جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

داوودزی به پاکستان هشدار داد

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

محفل بزرگداشت هشتم مارچ از سوی شبکه فعالان جوان برای اصلاح و تغییر، با حضور ده‌ها زن در کابل برگزار شد. در این محفل که بیشتر زنانِ تحصیل‌کرده شرکت کرده بودند، بیش از 50 زن فعال در عرصه‌های سیاسی، مدنی، نظامی، ادبی و هنری تقدیر شد.

محمد عمر داوود‌زی وزیر پیشن امور داخله افغانستان، در این مراسم به مساله صلح پرداخت و  گفت که “ما با طالبان غیر افغانی صلح نمی‌کنیم، آنان متجاوز است و با متجاوزین باید برخورد نظامی صورت گیرد.” داوودزی گفت که “ما اگر صلح کنیم با طالبان افغانی صلح خواهیم کرد.”

آقای داوودزی که مهم‌ترین سخنران این همایش بود، به پاکستان هشدار داد و گفت که “حوصله افغانستان را نباید بیش از این مورد آزمایش قرار دهد.”

عمر داوود‌زی که در جمع ده‌ها زن افغان صحبت می‌کرد با انتقاد از رییس جمهور غنی گفت که رییس جمهور تا هنوز شخصن مسوولیت هر قضیه‌ای را که گرفته، به انجام نرسانده است. او از قضیه فرخنده نام برد که پرونده آن، هنوز بی‌ سرنوشت مانده است و به تازگی رییس جمهور دستور بازنگری مجدد پرونده فرخنده بیست و هفت ساله را  صادر کرده است.

عمر داوودزی حین اهدای لوح تقدیر به یکی از بانوان فعال در عرصه نظامی
عمر داوودزی حین اهدای لوح تقدیر به یکی از بانوان فعال در عرصه نظامی

فرخنده ملک‌زاده، یک سال پیش در مرکز شهر کابل، از سوی مردان خشمگین که او را متهم به سوزاندن قرآن کرده بودند، با ضربات مشت، لگد و چوب و سنگ کشته شد. این افراد بعد از کشتن فرخنده، جنازه او را آتش زدند.

سلیمه صدیقی، از اعضای هیات رهبری این شبکه‌ گفت که  امروز ما از زنانی تقدیر و استقبال خواهیم کرد که همیشه استعدادهای آنان نادیده گرفته شده است. او گفت که “زنان افغانستان نیز مانند هیلاری کلنتون هوش و زکاوت دارند، زنان افغانستان هیچ فرقی با سایر زنان جهان ندارند، تنها فرقی که میان زنان جهان و افغانستان وجود دارد این است که زنان افغانستان همیشه در حصار خانه‌ها گیر مانده اند و به آنان به عنوان یک موجود اجتماعی دیده نشده است.”

خانم صدیقی از حکومت خواست که نقش زنان در تصمیم گیری‌ها پر رنگ شود، تا به گفته او آنان نشان دهند که زنان افغانستان متفاوت‌تر از آن است که مردان افغانی فکر می‌کنند. او ابراز خوشبینی کرد که در سال‌های اخیر، به زنان به عنوان یک موجود خیلی ضعیف دیده نمی‌شود.

سلیمه صدیقی یکی از اعضای شبکه فعالان جوان برای اصلاح و تغییر
سلیمه صدیقی یکی از اعضای شبکه فعالان جوان برای اصلاح و تغییر

حمیرا ثاقب، یکی از فعالان حقوق زن، گفت که هشت مارچ روز حق خواهی زنان است.  او گفت که “خواست زنان افغانستان از هشت مارچ این است که آنان جدا از این که یک مادر اند یا یک خواهر و یک همسر اند، باید به عنوان زن به حقوق شان برسند.”

خانم ثاقب گفت همواره از مصارف پول‌های هنگفت برای بهتر شدن وضعیت زنان صحبت می‌شود اما این پرسش را کسی پاسخ نمی‌دهد که چرا حضور زنان در بدنه قدرت از هشت درصد بالا نمی‌رود.

وضعیت بد زنان و عدم رسید‌گی به خشونت بر علیه آن‌ها سبب شده است که رییس کمییسون حقوق بشر افغانستان این وضعیت را غیر قابل تحمل بداند.

ویدا ساغری، یکی از زنان فعال جامعه مدنی افغانستان به سخنرانانی که زن را مظلوم خواندند، اعتراض کرد و گفت دیگر زمانی نیست که زن را مظلوم بگویید. این فعال حقوق زن تاکید کرد حرف زدن از مظلومیت زن، آن‌ها را بیشتر مظلوم و ناتوان می‌سازد.

ویدا ساغری از دختران خواست به جای مصرف پول‌شان برای لوازم آرایشی، کتاب بخرند و توانایی‌های شان را بالا ببرند تا فرقی میان زن و مرد در افغانستان وجود نداشته باشد.

اعضای شبکه فعالان جوان برای اصلاح و تغییر نزدیک به یک صد زن فعال را در بخش های مختلف، تقدیر کرد.


علی اکبر
همکای این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان