عجیب ترین عوارض جانبی غذاها؛ از تورم انگشت ها تا تغییر رنگ و بوی ادرار

عجیب ترین عوارض جانبی غذاها

همه از تاثیر غذاها بر سلامت وزن بدن آگاه هستیم. اما این تاثیرات فقط به شکم یا دور/بر کمر و افزایش وزن خلاصه نمی شود. آیا از عجیب ترین عوارض جانبی غذاها چیزی می دانید؟ بعضی غذاهای روزمره شما به طرز عجیبی بر فیزیک بدن شما تاثیر می گذارد. شما با خوردن این غذاها باید منتظر تاثیراتی چون تورم انگشت ها تا تغییر رنگ و بوی ادرار باشید.

عجیب ترین عوارض جانبی غذاها

1- تورم انگشتان با خوردن غذای شور؛ عجیب ترین عوارض جانبی غذاها

هرچند غذاهای شور شما را خیلی چاق نمی کند اما می تواند باعث نفخ و روم انگشتان شما شود.

مطلب مرتبط: 12 بهترین مواد غذایی دوستدار قلب که باید در رژیم غذایی خود بگنجانید!

خوردن غذاهای سرشار از سدیم می‌تواند باعث حفظ آب در بدن شود. بر اساس توصیه‌های پزشکی و سلامتی باید کمتر از 2300 میلی گرام سدیم در روز استفاده کرد. اما اغلب، بزرگسالان بیش از حد سدیم مصرف می‌کنند. رژیم غذایی متوسط در آمریکا حاوی بیش از ۳۴۰۰ میلی‌گرم است که بیشتر آن از غذاهای رستورانی تامین می‌شود.

فقط یک کیسه نمک و چیپس سرکه نیست که می تواند انگشت شما را ورم کند. تن های غذایی آماده از غذاهایی که هر روز مصرف می کنیم دارای مقدار زیادی سدیم هستند. که می تواند باعث تورم انگشتان شما شود.

برخی از مهم­ترین آن ها عبارتند از: پیتزا، ساندویچ، برگر، گوشت­های فرآوری شده مثل هات داگ، نان، محصولات کنسرو شده (سوپ و سبزیجات)، غذا­های یخ­زده، میان وعده­ها (چیپس، اسنک و غیره). حتی چاشنی ها (سس های سالاد، خردل، کچاپ)، و غذاهای رستورانی.

مطلب مرتبط: آلرژی + همه چیز درباره ی حساسیت فصلی

به هر حال، تورم در انگشتان، دست‌ها یا پاها طبیعی نیست. اگر بعد استفاده از غذاهای شور و فرآوری شده تورم در اندام‌های بدن شما پدید آمد، به پزشک خود اطلاع دهید. چون ممکن است از نشانه های بیماری جدی در بدن شما باشد.

2- قارچ ­ها می تواند باعث ایجاد جوش شود

همه می فهمیم «نه فقط قارچ، اگر به چیزی حساسیت داشته باشید می تواند باعث ایجاد جوش شود.» اما جوش صورت درماتیت شیتاکه یک مسئله جدی است. اشخاص پس از مصرف قارچ شیتاکه دچار جوش می شوند.

درماتیت شیتاکه یک نوع جوش نادر می­باشد که در نتیجه مصرف قارچ شیتاکه خام یا نیم­خام بوجود می آید. این جوش ها، رگه های خطی شبیه علائم شلاق هستند و اغلب در بالاتنه و گاهی هم در قسمت­های مانند گردن و سر نیز ظاهر می شوند.

اما اگر قبلا قارچ خوردید و اغلب اوقات دچار جوش نشدید، اصلا نگران این مسله نباشید.

مطلب مرتبط: ۱۰ ماده غذایی کاهش دهنده کلسترول که باید در برنامه غذایی تان بگنجانید

این یک بیماری نادر است و تعداد کمی از مردم به آن مبتلا هستند یا می شوند. اغلب مبتلایان کسانی هستند که این نوع قارچ را نیم­خام می خورند. فراموش نکنید که پخته شده این قارچ برای خوردن بسیار عالی و چنین عوارض جانبی ندارند.

3- مارچوبه ادرار شما را بدبوتر می کند؛ عجیب ترین عوارض جانبی غذاها

آیا تا هنوز یک ساقه مارچوبه بو داده را خوردید؟ بعدا در حال ادرار متوجه بوی تند/تیز آن شده اید؟ این بو تصادفی نیست. بلکه به خاطر مارچوبه می باشد.

بله، خوردن مارچوبه می تواند منجر به بوی تند گوگرد مانند شود. برخی از دانشمندان معتقدند، این بو نتیجه هضم و تجزیه ترکیبات حاوی گوگرد در مارچوبه است که هنگام ادرار ما در هوا آزاد می شود. این بو، 15 تا 30 دقیقه پس از خوردن مارچوبه قابل استشمام است.

اما اگر متوجه این بو نشدید یا نمی شوید، ممکن است علت آن به ژنتیک مرتبط باشد.

مطلب مرتبط: مهم ترین خواص درمانی کلم: از تقویت سیستم ایمنی تا بهبود دستگاه گوارش

همه نمی توانند این بوی آزاد شده ناشی از مارچوبه را تشخیص دهند. حتی در میان محققان بحثی وجود دارد: آیا همه افراد پس از مصرف مارچوبه بوی بد تولید می کنند و فقط تعداد اندکی. یا شاید هم فقط برخی­ها می توانند بوی آن را استشمام کنند. در هر صورت، مارچوبه مغذی و کم کالری، منبع خوبی از ویتامین C، دارای فولیک اسید و منبع عالی برای ویتامین A  می­باشد.

به نحوی می توان گفت، ارزش ادرار بدبو را دارد!

4- سویا می تواند تعداد اسپرم مردان را کاهش دهد

چی؟! در حالی که شواهد علمی زیادی برای صحت این ادعا وجود ندارد، یک مطالعه نشان داد مصرف بالای ایزوفلاون – مشهور به سویا – با کاهش باروری در حیوانات مرتبط است. تحقیقات محدودی برای تایید این موضوع وجود دارد که سویا تاثیر مشابهی بر تعداد اسپرم در مردان نیز دارد.

همچنان سویا اثرات مشابهی بر روی دستگاه تناسلی زنان دارد، چون یک مختل کننده غده اندوکراین شناخته شده است. در واقع سویا توانایی های هورمون استروژن را مختل می کند و می تواند باعث مشکلات باروری و حتی سرطان شود.

5- ویتامین C می تواند باعث نارنجی شدن ادرار شود

اگر هر روز صبح یک مکمل ویتامین C مصرف کنید. مثل یک لیوان آب پرتقال بنوشید و یک تکه/برش از گریپ فروت را برای صبحانه بخورید. به خاطر مقدار ویتامین Cبیش از حد، باعث می شود ادرار شما رنگ نارنجی روشن را به خود بگیرد.

مطلب مرتبط: اگر به دنبال بهبود سلامت قلب تان هستید، این ۶۰ ماده خوراکی را در برنامه غذایی تان بگنجانید

به هر حال، ویتامین C تنها غذایی نیست که می تواند باعث نارنجی شدن ادرار شود. همان طور که دوز زیاد ویتامین C  سبب نارنجی شدن ادرار می شود. همچنان کم‌آبی نیز می تواند رنگ ادرار را به نارنجی تغییر دهد.

ادرار نارنجی تا زمانی که به دلیل کم آبی بدن نباشد، جای نگرانی نیست. به استفاده از قرص های ویتامین C خود ادامه دهید.

6- توت خام باعث ایجاد توهم می شود؛ عجیب ترین عوارض جانبی غذاها

بر اساس مطالعه­ای در آکادمی علوم هند، توت قرمز آمریکای شمالی به عنوان منبع میوه خوشمزه شناخته می شود. اما این میوه در صورت خوردن به صورت نارس باعث ایجاد توهم در اشخاص شود. همچنین ممکن است سیستم عصبی را تحریک و باعث ناراحتی معده شود.

مطلب مرتبط: فواید اسفناج و تخم مرغ برای سلامتی: اثرات شگفت انگیز ترکیب این دو ماده غذایی بر بدن

شواهد علمی کافی برای صحت این ادعا وجود ندارد، بنابراین محققان هنوز در مورد این ادعا به نتیجه­ای قطعی نرسیده اند.

7- می توان از لبنیات منحیث ملین استفاده کرد

ملین ماده یا دارویی است که جهت افزایش دفع مدفوع برای جلوگیری یا رفع خشکی استفاده می‌شود. شما زمانی می توانید از لبنیات منحیث ملین استفاده کنید که با ماده اصلی لبنیات یعنی لاکتوز، حساسیت نداشته باشید.

افرادی که به قند لاکتوز حساسیت دارند نمی توانند لاکتوز موجود در شیر را هضم کنند. زیرا بدن آن ها به نمی تواند به اندازه کافی آنزیم لاکتوز تولید کند. در نتیجه، وقتی لبنیات مصرف می کنند، دچار اسهال، نفخ یا گرفتگی معده می شوند.

اگر دچار عدم تحمل لاکتوز هستید، پیشنهاد می شود لبنیات را به طور کامل حذف کنید و به دنبال جایگزینی بدون لاکتوز باشید.

مطلب مرتبط: غذاهای فیبردار: ۵ بهترین ماده غذایی برای سلامت روده و پیشگیری از دیابت

8- زردک/هویج زیاد، پوست شما را نارنجی می­کند

خوردن بیش از حد هویج یا سایر غذاهای حاوی بتاکاروتن می تواند باعث تغییر رنگ پوست، خصوصا در کف دست و پا ها شود.

اما، چگونه؟ زمانی که بیش از حد هویج می خورید، بتاکاروتن اضافی وارد جریان خون می شود. سپس وقتی جایی برای رفتن و ذخیره شدن ندارد، در زیر پوست ذخیره می شود. هنگامی که زیر پوست ذخیره می شود، سبب تغییر رنگ در رنگدانه ­های شما می شود. اما این تنها هویچ نیست که رنگ پوست شما را تغییر می دهد.

مطلب مرتبط: فواید درمانی ترکیب سیر و عسل: اگر هر روز صبح، یک قاشق عسل و سیر بخورید…

9- چغندر، ریواس و شاه توت می توانند ادرار شما را صورتی رنگ کنند

در حالی که عواملی مانند ویتامین C و کم آبی سبب نارنجی شدن ادرار می­شود، سبزیجات و میوه‌های قرمز رنگ نیز می‌توانند بر رنگ ادرار تاثیر بگذارند.

درست است، رنگدانه های گیاهی و سایر ترکیبات شیمیایی موجود در ریواس، شاه توت و چغندر می توانند به طور موقت ادرار را صورتی یا قرمز رنگ کنند.

این تغییر رنگ کاملا بی ضرر بوده و هیچ نشانی از اختلال در سلامتی شما نیست. دفعه دیگر که از هر کدام این مواد غذایی بیش از حد مصرف کردید، برای سرگرمی هم که شده به رنگ ادرار خود دقت کنید. به یاد داشته باشید پس از خوردن این غذاها نیز همیشه با ادرار صورتی یا قرمز کامل رو به رو نخواهید شد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *