جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

بانک توسعه آسیایی، سرمایه‌گذار بزرگ عرصه‌های زیربنایی افغانستان

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

در چهل و نهمین نشست سالانه بانک توسعه آسیایی که پنج شنبه این هفته در آلمان به پایان رسید، بیش از هفت صد میلیون دالر برای مدت چهار سال به افغانستان تعهد شده است. این نشست که اکلیل حکیمی وزیر مالیه وزیر مالیه افغانستان درآن شرکت بوده، پر دست‌آورد خوانده شده است.

اجمل حمید رحیم‌زی سخنگوی وزارت مالیه افغانستان در گفتگو با خبرنامه اعلام کرد که نشست سالیانه بانک توسعه آسیایی روز دوشنبه این هفته در آلمان آغاز شده بود که مقام‌های بانک توسعه‌ی آسیایی در این نشست برای افغانستان وعده داده تا در چهار سال آینده، 787 میلیون دالر به این کشور کمک کنند.

آقای رحیم‌زی تصریح کرد که از این مقدار کمک ها، 758 میلیون دالر آن در بخش‌های حمل‌ونقل، انرژی و منابع طبیعی به مصر می رسد و20 میلیون دالر دیگر آن به آُسیب دیدگان حوادث طبیعی افغانستان کمک می شود.

وزارت مالیه افغانستان  در اعلامیه‌ای در این مورد گفته است که کمک جدید بانک توسعه آسیایی از طریق صندوق پولی پروژه‌های زیربنایی افغانستان صورت می‌گیرد.

بر اساس این خبرنامه، آقای حکیمی در این نشست چنین کمک‌ها را برای نزدیکی افغانستان به صلح و ثبات ارزنده خوانده است.

او گفته است که ” این کمک‌ها ما را توانایی می‌دهد تا پروژه‌های بزرگ را در بخش انرژی، ترانسپورت و منابع آب اجرا کنیم و در نتیجه افغانستان به خودکفایی نزدیک شود.”

در نشست امسال، توماس پانیلا رییس بانک توسعه‌ی آسیایی نیز بر ادامه‌ی همکاری‌های خود با افغانستان تأکید کرده و گفته است که این بانک بر تعهداتش برای افغانستان پایبند خواهد بود.

نمایی از جریان این نشست
جریان چهل و نهمین نشست سالانه بانک توسعه آسیایی با حضور وزیر مالیه افغانستان

محور دیدارها و گفت‌وگوهای چهل و نهمین نشست سالیانه بانک توسعه آسیایی را استحکام ارتباط کشورهای آسیایی و اروپایی در بخش اقتصاد و حمایت از رشد با ثبات تشکیل می داد که شعار امسال این نشست «همکاری برای ثبات» بوده است.

کمک‌های زیر بنایی

بانک توسعه آسیایی یک از بزرگ‌ترین حامیان مالی برنامه های زیربنایی به ویژه تامین انرژی در افغانستان بوده است. این بانک حدود 1.2 میلیارد دالر را در زمینه انرژی درافغانستان کمک کرده است.

قراردادی به این منظور، در ماه دسامبر سال گذشته  میلادی رسما میان بانک توسعه آسیایی و وزارت مالیه افغانستان به امضا رسید.

در این قرار داد بانک توسعه آسیایی ۲۷۵ میلیون دالر از کمک ۱.۲ میلیارد دالری خود برای تامین انرژی در افغانستان را با دولت به امضا رساند.

اکلیل حکیمی، وزیر  مالیه افغانستان در نشستی به این مناسبت گفته بود که ۲۷۵ میلیون دالر در طرح تمدید خط انتقال نیروی برق در شمال افغانستان هزینه خواهد شد.

کمک های بانک آسیایی تا پایان سال 2012 به 952 میلیون دالرمی رسید که از آن جمله 167 میلیون دالر در بخش زراعت، 70 میلیون دالر در بخش های انرژی، 5 میلیون دالر در بخش مالی، 5.7 میلیون دالر در بخش صنعت و تجارت، 48 میلیون دالر در بخش های عمومی، 338 میلیون دالر در حوزه حمل و نقل و مخابرات و هم چنان 317 میلیون دالر در سایر بخش ها برای افغانستان اختصاص یافته بود.

Eklil-Hakimi-on-ADB
اکلیل حکیمی وزیر مالیه افغانستان، در چهل و نهمین نشست سالانه بانک توسعه آسیایی

این بانک  در ماه جون سال 2011 میلادی 353.5 میلیون دالر برای تکمیل بخش های نهایی سرک دوره ای افغانستان و خط انتقال برق تاجکستان- افغانستان کمک کرد.

با همه این ها، در ماه نوامبر سال گذشته‌ی میلادی این بانک به مبلغ 858 میلیون دالر، را برای احداث زیر ساخت ها نیز به افغانستان کمک کرد.

تغییر رانندگی

جوجی تاکاشی، رییس بانک توسعه آسیایی در افغانستان، دوسال قبل وضعیت اقتصاد افغانستان را به موتری تشبیه کرده بود که راننده آن افغان نیست. او گفته بود که ممکن است موتر به سرعت حرکت کند ولی کنترل آن در اختیار افغان‌ها نیست.

آقای تاکاشی در عین حال تصریح کرده بود که بانک توسعه آسیایی می خواهد با این کمک ها  رانندگی را به دست خود افغان‌ها بدهد. او در عین حال تاکید کرده بود که اقتصاد افغانستان در سال های آینده به دوچرخه می‎ماند که آهسته حرکت کرده و کنترل آن در دست افغان ها خواهد افتاد و این روند به نفع افغانستان است.

با توجه به موارد فوق، اکلیل حکیمی وزیر مالیه افغانستان نیز کمک های بانک توسعه آسیایی را گامی برای خودکفایی افغانستان خوانده است. او گفته است که این کمک ها افغانستان  را قادر خواهد ساخت تا پروژه های بزرگ زیر بنایی  در این کشور انجام شود و به سمت خود کفایی سوق یابد.

عبدالله رحمانی همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان