برخورد راکت به ساختمان شورای ملی افغانستان

چهار راکت بر ساختمان شورای ملی افغانستان فرود آمد

ساعت ده صبح امروز دوشنبه، ساختمان شورای ملی هدف سه راکت قرار گرفت. یکی از این راکت‌ها به ساختمان تازه ساخته شده این شورا برخورد کرد و سبب تخریب قسمتی از ساختمان شد.

راکت دومی در نزدیک این ساختمان برخورد کرد و سومی کمی دورتر، در نزدیک ساختمان ویران شده قصر دارالامان. این ساختمان توسط کشور هند ساخته شده و در چهارم جدی سال گذشته از سوی نخست وزیر هند رسمن افتتاح شد.

این حمله هم‌زمان بود با استجواب سران سه نهاد امنیتی افغانستان به مجلس نمایندگان که برای پاسخ‌گویی به نگرانی‌های نمایندگان مجلس. سرپرست وزارت داخله، سرپرست امنیت ملی و رییس ستاد ارتش ملی در داخل مجلس حضور داشتند. حمله‌ای که هم نگرانی نمایندگان و هم خشم آن‌ها را در پی‌داشت و و برای بسیاری‌ها تکان دهنده بود. بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی این حمله را کار سازمان استخباراتی پاکستان عنوان کردند. این حمله ظاهرن مشخص نیست از کدام طرف در کابل صورت گرفت، اما یکی از نمایندگان مجلس در پرسشی از وزیر داخله عنوان کرد که این حمله از داخل شهر صورت گرفته نه از کوه های اطراف ساختمان و باید خیلی زود مشخص شود.

مسعود اندرابی، سرپرست ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان
مسعود اندرابی، سرپرست ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان

پاکستان عامل اصلی نا امنی افغانستان

سرپرست امنیت ملی در این نشست به نمایندگان مجلس گفت: “طالبان می‌خواهند جنگ را در ابعاد نظامی و سیاسی در سال روان ادامه بدهند و سازمان استخبارات پاکستان یعنی آی اس آی، از طالبان به صورت مطلق حمایت می‌کند.”

مسعود اندرابی تاکید کرد که سازمان استخباراتی پاکستان طالبان را تشویق و تمویل می‌کند که حملات شان را در افغانستان گسترش و ادامه بدهند.

پیش از این نیز امنیت ملی به ویژه رحمت الله نبیل رییس پیشین این ادره، بارها حکومت پاکستان و سازمان استخباراتی این کشور را متهم به دامن زدن ناامنی در افغانستان کرده بود.

آقای اندرابی افزود دشمنان افغانستان در سال گذشته دست‌آوردهای نداشته اند و برای سال جاری نیز برنامه های را در هماهنگی با دیگر نهادهای امنیتی روی دست داریم که می‌توانیم به خوبی از عهده طالبان، داعش و دیگر گروه های افراطی موفق بدر آییم.  آقای انداربی افزود، ما در عملیات‌های که داشتیم ضربه های سنگینی را به آن ها وارد کردیم و آن ها نیز تلاش های خود را دارند.

اما تنش‌ها در درون پارلمان میان نمایندگان جریان داشت. میراداد نجرابی رییس کمیسیون امنیت داخلی مجلس از فرمانده شهر کابل انتقاد کرد که به گفته‌ای او هیچ به امنیت شهر کابل توجه ندارد و این فرماندهی و فرماندهی گارنزیون کابل تنها برای نمایندگان مزاحمت ایجاد می کنند. اما این حرفهای رییس کمیسیون امنیت داخلی با واکنش نمایندگان دیگر رو به رو شد.

1394 سال سختی برای نیروهای امنیتی افغانستان بود
1394 سال سختی برای نیروهای امنیتی افغانستان بود

تهاجمی بودن عملیات‌ها در سال جاری

فرمانده ستاد ارتش افغانستان در مجلس گفت، در سال جاری عملیات شفق تهاجمی بوده و تمامی مواضع گروه های هراس افگن را هدف قرار خواهد داد. هدف اصلی عملیات شفق، در سال 1395 حفظ مناطق پاکسازی شده از وجود نیروهای مخالف، حمله به مناطق و پایگاه های اصلی آنها و اختلال در خطوط اکمالاتی و مواصلاتی شورشیان و هراس افگنان خواهد بود.

به گفته‌ای رییس ستاد ارتش، اکنون در شش ولایت افغانستان این عملیات به صورت جدی ادامه دارد. قدم شاه شهیم، به نمایندگان مجلس گفت: “در ولایت های کندز، هرات، هلمند، ارزگان، کنر و کاپیسا عملیات های شفق با شدت تمام ادامه دارد و دست آوردهای خوبی هم دارند.”

کندز از ولایت های به شدت نا امن و مورد توجه طالبان در سال گذشته بود که برای چند روز به دست این گروه نیز سقوط کرده بود.

اکنون اما رییس ستاد ارتش افغانستان می گوید، عملیات شفق در ساحات دشت ارچی و برخی نقاط دیگر این ولایت با شدت تمام جریان دارد. او اما هر گونه معامله با طالبان برای واگذاری برخی از ولسوالی ها به این گروه را نادرست خواند که از سوی نمایندگان مطرح شده بود.

طالبان در سال گذشته ولایت های زیادی را نا امن ساختند. در ولایت های شمالی افغانستان، چندین ولسوالی به دست این گروه سقوط کردند. جنگ دهنه غوری ولایت بغلان پس از جنگ کندز جنجالی ترین و سخت ترین جنگ برای نیروهای  افغانستان با طالبان در آخر سال گذشته خورشیدی بود.

نیروهای امنیتی در جنگ دهنه غوری ولایت بغلان
نیروهای امنیتی در جنگ دهنه غوری ولایت بغلان

رییس ستاد ارتش به نمایندگان اطمنان داد که هماهنگی لازم میان نیروهای امنیتی افغانستان و نیروهای خارجی نیز وجود دارد و در سال پیش رو موفقیت های چشم‌گیری در جنگ با هراس افگنی خواهند داشت.

او تاکید کرد که پلان پنج ساله شفق، برای امنیت پایدار افغانستان طرح ریزی شده است که امیدوار اند با توجه به این پلان، در کنفرانس وارساو که در آینده نزدیک برگزار خواهد شد، جامعه جهانی را قناعت بدهند که کمک هایش به نیروهای امنیتی افغانستان تا سال 2024 ادامه بدهند.

آقای شهیم از نمایندگان خواست از اظهار نظرهای که سبب صدمه خوردن روحیه سربازان امنیتی می شود، خودداری کنند.

سران نهادهای امنیتی امروز به دلیل افزایش نا امنی و آن چه سکوت این نهاد ها در مقابل پیش روی  نیروهای پاکستانی در داخل خاک افغانستان در شرق این کشور خوانده می شود امروز به مجلس فرا خوانده شده بودند.

مجلس نمایندگان در اعلامیه پایانی نشست امروزی خواستار تحقیق گسترده در مورد مداخلات پاکستان از سوی هیات مشترک مجلس و نهادهای امنیتی شد تا روشن شود که چرا حکومت افغانستان در مقابل تحرکات سربازان ارتش پاکستان سکوت کرده اند.

معاون اول مجلس ضمن انتقاد از پاکستان گفت، این کشور از یک طرف اعلام حمایت می کند اما از سوی دیگر از طالبان و داعش برای نا امن کردن افغانستان حمایت می‌کند و این برای آن ها قابل تحمل نیست.
عبدالله رحمانی همکار این گزارش بوده است

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط مختار پدرام

مختار پدرام حدود یک دهه عمر خود را در کارهای روزنامه‌نگاری گذرانده است. لیسانس ادبیات از دانشگاه کابل است و دوره‌های مختلف در بخش روزنامه‌نگاری تحقیقی، روزنامه‌نگاری آنلاین و روزنامه‌نگاری جنگ، نیز آموزش دیده است. مدت بیشتر از یک سال به عنوان مدیر دیپارتمنت مطالعات امنیتی در مرکز مطالعات استراتیژیک کابل بوده است. سه سال با تلویزیون خصوصی یک به عنوان خبرنگار تحقیقی و امنیتی کار کرده است. پدرام سردبیر و مسوول چند خبرگزاری و نشریه چاپی نیز بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *