بازار روستایی؛ ابتکار بنیادین و دستاورد بزرگ

نمایشگاه سه روزه تولیدات محلی و صنایع روستایی تحت عنوان «بازار روستایی» در کابل افتتاح شد. در این نمایشگاه بیش از 110 کارآفرین روستایی از ولایت‌های مختلف افغانستان، صنایع و تولیدات شان را به نمایش گذاشته اند.

نصیر احمد درانی، وزیر احیا و انکشاف دهات در مراسم گشایش بازار روستایی گفت که برگزاری این نمایشگاه بخشی از برنامه‌های توسعه صنایع روستایی افغانستان بوده است.

اکبر رستمی، سخنگوی وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان در گفتگو با خبرنامه گفت که دستاوردهای این برنامه ایجاد بیش از 5 هزار گروه پس‌انداز، 500 اتحادیه قرضه و پس انداز و 1300 گروپ تولیدی روستایی بوده است.

آقای رستمی تاکید کرد که اجرای این برنامه در پنج ولایت، نتیجه بخش بوده و رهبری وزارت انکشاف و دهات افغانستان برنامه توسعه آن را در ولایت‌های دیگر افغانستان نیز دارد.

به گفته مسولان ارشد وزارت احیاء و انکشاف دهات افغانستان این برنامه 600 کارآفرین محلی را تقویت مالی و هم‌چنان ظرفیت‌سازی کرده است. با این وجود حدود 68 هزار کار دوامدار مستقیم، غیر مستقیم و موسومی در پنچ ولایت و 27 ولسوالی ایجاد شده است که از آن جمله 64 درصد نیروی کاری این برنامه را زنان تشکیل می‌دهند.

وزیر احیا و انکشاف دهات افغانستان حین بازدید از این نمایشگاه
وزیر احیا و انکشاف دهات افغانستان حین بازدید از این نمایشگاه

شگوفایی صنایع روستایی

در این نمایشگاه کارآفرینانی از نقاط دوردست افغانستان شرکت کرده بودند. وزیر احیا و انکشاف دهات افغانستان گفت که کارآفرینانی که آنان تحت پوشش قرار داده، کسانی نیستند که در مراکز ولایات زندگی می کنند. آقای درانی می‌گوید این “برنامه در دور‌دست‌ترین نقاط افغانستان رفته است، دروازه هرخانه را زده اند و هرکس هر کسب و کاسبی را که یاد داشتند، جمع آوری کردند، آنان را مورد حمایت قرار دادند و روی آنان سرمایه گذاری کردند و اینک ظرفیت هرکدام رشد کرده و حالا ما شاهد هفتاد و یکمین نمایشگاه آن در کابل می باشیم.”

وزیر احیا و انکشاف افغانستان در عین حال از کمک های فنی به این کارآفرینان روستایی یادآوری کرد و گفت که این وزارت به لحاظ فنی ظرفیت مدیریتی و حسابی این کارآفرینان را نیز توسعه داده است.

با این حال اکبر رستمی سخنگوی این وزارت نیز می‌گوید که توجه آنان بیشتر روی روستاها و قریه‌های دور افتاده بوده است که فرهنگ هر روستا و صنایع دستی که آنان دارد وارد بازار شود.

رستمی گفت که “مردم که در شهرهای ولایات زندگی می‌کنند، آنان برای خود می‌توانند کاری کنند، مابیشتر دستان کسانی را گرفته ایم که صدا ندارند، همیشه محروم بوده اند و در پشت دیوارها و میان کوه ها زندگی کرده اند”

با این وجود در این برنامه بیش از 900 کارآفرین کوچی نیز از ولایت‌های مختلف افغانستان با عرضه صنایع دستی و تولیدات روستایی شان شرکت کرده اند.

نمای یکی از گوشه های این نمایشگاه
نمای از گوشه‌ی این نمایشگاه

کارآفرینان زن

نمایشگاه صنایع روستایی با 110 غرفه‌ی مختلف محصولات و صنایع روستایی در کابل آغاز به کار کرد.  57 درصد این نمایشگاه را زنان کارآفرین روستایی مدیریت می کنند و در کل در برنامه توسعه روستایی 64 درصد زنان شرکت کرده اند.

خانم های که تحت پوشش این برنامه اند، از طریق گروه های پس انداز 136 میلیون افغانی پس انداز کرده اند که از این طریق، پس‌انداز زنان دیگری را به کار گماشته و برنامه های تجاری برای شان راه‌اندازی می‌شود.

در عین حال این پس انداز‌‍ ها در بخش‌های صنایع روستایی همانند قالین بافی و تولید مواد غذایی، تا کنون برای دست‌کم 40 خانم دیگر اشتغال زایی نموده است.

علاوه بر این ها، 55 درصد مجموع 908 کوچی که در این برنامه شرکت کرده اند را زنان تشکیل می دهند.

صدیقه تمسکی، یکی از کارآفرینان هراتی به خبرنامه گفت که بیشتر محصولات پارچه‌های ابریشمی را به نمایش گذاشته و مراحل تولید تا فروش آن را با تیم کاری خود انجام می دهد. این خانم روستایی بیش از پنجاه تقدیرنامه از شرکت های داخلی و خارجی دریافت کرده است.

صدیقه می‌گوید که “خودما تخم ابریشم را به پیله، پیله را به تار و تار را به پارچه تبدیل می‌کنیم و بعد توسط خیاط‌های خودما از پارچه ها، لباس های از قبیل کد شلوار، یخن قاق، نکتایی و امثال آن را می‌‌سازیم.”

اکبر رستمی، سخن‌گوی وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان
اکبر رستمی، سخن‌گوی وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان

این برنامه  

برنامه توسعه صنایع روستایی در سال 2010 میلادی توسط وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان ایجاد شد و هدف آن، رشد اقتصاد روستایی، تقویت کارآفرینی محلی، افزایش عواید و ایجاد فرصت‌های کاری دوامدار برای روستایی های افغان عنوان شده است.

این برنامه در پنج ولایت افغانستان شامل هرات، بامیان، بلخ، ننگرهار و پروان اجرا می شود. برنامه انکشافی در مجموع 27 ولسوالی و 747 قریه را تحت پوشش قرار داده که در طول شش سال گذشته 35 میلیون دالر برای آن هزینه شده است.

نصیر فیضی و پریوش گوهری هم‌کاران این گزارش بوده اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *