جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

سه شنبه بزرگ، کاندیدای برتر و جایگاه افغانستان

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

سه شنبه بزرگ تقریبا مسیر انتخابات ریاست جمهوری امسال آمریکا را مشخص ساخته است. نشانه ها حاکی از آن است که خانم هیلاری کلنتون نامزد پیشرو حزب دموکرات و آقای دونالد ترامپ نامزد پیشرو حزب جمهوری خواه در مصاف یک دیگر برای ریاست جمهوری آمریکا خواهند رفت.

سه شنبه بزرگ روزی ویژه برای سهل سازی رای دهی دهقانان در آمریکا از سوی کنگره آن کشور مقرر شد. در نیمه قرن نوزده، از آن جای که دهقانان برای روز یک شنبه به کلیسا می رفتند و چهارشنبه نیز چهارشنبه بازار داشتند، کنگره تصویب کرد تا آنان بتوانند در روز سه شنبه رای دهند. این روند، تا اکنون نیز ادامه دارد. در سه شنبه بزرگ این دوره، یازده ایالات شامل آلاباما، آلاسکا، آرکانزا، کلورادو، جورجیا، ماساچوست، می‌نه سوتا، اوکلاهوما، تنسی، تگزاس، ورمانت و ویرجینیا، رای دادند و تقریبا سرنوشت کاندیداهای اصلی دو حزب را مشخص ساخت.

در سه شنبه بزرگ این دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، هیلاری کلنتون پیروزی های چشم گیری در ایالات های جنوبی داشت و دونالد ترامپ نیز توانست از رقبای دیگر انتخاباتی خود در حزب جمهوری خواه با فاصله زیادی پیشی بگیرد. اکنون بسیاری از صاحب نظران در آمریکا معتقدند که مصاف در چند هفته آینده مسیر را برای این دو نامزد پیشرو در رقابت برای کاخ سفید هموار خواهد کرد.

با آن که گمانه زنی ها رویارویی هیلاری کلنتون و دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری را محتمل می داند، اما چهار نامزد برای دو هفته دیگر نیز نفس گیر رقابت خواهند کرد و شاید نتیجه انتخابات اندکی تغییر نماید.

با این حال، از آن جایی که سیاست خارجی به ویژه افغانستان یکی از مسائل حساس برای این نامزدان در حوزه نگاه به خارج از ایالات متحده می باشد، نگاهی به دیدگاه های این چهار رقیب انتخاباتی نسبت به افغانستان نیز در ادامه آمده است.

hilary

هیلاری کلنتون

کلنتون همواره در باره سیاست افغانستان مشوق و همراه رییس جمهور اوباما بوده است. او در موضع گیری که ماه اکتبر 2015 با سی ان ان داشت، ضمن ستایش از تصمیم رییس جمهور آمریکا مبنی بر حفظ 5500 نیرو تا پایان سال 2016 در افغانستان گفت که حرکت های اوباما نمونه ای از یک”رهبری است که اعتقادات قوی در باره امری که می خواهد انجام شود دارد اما در عین حال به این که در جهان واقعی چه اتفاق می افتد توجه می نماید.”

او در عین حال گفته که در باره این که چه اتفاقی در جنوری 2017 می افتد پیش بینی نمی تواند اما از تصامیم رییس جمهور آمریکا حمایت می کند. خانم کلنتون در باره ادامه سیاست حمایتی ایالات متحده از افغانستان گفته است که ” ما خون و پول فراوانی را برای کمک به این کشور هزینه کرده ایم و نمی توانیم آن را به دست طالبان و یا دولت اسلامی برای بار دیگر بسپاریم که از آن جا ما و جهان را تهدید کند.”

هیلاری کلنتون در کتاب خاطرات خود در سال 2014 میلادی نیز در باره استراتژی افزایش نیرو اوباما می نویسد، “می توان تصور کرد چقدر مشکل است که این جنگ را تغییر دهیم. اما با همه موارد که در نظرگرفته شده، من باور داشتم که رییس جمهور انتخاب درست نموده بود و ما را در بهترین شرایط برای پیروزی قرار داده بود.”

با توجه به اظهار نظرهای دو سال گذشته خانم کلنتون، به نظر می رسد که دیدگاه او نسبت به افغانستان بلندمدت بوده و از سیاست های اوباما در این کشور حمایت می نماید.

Berny

برنی سندرز

این نامزد پیشتاز دوم دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دیدگاه نسبتا متفاوت با کلنتون در باره افغانستان دارد. سناتور برنی سندرز یکی از منتقدان جدی جنگ های عراق و افغانستان بوده و آن را برای آمریکا پرهزینه و اضافی توصیف کرده است.

او در سپتامبر 2009 پس از اعلان تصمیم اوباما برای تعیین تاریخ خروج از افغانستان اعلام کرد که باید این سربازان به زودی به خانه های شان بازگردند. او تاکید کرد که” کشور ما 14.5 تریلیون دالر قرضدار است و بخشی از این قرضداری برای این است که در ده سال گذشته در افغانستان در جنگ بوده ایم و قیمت هنگفتی از نظر میزان تلفات و سرمایه ملی خود پرداخته ایم. در این سال تنها حدود یک صد میلیارد دالر برای جنگ افغانستان مصرف کرده ایم. به نظر من حالا وقت مردم افغانستان است تا برای جنگ با طالبان مسولیت عمومی را برعهده گیرند.”

آقای سندرز اما در مباحث انتخاباتی خود در ماه های آخر 2015 اما ضمن تاکید بر این که باید اسامه بن لادن به خاطر یازده سپتامبر به جزای اعمالش می رسید، اعلام کرد که صداهای که برای جنگ از سوی رقبای جمهوری خواه او شنیده می شود، این نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را نگران می سازد. او گفت که “باور دارم قدرتمندترین ارتش نظامی در جهان، ارتش ایالات متحده و حکومت ما باید منازعات بین المللی را از راهی که جنگ نیاز آن نباشد، حل کند. من هم باور دارم که برخی اوقات استفاده از نیروی نظامی ضروری است اما باید انتخاب آخر باشد تا اول.”

این نامزد دموکرات آمریکا سیاست روشنی علیه حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان دارد و برخلاف هیلاری کلنتون از منتقدان صریح سیاست های اوباما در این کشور است.

trump

دونالد ترامپ

ترامپ با آن که گفته بود جنگ افغانستان یک اشتباه مسلم بوده، اما در جریان مبارزات انتخاباتی حرف را اش پس گرفته و آن را جنگ خوب نامید. آقای ترامپ در موضوع افغانستان تقریبا هم نظر هیلاری کلنتون رقیب انتخاباتی اش می باشد.

او علاوه بر این که حضور 5500 سرباز خارجی برای افغانستان را می پسندد اما گفته است که این کشور نیاز به سربازان بیشتری برای آرامش و امنیت خود دارد.

آقای ترامپ یکی از کاندیدای های برجسته حزب جمهوری خواه است که مورد سوال بسیاری از شخصیت های دموکرات، جمهوری خواه و حتی در سطح جهانی است. جان مک کین و میت رامنی دو شخصیت سنگین وزن جمهوری خواهان، نسبت به پیشتازی دونالد ترامپ در حزب شان هشدار داده اند. پیش از آن باراک اوباما رییس جمهور آمریکا ترامپ را شخص مناسب برای ریاست جمهوری ایالات متحده ندانسته بود. در همین حال، مایکل هایدن رییس سابق سی آی ای نیز گفته بود که در صورت ریاست جمهوری ترامپ احتمال این که ارتش از او پیروی نکند بالاست.

با این حال، آقای ترامپ به شدت درگیر انتخابات نفس گیر برای شانس اول نامزدی حزب جمهوری خواه در انتخابات ملی آمریکا است. او زمانی مساله ساز شد که پس از حملات تروریستی پاریس خواستار منع ورود مسلمانان به ایالات متحده گردید.

cruz

تد کروز

تد کروز که تا هنوز شانس دوم برای احراز کاندیداتوری حزب جمهوری خواه در انتخابات سال 2016 میلادی می باشد، نسبت به جنگ افغانستان و حضور آمریکا در این کشور به شدت حساس و بدبین است. آقای کروز جنگ افغانستان را جنگ داخلی خوانده و گفته است که ایالات متحده نباید در میان آن جنگ داخلی گیر بماند. او تاکید نموده که”ما هیچ نیازی نداریم که در میان آن جنگ داخلی حضور داشته باشیم. و بسیاری از سیاست مداران از جمله هیلاری کلنتون و شماری در حزب جمهوری خواه، می خواهند تا ما در آن جنگ داخلی حضور داشته باشیم.”

با آن که نتایج نشان می دهد که آقای کروز شانس بالای برای پیشی گرفتن از دونالد ترامپ برای احراز کاندیداتوری حزب جمهوری خواه پس از سه شنبه بزرگ ندارد، اما جالب است که فرد شبیه کروز جنگ با شورشی گری افغانستان را جنگ داخلی می خواند.

با توجه به موضع گیری هر یک از این چهار رقیب پیشتاز در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده به نظر می رسد که پیروزی هیلاری کلنتون بتواند حمایت های بیتشر ایالات متحده را برای افغانستان فراهم آورد. از آن جایی که سیاست خارجی کلنتون و اوباما نزدیک خواهد بود، می توان امیدواری داشت که واشنگتن از جنگ با شورشی گری و ناامنی های افغانستان از دولت این کشور با جدیت حمایت کند.

مختار پدرام همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان