جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
5 بازدید

نتیجه مرگ سبز؛ اهدای صد هزار سی سی خون

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

در مراسمی که به مناسبت بیست و یکمین سالروز شهادت عبدالعلی مزاری از رهبران جریان ساز معاصر افغانستان روز جمعه در کابل برگزار شده بود، محمد محقق معاون ریاست اجرائیه افغانستان خواستار ایجاد تعادل مشارکت قومی در سطوح میانی و پایین حکومت افغانستان شد.

آقای محقق ضمن یادآوری از حضور پررنگ هزاره ها در رهبری حکومت وحدت ملی افغانستان، تلویحا به محدودیت صلاحیت های وزرای هزاره اشاره کرد و تاکید نمود که باید صلاحیت های این وزرا در حیطه کاری شان نیز به آن ها بازگردانده شود؛ اشاره ای که حکایت از نارضایتی نسبی آقای محقق از عملکرد رهبری حکومت وحدت ملی نسبت به برخورد با وزرای هزاره دارد.

محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان
محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان

محمد محقق از جمعیت حاضر در غرب کابل، خواست در صورتی تایید گفته های او به پا خیزند؛ درخواستی که با شعارهای شهروندان کابلی به همراه شده و آنان در پاسخ به ندای آقای محقق به پا خاستند.

محمد محقق در عین حال مطالبات جدی تری از حکومت افغانستان مطرح کرد. معاون رییس اجرائیه افغانستان در حضور دکتر عبدالله رییس اجرائیه گفت که بر اساس توافق اولیه انتخاباتی، با تشکیل حکومت سه ولایت جدید برای هزاره های افغانستان ایجاد می شد، اما به گفته او با شکل گیری حکومت وحدت ملی این میزان به حداقل یک ولایت تقلیل یافته است. او با نوعی مطایبه و شوخی تاکید کرد که حتی اگر رییس جمهور ناراحت گردد، ولسوالی جاغوری را به عنوان ولایت جدید در ساختار اداری افغانستان پیگیری خواهد کرد.

یکی از شرکت کنندگان کهن‌سال که تصویری از شهید مزاری را در دست دارد
یکی از شرکت کنندگان کهن‌سال که تصویری از شهید مزاری را در دست دارد

مزاری شهید عدالت و وحدت ملی

معاون رییس اجرائیه افغانستان، در جریان سخنرانی خود در میان ده ها هزار جمعیت پایتخت این کشور، از نهایی سازی تصویب عبدالعلی مزاری به عنوان شهید عدالت و وحدت ملی افغانستان خبر داد. آقای محقق گفت که در آینده نزدیک تشریفات رسمی اعطای عنوان “شهید عدالت و وحدت ملی” به آقای مزاری نهایی می شود و پس از آن از 22 حوت به عنوان روز شهید عدالت و وحدت ملی در سراسر افغانستان تجلیل خواهد شد.

پیش از این دولت افغانستان سالروز شهادت برهان الدین ربانی و احمد شاه مسعود را هر یک به عنوان شهید صلح افغانستان و قهرمان ملی این کشور به صورت رسمی تصویب و در سال نامه افغانستان به عنوان روز تعطیلی عمومی نشر کرده است.

نمایی از حضور گسترده مردم در مراسم امروز
نمای از حضور گسترده مردم در مراسم امروز

رهبری تاثیر گذار

اکثر سخنرانان این مراسم گردهمایی، از عبدالعلی مزاری به عنوان رهبر جریان ساز و فردی که دارای اندیشه های مدرن، به روز و عدالت خواهانه بود، یاد کردند. اشرف غنی رییس جمهور افغانستان در باره ویژگی های شخصیتی آقای مزاری گفت که شهید مزاری جهت حرکت تاریخ را تغییر داد و تاکید کرد او در زمانی که افغانستان در یک جنگ تمام عیار به سر می برد، جنگ را راه حل نمی دانست. آقای غنی تصریح نمود که عبدالعلی مزاری به دنبال صلح، ثبات و رفاه در سیاست افغانستان بود.

داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرائیه افغانستان نیز در سخنرانی صداقت، شجاعت و وفاداری به مردم را از ویژگی بارز شخصیتی آقای مزاری عنوان کرد که زمینه ساز فراگیری اندیشه های او، پس از دو دهه از شهادت اش شده است. آقای عبدالله گفت که شهید مزاری از میان مردم و برای مردم برخاسته و در نهایت به خاطر مردم و در کنار آنان نیز جان داد.

رییس اجراییه افغانستان در جریان سخن‌رانی در مراسم امروز
رییس اجراییه افغانستان در جریان سخن‌رانی در مراسم امروز

محمد محقق معاون ریاست اجرائیه نیز در باره آقای مزاری گفت که تمامی مقوله های رایج در افغانستان به نحوی برخاسته از اندیشه های شهید مزاری است. آقای محقق اشاره تلویحی به مفاهیم نظیر دموکراسی، عدالت اجتماعی، حاکمیت قانون و آزادی های سیاسی داشت که در قانون اساسی افغانستان به عنوان ارزش های کلان نظام جدید سیاسی این کشور تصویب و پذیرفته شده است.

جامعه متفاوت

در طول دو دهه پس از شهادت آقای مزاری، بسیاری جامعه هزاره را متفاوت و متکثر می پندارند. آن گونه که محمد محقق معاون رییس اجرائیه افغانستان در سخنان امروز خود گفت در طول چهارده سال گذشته، بیشتر شهروندان هزاره افغانستان به آموزش و پرورش و حمایت از روند های دموکراتیک روی آورده اند. این یکی از ویژگی های بارز هزاره های افغانستان حتی در مجامع بین المللی پنداشته می شود.

نمایی از حضور مردم در مصلی شهید مزاری
نمای از حضور مردم در مصلی شهید مزاری

اما آقای محقق در عین حال با تغییر لحن خود نسبت به سال های گذشته اعلام کرد که در وضعیت جدید امنیتی، هزاره های افغانستان آماده اند تا در کنار نیروهای امنیتی این کشور همانند گذشته در مقابل هراس افگنی بجنگند؛ به نظر می رسد بروز تهدیدهای جدید نظیر داعش که در سال گذشته میلادی قربانیانی نیز از این بخش جامعه افغانستان گرفته است، مشارکت مردمی هزاره ها را برای تامین امنیت افغانستان در کنار نیروهای امنیتی این کشور، به عنوان یک مسئله جدید برای رهبری جامعه هزاره مطرح ساخته است.

با همه این ها گزارش شده است که در جریان مراسم امروز، شرکت کنندگان حدود یک صد هزار سی سی خون نیز با ابتکار بانک خون امام حسین برای بانک خون مرکزی افغانستان اهدا کرده اند؛ فرهنگ که از یکی از مراسم های سالروز شهادت شهید مرازی آغاز شده و تبدیل به فرهنگ عمومی در سراسر افغانستان گشته است.

 

عبدالله رحمانی همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان