جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

رویکرد جنگ-محور؛ آغاز تغییر استراتژیک در کابل

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

حدود یک هفته پس از انفجار خونین کابل، رییس جمهور غنی با حضور در شورای ملی این کشور، تغییرات اساسی را در سیاست خارجی و امنیت ملی حکومت وحدت ملی اعلام کرد.

دکتر محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان برخلاف پیشینان خود، برای اعلام سیاست های کلان این کشور در راستای صلح سازی و امنیت ملی، شورای ملی افغانستان را انتخاب کرد؛ مکانی که نمادی از حضور ملت افغانستان است و ارج گذاری به آن، روحیه ملی یک رهبر سیاسی را به نمایش می گذارد.

آقای غنی که از سوی اعضای شورای ملی افغانستان استقبال جدی شد، در جریان سخنرانی خود اعلام کرد که بخشی از طالبان افغان دشمن این کشور اند و از القاب تروریست، باغی و محارب برای معرفی گروه های القاعده، داعش، شبکه حقانی و گروه های از طالبان استفاده کرد.

آقای غنی، تعریف مشخصی را نیز از دشمن و دوست افغانستان ارائه نمود و گفت که ” دوستان افغانستان همۀ شهروندان کشور اعم از طرفداران نظام، بی طرفان و اپوزیسیون سیاسی حکومتند که دارای دیدگاه و مواضع مختلف سیاسی هستند، اما به منافع علیای ملی پایبندی دارند و در حد توان خود از آن حفاظت و حراست میکنند. دشمنان افغانستان آنانی اند که از احساسات پاک مذهبی جوانان ما سوء استفاده میکنند و خود شان بخشی از مافیای مواد مخدربوده، و از این راه به ثروت اندوزی و عشرت مشغولند. دشمنان افغانستان عبارت اند از گروه های اجیر خارجی مانند داعش، القاعده و گروه های آدم کُش حقانی و برخی از طالبان که از ریختن خون هموطنان خود لذت میبرند و به جنگ و دهشت افگنی ادامه می دهند.”

رییس جمهور غنی حین ورود به پارلمان افغانستان
رییس جمهور غنی حین ورود به پارلمان افغانستان

این اولین بار است که از سوی رهبر اول سیاسی افغانستان تعریف مشخصی از دوست و دشمن در این کشور ارائه می شود. با این حال، رییس جمهور باب مصالحه را برای آن عده از افرادی که دست از دشمنی بردارند و تروریست نبوده باشند، باز گذاشت.

ادبیات جدید

اولین تفاوت سخن رانی امروز رییس جمهور افغانستان با بیانات دیگر او و رهبران حکومت وحدت ملی در تفاوت ادبیاتی بود که به کار گرفته شد. محمد اشرف غنی امروز اصطلاحات سیاسی جدیدی را که بار معنایی بزرگی در فرهنگ سیاسی و دینی افغانستان دارد را وارد گفتمان سیاسی مصالحه و جنگ افغانستان کرد. آقای غنی در بخشی از سخنان خود در باره عوامل حمله سه شنبه خونین کابل از واژه های “محارب”، “ترورییست”، “خون آشام”، “باغی” و “شرارت” استفاده کرد.

او در بخشی از سخنرانی خود در باره این حادثه گفت که ” واقعۀ روز سه شنبه کابل اولین نمایشِ این دست از جنایات این گروه نیست، روسیاهی شان در کشتار مردم بی­ گناه و سلب آزادی های مردم داستان بی انتهایی از قساوت و بی رحمی است… اما برخلافِ آن رویۀ خون آشامانه، تعداد بی شماری از فرزندان راستین این ملت در مدت کوتاهی به شفاخانه ها شتافتند و با اهدای میلیون ها سی سی خون در سراسر این کشور به هموطنان مجروح شان، اتحاد و همبستگی خود را نشان داده، و به این گروه تروریست نفرین گفتند.”

ورود این واژگان در ادبیات زمام دار افغانستان، نشانه ای از تغییر دیدگاه در مجموعه رویکرد حکومت وحدت ملی نسبت به عوامل حملات تروریستی کابل و سراسر افغانستان پنداشته می شود.

رییس مجلس سنا و نمایندگان افغانستان در کنار رییس جمهوری این کشور
رییس مجلس سنا و نمایندگان افغانستان در کنار رییس جمهوری این کشور

خط کشی واضح

محمد اشرف غنی در سخنرانی امروز خود در شورای ملی خط کشی واضحی در باره مجموعه گروه های تروریستی افغانستان انجام داد و عوامل داخلی نظام سیاسی افغانستان را که در جنگ روانی با طالبان همگام اند را تحمل ناپذیر خواند. رییس جمهور افغانستان، اما برای بار دوم بر سرمایه سیاسی خود تمرکز کرده و از اتحاد دولت تحت رهبری خود در مسائل کلان ملی افغانستان سخن گفت. آقای غنی در سخنرانی امروز خود نیز اتحاد و وحدت اقشار مختلف سیاسی افغانستان را کلید اساسی پشبرد منافع ملی این کشور خواند. آقای غنی گفت که “از آن جایی که شبکه حقانی و گروه هایی از طالبان پیش­قراولان منافع کشورهای دیگرند و با تروریستان بین المللی، منطقه­ای، و مافیای مواد مخدر ائتلاف نموده و تلاش می کنند تا مردم و کشور ما را یکبار دیگر به دوران سیاه تاریخ باز گردانند، باید ما، همه، یکپارچه و متحد در مقابل آنان بایستیم.  تاریخ شاهد است که هر گاه ما توانستیم اتحاد خود را حفظ کنیم، قدرتمندترین اردوهای جنگی جهان نیز در برابر ما به زانو در آمده اند.

محمد اشرف غنی اما برای اولین بار به داخل نظام سیاسی این کشور نیز توجه کرده و بدون وضاحت، اما از همسویی برخی ها با جنگ روانی دشمنان افغانستان سخن گفت. اگر چند رییس جمهور در این باره به جزئیات نپرداخت، اما تاکید کرد که “برای دفاع از دین، وطن، و ازرش های قانون اساسی کشور، لازم است که یکدل و یکصدا وحدت خود را در فکر و عمل به تبارز بگذاریم. به این دلیل، کسانی که به این وحدت لطمه می زنند و در عین قرار داشتن در متن نظام و حکومت، و با استفاده از منابع آن، آب در آسیاب دشمن می ریزند، و به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه در جنگ روانی با دشمنان این آب و خاک همسو می شوند، در مورد آنان ارفاق و مصلحت بیشتر صورت نخواهد گرفت.”

انتظارات مشخص از پاکستان

محمد اشرف غنی در شورای ملی افغانستان با وضاحت تمام خواست خود را از پاکستان مطرح کرد. او گفت که دیگر نمی خواهد پاکستان طالبان را بر سر میز مذاکره بکشاند. در عوض به گفته آقای اشرف غنی، انتظارش از پاکستان این است که بر پناهگاهای این گروه در داخل خاک خود حمله کند و آنان را نابود نماید. او در یک کلام از پاکستان خواستار جنگ با طالبان شد. او گفت که”امروز می خواهم این موضوع را واضح سازم که از پاکستان انتظار داریم که طالبان را به گفتگو نیاورند. اما از پاکستانی ها می خواهیم تا بر اساس توافق نامه چهارجانبه بر تعهدات خود پایبند باشند و در مقابل کسانی عملیات نظامی انجام دهند که بر اساس اطلاعات نهادهای امنیتی و استخبارات بین المللی و اظهارات مقامات پاکستانی، مراکز شان در پاکستان اند و رهبران شان در پاکستان زندگی می کنند.”

با آن که محمد اشرف غنی به صورت دیپلماتیک، جنگ را علیه تروریستان گزینه اساسی برای پایان چالش های امنیت ملی این کشور اعلام کرد اما تاکید کرد که روند گفتگوهای چهارجانبه برای اهداف افغانستان به عنوان قربانی جنگ موثر بوده است. او گفت که عضوی از گفتگوهای چهارجانبه که به تعهدات خود عمل نکرده بیشتر از پیش منزوی شده است.

حضور مقامات ارشد سیاسی در مجلس نمایندگان افغانستان
حضور مقامات ارشد سیاسی در مجلس نمایندگان افغانستان

رییس جمهور غنی در عین حال به پاکستان هشدار داد که در صورتی ادامه حمایت و میزبانی از تروریستان مخل امنیت ملی افغانستان از همه مجاری دیپلماتیک حتی شورای امنیت سازمان ملل برای مقابله با آن استفاده خواهد کرد. او گفت که حاضر است از پاکستان در شورای امنیت شکایت کند و در عین حال از طریق نهادهای مسول بین المللی، به پیگیرد عوامل دخیل در ناامنی و جنگ افغانستان بپردازد.

مجازات تروریستان

رییس جمهور افغانستان در سخنرانی امروز خود در باره مجازات سنگین و جدی تروریستان و شورشیان با قاطعیت سخن گفت. او گفت که از احکام محاکم قضایی افغانستان در  باره تروریستان حتی تا سرحد اعدام حمایت خواهد کرد؛ موضعی که با استقبال پرشور اعضای شورای ملی افغانستان مواجه شد. این سخنان رییس جمهور غنی در ادامه درخواست های جدی که در یک هفته گذشته در باره اعدام تروریستان از جمله انس حقانی برادر سراج حقانی رهبر گروه حقانی انجام شده بود، مطرح می شود. پس از حمله خونین هفته گذشته کابل، رحمت الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی افغانستان و پس از آن احمدضیاء مسعود نماینده فوق العاعده رییس جمهور و بسیاری از شهروندان افغان، درخواست اعدام تروریستانی که حکم محاکم افغانستان را دارند، طرح کرده بودند.

عبدالله رحمانی همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان