جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 5 دقیقه
0
(0)

حدود 40 تریلیون باکتری در بدن ما وجود دارد که اغلب آن ها در روده­ ها می باشند. در مجموع، باکتری ها به عنوان میکروبیوم (میکروارگانیسم­ های محیط خاص) روده­ های شما شناخته می شوند. که برای سلامت کلی بدن بسیار مهم هستند. به هر حال، انواع خاصی از باکتری­ های روده نیز می توانند در بسیاری از بیماری ها نقش داشته باشند. پس باید به بهبود باکتری های روده ها توجه کرد.

بهبود باکتری های روده ها

عوامل مختلفی، مانند غذاهایی که می خورید، می توانند بر نوع باکتری های موجود در دستگاه گوارش شما تاثیر بگذارند.

در این نوشته به 5 روش علمی برای بهبود باکتری های روده­ ها پرداخته ایم. با ما باشید تا بیشتر بدانید.

1- غذاهای متنوع بخورید

صدها گونه باکتری در روده­ های ما وجود دارد که هر کدام نقش خاصی در سلامتی دارند و برای رشد به مواد مغذی مختلفی نیاز دارند. یعنی یک میکروبیوم سالم به میکروبیومی گفته می شود که تغذیه متنوع داشته باشد. پس هر چقدر باکتری سالم بیشتری داشته باشید لزوما از سلامتی بیشتری برخوردار هستید.

رژیم­ های غذایی که متشکل از انواع مختلف مواد غذایی هستند، منجر به میکروبیوم­ های متنوع تری می­شوند.

متاسفانه اغلب مردم از رژیم­ های غذایی سنتی که کمتر متنوع و سرشار از چربی و قند است استفاده می کنند. در واقع، تخمین زده می شود، 75 درصد غذای جهان تنها از 12 گونه گیاهی و 5 گونه حیوانی تولید می شود.

رژیم‌ های غذایی در اکثر مناطق روستایی بیشتر شامل منابع مختلف گیاهی متنوع‌تر و غنی‌تر می باشد. به این دلیل چندین مطالعه حاکی از آن است که تنوع میکروبیوم ­های روده­ ها در مردم مناطق روستایی خیلی بیشتر از مردم مناطق شهری است.

2- از سبزیجات، حبوبات و میوه ­ها بیشتر استفاده کنید

برای یک میکروبیوم سالم، میوه­ها و سبزیجات بهترین مواد مغذی محسوب می شوند. آن ها سرشار از فیبرهای هستند که بدن شما قادر به هضم آن ها نیست. اما، برخی از باکتری های روده­ این نوع فیبرها را هضم و از آن برای رشد خود استفاده کند. همچنین لوبیا و حبوبات نیز حاوی مقادیر بالای این نوع فیبرها هستند.

برخی از غذاها با فیبر بالا که برای باکتری های روده­ شما مفید است عبارتند از:

  • تمشک
  • نخود سبز
  • بروکلی
  • نخود
  • عدس
  • لوبیا
  • غلات سبوس­دار
  • موز
  • سیب

سیب، بادام و پسته نیز همگی باعث افزایش بیفیدوباکتری در انسان­ها می شود. بیفیدوباکتری ها از جمله باکتری های مثبت می باشند، چون می توانند در جلوگیری از التهاب روده­ها و بهبود سلامت آن ها کمک کنند.

3- غذاهای پری بیوتیک بخورید؛ بهبود باکتری های روده ها

پری بیوتیک ها غذاهایی هستند که باعث رشد باکتری های مفید در روده­ها می شوند. آن ها معمولا برای فیبرها یا کربوهیدرات هایی مفید هستند که سیستیم هاضمه قادر به هضم آن نیست. اما باکتری های روده­ها از آن ها برای سوخت استفاده می کنند. بسیاری از میوه ها، سبزیجات و غلات سبوسدار حاوی پری بیوتیک هستند.

همچنین برخی از نشاسته­ ها نیز دارای پری بیوتیک ­می­باشند. این نوع نشاسته­ها در روده کوچک جذب نمی شوند و به روده بزرگ منتقل می شوند، در آنجا میکروبیوم ­ها آن ها را تجزیه می کنند.

بسیاری از مطالعات نشان داده پری بیوتیک ­ها باعث کاهش سطح انسولین، تری گلیسیرید و کلسترول در افراد چاق می شود. در نتیجه سبب جلوگیری از بیماری هایی مانند دیابت و مشکلات قلبی می شود.

4- از رژیم ­های غذایی گیاهی استفاده کنید

رژیم های غذایی سرشار از غذاهای حیوانی نسبت به رژیم های گیاهی باعث رشد انواع مختلف باکتری های مضر روده می شوند.

برخی از مطالعات نشان می دهد، رژیم های گیاهی که احتمالا به دلیل فیبر بالای آن ها است، به میکروبیوم روده ها کمک می کنند. همچنین رژیم­ های گیاهی برای سیستم هاضمه بدن خیلی مفید است. در دفع مدفوع و درمان یبوست نیز موثر می­باشد.

5- غذاهای سرشار از پلی فنول بخورید

پلی فنول ها ترکیبات گیاهی هستند که فواید زیادی برای سلامتی از جمله کاهش فشار خون، التهاب، سطح کلسترول و استرس دارند.

سلول های انسانی همیشه نمی توانند پلی فنول ها را هضم کنند. از آن جایی که به طور موثر جذب نمی شوند، بیشتر پلی فنول ها به روده بزرگ منتقل می شوند. جایی که توسط باکتری های روده هضم خواهند شد.

برخی از غذاهای سرشار از پلی فنول:

  • کاکائو و شکلات تلخ
  • پوست انگور
  • چای سبز
  • بادام ها
  • پیازها
  • بلوبری/توت آبی
  • بروکلی

بهبود باکتری های روده ها

پلی فنول های کاکائو می توانند میزان بیفیدوباکتریاها و لاکتوباسیل ها را در انسان افزایش داده و مقدار کلستریدیا را کاهش دهد.

بنابراین برای درمان و بهبود باکتری های روده حتما این غذاها در وعده ها و رژیم غذایی خود استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

۱۶ راهکار طبیعی و فوق العاده موثر برای درمان خانگی عفونت پوستی

۱۲ بهترین درمان خانگی جوش سرسیاه که موثر و شگفت انگیز است!

خواص روغن کرچک؛ ۱۶ خاصیت درمانی روغن کرچک برای سلامتی که شگفت انگیز است

۱۰ درمان خانگی با پاپایا برای داشتن پوستی شفاف

۱۶ روش خانگی موثر برای داشتن پوستی جوان، درخشان و بدون لک!

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان