جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
5 بازدید

امرالله صالح؛ حرفه‌ایِ امنیتی و مسیر دشوار اصلاحات در حکومت وحدت ملی

خواندن 9 دقیقه
0
(0)

در روزهای گذشته، امرالله صالح به صورت رسمی کارش را به عنوان وزیر دولت در امور اصلاحات امنیتی و همچنان رییس بورد عالی نظارت بر تعیینات مقامات ارشد نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان آغاز کرد.

این وزارت نهادی جدید در ساختار حکومت افغانستان است که در آخرین روزهای سال گذشته خورشیدی به دستور رییس‌جمهور این کشور ایجاد گردید و آقای صالح در راس آن قرار گرفت. در مورد صلاحیت‌های این پست تازه، گفته‌شده که مشوره به رییس‌جمهور در راستای تعیین و ترفیع افسران ارشد ارتش و پولیس این کشور از وظایف آن است.

دو دلیل عمده

دو دلیل عمده برای ایجاد وزارت دولت در امور اصلاحات بخش امنیتی شمرده شده است؛ وزارتی که با رییس‌جمهور افغانستان و نهادهای امنیتی و دفاعی این کشور کار می‌کند.

تواب غورزنگ سخن‌گوی شورای امنیت ملی افغانستان درباره این دو دلیل به خبرنامه گفت که هدف از ایجاد این وزارت، رفع خلاها و نواقصی که در تشکیلات نیروهای امنیتی وجود داشته و در عین حال تعهد افغانستان در مورد آوردن اصلاحات در نیروهای امنیتی این کشور بوده که در کنفرانس وارسا مطرح شده بود.

https://twitter.com/khabarnamaeng/status/853591636588322816

آقای غورزنگ تصریح کرد که پس از بررسی‌های همه‌جانبه در مورد تشکیلات، تجهیزات و موارد دیگر مرتبط با نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان مجموعه‌ای از خلاهایی مشخص شد که بر اساس آن تصمیم گرفته شد تا نهادی ایجاد گردد که برای اصلاحات در نهادهای امنیتی و رفع این خلاها، نظرات کارشناسی را با حکومت افغانستان شریک سازد.

در عین حال به گفته‌ی سخن‌گوی شورای امنیت ملی افغانستان ایجاد اصلاحات و تشکیل این نهاد، گام دیگر افغانستان برای عملیاتی‌سازی تعهدات اصلاحی این کشور در کنفرانس امنیتی ورسا در سال گذشته‌ی میلادی بود.

مسوولیت ها

ریاست جمهوری افغانستان گفته است که وزارت دولت در امور اصلاحات نیروهای امنیتی این کشور دارای سه مسوولیت عمده می‌باشد. این مسولیت‌ها شامل آموزش و پرورش نیروهای حرفه‌ای جوان به عنوان رهبران آینده در ساختار امنیتی افغانستان، زمینه‌سازی تغییرات در کمیته‌ی تدارکات نیروهای امنیتی و نظارت بر انتصاب‌های مقامات ارشد نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور می‌باشد.

تواب غورزنگ، سخن‌گوی شورای امنیت ملی افغانستان
تواب غورزنگ، سخن‌گوی شورای امنیت ملی افغانستان

آموزش نسل جدید

مقامات افغان گفته اند که یکی از مشکلات موجود در مورد تعیین مقامات و مسوولان امنیتی، کمبود رهبران توانا، متخصص و شایسته در میان این نیروهاست. به این جهت به گفته تواب غورزنگ “این نیاز احساس شد که برای رفع این مشکل و داشتن افسرانی آموزش دیده و متخصص، به جوانان نیز باید فرصت آموزش و رقابت در سطوح بالا فراهم گردد.”

او تاکید کرد که مسوولان همه‌ی نهادها مکلف اند تا افرادی که توانایی و شایستگی رهبری نیروهای امنیتی را دارا می‌باشند، شناسایی نموده و زمینه‌ی آموزش‌های حرفه‌ای بیشتر آن‌ها را مهیا سازند.

اصلاحات در کمیته تدارکات

کار دیگر این نهاد تازه‌تشکیل، آوردن تغییرات در کمیته‌ی تدارکات است که اکنون کارهای تدارکاتی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان را برعهده دارد.

اما به گفته‌ی مقامات امنیتی افغان در نظر است که با ارزیابی تشکیلات این کمیته، تغییراتی به‌وجود آید و ساختاری موثرتر و مفیدتر به ریاست جمهوری پیشنهاد شود تا فعالیت‌های تدارکاتی نیروهای امنیتی نیز به شیوه بهتری صورت گیرد.

saleh
یکی از مسوولیت‌های این نهاد، نظارت بر انتصاب‌های جدید از مقامات ارشد امنیتی و دفاعی است که از طریق بورد تحت نظر وزیر دولت در امور اصلاحات امنیتی صورت می‌گیرد

نظارت بر تعیینات

مسولیت دیگر این نهاد، نظارت بر انتصاب‌های جدید از مقامات ارشد امنیتی و دفاعی است که از طریق بورد تحت نظر وزیر دولت در امور اصلاحات امنیتی صورت می‌گیرد.

تواب غورزنگ گفت که “تابحال مشکل این بود که تعیینات صورت‌گرفته در رهبری نیروهای امنیتی کشور، مورد قبول مردم نبوده و انتقادهایی نسبت به آن مطرح شده است. این بورد وظیفه دارد تا از میان کادرهای توانایی که در عرصه‌های مختلف امنیتی آموزش دیده و سابقه‌ی کاری خوب نیز دارند را به ریاست‌جمهوری معرفی نمایند.”

آقای غورزنگ تاکید کرد که این بورد وظیفه دارد تا توانایی و شایستگی افراد مورد نظر را ارزیابی و تایید نموده و سپس به ریاست جمهوری معرفی نماید.

 اعضای بورد

اعضای این بورد، نظامیانی اند که در عرصه‌های مختلف نظامی، دارای آموزش و تجربه می‌باشد.

اعضای این بورد، نظامیانی اند که با ریاست امرالله صالح، مسولیت نظارت بر تعیین افراد به عنوان افسران و مقامات ارشد نیروهای امنیتی افغانستان را برعهده دارند / عکس: رسانه‌های اجتماعی

جنرال ویسا و جنرال خدای‌داد، دو تن از اعضای این بورد هستند که در کنار دیگر اعضا و با ریاست امرالله صالح، مسولیت نظارت بر تعیین افراد به عنوان افسران و مقامات ارشد نیروهای امنیتی افغانستان را برعهده دارند.

درهم تنیدگی مسوولیت‌ها

آقای صالح مسوولیت دارد تا به عنوان وزیر دولت در امور اصلاحات بخش امنیتی، به وظایف خویش برای رسیدگی به خلاهای گوناگون در نیروهای پولیس و ارتش افغانستان رسیدگی کند.

وزارت‌های دفاع و داخله نیز به دستور رییس جمهور افغانستان وظیفه دارند تا با آقای صالح “همکاری همه‌جانبه” داشته باشند.

آقای غورزنگ در مورد احتمال تداخل وظیفه‌ای میان این نهادهای امنیتی می‌گوید که این وزارت و این بورد براساس یک نیاز مبرم دولت به وجود آمده و هیچ نوع تداخل وظیفه‌ای در این خصوص وجود ندارد.

https://twitter.com/afgexecutive/status/853814272492789760

این نهاد وظایف مشخصی دارد که طرح‌ها و برنامه‌های شان را به خاطر اجرای اصلاحات در نهادهای امنیتی مطابق به نیازها به رییس جمهور منتقل می‌نماید. اگرچه وزیر دولت در امور اصلاحات در بخش نیروهای امنیتی به صورت مستقیم موظف است تا به رییس جمهور پاسخ‌گو باشد اما گزارش شده در عین زمان، همراه با دیگر بخش‌های امنیتی کشور نیز همکاری نزدیکی خواهد داشت.

وزارت جدید

رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان امرالله صالح، رییس سابق امنیت ملی این کشور را برای رهبری این نهاد تازه‌تشکیل، برای آوردن اصلاحات در بخش امنیتی و هم‌چنین به ریاست بورد تعیینات، انتخاب کردند.

داکتر عبدالله رییس اجرایی افغانستان در روز معرفی آقای صالح، او را فرد باتجربه و دارای اندوخته‌های ارزشمندی خواند که می‌تواند در راستای اصلاحات در نیروهای امنیتی مفید و موثر واقع شود.

آقای صالح نیز تاکید کرده که از تمام توان و تجربه‌اش در امور امنیتی، برای آوردن اصلاحات و ساده‌سازی امور در بخش‌های امنیتی استفاده خواهد کرد.

Amrullah Saleh in 1986
امرالله صالح متولد سال 1351 خورشیدی در ولایت پنجشیر است / عکس: رسانه‌های اجتماعی

امنیتیِ حرفه‌ای

امرالله صالح متولد سال 1351 خورشیدی در ولایت پنجشیر است. آقای صالح در زمان جهاد علیه شوروی با احمدشاه مسعود آشنا شد و از افراد مورداعتماد او بود.

امرالله صالح پس از سقوط طالبان و آغاز نظام جدید در ساختار ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان کار کرد. او در سال 2004 میلادی به ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان رسید و تا سال 2010 میلادی در این سمت مهم امنیتی ادامه داد.

Amrullah-Saleh Massoud and ...
امرالله صالح (چپ) در زمان جهاد علیه شوروی با احمدشاه مسعود (وسط) آشنا شد و از افراد مورداعتماد او بود / عکس: رسانه‌های اجتماعی

اما پس از 6 سال کار به عنوان رییس امنیت ملی افغانستان در سال 2010 میلادی و پس از حمله طالبان به محل برگزاری نشست مشورتی صلح در کابل از مقامش استعفا داد.

امرالله صالح در زمان اعلام استعفایش گفته بود که دلایل بسیاری برای استعفایش دارد که در فرصت دیگر به آن‌ها خواهد پرداخت. او پس از آن تبدیل به یکی از منتقدین جدی آقای کرزی شد؛ انتقادهای که بیشتر حول محور مصالحه رییس جمهور پیشین افغانستان با طالبان متمرکز بود.

صدای رسا

امرالله صالح به داشتن چهره‌ای ضدطالبانی و ضدپاکستانی معروف است.

او در رابطه با دلایل دیگر استعفایش به بی‌بی‌سی فارسی گفته بود که سیاست حامد کرزی رییس‌جمهور پیشین افغانستان در قبال طالبان برای سازش با این گروه، یکی از دلایل استعفایش بود. صالح گفته بود که مخالف سیاست‌های تضرع و سازشی بود که حامد کرزی در برابر طالبان در پیش گرفته بود.

او همواره تاکید کرده است که با سیاست تضرع و ضعف در برابر گروه طالبان مخالف است و باید با این گروه مقابله کرد. رییس پیشین امنیت ملی افغانستان همواره از طالبان به عنوان نیروی جنگی پاکستان یاد کرده و از صداهای رسای افغانستان در مقابل سیاست‌های خصمانه پاکستان پنداشته می‌شود.

https://twitter.com/AmrullahSaleh2/status/851695690652798976

معرفی ستون پنجم

آقای صالح هم چنان بارها نسبت به وجود ستون پنجم در فضای افغانستان هشدار داده بود. او گفته بود که ستون پنجم یک یا چند نفر نیست بل‌که، یک نوع تفکر است.

وزیر دولت در امور اصلاحات امنیتی گفته بود “هر کسی که برای دشمن تبلیغ می‌کند و اعتماد به نفس مردم و نظام را پایین می‌آورد، ستون پنجم است. هر کسی که می‌گوید این جنگ پیروزی ندارد ستون پنجم است. هر مقام دولتی که اعتماد به نفس ندارد و می‌گوید که این جنگ راه حل نظامی ندارد ستون پنجم است.”

آقای صالح، بر لزوم غالب‌شدن بر چنین تفکری تاکید کرده و آن‌را به زیان افغانستان و به سود گروه‌های تروریستی و حامیان شان دانسته بود.

امرالله صالح پس از کناره‌گیری از ریاست عمومی امنیت ملی جریانی به نام روند سبز افغانستان را راه اندازی نمود اما در این مدت نیز، از تحولات سیاسی و امنیتی افغانستان دور نماند و با راه‌اندازی برنامه‌های مدنی و  موضع‌گیری‌های سیاسی در قالب گروه‌های اپوزیسیون، به حضورش در این عرصه‌ها ادامه داد.

https://www.youtube.com/watch?v=yb7Bx96quQI

آرزوی شیرین

امرالله صالح در 20مین روز از معرفی اش به عنوان وزیر دولت در امور اصلاحات بخش امنیتی گفته که آرزوی شیرینش این است که “در این ماموریت خود بتوانم پشتوانه و اداره‌ای بدون فساد، تعصب و سمت‌پرستی برای نیروهای امنیتی افغانستان ایجاد کنم.”

با این حال او تصریح کرده شکی ندارد که در این مسیر با دشواری‌هایی روبه‌روست و ممکن است که “حلقه‌های ذی‌نفع کارشکنی نموده و مانع ایجاد نمایند.”

آقای صالح اما تاکید کرده است که اگر نتواند در این وظیفه، با وجود این چالش‌ها به صورت اساسی و عمیق کار کند “لقب وزارت را بخاطر حفاظت خود حفظ نخواهد کرد.”

https://www.youtube.com/watch?v=JgtqE5ZIRDs

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان