جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
6 بازدید

بازسازی دارالامان؛ نگاه متفاوت اشرف غنی به گذشته تاریخی افغانستان

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

نوار بازسازی قصر تاریخی دارالامان امروز دوشنبه توسط رییس جمهوری افغانستان با حضور مقام های ارشد دولتی قطع شد.

رییس جمهوری اولین جلسه کمیسیون عالی توسعه شهری را به صورت نمادین در این قصر برگزار کرد. او در افتتاح پروژه بازسازی این قصر گفت که شاهد برگشت به گذشته‌ی پر افتخار و شروع تهداب‌گذاری برای آینده‌ی روشن هستیم. او اضافه کرد که “امروز ما به گذشته باز می‌گردیم تا بنیادهای آینده را بگذاریم.”

رییس جمهور افغانستان در عین حال گفت که آغاز بازسازی این قصر، شروع جدیدی برای افغانستان و تمام شهرهای این کشور خواهد بود.

او تاکید کرد که این پروژه  تنها پروژه احیای قصر نیست، بلکه ایجاد یک شهر به صورت اساسی با تمام معیارهای شهری خواهد بود. محمد اشرف غنی افزود که در آینده ارگان های دولتی در این منطقه انتقال خواهد یافت که شروع آن از انتقال شورای ملی به این منطقه شد.

او هم‌چنان در اعتراض به روند کنونی ثبت املاک در افغانستان گفت که جایداد ها در این کشور مصون نیست و تاکید کرد که بر اساس برنامه ریزی های حکومت اش تا ۹ سال بعد هر فرد افغان دارای جایداد شرعی و قابل قبول خواهد بود.

دکتر عبدالله عبدالله در جریان مراسم امروز در قصر دارالامان
دکتر عبدالله عبدالله در جریان مراسم امروز در قصر دارالامان

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت افغانستان نیز در مراسم گشایش کار بازسازی این پروژه گفت که اراده حکومت وحدت ملی برای بازسازی این قصر جدی است و تمام پیشنهادات وزارت شهرسازی از طرف حکومت تصویب شده است و آنان برای شروع این کار حمایت حکومت را دارند.

عبد الروف ابراهیمی رییس مجلیس نمایندگان افغانستان نیز از افتتاح بازسازی این قصر ابراز خرسندی کرده گفت که نمای این قصر یک تصویر بدی از جنگ داشت و حالا می خواهیم با بازسازی این قصر، تصویر صلح و بازسازی را به مردم ارائه کند.

کابینه حکومت وحدت ملی افغانستان در نشست ۱۹حوت سال گذشته تصویب کرده که قصر تاریخی دارالامان افغانستان در غرب شهر کابل باید با هزینه حدود ۱۶ میلیون دلار بازسازی شود.

حفظ میراث‌های فرهنگی، تاریخی، جذب جهان‌گردان و احیای هنر معماری دوران امانی، از جمله هدف‌های بازسازی این قصر است که توسط رییس جمهوری پیشنهاد شده تا در مدت ۵ سال آینده کار آن تکمیل ‌شود.

رییس جمهور غنی حین صحبت در برنامه امروز قصر
رییس جمهور غنی حین صحبت در برنامه امروز قصر

طرح دراز مدت

رییس جمهوری افغانستان در بخشی از سخنرای های امروز اش در قصر دارالامان گفت که این پروژه یکی از پروژه های دراز مدت حکومت وحدت ملی است.

عبدالعزیز ابراهیمی، مشاور مطبوعاتی وزارت شهرسازی و مسکن افغانستان در گفتگو با خبرنامه گفته بود که پول این پروژه از بودجه‌ی دولت مصرف شده و در بخش فنی، بانک جهانی آن را حمایت خواهد کرد.

در بازسازی این پروژه که وزارت اطلاعات و فرهنگ، بنیاد فرهنگی آغا خان و هم‌چنان ریاست جمهوری همکار‌ان وزارت شهرسازی هستند، معماری گذشته‌ی این قصر احیا خواهد شد.

به گفته‌ی آقای ابراهیمی، با آغاز پروژه احیای این ساختمان تاریخی، زمینه اشتغال‌زایی برای بسیاری‌ از شهروندان به‌خصوص شرکت‌های که در بخش آبداد کار می‌کنند، فراهم خواهد شد.

رییس جمهور و رییس اجرایی در مراسم افتتاح پروژه بازسازی قصر
رییس جمهور و رییس اجرایی در مراسم افتتاح پروژه بازسازی قصر

فصل نا تکمیل تاریخ

قصر دارالامان کابل یکی از بناهای تاریخی افغانستان معاصر به شمار می‌رود. این قصر 93 سال پیش در زمان شاه امان‌الله ساخته شده بود. اما اکنون پس از جنگ های دهه نود تبدیل به ویرانه شده است.

شاه امان الله آن را به عنوانی یکی از بناهای مهم دولت خود ساخته بود، اما کمتر از دو سال از آن استفاده کرد که سلطنتش پایان یافت. او قصد داشت این ساختمان مجلل، محلی برای پارلمان جدید افغانستان شود، اما پس از سرنگونی شاه امان‌الله، این قصر سال‌ها متروک ماند. اینک محمد اشرف غنی نهمین رییس جمهوری افغانستان، می‌خواهد این «فصل ناتکمیل» تاریخ را تکمیل کند و با بازسازی و انتقال اداره های حکومتی در این منطقه به آرمان امان الله خان جامه عمل بپوشاند.

با این حال رییس جمهور غنی در سخنان امروز اش در افتتاح پروژه بازسازی این قصر نیز گفت که بازسازی این قصر، تکمیل کننده «فصل نا تکمیل» تاریخ کشور است. رییس جمهوری، این طرح را، یک طرح ملی دانسته و گفت که “علاوه بر این که پروژه دارالامان یک نیاز اساسی است، دیدگاه امان الله خان نیز است که با تطبیق آن «فصل ناتکمیل» تاریخ افغانستان را تکمیل می‌کند.”

بازسازی قصر دارالامان پیش از این نیز از سوی یکی از شهرداران حامد کرزی رییس جمهور پشین افغانستان گرفته شده بود، اما جنبه عملی نیافت. چهار سال قبلمحمد یونس نو اندیش، شهردار وقت کابل اعلام کرد که  این قصر را با اعانه های مردمی  بازسازی می کند، کاری که در ابتدا با استقبال حکومت و نهادهای مسوول قرار گرفت.

وی بخاطر جمع آوری پول این پروژه، یک حساب بانکی باز کرد و شماری از بازرگانان، مقام های دولتی و نمایندگان پارلمان، کمک‌های خود را به این حساب بانکی شهرداری کابل واریز کردند.

قصر دارالامان در روزگار قدیم
قصر دارالامان در روزگار قدیم

یک صد سال قدمت

قصر دارالامان در گذشته از شهرت خاصی برخوردار بود و گفته می‌شود که در سال‌های اول ساخت این ساختمانِ با شکوه، جاده‌های منتهی به دارالامان را درخت‌های زیبایی محسور کرده بود و قصر در میان شاخه‌های سر به فلک کشیده و نهرهای جاری آب جلوه‌ای خاص به خود گرفته بود.
این روزها اما با عبور از کنار این قصر  نه از درختان سر به فلک کشیده آن خبری است، نه از زیبایی و جلال آن قصر جادویی و نه از شکوه حکومت امان‌الله‌خان. تنها چیزی که به چشم می‌خورد اسکلیت نیمه ویران قصر است که چون استخوان‌های در هم شکسته پرنده آهنینی، با مرگ دست و پنجه نرم می‌کند.

این قصر مجلل در سال های ۱۳۰۴-۱۳۰۶ خورشیدی و در زمان سلطنت امان الله خان، پادشاه وقت افغانستان، تحت نظر مهندسان آلمانی ساخته شد. این قصر در زمان که آباد بود، حدود ۱۵۰ اتاق بزرگ و کوچک داشت.

در دوران سلطنت امان الله خان مناسبات سیاسی دولت افغانستان و آلمان در شرایطی خوبی قرار داشت و به همین دلیل بود که 22 مهندس آلمانی برای همکاری با معماران افغان در امور شهرسازی و تعمیرات به افغانستان آمدند و این قصر از جمله ساختمان‌هایی بود که به دست مهندسان آلمانی ساخته شد.

در سالهای دهه شصت خورشیدی وزارت دفاع افغانستان از این قصر استفاده می کرد و در کودتای ۱۶ دلو ۱۳۶۸ خورشیدی به رهبری ژنرال شهنواز تنی، وزیر دفاع پیشین افغانستان علیه دولت دکتر نجیب الله، این محل هدف بمباران قرار گرفت و بخشی از آن ویران شد.

دارالامان در جنگ های داخلی سالهای دهه هفتاد خورشیدی آسیب بیشتری دید و سرانجام به ویرانه ای تبدیل شد و در دو دهه گذشته، مورد استفاده نبوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان