جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
4 بازدید

کاهش 33 درصدی متقاضیان در کانکور امسال

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

نتایج کانکور عمومی افغانستان امروز یکشنه پانزدهم حمل، ساعت 3 بعد از چاشت اعلام شد. فریده مومند وزیر تحصیلات عالی افغانستان، در یک کنفرانس مطبوعاتی با حضور رییس اجراییه داکتر عبدالله عبدالله،  به رسانه‌ها گفت: “در سال جاری از مداخله افراد غیر مسوول در این روند ملی جلوگیری شده و هیچ کس نتوانسته است در نتایج کانکور دست‌برد بزند.”

مجموع داوطلبان و واجدین شرایط امتحان کانکور امسال، 198150 نفر بوده که از مجموع آنان 179614 نفر در امتحان کانکور اشتراک کرده بودند.

از میان اشتراک کنندگان، 58317 نفر به تحصیلات عالی دولتی و 46906 نفر دیگر در تحصیلات نیمه عالی ، و حدود 51458 در موسسات تحصیلات عالی خصوصی راه یافته اند.

با این حال از این میان مجموع اشتراک‌کننده‌گان کانکور، 22933 نفر ناکام مانده اند. پارچه های امتحان 2222 نفر مشکل داشته و 16314 نفر دیگر نیز غیر حاضر بوده اند.

بر اساس آماری که وزیر تحصیلات عالی افغانستان ارائه کرد، 3501 نفر در امتحان اختصاصی علوم دینی واجد شرایط بوده اند که از این میان 3 هزار و 91 نفر آن در امتحان اشتراک کرده بودند.

شماری از مقامات حکومتی و وکلای پارلمان افغانستان در نشست اعلام نتایج کانکور
شماری از مقامات حکومتی و وکلای پارلمان افغانستان در نشست اعلام نتایج کانکور

و اما نفر اول کانکور امسال، فرامرز رحیمی ولد محمد رفیق از ولایت هرات است که با گرفتن  340.98 نمره در رشته‌ای طب معالجوی دانشگاه طبی کابل راه یافته است.

فواد احمد فرزام ولد فضل احمد از لیسه استقلال کابل است با 339 نمره، جمشید ولد زلمی از لیسه عبدالقدیر کابل با گرفتن 338.01 نمره، میر حمزه محمدی ولد محمد صدیق، از لیسه سلطان غیاث الدین غوری ولایت هرات باگرفتن 337.83 نمره، و در نهایت محمد فرید ولد محمد عالم از  لیسه امید ولایت کابل با دریافت 337.80 نمره به ترتیب نفر دوم تا پنجم شناخته شده اند.

وزیر تحصیلات عالی در این کنفرانس افزود، آنها در کانکور امسال از سیستمی جدیدی کمپیوتری کار گرفته است که برای نخستین بار این وزارت توانسته است برای هر دانش متقاضی کانکور، یک کتابچه مشخص با یک آیدی نمبر توزیع کند.

او تاکید کرد که این کار شان سبب شد از تقلب و دستبرد زدن در جریان امتحان و یا در نتیجه امتحان جلوگیری صورت بگیرد.

در این نشست مطبوعاتی، داکتر عبداالله عبدالله، رییس اجراییه، اعلام نتایج کانکور سال 1394/1395 را به همه‌ی اشتراک کنندگان کانکور تبریک گفت و افزود: “نتایج کانکور امسال شفاف تر از سال های قبل بوده است.”

فریده مومند وزیر تحصیلات عالی افغانستان حین اعلام نتایج سراسری کانکور
فریده مومند وزیر تحصیلات عالی افغانستان حین اعلام نتایج سراسری کانکور

رییس  اجرایی و وزیر تحصیلات عالی افغانستان در حالی از شفافیت در امتحان و نتیجه امتحان کانکور حرف می زنند که در سال‌های قبل، گزارش‌های تقلب از چند ولایت از جمله ولایت کاپیسا و میدان وردک به رسانه ها درز کرد که حتا منجر به لغو امتحان در بخشی از ولایت کاپیسا و میدان وردک شد.

کاهش میزان اشتراک کنندگان و افزایش میزان جذب

خبر تکان‌دهنده در اعلام نتایج کانکور امسال این است که میزان اشتراک کنندگان امسال، نسبت به سال گذشته کاهش 33 درصدی داشته است. با وجودی که میزان فارغین صنف دوازده همچنان سیر صعودی دارد. سال پیش، اشتراک کنندگان کانکور به 300 هزار نفر می رسید.

شمار داوطلبان کانکور از سال ۱۳۸۸ تا سال 1393، از  ۹۹ هزار  به 300 هزار افزایش داشت و این رقم با توجه به اشتراک 198 هزار نفر در امتحان کانکور ام‌سال، کاهش 33 درصدی را نشان می دهد. برعکس اما میزان جذب متقاضیان امسال نسبت به سال گذشته بیشتر شده و این خبر خوبی برای کسانی اند که در امتحان اشترک کرده بودند.

علی اکبر هم‌کار این گزارش بوده است

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان