جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
11 بازدید

زیربناسازی افغانستان؛ 14 برنامه ی زیربنایی اقتصادی در حال اجرا

خواندن 9 دقیقه
0
(0)

خط آهن افغانستان چین

به دنبال اعلام سفیر چین در کابل از آغاز کار ساخت راه‌آهن چین – افغانستان، رییس اداره مستقل راه‌آهن افغانستان در ماه دلو سال گذشته گفت که افغانستان آمادگی جدی برای اجرای این طرح پنج‌جانبه دارد. محمد یما شمس، رییس اداره مستقل راه‌آهن افغانستان به خبرنامه گفت که انجام مطالعات فنی- اقتصادی این پروژه‌ی پنج‌جانبه از  شیرخان بندر تا شبرغان با هزینه ۹ میلیون دالر تکمیل شده و قرار است که کارهای عملی این پروژه به زودی آغاز شود.

یو جینک سفیر چین، در ماه دلو سال گذشته‌ی خورشیدی در دیدار با رییس جمهور غنی از آغاز ساخت راه‌آهن افغانستان و چین، در آینده نزدیک خبر داد.

China Railways

شبکه‌ی خط آهن که از چین به افغانستان می‌آید، از کشورهای قرغزستان و تاجکستان عبور کرده و بعد از آن از طریق شمال افغانستان به خط آهن ایران وصل می‌شود. این پروژه ۲۱۰۰ کیلومتر طول دارد که حدود ۱۱۵۴ کیلومتر آن از خاک افغانستان عبور می‌کند.

گاز تاپی

در بیست و چهارمین اجلاس کمیته رهبری «تاپی» که در ماه حمل سال جاری خورشیدی در عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان برگزار شده بود، چهار شرکت از کشورهای عضو این پروژه برای سرمایه گذاری دو صد میلیون دالری روی این پروژه اعلام آمادگی کردند.

تاپی (Turkmenistan, Afghanistan, Pakistan, India)  گاز ترکمنستان را از حوزه گالکینیش که ذخایر آن تا ۱۶ تریلیون متر مکعب برآورد شده از راه ولایات هرات، هلمند، فراه و قندهار افغانستان به کویته پاکستان و از آنجا به شهر ملتان این کشور منتقل می‌کند و بالاخره در منطقه موسوم به مفاضلکا در پنجاب هند به پایان می‌رسد.

TAPI

مقامات افغانستان و سه کشور دیگر اعلام کرده‌اند که بخشی از لوله گاز تاپی در درون افغانستان زیرزمینی خواهد گذشت.

لوله انتقال گاز تاپی حدود ۱۸۱۴ کیلومتر طول دارد که ۱۴۷ کیلومتر از خاک ترکمنستان، ۷۳۵ کیلومتر از خاک افغانستان عبور‌ کرده  و با طی ۸۰۰ کیلومتر در پاکستان، به شهر فاضیلکا در هند خواهد رسید.

برق 500 کیلوولت ترکمنستان

پروژه برق پنجصد کیلووات یکی از پروژه‌های اساسی واردات برق آسیای میانه به افغانستان است که مطالعات فنی آن در سال ۲۰۱۲ میلادی انجام شده است. این پروژه، ۵۰۰ کیلوولت برق زنده در ساعت را از مسیر شبرغان به پل‌‌خمری و با عبور از کابل و ننگرهار به پاکستان صادرمی کند. زمانی که روی طرح این پروژه توافق صورت گرفت کار مطالعه فنی آن به داوطلبی بین‌المللی گذاشته شد که شرکت آلمانی فیشنر برنده نهایی آن اعلان گردید.

TUTAP

انترنت منطقه ای

وزارت مخابرات افغانستان به غیر از پاکستان، قرارداد خرید انترنت با کشورهای دیگر منطقه نیز منعقد کرده است. عبدالرزاق وحیدی، وزیر مخابرات افغانستان قراداد خرید ۱۰ جی بی انترنت را با قزاقستان مذاکره کرده و نهایی نموده است. این قرارداد سه ماه پیش در «آستانه» پایتخت قزاقستان امضاء شد.

پیش از این قرارداد، عبدالرازق وحیدی در جریان  استیضاح خود در پارلمان افغانستان گفته بود که وزارت مخابرات مسیرهای بدیل پاکستان را از کشورهای قزاقستان، قرغیزستان، روسیه، ازبکستان، ترکمنستان و ایران برای خرید انترنت فراهم ساخته است.

Internet

راه لاجورد

سومین نشست فنی، ترانزیتی و ترانسپورتی پنچ ‌جانبه راه لاجورد، در ماه حمل سال جاری خورشیدی در شهر انقره ترکیه مورد توافق قرار گرفت. در این نشست که تحت ریاست مشترک افغانستان و ترکیه دایر شده بود، نمایندگان پنج کشور دخیل اشتراک کرده بودند و روی نهایی شدن موافقت‌نامه نهایی این مسیر بحث کردند.

راه لاجورد در ادامه تقلای افغانستان برای توسعه ترانزیت و تجارت این کشور از سوی کابل طرح و پیگری می‌شود که از بنادر آقینه و ترغندی در شمال و غرب افغانستان آغاز، با عبور از بندر ترکمن باشی در ترکمنستان، وارد باکو در آذربایجان و پس از آن به تفلیس و پوتی در گرجستان و کارس و استانبول ترکیه وصل می‌شود که از این مسیر وارد مرزهای اروپا می‌گردد.

Lajaward

کاسا یک هزار

پروژه کاسا یک‌هزار (CASA-1000) یکی از پروژه‌های بزرگ منطقه‌ای آسیای مرکزی است که انرژی برق مازاد قرغزستان و تاجکستان را با تمدید ۱۲۵۰ کیلومتر لین با ولتاژ بلند ۵۰۰ کیلو وات به افغانستان و پاکستان انتقال می‌دهد.

با این وجود این پروژه برای افغانستان یکی از پروژه های بزرگ عایدات منطقه‌ای به شمار می رود که این کشور از مدرک هر میگاوات برق، یک دالر و بیست و پنج سنت عاید به دست می آورد. مجموعه درآمد سالیانه افغانستان از این پروژه ۳۰ تا ۴۰ میلیون دالر برآورده شده است.

طرح انتقال این پروژه در ماه ثور سال جاری با حضور عبدالله عبدالله، رییس اجراییه دولت افغانستان و نمایندگان عالی رتبه تاجیکستان، قرغزیستان و پاکستان رسمن افتتاح شد.

عبدالبصیر عظیمی، سخنگوی وزارت انرژی و آب افغانستان در گفتگو با خبرنامه گفت این پروژه دارای سه استیشن تبدیل برق «ای سی» به «دی سی» در مناطق سنگتوده تاجکستان، کابل و پشاور خواهد بود. سخنگوی وزارت انرژی و آب در عین حال تاکید کرد که این پروژه تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی تکمیل خواهد شد.

KASA-1000

این لاین برق که از ولایت‌های بغلان، پروان، کابل، و ننگرهار افغانستان می‌گذرد، ظرفیت آن در مناطق سنگتوده تاجکستان ۱۳۰۰ میگاوات، در کابل ۳۰۰ میگاوات و در پشاور ۱۳۰۰ میگاوات، می‌باشد.

کارخانه سمنت جبل السراج

کارخانه تولید سمنت جبل السراج ولایت پروان پس از گذشت ۲۰ سال، ۱۷ حمل سال جاری دوباره آغاز به کار کرد.

این کارخانه، اولین فابریکه تولیدی سمنت در افغانستان است که در سال ۱۳۳۷ خورشیدی ایجاد شد. این شرکت تولیدی تا سال  ۱۳۷۵ فعالیت تولیدی پایداری داشت. اما پس از آن، با کاهش تولیدات رو برو گشت و سود اقتصادی آن رو به کاهش شد که در سال ۱۳۸۳ به دلیل نبود انرژی برق، با رکود کامل مواجه شد.

با آغاز کار این کارخانه برای نزدیک به ۱۲۰ تن به شکل مستقیم و برای نزدیک به ۵ هزار تن به شکل غیر مستقیم زمینه کار فراهم شده است.

Jabal-us-seraj

عبدالقدوس حمیدی، معین تخنیکی وزارت معادن و پترولیم در محفل افتتاح این کارخانه گفت که فابریکه سمنت جبل سراج به شکل شبانه روزی یکصد تن سمنت معادل دوهزار خریطه‌ی پنجاه کیلویی را در دو شیفت کاری تولید می کند.

موافقت‌نامه سه جانبه بندر چابهار

توافق‌نامه‌ی سه‌جانبه‌ی هم‌کاری‌های ترانسپورتی و ترانزیتی چابهار 3 جوزای امسال در تهران میان افغانستان، هند و ایران  امضا شد.

محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان در مراسم عقد این توافق‌نامه گفت که آسیا در حال تبدیل شدن به یک قاره اقتصادی است و ما به عنوان رهبران مردم این قاره رسالت داریم که سرنوشت این مردم را تغییر دهیم. او گفت که “اراده ما از توافق‌نامه‌ی چابهار شروع خواهد شد و پایان آن هم‌کاری‌های گسترده خواهد بود.”

chabahar

این موافقت‌نامه به دنبال دو نشست فنی سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ در شهرهای دهلی جدید و تهران به امضا می‌رسد.

بازسازی قصر دارالامان

نوار بازسازی قصر تاریخی دارالامان حدود 20 روز پیش توسط رییس جمهوری افغانستان با حضور مقام های ارشد دولتی قطع شد.

رییس جمهوری اولین جلسه کمیسیون عالی توسعه شهری را به صورت نمادین در این قصر برگزار کرد. او در افتتاح پروژه بازسازی این قصر گفت که شاهد برگشت به گذشته‌ی پر افتخار و شروع تهداب‌گذاری برای آینده‌ی روشن هستیم. رییس جمور افغانستان اضافه کرد که “امروز ما به گذشته بازمی گریدم تا بنیادهای آینده را بگذاریم.”

محمد اشرف غنی در عین حال گفت که آغاز بازسازی این قصر، شروع جدیدی برای افغانستان و تمام شهرهای این کشور خواهد بود.

Dar-ul-Aman

کابینه حکومت وحدت ملی افغانستان در نشست ۱۹حوت سال گذشته تصویب کرده که قصر دارالامان افغانستان در غرب شهر کابل باید با هزینه حدود ۱۶ میلیون دلار بازسازی شود.

بند سلما

بند سلما در هرات حدود دو هفته پیش از سوی رییس جمهوری افغانستان و نخست وزیر هند گشایش یافت. این بند که از سال ۲۰۰۶ میلادی با کمک سه‌صد میلیون دالری هندوستان در حال ساخت بود، به بهره برداری سپرده شد.

قرار است بند سلما در ولسوالی چشت هرات حدود 42 میگاوات برق تولید کند و زمین‌های بیش از شش‌صد روستا را نیز در این ولایت آبیاری کند.

گشایش بند سلما در افغانستان یکی از بزرگترین پروژه های زیربنایی است که دهلی نو در طول سیزده سال گذشته در این کشور انجام داده است. علاوه بر این، ساختمان جدید پارلمان افغانستان و آسفالت جاده زرنج-دلارام با هزینه بیش از یک صد میلیون دالر و طول ۲۱۵ کیلومتر از جمله پروژه های دیگری زیربنایی است که هندوستان در افغانستان ساخته است.

salma dam

بند کجکی

تفاهم‌نامه بند کجکی به تاریخ 19 جوزا با حضور رییس جمهور غنی، میان وزارت انرژی و آب و ‌ شرکت خصوصی ساختمانی ترکی «هفتاد و هفت» امضا شد.

علی احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب در  محفل عقد این قرار داد گفت که بعد از امضای این تفاهم‌نامه، این شرکت خصوصی هفتاد و هفت طرح پیشنهادی خود را به مدت سه ماه به  این وزارت ارایه خواهد کرد و بعد از دیدن طرح پشنهادی، این قرارداد امضاء خواهد شد. این پروژه شامل تولید ۱۰۰ میگاوات برق و همچنان افزایش ذخیره یک میلیارد متر مکعب آب می باشد.

Kajaki

مقامات وزارت انرژی و آب و افغانستان گفته اند برنامه که آنان طرح کرده اند در ماه اکتوبر سال جاری میلادی کار این توربین را نیز به بهره برداری می سپارند. او اضافه کرد که با بهره برداری توربین شماره سه، ظرفیت تولیدی بند برق کجکی به 151  میگاوات برق خواهد رسید.

راه آهن هرات تورغندی

مقام‌های وزارت فواید عامه از آغاز به کار راه آهن هرات- تورغندی خبر داده اند. آنان می‌گویند که رییس جمهور غنی در سفرش به هرات بخاطر افتتاح بند سلما، از این راه آهن دیدن کرده و گفته است که کار این راه آهن به زودی آغاز خواهد شد.

Herat railways

رییس جمهور در سفرش به ولسوالی چشت گفته است که احداث این راه آهن می‌تواند به رشد سکتور معادن در مناطق مرکزی افغانستان کمک کند. در همین حال مقام‌های وزارت معادن و پترولیم  افغانستان نیز تاکید دارند که این راه آهن می‌تواند به توسعه معادن در مناطق مرکزی افغانستان کمک کند.

بند بخش آباد

قرار داد مجدد ساخت بند “بخش آباد” ولایت فراه، میان وزارت انرژی و آب و شرکت ایتالیایی “هایدرو آرک”  به ارزش ۴٫۵ میلیون دالر که از بودجه انکشافی دولت افغانستان پرداخت می شود، امضا شد.

این بند با ظرفیت تولید ۲۷ میگاوات برق، ظرفیت ذخیره آبی آن ۱۳۶۰ مترمکعب می‌باشد و از آب‌های ذخیره آن حدود ۱۰۴ هکتار زمین زراعتی در ولایت فراه  آب‌یاری خواهد شد.

Bakhshabad

این بند بر روی دریای فرارود ساخته می‌شود و کمک می‌کند در فصل‌های تابستان آب این دریا نه‌خشکد و در توسعه زراعت و محیط زیست ولایت فراه کمک نماید.

طرح پنج‌ساله کشت زعفران

شورای عالی اقتصادی افغانستان در نشست روز یک‌شنبه هفته گذشته با حضور رییس جمهور غنی، طرح ملی پنج‌ساله‌ی توسعه‌ی تولید پایدار زعفران را تایید کرد.

در این جلسه طرح ملی پنج ساله‌ی انکشاف تولید پایدار زعفران از سوی اسدالله ضمیر، وزیر زراعت ارایه شد. او اقلیم و جفرافیای افغانستان را برای کشت زعفران مناسب دانست.

zafaran

آقای ضمیر، افزود که تا 5 سال آینده، تولید زعفران از 3.5 تن به 14 تُن افزایش خواهد یافت که در آمد آن در آینده‌ها از 4.5 میلیون دالر می‌تواند به 200 میلیون افزایش یابد.

نصیر فیضی همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان