جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

امشب زمین دو نصف می‌شود

خواندن 8 دقیقه
0
(0)

امشب 14 حمل 1395 در حساس‌ترین بازی هفته سی‌ویکم رقابت‌های لیگ برتر اسپانیا موسوم به لالیگا، راس ساعت 11 شب به وقت افغانستان، تیم فوتبال بارسلونا، مدافع عنوان قهرمانی لالیگا در ورزشگاه نیوکمپ میزبان رقیب دیرینه خود رئال‌ مادرید خواهد بود. همانند تمام بازی‌های بزرگ جهان، حساسیت پیش از بازیِ ال‌کلاسیکو نیز از چندین هفته به جا مانده است و تا ویسل ابتدایی این دیدار همچنان ادامه خواهد داشت.

پیش بینی، یک میلیارد بیننده برای این بازی، نشان‌دهنده اهمیت فوق العاده بالای آن می باشد. هم چنان نتیجه بازی رفت 4 بر 0 به نفع تیم کاتالان، حضور بهترین بازیکنان جهان فوتبال در این دو تیم ثروتمند، عناوین متعدد قهرمانی این دو تیم در اسپانیا، اروپا و جهان، عواملی دیگری اند که هواداران بی شماری را در جهان برای این دو تیم ثروت‌مند اسپانیایی به ارمغان آورده است و این رویارویی نیز جذابیت بالایی برای علاقه‌مندان فوتبال خواهد داشت.

نکته اساسی این بازی تدابیری است که برای نبرد نمادین کاتالونی‌ها با تیم سلطنتی در نظر گرفته شده است. ساعت بازی به گونه‌ای طراحی شده که همه بتوانند این بازی پر هیجان را تماشا کنند. دیرترین زمان ممکنِ نشر این بازی در سیدنی، ساعت دو شب و زودترین آن برای لوس آنجلس ساعت نه صبح می‌باشد. این در حالی است که حتی برای بازی فینال جام جهانی فوتبال نیز چنین تدابیری در نظر گرفته نشده بود.

زین الدین زیدان و لویس انریکه، زمانی که برای رئال و بارسا بازی می‌کردند
زین الدین زیدان و لویس انریکه، زمانی که برای رئال و بارسا بازی می‌کردند

این ال‌کلاسیکو

این دو غول اروپا و جهان امشب در حالی به مصاف هم می‌روند که در 10 ال‌کلاسیکو قبلی، آمار برابری داشته اند. رئال مادرید و بارسلونا در 10 بازی‌ قبلی هر کدام چهار برد مقابل هم داشته اند و دو بار به نتیجه تساوی رضایت داده اند. نکته جالب دیگر بازی امشب این است که زین الدین زیدان و لویس انریکه مربیان رئال و بارسا، اولین رویارویی شان را پس از سال‌ها باهم تجربه می کنند؛ اما این بار در نقش دو مربی. نکته تامل برانگیز دیگر این بازی، آمارهای گل زنی مهاجمان این دو تیم اسپانیایی می‌باشد. ام اس ان یا همان مثلث میسی، سوارز و نیمار تا این جای لالیگا هر کدام 22، 26 و 28 گل و در مجموع 76 گل را تا این جای فصل، در کارنامه خود به ثبت رسانیده اند. در مقابل مثلث بی بی سی یا سه مهاجم رئال مادرید بیل، بنزیما و کریستیانو رونالدو هر کدام 15، 20 و 28 گل که مجموعن 63 گل، برای تیم باشگاهی خود دارند. خبر خوش حال کننده برای هواداران بارسلونا مصدومیت واران و سرخیو راموس مدافعان مرکزی رئال می باشد. واران که به صورت قطعی نمی‌تواند تیم‌اش را در ال‌کلاسیکو هم‌راهی کند. راموس نیز مصدوم شده اما تا کنون مشخص نیست که آیا او می‌تواند باشگاه را در ال‌کلاسیکو یاری کند یا خیر؟ این در حالی است که مهاجم قهار بارسلونا، لویس سوارز از راموس به عنوان مشکل ساز ترین مدافع برای خودش یاد کرده بود.

تصویری از فرانچسکو فارکو
تصویری از دیکتاتور آن زمان اسپانیا، فرانچسکو فرانکو

پیشینه ال‌کلاسیکو

در دوران دیکتاتوری فرانکو، بر تمام نمادها و نشانه‌های فرهنگی و قومیتی خط بطلان کشیده شد و دستور داده شد که سخن گفتن به جز به زبان اسپانیایی ممنوع شود. این اقدام فرانکو اعتراض اقوام دیگر ساکن در مناطق مختلف اسپانیا را به دنبال داشت. آن زمان بود که کاتالان مرکز ایالت جدایی طلب‌ها و باشگاه تیم بارسلونا به عنوان نماد اعتراض معرفی شد. آن‌ها زبان و فرهنگ متفاوت از دیگر مناطق اسپانیایی دارند. تماشاگران بارسلونا به بهانه تماشای تیم ایالت شان به استادیوم نیوکمپ می‌آمدند و شعارهای انقلابی خودشان را به زبان کاتالانیایی می‌خواندند. اکنون نیز شعار «بارسلونا فراتر از یک باشگاه» شاید به همین علت بر فراز آرم باشگاه نیوکمپ نصب شده است.

در مقابل رئال مادرید به عنوان نماد و آیینه تمام نمای دولت تمامیت خواه و فاشیست فرانکو نگاه می‌شد و به تیم پادشاهی شهرت یافته بود. همین مساله سبب شد تا رویارویی‌های دو تیم به نوعی رنگ و بوی سیاسی به خود گیرد و فراتر از یک بازی فوتبال باشد.

ال‌کلاسیکو تنها یک مسابقه فوتبال میان دو تیم قدرت‌مند نیست. ریشه آن به دشمنی مردم کاتالان با تیم سلطنتی از آغاز پیدایش فوتبال در اسپانیا بر می‌گردد که حالا به شکل نمادین در مستطیل سبز مقابل هم صف‌آرایی می‌کنند.

نمایی از نتیجه پایانی بازی آن زمان رئال مادرید در مقابل بارسلونا
نمایی از نتیجه پایانی بازی آن زمان رئال مادرید در مقابل بارسلونا

پرگل‌ترین ال‌کلاسیکوها

در اواسط دهه 50 میلادی، در دیداری رئال مادرید با نتیجه‌ی 1-11 بارسلونا را شکست داد. اما این رویارویی به پیشنهاد رئال مادرید (به علت خبر ارسال پیغام تهدیدآمیز وزیر کشور ژنرال فرانکو به بازیکنان تیم بارسلونا) از  ارقام نتایج تاریخ ال‌کلاسیکو حذف شد. پس از این دیدار؛ پرگل‌ترین ال‌کلاسیکو به تاریخ سوم فبروری 1935 برمی‌گردد که در آن دیدار، باز هم رئال مادرید با نتیجه‌ی2-8  بارسلونا را در هم کوبید. بهترین برد بارسلونا نیز تفاوت چندانی با این نتیجه نداشت. آبی‌واناری‌ها در تاریخ 23 سپتامبر 1950 با نتیجه‌ی 2-7 موفق به شکست کهکشانی های مادرید شدند.

اوج اختلافات بر سر دی‌استفانو

در ابتدای دهه 50 میلادی بر سر انتقال الفردو دی استفانو، تنش‌ها میان کاتالان‌ها   قوهای سپید به اوج خود رسید. دی استفانو آرژانتینی که مدت کوتاهی بود برای یک تیم کلمبیایی بازی می‌کرد، از سوی استعدادیاب های بارسلونا کشف شد. پس از پایان مذاکرات، زمانی که مدیران بارسلونا او را برای عقد قرارداد به اتحادیه فوتبال اسپانیا بردند، با مخالفت رئیس اتحادیه فوتبال اسپانیا مواجه شدند. آن ها به بهانه‌ی مانع شدند تا دی استفانو به بارسلونا برود و البته در این بین مدیران رئال هم که دیگر به قدرت او در فوتبال پی برده بودند، با پیشنهادی او را به رئال دعوت کردند. نهایتن جدال بین بارسلونا و رئال مادرید به جایی کشید که دست آخر اتحادیه فوتبال اسپانیا حکم داد، دی استفانو باید یک فصل برای رئال بازی کند و فصل بعد به بارسلونا برود. اما این امر سبب خشم مدیران بارسلونا شد و خبر دادند که حتی اجازه ورود دی‌استفانو در یک رستورانت ایالت کاتالونیا را هم نمی‌دهند.

آلفردو دی استفانو، ستاره پرحاشیه ریال مادرید با 5 قهرمانی داسیما
آلفردو دی استفانو، ستاره پرحاشیه ریال مادرید با 5 قهرمانی داسیما

تعداد رویارویی ها

رئال مادرید و تیم منطقه‌ای کاتالان بارسلونا تاکنون 236 بار به صورت رسمی در مقابل‌هم قرار گرفته اند که از این میان، سهم رئال مادرید 92 برد و سهم بارسلونا 90 پیروزی بوده است. 48 بار نیز این دو تیم مقابل هم به نتیجه تساوی رضایت داده‌اند. در مجموع این دیدارها رئال 389 گل و بارسلونا 378 گل وارد دروازه‌ی حریف خود کرده‌اند که نشان دهنده رقابت تنگاتنگ میان این دو قطب فوتبال جهان است….

امپراطوری اقتصادی

بر اساس آخرین گزارش سایت معتبر فوربز، باشگاه پر افتخار رئال مادرید اسپانیا با داشتن ارزش حدودا سه میلیارد و 265 میلیون یورو صدر نشینی خود را در این فهرست حفظ کرده است، این در حالی است که درآمد این باشگاه در سال قبل 746 میلیون یورو بوده است. با تمام این ها باشگاه رئال مادرید شرکت های بزرگ جهانی چون فلای امارات، بوین.کام، ادیداس و . . . را به عنوان حامیان مالی با خود دارد.

پس از رئال مادرید، این بارسلونای کاتالان است که جایگاه دوم را با داشتن حدود سه میلیارد و 17 میلیون یورو از آن خود کرده است. این باشگاه سال قبل چیزی حدود 657 میلیون یورو در آمد خالص داشته است. باشگاه بارسلون نیز از حمایت مالی شرکت های بزرگ جهان بی نصیب نیست. قطر ایرویز، نایک، بیکو، کمپانی موتر سازی آودی از بزرگترین حامیان مالی این باشگاه به شمار می رود.

لیونل میسی و کریستیانو رونالدو
لیونل میسی و کریستیانو رونالدو

کریستیانو رونالدو و لیونل میسی

وقتی از رئال و بارسا حرفی به میان می‌آید بیشتر از آرم یا پرجم این دو باشگاه، چهره دو سلطان مستطیل سبز یعنی رونالدو و میسی به ذهن مخاطب مجسم می‌شود یا بهتر بگوییم (فوتبال امروزه عصری را می‌گذراند که به رونالدو و میسی خلاصه شده است). این دو، بهترین بازیکنان امروز جهان فوتبال به حساب می‌آید. وقتی این دو با یکدیگر روبه‌رو می‌شوند، بنا بر قانون فوتبال، جبرا در ابتدای بازی به هم دست می‌دهند و خیلی کم دیده ایم جدا از همان مقطع زمانی، این دو با یک دیگر دوستانه رفتار کنند. بنا بر این بهتر است آن ها را دشمن فوتبالی یکی دیگر شان بخوانیم. رقابت میان این دو ابرستاره به حد رقابت میان رئال و بارسا تنگاتنگ است. هر زمان که رونالدو برای تیم‌اش هت‌تریک می‌کند، میسی در بازی بعد سعی می‌کند برای بارسلونا هت‌تریک کند و یا حتی بیش از سه گل بزند. رکوردها به گونه‌ای هفته به هفته، ماه به ماه، فصل به فصل توسط لیونل میسی و کریستیانو رونالدو جا به جا می‎شود، که انگار رکورد شکنی آسان ترین کار دنیا باشد. با اندکی تامل به این نتیجه خواهیم رسید که مقایسه این نابغه‌های پرتگالی و آرجانتینی با بقیه در حق فوتبال جفاست.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان