طرح مارشال برای افغانستان؛ شرکت افغانی متعهد به سرمایه‌گذاری 1.3 میلیارد دالری در 5 سال آینده شده است

شورای عالی اقتصادی افغانستان، طرح سرمایه‌گذاری ۱.۳ میلیارد دالری شرکت گلبهار را در جلسه‌ی این هفته اش، به صورت مشروط تایید کرد.

شرکت گلبهار طرحی را به نام “طرح مارشال” که شامل مجتمعات رهایشی، تولید سمنت، ساخت کاشی و سرامیک، تولید دارو، کاغذ و آرد می‌شود به این شورا ارائه کرده است.

مسوولان شرکت گلبهار می‌گویند این سرمایه‌گذاری که حداقل پنج سال را در بر خواهد گرفت به گونه‌ی مستقیم برای ده هزار و به‌شکل غیر مستقیم برای 25 هزار تن زمینه‌ی کار را فراهم می‌کند.

آنان باور دارد که با اجرای طرح مارشال، افغانستان در بخش تولید و سرمایه‌گذاری به خودکفایی نزدیک می‌شود، در آمدهای دولت افغانستان افزایش می‌یابد، واردات افغانستان از کشورهای همسایه‌اش کاهش خواهد یافت و زمینه‌ی رشد اقتصادی سریع‌تر می‌شود.

arg2
تولید سگرت از بخش‌های دیگری بود که این شرکت بالای آن سرمایه‌گذاری می‌کرد اما این مورد از سوی حکومت افغانستان رد شده است

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت افغانستان نیز از این سرمایه‌گذاری استقبال کرده است. او گفته است که برنامه‌های برای رشد اقتصاد داخلی، از اولویت‌های حکومت این کشور است. آقای عبدالله تاکید می‌کند که زمینه‌ هرگونه سرمایه‌گذاری در این بخش فراهم خواهد شد.

بدهی به کابل بانک

به گفته‌ی مقام‌های بانک مرکزی افغانستان، شرکت گلبهار تا هنوز بدهی‌هایش را به کابل بانک نپرداخته و پیش شرط این سرمایه‌گذاری پرداخت بدهی‌های این بانک گفته شده است.

خلیل صدیق، رییس بانک مرکزی افغانستان گفته است که “شرکت گلبهار ابتدا باید این حساب را تصفیه و سپس اقدام به سرمایه‌گذاری نماید.”

اما مسوولان شرکت گلبهار می‌گویند که این شرکت بدهی از کابل بانک  ندارد و حاضر است در این باره مدارک لازم  را به دادگاه ارائه کند. با این وجود محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان، در این مورد به اکلیل حکیمی وزیر مالیه‌ی این کشور، مسوولیت داده که در هماهنگی با شرکت گلبهار، موضوع بدهی این شرکت را از طریق دادگاه پی‌گیری و تعقیب نماید.

arg4
رئیس جمهور غنی گفته است که سرمایه‌گذاری این شرکت مشروط بر دادن بدهی‌اش به کابل بانک است

آقای غنی گفته است که این سرمایه‌گذاری شرکت خصوصی گلبهار را مشروط بر حل قرضه‌هایش به کابل بانک می‌داند و تاکید دارد که نخست باید این حساب با کابل بانک تصفیه شود.

رییس جمهور افغانستان تصریح کرده که افغانستان باید در بخش تولید سمنت به خودکفایی برسید و به این خاطر به نماینده شرکت گلبهار گفته است که در بخش کارخانه سمنت غوری سوم کار و سرمایه‌گذاری کند.

مانور بخش خصوصی

پیش از این شرکت یک شرکت بین المللی با مالکیت افغان‌ها نیز حاضر شده است که بیش از 300 میلیون دالر را در عرصه‌های مختلف در افغانستان سرمایه‌گذاری کند.

حکومت افغانستان قرارداد تاسیس ۶ کارخانه صنعتی را با شرکت بین المللی «الکوزی گروپ» امضا کرده است. این قرارداد در ماه سرطان سال جاری خورشیدی، به ارزش ۳۵۰ میلیون دالر امریکایی در ارگ ریاست جمهوری در حضور محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان امضا شد.

قرار است شرکت بین المللی «الکوزی گروپ» این مقدار پول را روی ۱۴۴ جریب زمین برای ایجاد کارخانه‌های انتشارات، تولید دستمال کاغذی، کارتن‌سازی و تولید خوراکه سرمایه‌گذاری کند.

نمایی از بند کجکی
نمایی از بند کجکی

در اعلامیه ارگ ریاست جمهوری که در این مورد نشر شده، آمده است که براساس درخواست شرکت الکوزی و موافقت کابینه و مجلس نمایندگان افغانستان، قرارداد اعطای ۱۴۴ جریب زمین میان نمایندگان اداره‌های مستقل اراضی، هوانوردی (مالک زمین) و عبدالرحمن الکوزی، رییس شرکت الکوزی گروپ به امضا رسیده است.

از سوی هم بخش خصوصی افغانستان در یک سال گذشته متعهد به بیش از 800 میلیون دالر سرمایه‌گذاری در بخش انرژی و آب افغانستان شده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *