همه چیز خانگی؛ غذای خانگی در بالاشهر کابل

توسطعلی شیر شهیر

فروردین ۲۷, ۱۳۹۵ به روز رسانی : بهمن ۲۴, ۱۴۰۲ , , , , , , , ,

ما برای شما گفته بودیم که هر هفته یک غذای لذیذ و خوب افغانی را برای تان معرفی می کنیم. حتمن یاد تان هست و شاید هم منتظر باشید که این هفته چه غذای را معرفی می کنیم که شاید شما نخورده باشید و یا از وجود رستورانتی بی خبر باشید که آن غذا را آماده می کند.

سفر غذایی ما این بار به همین مرکز شهر کابل است.  غذای خانگی در شهر نو؛ در یک مرکز خدمات غذایی خانگی. جای زیبا و دیدنی. در این جا، روح و روان آدم پیش از خوردن غذا، آرامشی پیدا می‌کند که لذت واقعی غذا را بفهمد. همه چیز این جا، خانگی است. پنجره، میزهای غذای خوری، لیست مینوی غذا که روی تخته‌ی سیاه همراه با تباشیر نوشته شده است، غذاهای که از موادهای مختلف وطنی آماده می شوند و همه اش بیانگر یک فرهنگ خاص می باشد.

خالد عبادی، مسوول فروشات مرکز خدمات غذایی خانگی می‌گوید: “ما در کل یک نانوایی هستیم تا یک رستورانت، یگانه هدف ما این است که محصولات وطنی را رشد بدهیم، همه چیز ما خانگی است؛ نان خشک خانگی که از آرد سبوس‌دار وطنی ساخته می‌شود واین آرد را از سمت شمال کشور می‌آوریم و نانی که ما می پزیم، کاملن مسایل حفظ و صحی در آن در نظر گرفته می‌شود و جواز از آیسا و شهرداری کابل داریم.”

مینوی غذای این رستورانت
مینوی غذای این رستورانت

نان سبوس دار، تولید اصلی

عبادی می‌گوید، آن‌ها به این خاطر از آرد سبوس‌دار وطنی استفاده می‌کنند که هم به معده ضرر ندارد و هم دارای پروتین می‌باشد. او می گوید کسانی که به مرض‌های شکر و فشار بالا و کلسترول خون مبتلا هستند در مرکز خدمات غذایی “خانگی” می‌آیند و محصولات ما را می خرند؛ زیرا نان سبوس‌دار برای این امراض مفید است.

این مرکز خدمات غذایی خانگی، زمانی زیادی نیست که  فعالیت دارد اما در این مدت از شهرت خاصی برخوردار شده و خیلی ها، حتا از  ولایات دیگر که به کابل  می آیند از محصولات خانگی خریداری می کنند. این حرف خالد عبادی مسوول فروشات این مرکز است.

خالد می‌گوید که محصول اصلی آن ها، نان خشک است؛ اما به گفته او در پهلوی آن “نظر به تقاضای مشتریان و دوستان و آنچه را ما خود نیز در نظر داشتیم، انواع غذای محلی و خانگی است که در خانه‌های افغان‌ها پخته می شود و ما نیز آن را در این مرکز آماده می کنیم.”انواع کباب‌، خاگینه، کوکو، شامی کباب، نرگس کباب، کباب کچالو، حلوای زردک، پنیر وطنی، قیماق وطنی و چندین نوع مربای وطنی، محصولاتی اند که در این مرکز خدمات غذایی آماده می شوند.

در کنار این همه، این مرکز از بادام های وطنی برای لذیذ تر ساختن نان خشک و غذاهای دیگر اش استفاده می کند. بادام نخست بریان می شود و سپس با غذاها و نان خشک ویژه خانگی یک جا شده و برای مشتریان عرضه می گردد. عسل خالص و با مزه همراه با بادام یک بخشی مهم از صبحانه مشتریان این مرکز است که شما یک بارهم هم که شده بروید و نوش جان بفرمایید.

نان مرکز خدمات غذایی خانگی، از آرد سبوس دار تهیه می شود
نان مرکز خدمات غذایی خانگی، از آرد سبوس دار تهیه می شود

مرکز خدمات غذایی خانگی، روزانه حدود 500 تا 700 قرص نان خشک می پزد و هر روز حدود 50 تا 80 نفر هم مشتری دارد. نان های خشک این مرکز بیشتر خریداران بیرونی دارد.

محصولات خانگی، غذای دفاتر لوکس

مسوول فروشات مرکز خدمات غذایی خانگی می گوید که از نان آنان، بیشتر شرکت ها و دفاتر بزرگ خارجی و داخلی استفاده می‌کنند. در این میان شرکت مخابراتی روشن، افغانستان هولدنگ گروپ، افغانستان سنتر فور اکسیلینس و چندین شرکت دیگر با آن ها قرار داد بسته اند و روزانه بیش از 500 تا 700  قرص نان می‌خرند. او می گوید که محصول شان مورد استقبال گرم این نهاد ها قرار گرفته است. راستش حق به جانب هم هستند.

البته که این دفاتر تنها از نان خشک این مرکز استفاده نمی کنند، از دیگر محصولات تولیدی شان نیز بهره می برند. مثلن چندین شرکت و فروشگاه بزرگ در شهر نو و دیگر نقاط شهر کابل از تولیدات خانگی آن ها، برای صبحانه و یا فروش خریداری می کنند. شما وقتی عسل وطنی را با بادام وطنی یک جای میل بفرمایید درک می کنید چقدر لذیذ هست و آن وقت شاید بهتر بدانید ما چه می گوییم.

صبحانه دل‌انگیز

صبحانه «خانگی» را قیماق وطنی، پنیر وطنی، انواع مرباهای که توسط خود آنان ساخته می شود، خاگینه، کوکو و امسال آن تشکیل می دهد. غذای که در مدت زمان خیلی کم در دل مردم بالا شهر جا باز کرده است.

انواع مرباهایی که در خدمات غذایی "خانگی" تهیه می شود
انواع مرباهایی که در خدمات غذایی “خانگی” تهیه می شود

از انواع مرباهای که این مرکز خدمات غذایی درست می‌کند، می توانیم از مربای بهی، مربای کدو، مربای سیب، مربای آلو بخارا، مربای توت زمینی و مربای لبلبو نام برد. فقط کافیست به رنگ این مرباها نگاه کنید، کلی سر اشتها می آیید…

خاگینه یکی از نام‌های دیگری است که در لیست صبحانه این مرکز غذایی دیده می‌شود، خاگینه از آرد، مرچ دُلمه، پودر و بعضی موادهای لازم دیگر با تخم مرغ مخلوط می‌شود و مشتریان خاص دارد. تصور کنید این همه زحمتی که برای آماده کردن خاگینه می کشند، باید چقدر با مزه باشد. یعنی چه بگویم دیگه واقعن !

کوکو در غذای خانگی برای صبحانه است. تقریبن شکل خاگینه را دارد و در اطراف خاگینه از گوشت و گندنه و موادهای لازم دیگی استفاده می شود و با این موادها، تخم مرغ بدون پوست، پوشانیده شده و در روغن پخته می شود. مطمئین هستم حتمن شما اگر در خانه یک خانم با سلیقه و با حوصله داشته باشید و یا مادر مهربانی که شما را کمی دوست داشته باشد، از این غذا برای تان درست کرده و شما می دانید چقدر مزه دارد.

خانم ها، مخصوصن دختر خانم های جوان که عاشق و کشته مُرده حلوا هستند، نباید بی خبر باشند. یکی از صبحانه های لذیذ دیگر در این مرکز، حلوای زردک است. هر چند در این مورد هم پسرها از شما پیشی گرفته اند و مشتری های این غذا نیز بیشتر مردان اند. مرکز خدمات غذایی خانگی، حلوای زردک را از خلال زردک با مخلوطی از شیر وطنی، بادام، پسته و قیماق وطنی درست می نماید که طعم آن غوغا می کند. یعنی اگر شما واقعن از این صبحانه نخورده باشید و یا یک بار حد اقل نخورید، بی نصیب ترین آدم های این شهر هستید.

حلوای زردک که در این مرکز ساخته می شود
حلوای زردک که در این مرکز ساخته می شود

حالا انواع کباب ها نیز در جمع صبحانه های این مرکز است که برای مشتریان پیشکش می شود و ما خیلی سرش نمی پیچیم، هر جا کباب هست؛ هرچند که این مرکز متفاوت تر از هر جای دیگر کباب نیز درست می کند. باور ندارید امتحان کنید.

نان با طعم چهار مغز و کشمش

شیر محمد نان‌پز مرکز خدمات غذایی خانگی می‌گوید، نان خشکی را که آن‌ها می‌پزند برعلاوه که از آرد سبوس‌دار وطنی آماده می شود، با روغن کنجد و همچنان کشمش و چهار مغز مخلوط می‌گردد. او می‌گوید: “زمانی که خمیر نان را آماده می کنیم، کشمش و چهار مغز را همان وقت در خمیر مخلوط می کنیم و چهار مغز و کشمش یکجا با نان در تنور، نرم می شوند. بعد،  نان که از این سه مخلوط؛ آرد سبوس‌دار، چهار مغز و کشمش به دست می‌آید، از رنگ و بویش گرفته تا لذتش، مشتریان را شیفته خود می کند.”

شیر محمد به خبرنامه می گوید، حدود نیم ساعت پیش آرد را خمیر می‌کند و بعد از آن که آماده پختن شد، تنور را با گاز داغ می سازد و نان پختن را شروع می کنند. 12 نفر در این مرکز غذایی وظیفه دارند و معاش می گیرند.

عدس مخصوص تولید شده در "خانگی"
عدس مخصوص تولید شده در “خانگی”

کَوَر و عدس، غذای چاشت

شاید با نام عدس آشنا باشید اما کَوَر یکی از غذاهای دیگر برای چاشت در این مرکز خدمات غذایی است که شاید نام آن را کمتر شنیده باشید، مگر این که خیلی مثل ما مردم وطنی و دهاتی باشید و با غذاهای وطنی سر وکار داشته باشید. غذای چاشت مرکز خدمات غذایی را به اضافه بعضی غذاهای که در صبح داده می‌شود، همین کور و عدس تشکیل می دهد. کَوَر، یک نوع سبزی است که شباهت به سیج دارد. سیج بیشتر در کوه ها رشد می کند و روستاها، مردم علاقه مند خاص آن اند. با این تفاوت که کَوَر با خود دانه دارد که بیشتر در ولایات از جمله در ولایت بدخشان یافت می شود. کور در ابتدا بخاطر که شور است کمی جوش داده می شود و سپس از آن یک نوع قورمه می سازند که خیلی با مزه است.

عدس را که مطمین هستیم همه‌ی شما می شناسید؛ یک عالم پروتین دارد و اگر خوب پخته شود، خدایی بامزه هم است. به گفته ی مسوولان این رستورانت، برای چربی خون بالا مفید است. در پهلوی این همه غذاها، چکه‌ای که خود کارمندان مرکز خدمات غذایی خانگی تهیه می کنند، نیز جزء غذای چاشت شان است.

حالا چه تعریف کرده ادامه بدهیم. راستش همین حالا که این گزارش را می نویسیم کلی هوس یک غذای عالی خانگی را کردیم. ما نمی گوییم که حتمن بروید به این مرکز، اما این را می‌گویم که اگر نخورید بی نصیب ترین مردمان این شهر خواهید بود.

علی اکبر و مختار پدرام هم‌کاران این گزارش بوده اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *