جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
13 بازدید

بازار گرم استخرهای آب‌بازی در کابل

خواندن 9 دقیقه
2
(1)

در سال‌های اخیر چندین استخر شنا (حوض آب‌بازی) در شهر کابل ساخته شده است. تجارت جدید و پر درامد در شلوغ‌ترین شهر افغانستان. بیشتر مشتریان این حوض‌ها، جوانان و سیاست‌مداران افغان اند. افرادی که در رفاه بیشتر زندگی می‌کنند و یا درآمد به‌تری دارند. آنچه مدیران چند استخر به خبرنامه می‌گوید، بیشتر مشتری‌های‌شان از طرف شام به آنجا می‌آیند. زمان مناسب و نسبتا امن برای شنا و تفریح.

بر اساس نیاز‌های ورزشی، ده سال پیش یعنی در سال 2004 یک فدراسیون مستقل برای بخش شنا در کمیته ملی المپیک افغانستان ایجاد شده است. شاید هم به این دلیل که ورزش شنا در جهان طرفداران زیادی دارد و سالانه مسابقات بزرگ در سطح منطقه‌ای و جهانی در بخش شنا برگزار می‌شود و ورزش‌کاران کشورها با هم رقابت می‌کنند. در افغانستان اما این ورزش تازه است و شمار حوض‌ها نیز محدود. تنها کابل شمار بیشتر استخرها را دارد. با این وجود در شهر کابل 18 حوض، در هرات دو حوض و در ولایت بلخ یک حوض فعالیت دارد.

نزدیک شام به یکی از حوض‌های آب‌بازی در شهر کابل می‌رویم تا از نزدیک ببینیم حال و هوای آنجا چگونه است. فضای سالن، با نور نسبتا کم‌رنگ‌تری روشن است. جوانان یکی پی‌هم از اقوام مختلف شهر، وارد می‌شوند. با شور و هیجان داخل آب می‌پرند و شروع می‌کنند به شنا.

اکثر آنها آب بازی بلد نیستند و در بخشی از استخر که عمق آب کمتر است، تمرین شنا می‌کنند. آنهای که بیشتر بلد اند آب‌تنی کنند، در بخش پر عُمق استخر می‌روند و هر کدام تلاش دارند برتری خود را نسبت به دیگران نشان بدهند.

دو ورزشکار در یکی از حوض های آب بازی کابل
دو ورزشکار در یکی از حوض‌های آب‌بازی کابل

شنا و آب بازی، با افزایش حوض‌ها و مجتمع‌های آبی در شهر کابل، به سرگرمی سالمی برای جوانان تبدیل شده است. سرگرمی‌ای که به گفته‌ی این آب‌بازان هم تفریح است و هم ورزش. ولید حمیدی، یکی از جوانان که در این سالن برای آب بازی آمده است، می‌گوید: “آمدن در حوض برای او به یک عادت تبدل شده است و حد اقل هفته‌ی سه‌بار به حوض می آید.”

ولید تاکید می کند که آب‌بازی در حوض، نه تنها برای او آرامش می‌دهد، بل خستگی‌هایش را نیز رفع می‌کند. ولید می‌گوید که آنان اغلب از طرف شام و یاهم روزهای رخصتی به حوض آب‌بازی می‌آیند.  مثل ولید خیلی‌های دیگر  طرفدار ورزش آب بازی اند.  در طول روز، کارهای روزانه و خستگی‌ها سبب می‌شود که حس کسل کننده‌ای برای افراد دست بدهد. اما این خسته‌گی‌ها را با آمدن در حوض‌ها رفع می‌کند و به گفته‌ای شناگران، آب بازی به آنها حس تازه‌گی می‌دهد.

سید احسان طاهری که به تازه‌گی به عنوان رییس فدراسیون شنا انتخاب شده است می‌گوید: ” برنامه‌های در این بخش دارد که تاجران و سرمایه گذاران را تشویق ومتقاعد کند، در ولایت‌های مختلف افغانستان در این بخش سرمایه گذاری کنند.”

آقای طاهری تاکید می‌کند او برنامه دارد با تشویق سرمایه‌گذاران یک محیط صمیمانه و سالم و امن را برای جلب توجه مردم به ویژه جوانان به صحت و سلامتی شان به وجود بیاورد. طاهری باور دارد که شنا یکی از ورزش‌های استراتیژیک جهان است و با تمام ورزش‌ها به نحوی ربط دارد.

محمد داوود، مدیر یکی از این استخرهای سرپوشیده می‌گوید نیاز جوانان و مردم برای وجود چنین جایی سبب شد او روی این بخش سرمایه گذاری کند و استخری را ایجاد کند. داوود باور دارد نبود جاهای تفریحی و یا نبود امنیت در جاهای تفریحی، روان عمومی جوانان را افسرده ساخته و او خوشحال است که دست کم برای شاد ساختن شهروندان سهم دارد.

محمد داوود، مدیر یکی از حوض های آب بازی در کابل
محمد داوود، مدیر یکی از حوض‌های آب‌بازی در کابل

این استخرها در کابل امکانات خوبی دارند. هر چند رییس فدراسیون شنا باور دارد هیچ حوض با معیارهای جهانی به لحاظ طرح و دیزاین و محدوده ساخت آن برابر نیست. اما این استخرها، دارای یک حوض بزرگ شنا، سونای خشک، سونای بخار، سونای نمک، جیم، جکوزی آب سرد و آب گرم و کانتین مجهز مواد خوراکی می‌باشند.

به لحاظ خاصیت، هر کدام از این بخش‌های اسخترها، سهم و نقش جداگانه‌ای را برای رفع خستگی و فراهم کردن حس آرامش برای افراد دارد. مثلن سونای خشک با هوای خشک و گرمی که دارد بدن را نرم می‌کند و دردهای عضلات بدن را از بین می‌برد.

سید احسان طاهری رییس فدراسیون شنا در گفتگو با خبرنامه در مورد کنترول کیفیت این استخرها در گذشته خیلی مطمیین نیست. آقای طاهری می‌گوید خلاف اصول اداری جواز فعالیت برای این استخرها، از سوی تربیت بدنی صادر شده است نه از سوی فدراسیون شنا. برای همین نیز این فدراسیون در گذشته هیچ‌گونه نقش عملی برای تفتیش و کنترول کیفیت استخرها نداشته است.

طاهری به خبرنامه گفت: “برای این که کمیت و کیفیت کاری و استندرهای جهانی شنا در این استخرها زیر کنترول آنها بیاید، او تازه تلاش و کارهایش را آغاز کرده است که پس از ایجاد هماهنگی میان ادارات مختلف حکومت که به بخش ورزش نیز ارتباط می‌گیرند، مسوولیت این بخش مشخص شود تا بیشتر روی کیفیت کار شود.

اکثر این استخرها که در شهر کابل فعالیت دارند، هم‌زمان گنجایش حدود 500 تا 800 نفر را دارند که در آن به شنا و فعالیت‌های دیگر ورزشی بپردازند. اما شماری این استخرها، در روزهای رخصتی بین 300 تا 400 نفر را میزبانی می‌کنند و این شمار در دیگر روزها از یک صد و پنجا تا دوصد نفر می‌رسند.

در کنار تفریح و ورزش برای شماری این استخرها منبع درامد و ایجاد شغل نیز می‌باشد و در هر استخر برای 30 تا 35 نفر شغل نیز ایجاد شده است.

سید احسان طاهری، رییس فدراسیون شنای افغانستان
سید احسان طاهری، رییس فدراسیون شنای افغانستان

آموزش آب‌بازی

حوض‌های آب‌بازی در کابل در کنار فراهم کردن امکانات آب بازی، آموزش شنا را نیز به کسانی که می‌خواهند، آب‌بازی را به صورت حرفه‌ای یاد بگیرند، فراهم کرده است.

مرتضی، یکی از آموزگاران آب‌بازی می‌گوید: “یادگیری آب‌بازی برای جوانان یک نیاز جدی است. جوانانی را ما شاهد بوده ایم که در کشورهای بیرون از افغانستان رفته اند و بخاطر که آب‌بازی حرفه‌ای را یاد نداشته، در خیلی آب‌های کم‌عمق غرق شده اند.”

مرتضی می‌گوید آب‌بازی یگانه هنری است که یاد گرفتن‌اش آسان است و در سه و چهار جلسه می‌توانند، آنان را آموزش دهد. این مربی آب‌بازی، می‌گوید، ورزش آب‌بازی برای صحت و رفع خسته‌گی بسیار مفید است. او باور دارد این ورزش به دلیل غیر خشین بودنش، به افراد آرامش می‌دهد.

در این استخرها تیم‌های آب‌بازی نیز برای تمرین می‌آیند تا برای مسابقات آب‌بازی که در سطح کشور دایر می‌شود، آمادگی بگیرند.

تیم آب‌بازان افغانستان در بازی‌های جنوب آسیا مقام پنجم را گرفته است. رییس فدراسیون شنای افغانستان می گوید: “افغانستان یک تیم پنج نفری را در بازی های المپیکی در سطح جنوب آسیا فرستاده است و این تیم توانسته است مالدیف را که یک کشور محاط به بحر است، شکست بدهد.

شنا گران افغان در یکی از حوض های شهر کابل
شنا گران افغان در یکی از حوض های شهر کابل

ولید حمیدی، یکی از آب بازان، می‌گوید، این‌جا بجز از تفریح و شنا، آموزش آب‌بازی هم می‌بینند. او می‌گوید، خیلی از دوستانم ابتدا که این‌جا می‌آمدند، آب‌بازی را یاد نداشتند اما حالا به کمک مربیان این حوض، همه آب‌بازی می‌کنند و راحت هستند. به‌گفته‌ی ولید اعضای تیم ملی هم برای تمرین این‌جا می‌آیند و آنان از این تیم، مشوره می‌گیرند و به‌طور حرفه‌ای آب‌بازی را از آنان یاد می‌گیرد.

ظاهرن رهبری جدید فدراسیون شنای افغانستان برنامه های جدی برای رشد این ورزش دارد. آقای طاهری در گفتگو با خبرنامه تاکید کرد که در نظر دارد دو ماه بعد رقابت‌های زونی را در ولایت‌های هرات و مزار، راه اندازی کنند و پس از انتخاب چهره‌های برتر در بخش آب‌بازی، روی ایجاد تیم قدرت مند ملی کار خواهد کرد.

طاهری می‌گوید: “برنامه دوم این فدراسیون تدویر برنامه‌های ارتقای ظرفیت برای بانون است و تلاش داریم تیم بانوان را نیز در بخش شنا ایجاد کنیم.” احسان طاهری به دلیل نبود امنیت و نبود فضای مناسب برای بانوان که ورزش شنا را بلد اند، نگران است. او می‌گوید به استثنای حوض “آمو” که برای زنان است، هیچ مرکزی دیگری وجود ندارد تا بانوان ورزش کار در این بخش، آنجا تمرین کنند و ظرفیت‌های شان را بالا ببرند.

فدراسیون شنای افغانستان روی ایجاد یک کمپلکس آب‌بازی کار می‌کند و از ایجاد یک حوض تازه در جلال آباد نیز خبر می‌دهد که در آینده نزدیک فعالیت‌اش را شروع خواهد کرد.

اما به نظر می رسد هیچ کدام از حوض‌های که تا هنوز ساخته شده اند، با استندرد جهانی برابر نیست. بر اساس نورم جهانی باید حوض 52 متر در 25 متر باشد و از لحاظ صحی نیز خیلی روی آن دقت شود.

در افغانستان تنها یک حوض آب بازی برای بانوان وجود دارد
در افغانستان تنها یک حوض آب‌بازی برای بانوان وجود دارد

حوض‌ها مکان امن

وجود نا امنی در شهر، سبب شده است که عرصه برای تفریح افراد دولتی و سیاست‌گران تنگ شود. آنان بخاطر که در پارک‌ها، امنیتی برای تفریح کردن ندارند، نمی‌توانند آنجا بروند. مدیر یکی دیگر از حوض‌های خصوصی کابل می‌گوید که در پارک‌های شهر و تفریح‌گاها ازنگاه امنیتی خیلی از افراد نمی‌توانند تفریح کنند، برای همین مقام‌های دولتی وقتی از کار خلاص می‌شوند، این‌جا می‌آیند و آب بازی می‌کنند.

در یکی از این حوض‌ها با یک مقام وزارت تجارت رو به رو می‌شویم که برای آب بازی آمده است. او نمی خواهد نامش گرفته شود اما به خبرنامه گفت: این حوض‌ها امنیت بالا دارد و ما می‌توانیم به راحتی در این جا تفریح کنیم، ورزش کنیم و ایجاد این استخرها، زمینه ساز آرامش برای ما نیز شده است.”

ظاهرن سیاست‌گران افغان با وجود آسایش، قدرت و پولی که دارند به نظر می‌رسد خیلی زندگی راحت و بی درد سر ندارند. آنچه این مقام وزارت تجارت به ما گفت، مشخص می‌شود که دشمنی‌های شخصی و موجودیت گروه‌های افراطی و تروریست خواب و خیال را از آنها گرفته است.

مهدی همت، مسوول یکی از استخرهای بزرگ، در یک گوشه دیگر شهر کابل می‌گوید، حوض آنان با سیستم جدید امنیتی مجهز شده است و بیشتر مشتریان آنها نیز افراد مشهور می‌باشند. او از این که توانسته است، مکانی امن را برای تفریح سالم برای شهروندانش ایجاد کند خیلی راضی است.

شاید استخری را که مهدی مدیریت می‌کند از بزرگترین حوض‌ها در کابل باشد. او به ما گفت که بزرگترین حوض کابل را دارد و وسعیت آن 50 متر در 25 متر است و گنجایش نزدیک به پانزده صد نفر را دارد. با این حال اما فدراسیون شنای افغانستان از این وضعیت راضی نیست. احسان طاهری امیدوار است که سرمایه گذاران در این بخش توجه جدی بکنند تا هم تجارت شان رونق یابد و هم آسایش و سلامتی برای مردم فراهم شود.

او از تاجریان می‌خواهد برای ایجاد فضاهای که روح و روان مردم را آرام می‌سازد تلاش کنند و فدراسیون شنای افغانستان برنامه‌ها و طرح‌های خوبی برای کسانی که میل به سرمایه گذاری در این بخش را دارند، پیش ‌ش خواهد کرد.
علی اکبر همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان