سه شنبه سیاهِ کابل؛ انتحار خونین و آغاز جنگ سرنوشت

حمله گروهی انتحاری امروز در کابل بر ریاست محافظت رجال برجسته، 28 کشته و 329 زخمی بر جای گذاشت. این حمله حدود ساعت ده پیش از چاشت امروز سه شنبه 31 حمل رخ داد. رویداد امروز خونین ترین حمله تروریستی پس از حمله انتحاری شاه شهید کابل است که در آن پانزده نفر کشته شدند و صدها تن دیگر زخم برداشتند.

هدف حمله کنندگان مقر ریاست حفاظت رجال برجسته دولتی بود که مسولیت تامین امنیت مقامات ارشد دولت افغانستان را برعهده دارد. اسماعیل کاووسی سخنگوی وزارت صحت افغانستان در گفتگو با بی بی سی، شمار زخمی های این رویداد را 327 نفر اعلام کرده است.

وزارت داخله گفته است که حمله امروز، نخست با انفجار یک موتر بمب انتحاری آغاز شد و پس از آن، چند تروریست داخل این ریاست شده و با نیروهای امنیتی مستقر در آن جا به درگیری پرداختند.

در این حمله علاوه بر کارمندان دیگر ریاست رجال برجسته دولتی، عباس دانش، برادر زاده سرور دانش معاون دوم رییس جمهور افغانستان نیز کشته شده است. پولیس کابل به رسانه ها گفته است که بیشتر قربانیان این رویداد، غیر نظامیانی می باشند که در یک ایستگاه مزدحم در کنار این ریاست، حضور داشتند.

واکنش های تند

حمله انتحاری امروز در چند صد متری وزارت دفاع و ارگ ریاست جمهوری افغانستان اتفاق افتاد. محمد اشرف غنی رییس جمهور در نخستین دقایق پس از این حمله اعلام داشت که “حمله تروریستی امروز در نزدیک پل محمود خان به صورت واضح نشان دهنده این است که دشمن در جنگ رو یا روی با نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان شکست خورده است.”

عبدالله عبدالله رییس اجرایی افغانستان نیز در صفحه تویتر خود در واکنش به این حمله گفته است که “تروریستان، در جنگ شان برای منافع خارجی، رشد افراطیت و ویرانی افغانستان تلاش می کنند. این جنگ علیه همه‌ای نورم ها و حقوق انسانی است”.

آقای عبدالله پس از پایان درگیری از محل رویداد بازدید کرد. او به خبرنگاران گفت: “دیگر منتظر صلح نیستیم و با جنگ طالبان را نابود خواهیم کرد.”

رییس اجراییه افغانستان، ساعاتی پس از وقوع حمله انتحاری از محل رویداد بازدید کرد
رییس اجراییه افغانستان، ساعاتی پس از وقوع حمله انتحاری از محل رویداد بازدید کرد

دفتر نمانیدگی سیاسی سازمان ملل در کابل نیز در واکنش به این حمله گفت، طالبان با حمله به محل پر رفت و آمد نشان دادند که به زندگی غیر نظامیان ارزش قایل نیستند و شاید این نوع حملات آن ها جنایت جنگی تلق گردد.

اندکی پس از این حمله، کابران شبکه های اجتماعی فیس بوک و تویتر، کمپاین حمایت از نیروهای امنیتی و قربانیان این رویداد را به راه انداختند. در این کمپاین فیس بوکسی و تویتری، از مردم خواسته شد تا به شفاخانه های 400 بستر، ایمیرجنسی و ابن سینا رفته و به زخمی های این رویداد خون بدهند.

ساعتی پس از این کمپاین، صف های طویلی از شهروندان افغان پشت دروازه های شفاخانه های شهر دیده می شد که منتظر اهدای خون به زخمی های این رویداد بودند.

حضور گسترده مردم برای اهدای خوب به قربانیان حمله انتحاری امروز
حضور گسترده مردم برای اهدای خون به قربانیان حمله انتحاری امروز

قدرت انفجار

قدرت این انفجار به حدی بود که هر کسی در نقاط مرکزی شهر کابل تصور انفجار را در چند متری خود می کرد. هارون نجفی زاده خبرنگار بی بی سی دقایقی پس از این حمله انتحاری، در تویتر خود نوشته بود که انفجار در ده میتری او در شهر نو کابل صورت گرفته است. او بعدن در تویتر خود شرح داد که شدت انفجار به حدی بود که او فکر کرد در شهر نو در ده متری او اتفاق افتاده است.

افراد زیادی حتی در چند کیلومتری رویداد، پس از انفجار عکس های از صحنه های تخریب محل خود در فیس بوک نشر کردند. شماری نیز در غرب کابل از لرزیدن دفتر و یا خانه شان در نتیجه این انفجار خبر داده بودند.

تغییر استراتژیک؟

شب گذشته رییس جمهور افغانستان در حضور نمایندگان مجلس این کشور در ارگ ریاست جمهوری،  به نحوی به نیروهای امنیتی افغانستان دستور داد، به طالبان رحم نکنند و در هر جا آن ها را به شدت سرکوب نمایند. او به اعضای شورای ملی افغانستان گفت که تا شش ما دیگر به سرکوب شدید هراس افگنی ادامه می دهد تا صلح نتیجه بدهد. آقای رییس جمهور به رویدادهای کندز، بغلان، کنر و هلمند اشاره کرد که خیزش های مردمی یک جا با نیروهای امنیتی، روزگار طالبان را سیاه کرده و آن ها را به شدت سرکوب می نمایند.

ظاهرن به نظر می رسد که حکومت افغانستان نیز به این نتیجه رسیده است که باید با قدرت تمام طالبان را سرکوب کند. شاید تدابیر فشرده امنیتی اتخاذ شده در ماه های گذشته همراه با اعطای صلاحیت های بیشتر و اتخاذ استراتژی مشت آهنین سبب شده تا طالبان این بار در عملیات عمری خود ناموفق باشند.  اوایل این هفته شورشیان با انسجام قدرتمند عملیات وسیعی را برای تسخیر قندوز آغاز کردند که بر اساس گزارش ها به شدت سرکوب شده و شکست خوردند. این گروه در هشتم میزان سال گذشته توانسته بودند، شهر کندز را برای چند روز از کنترول حکومت افغانستان بیرون کرده و آن را تصروف کنند.

شورشیان در بیست و چهارم حمل امسال اعلام کردند که حملات بهاری را زیر نام عملیات عمری در سراسر افغانستان آغاز کرده است.

با آن که تا ظهر امروز متن سخرانی رییس جمهور عمومی نشده بود، اما به نظر می رسد حمله خونین انتحاری امروز کابل، فاکتور دیگری برای تغییر استراتژیک در رویکرد مقابله و پیروزی بر شورشیان و تروریستان در سطح رهبری حکومت وحدت ملی افغانستان باشد؛ امری که تلویحا در سخنرانی شب گذشته رییس جمهور و صریحا در گفتار رییس اجرائیه افغانستان هنگام بازدید از محل حمله انتحاری امروز به وضاحت پیدا بود.

با این حال، به نظر می رسد گام اول تغییر استراتژیک حکومت افغانستان در برخورد با شورشیان آغاز سفر جنرال دوستم معاون اول رییس جمهور برای رهبری جنگ شمال افغانستان باشد. آقای دوستم، امروز پس از فیصله شورای امنیت ملی، به شمال کشور رفت تا جنگ بر علیه طالبان را رهبری کند. این چهارمین بار است که معاون اول رییس جمهور شخصن به شمال افغانستان می رود و گروه های طالبان را در ولایت های مختلف سرکوب می کند.

جریان گفتگوهای چهارجانبه در کابل
جریان گفتگوهای چهارجانبه در کابل

مصالحه، سکه ناچل

رییس جمهور افغانستان در سخنان شب گذشته خود برای اعضای شورای ملی این کشور تغییر تعریف مفاهیم جنگ  افغانستان را یکی از دستاوردهای کلان استراتژی مصالحه حکومت وحدت ملی در طول یک سال و نیم گذشته دانست. محمد اشرف غنی گفت که اکنون همه شرکای بین المللی افغانستان می دانند که جنگ این کشور داخلی نیست و ریشه های بیرونی دارد. او گفت که برای اولین بار پاکستان را وادار ساخته تا بپذیرد که رهبران طالبان در آن کشور زندگی می کنند. در عین حال محمد اشرف غنی تاکید کرد که اکنون اما، وقت آن است تا جنگ نفس گیری را برای تامین امنیت ملی افغانستان در شش ماه آینده آغاز و مدیریت نماید.

به باوری بسیاری از کارشناسان افغان این جنگ، جنگ سرنوشت خواهد بود. بسیاری از شرکای استراتژیک افغانستان از جمله آمریکا معتقد است که این کشور در سال 2016 میلادی در آستانه احتمال ناکامی سیاسی قرار دارد. با توجه به چنین باورهای در خارج از افغانستان،  به نظر می رسد پیروزی بر شورشیان در میدان های جنگ در سال جاری خورشیدی می تواند سرنوشت افغانستان را تغییر دهد. به این جهت، رییس جمهور افغانستان اعلام داشت که در شش ماه آینده جنگ تمام عیاری را در این کشور انجام خواهند داد.

سفر جنرال دوستم برای رهبری جنگ در شمال
سفر جنرال دوستم برای رهبری جنگ در شمال

روزنه‌ای برای رهایی

محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان در طول بیش از یک سال و نیم از تشکیل حکومت وحدت ملی استراتژی مصالحه را به عنوان استراتژی محوری حکومت وحدت ملی تعقیب نمود. آقای غنی در مقاطع مختلف از این دوره، ادبیات سیاسی حکومت افغانستان را از ادبیات دیپلماتیک محافظه کارانه به ادبیات صریح و بی پرده تبدیل کرد و اعلام داشت که پاکستان جنگ اعلام ناشده ای را در افغانستان به پیش می برد و راه حل پایان تروریزم و شورشی گری در افغانستان در گفتگوی مستقیم با پاکستان نهفته است. با آن که چنین رویکردی رییس جمهور غنی با موجی از انتقادات شدید داخلی روبرو شد، اما او چنین سیاستی را تا هفته های گذشته به پیش برد. آقای غنی در سخنرانی شب گذشته خود صریحا اعلام کرده است که با این سیاست مصالحه، چهره پاکستان را در سطح بین المللی تغییر داده است.

آنچنان که برخی از مقامات ارشد حکومت افغانستان اذعان کرده اند، اتخاذ سیاست استفاده از نیروهای نظامی و پیروزی در میدان های نبرد بر شورشیان پس از استراتژی مصالحه در دستور کار اصلی رییس جمهور غنی خواهد بود؛ امری که می تواند روزنه ای برای رهایی افغانستان از تروریزم در حال رشد در این کشور باشد.

عبدالله رحمانی هم‌کار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط مختار پدرام

مختار پدرام حدود یک دهه عمر خود را در کارهای روزنامه‌نگاری گذرانده است. لیسانس ادبیات از دانشگاه کابل است و دوره‌های مختلف در بخش روزنامه‌نگاری تحقیقی، روزنامه‌نگاری آنلاین و روزنامه‌نگاری جنگ، نیز آموزش دیده است. مدت بیشتر از یک سال به عنوان مدیر دیپارتمنت مطالعات امنیتی در مرکز مطالعات استراتیژیک کابل بوده است. سه سال با تلویزیون خصوصی یک به عنوان خبرنگار تحقیقی و امنیتی کار کرده است. پدرام سردبیر و مسوول چند خبرگزاری و نشریه چاپی نیز بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *