جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
10 بازدید

خدمات ترک‌­تبارها به اسلام و افغانستان

خواندن 6 دقیقه
3.3
(4)

ترکان جغتایی یا همان «اوزبیک»های افغانستان و آسیای میانه خدمات شایان توجهی به فرهنگ و تمدن اسلامی ارائه کرده­‌اند. از بدو ورود اسلام به خراسان و آسیای میانه در قرن اول و پذیرایی گرم این مردمان از اسلام و مسلمانان، بذر اسلام در این سرزمین­‌ها رویید و این مردمان از جمله بزرگ­‌ترین حامیان اسلام و پرورش­‌دهندگان دانشمندان و حاکمان اسلامی گردیدند.

قرن سوم هجری مصادف است با ظهور و بروز خاندان­‌های مهم ترک در مرکز خلافت. «بغدادِ هزار و یک شب» محل جَوَلان اراده­‌های پولادین مردان ترک است. از این به بعد، قدرت نظامی خلافت در دستان ترکان است. ترکانی که همه از آسیای صغیر هستند. اگر خاندان «برمکِ بلخی» و «بوسهلِ سرخسی» و «آل طاهرِ هراتی» بغداد را ساختند و افسانه­‌ی «هزار و یک و شب» را خلق کردند، این ترکان بودند که بعد از این خاندان­‌های «پارس و خراسانی» حفاظت و پاسداری از مرکز خلافت را بر عهده گرفتند. هم «پاسبانِ بغدادِ خلیفه» بودند و هم «فرمانده­ی سپاه خلیفه». گرچه «اولین خودمختاری از خلیفهِ­‌ی بغداد» به نام «خاندان طاهر هراتی» در تاریخ فرهنگ و سیاست مسلمانان، ثبت گردیده و گره خورده است و به دنبال آن، «خاندان سامانی» و «آل صفار» دومین و سومین سلسله­‌ی خودمختار را در شرق اسلامی به وجود آوردند؛ اما این ترکان بودند که این سلسله را ادامه دادند و یکی پس از دیگری به حکومت در شرق اسلامی و حتی غربِ اسلامی پرداختند.

در عرصه­‌ی سیاست و حکومت، خاندان­‌های «غزنویان» و «سلجوقیان» و «خوارزم­‌شاهیان» بزرگ­‌ترین حکومت­‌های خود مختار را در شرق اسلامی به وجود آوردند. خدمات خاندان­‌های «غزنوی» و «سلجوقی» به اسلام و مسلمانان به حدی است که تاریخ قدرت انکار آن را ندارد. غزنویان مهم­‌ترین اشاعه­‌دهنده­‌ی مذهب حنفی و سلجوقیان، مهم­‌ترین اشاعه­‌دهنده­‌ی مذهب شافعی هستند.

Sultan mahmood

در دوران غزنویان، بزرگ‌­ترین شاهکار ادبیات پارسی به جهان عرضه شد. «شاهنامه» در غزنین نگاشته شد و فردوسیِ بزرگ، ملازم «دربار غزنوی» بود. غزنویان، با حمایت از فردوسی، نه تنها «پارس و پارسی­‌گویی» را زنده کرد، که یکی از درخشان­‌ترین و تحسین­‌برانگیزترین شاهکارهای حماسی را به ادبیات جهان عرضه کرد. در ساحت دین، مذهب حنفی را به اوج اقتدار رساند و با حمایت از «احناف» توانست خدمات شایان توجه‌ی در اشاعه­‌ی بیشتر این مذهب ارائه نماید.

در زیر سایه­‌ی حکومت «سلجوقیان»، بزرگ­‌ترین دانشمندان اسلامی پا به عرصه­‌ی علوم اسلامی نهادند. خراسانیان در قامت «امام­الحرمَین جوینی»، «ابوحامد غزالی»، «کیا الهراسی»، «خواجه نظام الملک توسی» و در این کَنَفِ حمایت این سلسله، سربلند کردند و بزرگ­‌ترین خدمات را به اسلام و مسلمانان ارائه دادند. کتاب گران­سنگ «احیاء علوم دین» غزالی در همین دوران به بشریت عرضه شد. «مدارس نظامیه» که بزرگ­‌ترین مدارس تاثیرگذار جهان اسلام است، در همین زمان به جهان علم و اسلام عرضه شد. یکی از بهترین نوع «سیاست­‌نامه» نگاری­‌ها در همین دوره به مسلمانان عرضه شد.

بعد از این سلسله­‌ها و در دوران تیموریان، یکی از بزرگ­‌ترین و پر افتخارترین شخصیت­‌های علمی، فرهنگی و سیاسی مردمان ترک­‌تبار، چهره نمایان ساخت. او کسی نبود جز «امیرعلی­‌شیر نوایی». علی­‌شیر نوایی به سال 844 هجری در هرات زاده شد. این زمان، اوج اقتدار دودمان تیموریان بود. «شاهرخ میرزا» و «گوهرشاد بیگم»، در حال کلید زدن عصر طلایی هرات بودند. «مسجد جامع هرات» یک بار دیگر از بین خرابه­‌ها سر بلند کرد و شخصیت یک اثر ماندگار اسلامی به خود گرفت و یکی از پنج مسجد نام­دار جهان اسلام شد. علی شیر نوایی، زاده­‌ی همین عصر طلایی­ست. او با سلطان حسین بایقرا، هم‌­درس و هم­‌مدرسه بود. علی­‌شیر هم در جمع سلطان حسین اضافه شد. سلطان حسین، اهل فرهنگ بود و هرات را جایگاه امن علما و شعرا و فرهنگ­‌دوستان کرده بود. سلطانِ فرهنگ­‌دوست و عالم­‌پرور تیموری، منصب «مُهرداری» خود را به او داد. زمان اندکی طول نکشید که علی­‌شیر، پله­‌های ترقی را یکی پس از دیگری طی کرد. علم را با عمل در هم آمیخت و میراثی ماندگار از خود برجای نهاد.

Herat-masjed

یکی از مهم­‌ترین کارهای امیر علی­‌شیر نوایی، احیای زبان ترکی «جغتایی» است. مردمان ترک­تبار شرق اسلامی و سرزمین خراسان بزرگ که اکنون در تاجیکستان و ازبکستان و افغانستان و ترکمنستان و … به سر می­‌برند، متعلق به همین زبان هستند. علی­‌شیر نوایی با سرودن شعر به زبان ترکی جغتایی، غنایی خاص و زائدالوصف به این زبان نیوشاند. تا این زمان، «ترکی جغتایی» یا همان «زبان اوزبیکی» چندان مورد اقبال ادیبان و سخن­‌سرایان نبود. حتی علمای ترک­‌تبار هم تلاش می­کردند که آثار علمی و ادبی خود را به زبان عربی و یا فارسی به رشته­‌ی تحریر در آورند. کارهای علمی و ادبی شگرف علی­‌شیر نوایی در زبان ترکی جغتایی، باعث زنده شدن زبان اوزبیکی گردید. این زبان که رو به انقراض نهاده بود، با دست توانا و قریحه­‌ی نکته­‌سنج و فریبای علی­‌شیر نوایی از کُنج عزلت، پای بیرون نهاد و به آفتاب و مهتاب، سلامی دوباره کرد. قد راست کرد و دارای جایگاهی مناسب شأن خود در میان زبان­‌های مردمان شرق اسلامی گردید.

علی­‌شیر نوایی، به مانند «نظامی گنجوی» به سرودن «خمسه­‌ی نوایی» پرداخت. در این «خمسه» هم «لیلی» بود و هم «مجنون». هم «فرهاد» بود و هم «شیرین». او به سرودن شعر اکتفا نکرد. احادیث رسول خدا را نیز به ترکی ترجمه کرد. حتی لغت­‌نامه­‌ای تدوین کرد و در آن، معادل­‌های فارسی را آورد.

حیات پُر ثمر علی­‌شیر نوایی مملو از مردم­‌داری و مداراست. او خود را به تباری خاص، پیوند نداد. بلکه خود را مسلمانی از سرزمین­‌های شرق اسلامی می‌دانست. مجلس او، مجلس علما و ادبا و فضلا بود. در نزد او، آن­چه مهم بود، فضیلت بود و اخلاق و علم و ادب. هیچ وقت خود را با تعصب قومی و مذهبی نیاراست. همه­‌ی مسلمانان را «گل­‌های باغ پُر ثمر اسلام» می­‌دانست. در نظر او، مذاهب مختلف اسلامی،  شاخه­‌های درخت تنومند اسلام بود. به همین سبب در مجلس او، هم عرب بود و هم عجم. هم شیعه بود و سنی. هم شافعی بود و هم حنفی. هم مالکی بود و هم حنبلی. این تصویر لذت­‌ناک و شعف­‌انگیز را فقط دستان هنرمند و هنرپرور و عالم­‌دوست و عالم­‌پرور علی­‌شیر نوایی می­توانست به تصویر بکشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.3 / 5. تعداد آرا: 4

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان