از احمد ایشچی تا قربانیان جنگ؛ ثبت 1.17 میلیون شکایت از افغانستان در دادگاه بین‌المللی کیفری

توسطابوذر ملک نژاد

بهمن ۲۸, ۱۳۹۶ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲

به دنبال درخواست دادگاه بین‌المللی کیفری از قربانیان جنایات جنگی در افغانستان مبنی بر درج شکایت شان در این دادگاه، گزارش‌هایی از ثبت بیش از 1 میلیون شکایت در مورد جرایم جنگی، از افغانستان در این دادگاه منتشر شده است.

این دادگاه گفته که جمع‌آوری اسناد و شواهد در مورد قضیه‌های احتمالی جرایم جنگی در افغانستان از 20 نوامبر سال گذشته شروع و به تاریخ 31 جنوری سال جاری پایان یافت که تاکنون حدود 1.17 میلیون شکایت به این دادگاه رسیده است.

دادگاه بین‌المللی کیفری که مرکز آن در شهر‌ هاگ آلمان است، روند دریافت شکایت‌ها در مورد احتمال وقوع جرایم جنگی در افغانستان را سه ماه پیش آغاز کرد.

عبدالودود پدرام، کارمند سازمان حقوق بشر و محو خشونت گفته که ادعا‌های ارایه شده به دادگاه بین‌المللی کیفری یا «آی سی سی» متشکل از دعواهای ارتکاب جرایم توسط طالبان، داعش، نیروهای امنیتی افغان، جنگ‌سالاران وابسته به حکومت، ائتلاف به رهبری امریکا و ادارات استخباراتی کشورهای خارجی در افغانستان می‌باشد.

شکایت احمد ایشچی

احمد ایشچی، والی پیشین ولایت جوزجان که عبدالرشید دوستم، معاون اول رییس جمهوری افغانستان را به شکنجه و بدرفتاری در برابر خودش متهم کرده بود، نیز در این دادگاه شکایت درج کرده است.

احمد ایشچی
احمد ایشچی

او در ماه قوس سال گذشته ادعا کرد که جنرال عبدالرشید دوستم و افرادش چندین روز او را مورد شکنجه و بدرفتاری قرار داده‌اند.

این در حالی است که دادگاه بین‌المللی کیفری گفته که پرونده‌های جرایم جنگی و ضد بشری در افغانستان از اول ماه می‌سال ۲۰۰۳ به این‌طرف را بررسی می‌کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *