استراتژی ملی جوانان، آغاز امید آینده

پیش‌نویس استراتژی ملی جوانان افغانستان نهایی شده است. دفتر معاونت دوم ریاست جمهوری در اعلامیهای گفته است که شنبه این هفته، کمیسیون نظارت بر تطبیق و هماهنگی پالیسی ملی جوانان به ریاست سرور دانش معاون دوم رییس جمهور این پیش‌نویس را نهایی ساخته و تایید نموده است.

پیش‌نویس استراتژی ملی جوانان افغانستان توسط وزارت اطلاعات و فرهنگ آماده شده و مدت کار روی آن در معینیت جوانان این وزارت شش ماه را در بر گرفته است. آن گونه که دفتر معاون دوم رییس جمهور اعلام کرده است، این استراتژی در هشت محور عمومی ترتیب شده که چهار محور آن اساسی و چهار محور دیگر آن فرعی عنوان شده است. این محور ها شامل صحت، معارف، اشتغال‌زایی، مشارکت جوانان، جندر، صلح و امنیت، محیط زیست و ورزش می‌شود.

معاون دوم رییس جمهور افغانستان اعلام کرده است که محتوای استراتژی جوانان شامل استراتژی توسعه ملی می‌شود و از نهادهای مختلف دولتی افغانستان به شمول وزارت‌ها و اداره‌های مستقل خواسته است تا در برنامه ریزی‌ها و استراتژی‌های خود اولویت‌ها و معیارهای استراتژی ملی جوانان را معیار قرار داده و مراعات کنند.

دومین جلسه کمیسیون نظارت بر پالیسی ملی جوانان
دومین جلسه کمیسیون نظارت بر پالیسی ملی جوانان

استراتژی جامع جوانان

نویسندگان این استراتژی اعلام داشته اند که آنان ده‌ها جلسه، کنفرانس، گفتگوهای جمعی و مطالعات میدانی دیگر را در سراسر افغانستان برای پیش‌نویس این استراتژی انجام داده اند. کمال سادات معین امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ در گفتگو با خبرنامه گفت که برآیند مطالعات همکاران او از وضعیت جوانان، چالش‌ها و فرصت‌های موجود در افغانستان و در عین حال مطالعه تطبیقی استراتژی ملی جوانان کشورهای دیگر در این پیش‌نویس نقش اساسی داشته است.

آقای سادات گفت که این استراتژی در تطابق با دین اسلام، قانون اساسی و فرهنگ افغانستان ساخته شده است.

آقای سادات افزود که با تایید پیش نویس این استراتژی، مرحله بعدی آن بحث و تایید شورای وزیران افغانستان می‌باشد که پس از آن این استراتژی عمومی خواهد شد و در اختیار نهادهای مختلف قرار خواهد گرفت. معاون دوم رییس جمهور و والیان ولایات افغانستان مسوولیت نظارت از اجرایی سازی آن را برعهده دارند. استراتژی ملی جوانان پنج ساله بوده و برای سال های 2016-2020 میلادی زمان‌بتدی شده است.

کمال سادات، معین امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان
کمال سادات، معین امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان

مشاوره 120

با آغاز عملیاتی شدن استراتژی ملی جوانان، یکی از ابتکارات اولیه سکرتریت این استراتژی ارائه مشاره رایگان به جوانان در حوزه های مختلف به شمول مسائل بهداشتی و صحی می‌باشد.

این مشاوره از طریق خدمات تلفونی رایگان 120 انجام خواهد شد. علاوه بر این خدمات مشورتی و حمایتی، سکرتریت استراتژی ملی جوانان، در حوزه کاریابی و اشتغال‌زایی برای جوانان و هماهنگی با نهادهای دیگر دولتی نیز کار خواهد کرد.

کشورهای دیگر

این اولین بار است که افغانستان تا سطح تکمیل پیش‌نویس استراتژی ملی برای جوانان این کشور پیش رفته است. در عین حال به نظر می‌رسد تمهیدات جدی از سوی رهبری افغانستان برای تغییر در وضعیت جمعیت اکثرن جوان این کشور وجود دارد. با این حال، کشورهای همسایه و تاثیر گذار دیگر نیز جوانان را در محور توجه دارند.

پاکستان به عنوان همسایه افغانستان در سال 2008 سیاست ملی جوانان این کشور را ترتیب و انتشار داده است. اصول اساسی این پالسی را بازیابی غرور ملی، حمایت از انسجام ملی، زمینه‌سازی درآمد‌زایی برای جوانان، حمایت از ورزش و سرگرمی، توسعه آکادمیک، آگاهی دهی صحی و بهداشتی، فعالیت داوطلبانه اجتماعی، تشویق جوانانِ نخبه و ازدواج و فامیل، تشکیل می‌دهد.

رائول گاندی حین اعلام پالیسی ملی جوانان هند
رائول گاندی حین اعلام پالیسی ملی جوانان هند

هند همسایه دیگر افغانستان در سال 2014 سیاست ملی جوانان آن کشور را ارائه کرد. این سند 87 صفحه ای، اولولیت‌های سیاست ملی جوانان این کشور را به ترتیب شامل آموزش و پرورش، اشتغال‌زایی و توسعه حرفه و فن، کارآفرینی، صحت و بهداشت، ورزش، ترویج ارزش‌های اجتماعی، فعالیت های اجتماعی، مشارکت سیاسی و حکومتی، جامعه‌پذیری وعدالت ملی طبقه‌بندی نموده است.

روسیه اخیرا استراتژی جوانان خود را حول دو محور اساسی متمرکز ساخته است. استراتژی جدید جوانان روسیه که در نوامبر 2013 تحت عنوان شبکه گروه جوانان ساخته شده  است که روی مسائل محوری به شمول فعالیت های میهن‌پرستانه برای دانش آموزان مکاتب و فراتر از آن جذب نیروهای جوان در سیستم بروکراسی روسیه تمرکز نموده است.

اقدام بدیع

برخی از آگاهان به این باورند با توجه به این که اولین بار است که در طول عمر نظام جدید سیاسی افغانستان، پیش نویس استراتژی ملی جوانان در این کشور آماده و نهایی می‌شود، نیاز است تا توجه ویژه و کلای ملی برای 60 فیصد از جمعیت افغانستان که زیر 25 سال می باشند، از سوی دولت این کشور اتخاذ شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *