پیزای تنوری، پیزای افغانی

در این جمعه مهمان یکی از رستوران های کابل شده ایم که در آن غذاهای تنوری پخته می کنند. از میان این غذاهای تنوری، این جمعه طعم پیزای تنوری را باهم تجربه می کنیم.

این پیزا که معمولن یکجا با گوشت در تنور پخته می‌شود، لذتی دارد که پیزاهای دریایی و تابه ای و مارگاریتا وهمچنان پیزای کبابی و پیزای ماکارونی ندارد. آشپزان علت خوش‌مزه  و متفاوت بودن آن را پختن در تنور و نوع حرارتی می دانند که از ذعال چوب در تنور تولید می شود.

حسیب سادات، مدیر این رستوران، می گوید که نوع طعم و لذت غذا به منبع حرارت مربوط است که توسط آن غذا دم می گیرد یا پخته می شود که این مهارت را تنها آشپزان ماهر دارند. او می گوید که استفاده از این مهارت حتی در دم کردن چای نیز تاثیر گذار است؛ چای که در سماوار دم می شود با چای که با گاز دم می شود، طعم اش متفاوت است. به باور او دم کشیدن چای در وسیله ای حرارتی مختلف، می تواند طعم های متفاوتی داشته باشد. به همین علت است پیزای که آنان در تنور می پزند از طرفداران خاصی برخور دار است.

از مواد لازم برای تهیه این غذا، گوشت مرغ خرد شده به صورت نوارهای باریک، ماست، پودر کاری، روغن مایع، پیاز متوسط خلال شده، کدو، سیر، بادام و خمیر آماده می باشد.

Afghani-Pizza

طرز تهیه

ماست و کاری را در ظرفی مخلوط کرده و سپس گوشت مرغ را به آن اضافه و مخلوط می کنیم. روی ظرف را می پوشانیم وبعد ماست اضافی را در صورت تمایل با ترشی انبه یکجا می کنیم. کدو را با یک پوست کن از طول به صورت لایه های نازک می بریم . روغن را در تابه مخصوص پیزا داغ کرده و سیر و پیاز را در آن بخار می دهیم.

خمیر پیزا را درقاب که از قبل کمی چرب کرده ایم قرار می دهیم. مخلوط ماست و ترشی روی آن ها ریخته می شود وسطح خمیر را با لایه ای از آن می پوشانیم. به همین ترتیب مخلوط پیاز و سیر را روی خمیر می‌ریزیم.

سپس پنیر پیزا را روی آن می‌پایشم. مخلوط مرغ و کدو  هردو را به  روی پیزا می ریزیم. اگر از بادام استفتاده می کنیم. بادام را روی پیزا ریخته و آن ها را در تنور داغ قرار می دهیم تا حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در تنورپخته شود. پس از پختن خمیر و گوشت مرغ پیزا را خارج کرده و سرویس می کنیم.

طرفداران پیزا

کم‌ترین رستورانی در کابل است که پیزای تنوری پخته می کند. «رستوران پیزای تنوری»  درغرب کابل یگانه محل تجمع پیزا خوران کابل است. روزهای جمعه اگر سری به این رستوران بزنیم، اطراف میزها را افرادی تشکیل می دهند که به صورت گروهی در این رستورانت جمع می شوند.

Afghani-Pizza

حسیب سادات، مدیر این رستوران می گوید که بیش از یک سال نیست که آنان پیزای تنوری پخته می کنند اما این غذا مورد استقبال گرم شهروندان کابل قرار گرفته است. او می‌گوید: “مردم بخاطر خوردن پیزای تنوری از چهار طرف کابل، این جا می آیند. از کارته‌ی نو، شهرک آریا، مکرویان، شهرک امید سبز، دارالمان و کارته سه اینجا برای پیزای تنور حضور می بابند.”

اسلم حمیدی، یکی از مشتریان این رستورانت در مورد طعم پیزای تنوری می گوید که طعم این غذا همیشه او را به این رستورانت می کشاند.

او بالبخند ملیحی می گوید” ولا این پیزای تنوری بیخی ماره معتاد کرده است، امروز وقتی از پیش مغازه اش رد می شدم، نشد که داخل نیایم و پیزا نخورم.”

گسترش فرهنگ فست فود

در طول سفرهای غذایی خبرنامه دریافت عمومی این است که در میان شهروندان افغانستان به خصوص در پایتخت، فرهنگ غذای فوری گسترش یافته و شهروندان غذای فوری را نسبت به غذاهای دیگر ترجیح می دهند. شهرهای بزرگ افغانستان به ویژه کابل شاهد گسترش چشمگیر رستوران های زنجیره ای ارایه  کننده غذاهای فوری می باشد  که  دیگر پیزا و برگر و امسال آن تدریجا جانشین چلوکباب وقابلی پلو و خورشت های سنتی افغانی می‌شود.

Fast-food

این غذای های فوری که زمانی در افغانستان نمادی از زندگی شهری غربی به حساب می آمد و از سوی برخی ها گرایش به فرهنگ بیگانه تلقی می شد، حالا اکثرا  در هر کوچه پس کوچه  کابل رستوانت های فست فود وجود دارد.

محمود انیس یکی از شهروندان کابل که دانشجو است می گوید که او فست فوت را به این جهت که زود آماده می شود نسبت به دیگر غذا ها ترجیح می دهد. او می گوید همواره باید صبح زود به خاطر درس و آموزش از خانه بیرون شود به این جهت، فست فود تنها چیزی است که کمترین زمان ممکن را می طلبد.

مختار دانشور یکی از دانشجویان دانشگاه طب کابل می گوید که او غذای فوری را به دو دلیل ارزانی و فوری بودن ترجیح می دهد.

با توجه به موارد فوق، بسیاری از شهروندان کابلی به فست فود روی آورد اند. شماری از رستوارنت های زنجیره ای در پایتخت خدمات غذایی بیست و چهار ساعته دارند که اکثرا مشتریان شان پیزا سفارش می دهند. با این روند، می توان گفت که در آینده نزدیک بازار پررونقی در انتظار غذاهای آماده و زودپز که به آن فست فود می گویند، می باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *