آباد به خاطر حمایت آن کشور از تروریزم در افغانستان بروز می دهد.

به نظر برخی از آگاهان موضع گیری جدید واشنتگن در مقابل اسلام آباد می تواند به عنوان فرصت استثنایی برای نابودی طالبان و منابع حمایتی آن ها در پاکستان تلقی شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان