جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

افزایش تلفات غیرنظامیان افغان در سایه سنگین جنگ

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

سال 2015 با چهار درصد افزایش در تلفات غیر نظامیان، سال خونباری بود

دفتر کمیشنری عالی در امور حقوق بشر و نمایندگی سیاسی سازمان ملل در افغانستان، گزارش سالانه خود در مورد تلفات غیر نظامیان در جنگ افغانستان را نشر کرد. در این گزارش 99 صفحه‌یی که روز 14 فبروری در کابل نشر گردید، مشخص می شود که آمار تلفات غیرنظامیان افغان، به بالا ترین سطح نسبت به سال‌های گذشته رسیده است. دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان در این گزارش، شمار تلفات غیر نظامیان در سال 2015 را یازده هزار و دو نفر اعلام کرده است که نسبت به سال 2014 میلادی، چهار درصد افزایش را نشان می دهد. با آن که در مجموع تلفات غیرنظامیان در سال 2015 افزایش دیده می شود، اما بر اساس این گزارش، میزان کشته های غیرنظامیان نسبت به سال گذشته کاهش داشته و میزان زخمی های آن افزایش داشته است.

این گزارش سازمان ملل، شورشیان مخالف دولت افغانستان را، عامل 62 درصد تلفات غیر نظامیان اعلام نموده  که نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش تلفات غیر نظامیان را توسط مخالفین نشان می دهد. دولت و نیروهای طرفدارش، عامل 17 درصد تلفات اعلام شده اند که این آمار نیز نیز نسبت به سال گذشته، چهار درصد  افزایش را نشان می دهد.

بر بنیاد این گزارش، تلفات غیر نظامیان در کل سیر سعودی داشته و 4 درصد تلفات به دلیل انفجار ماین‌ها و مواد منفجر ناشده صورت گرفته و هفده درصد تلفات نیز، نا مشخص است.

کمتر از نیم درصد تلفات نیز به دلیل شلیک راکت و موشک از خاک پاکستان به افغانستان، صورت گرفته است.

نیکولاس هیسم، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان می گوید:”ما از کسانی که چنین رنجی را بر مردم افغانستان تحمیل می کنند، می خواهیم که اقدامات جدی را برای حفاظت از غیر نظامیان روی دست گیرند و به کشتن و زخمی کردن غیر نظامیان در سال آینده پایان دهند.”

یوناما باور دارد که مردم افغانستان از حملات وحشیانه‌ای رنج می برند که در قوانین بین لمللی ممنوع است.

نگرانی های حقوق بشری

کمیسیون مسقتل حقوق بشر افغانستان هر چند پیش از این نیز هشدارهای نسبت به نقض حقوق بشر در جنگ‌های افغانستان را داده بود، اکنون به شدت از این آمار متاثر است.

مقامات این کمیسیون می گویند، ادامه حملات تروریستی و گسترش جغرافیای جنگ در افغانستان سبب شده است، تا نقض حقوق بشر و تلفات غیر نظامیان افزایش یابد. موسی محمودی، رییس اجرایی کمیسیون مستقل حقوق بشر می گوید: “در سال گذشته ما شاهد حملات گسترده‌ای مخالفان مسلح تقریبا در تمام نقاط افغانستان بودیم و شدت این جنگ در حدی بود، که بارها به سقوط ولسوالی‌ها و در موردی حتا سبب سقوط شهر کندز شد که در آن به غیر نظامیان بیشترین آسیب رسیده است. ”

آقای محمودی در گفتگو با خبرنامه افزود: “اقداماتی که به صورت گسترده و سیستماتیک در مقابل غیر نظامیان از سوی گروه‌های مخالف دولت و در مواردی از سوی حامیان دولت صورت گفته است، به صورت آشکار نقض حقوق بشری است و شامل جراییم جنگی می شود”

رییس اجرایی کمسیون حقوق بشر افغانستان،  به حمله بالای مرکز داکتران بدون مرز در کندز اشاره کرده می گوید که در آن حمله جان غیرنظامیان زیادی گرفته شده بود.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان در عین حال تاکید دارد که هدف قرار دادن غیر نظامیان، فعالان رسانه یی و فعالان مدنی از سوی گروه طالبان، به صورت جدی نقض حقوق بشری بوده است.

طالبان در سال گذشته میلادی بارها غیرنظامیان و کارمندان غیر نظامی نهادهای حقوق بشری و موسسات را هدف قرار داده اما این گروه همواره در تماس با رسانه‌ها اعلام کرده اند که به غیرنظامیان آسیب نمی رسانند.

UN1
مرد افغان در حال انتقال دختر زخمی خود

واکنش حکومت وحدت ملی

حکومت افغانستان در واکنش به گزارش دفتر سازمان ملل متحد در کابل کاهش تلفات غیرنظامیان افغان را رد کرده است. دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان در خبرنامه اش نوشته است”با تشخیص یوناما در مورد چگونگی کاهش ۴۲ در صدی تلفات افراد ملکی از اثر حملات زمینی طالبان موافقت ندارد”.

ریاست جمهوری در عین حال نسبت به این که گزارش سازمان ملل که دوازده ولایت افغانستان را پوشش داده در حالی که دولت افغانستان حوادث بیست و چهار ولایت را ثبت نموده و در گزارش سازمان ملل از این اطلاعات وجود ندارد، ابراز تاسف کرده است.

در گزارش سازمان ملل آمده است که بیشترین آمار کشته و زخمی شدن غیرنظامیان (۱۱۱۶ کشته و ۳۰۲۱ زخمی)، در نتیجه درگیری‌های زمینی به وجود آمده است و بمب‌گذاری کنار جاده‌ها، عامل اصلی این تلفات است که عمدتن این نوع حمله به طالبان نسبت داده می شود.

طالبان نیز در تماس با رسانه ها این گزارش را یک جانبه خوانده و رد کرده است.

سال خونین دیگر

گزارش کتشار غیرنظامیان افغان توسط دو نهاد حقوق بشری و امور افغانستان سازمان ملل، همزمان با نگرانی از سال خونین دیگر نشر شده است. گزارش شده است که سال 2016 میلادی، خونین تر از سال گذشته خواهد بود. جنرال جان کمپیل فرمانده کل نیروهای حمایت قاطع در افغانستان پیش از این هشدار داده است که بر اساس پیش بینی آن‌ها  احتمالن درگیری و جنگ در سال آینده در افغانستان افزایش خواهد یافت.

با این حال، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و سازمان ملل متحد از طالبان و نیروهای حکومتی افغانستان می‌خواهند در جریان درگیری‌های شان، مصئونیت جانی غیر نظامیان را جدن در نظر بگیرند  و از هدف قرار دادن عمدی محلات غیر نظامی، روزنامه نگاران، فعالان حقوق بشری و کارمندان غیرنظامی دولت خود داری کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان