شیوع آبله میمون؛ 4 سوال کلیدی محققان در مورد این ویروس

توسطفرشته فرهنگ

خرداد ۱۵, ۱۴۰۱ به روز رسانی : خرداد ۱۵, ۱۴۰۱ , ,
افزایش شیوع آبله میمون

دانشمندان در حال رقابت برای شناختن ویروس آبله میمون، جدیدترین ویروس شیوع یافته هستند. آن ها سعی بر این دارند که منشا این ویروس و راه های مهار آن را پیدا کنند. نزدیک به 5 هفته است که مقامات بهداشت جهانی یک مورد آبله میمون را در بریتانیا تایید کرده اند. از آن زمان کشورها شاهد افزایش مبتلایان آبله میمون در سراسر جهان به خصوص در هفته گذشته بوده اند. آمار شیوع این ویروس تا روز جمعه به 800 مورد تایید شده یا مشکوک نزدیک شده بود. در حال حاضر انتشار این ویروس به دستکم 31 کشور خارج از افریقا، از جمله کانادا، پرتغال، اسپانیا و بریتانیا ظاهر شده است.

همین امر دانشمندان و محققان را به حالت آماده باش در آورده است. زیرا شیوع ویروس آبله میمون در جمعیت های جداگانه در چندین کشور ظاهر شده که هیچ ارتباط آشکاری بین بسیاری مبتلایان وجود ندارد. به همین دلیل احتمال انتقال محل ناشناخته ویروس افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: علائم کرونای امیکرون: هر آنچه در مورد این ویروس تا کنون مشخص شده است

افزایش مبتلایان آبله میمون

آن ریموین، اپیدمیولوژیست دانشگاه کالیفرنیا، بیش از یک سال ویروس آبله میمون را در جمهوری دموکراتیک کنگو مطالعه کرده است. او می‌گوید: “ما باید سریع و قاطعانه عمل کنیم، اما هنوز چیزهای زیادی برای آموختن در مورد این ویروس وجود دارد.”

با این وجود برخی سؤالات کلیدی در مورد شیوع اخیر این ویروس برای محققان ترسیم شده که به دنبال پاسخ آن هستند.

مرحله جدید آبله میمون چگونه شایع شد؟

از زمان شروع آخرین شیوع آبله میمون، محققان ژنوم های ویروسی از افراد مبتلا را جمع آوری کرده اند. این ژنوم های ویروسی از کشورهای بلژیک، فرانسه، آلمان، پرتغال و ایالات متحده، جمع آوری شده و توالی یابی شده است. مهم ترین یافته ای که آن ها تاکنون به دست آورده اند این است که هر یک از دنباله ها شباهت زیادی به سویه آبله میمونی موجود در غرب آفریقا دارد. این سویه دارای نرخ مرگ و میر کمتر از 1 درصد در جمعیت های فقیر و روستایی است. که باعث می شود نسبت به شیوع این ویروس که در آفریقای مرکزی شناسایی شده است بسیار کمتر کشنده باشد. میزان مرگ و میر شیوع ویروس آبله میمون در آفریقای مرکزی تا 10 درصد است.

  1. آبله میمون جهانی می شود: چرا دانشمندان در حالت آماده باش هستند؟

همچنین سرنخ هایی در مورد چگونگی شروع شیوع این بیماری به دست آمده است. اگرچه محققان برای تایید ظن خود به داده‌ های بیشتری نیاز دارند. اما توالی‌هایی که آن ها تاکنون ارزیابی کرده‌اند تقریبا یکسان است. این تحقیقات می گوید که یک بررسی اپیدمیولوژیک کامل ممکن نشان دهد که انتشار اخیر آبله میمون در خارج از آفریقا، همگی به یک مورد منفرد مرتبط هستند.

  • شیوع سویه های متفاوت آبله میمون؛ افزایش مبتلایان آبله میمون 

انتشار کنونی این ویروس بیشتر شبیه موارد مربوط به تعدادی از موارد آبله میمونی سال‌های 2018 و 2019 در خارج از آفریقا است. در آن زمان نیز این ویروس با سفر در غرب آفریقا مرتبط بود. برنی ماس ویروس شناس موسسه ملی آلرژی بتسدا است. او می گوید: ساده ترین توضیح این است: اولین مورد مبتلایان غیرافریقایی که هنوز شناسایی نشده بود. از طریق تماس با حیوان یا انسان حامل ویروس در حین بازدید از یک منطقه مشابه از آفریقا آلوده شده باشد.

گوستاوو پالاسیوس، ویروس شناس در دانشکده پزشکی ایکان در کوه سینا در شهر نیویورک می گوید، اما نمی توان توضیحات دیگر را رد کرد. این احتمال وجود دارد که ویروس قبلا در خارج از آفریقا در انسان یا حیوانات در گردش بوده اما شناسایی نشده باشد. که با شیوع ویروس های قبلی معرفی شده است. با این حال، این فرضیه کمتر محتمل است. زیرا آبله میمون معمولا باعث ایجاد ضایعات قابل مشاهده در بدن افراد می شود که احتمالا مورد توجه پزشک قرار گرفته است.

مطلب مرتبط: آبله میمون پس از ویروس کرونا؛ آبله میمون چیست و چقدر خطرناک است؟

  1. آیا تغییر ژنتیکی در ویروس می تواند آخرین شیوع را توضیح دهد؟

الیوت لفکوویتز، ویروس شناس محاسباتی در دانشگاه آلاباما در بیرمنگام در مورد تکامل ویروس آبله میمون مطالعه کرده است. او می گوید درک این که آیا مبنای ژنتیکی برای گسترش بی سابقه ویروس در خارج از آفریقا وجود دارد یا خیر، بسیار دشوار خواهد بود. محققان بیش از 17 سال است که روی تفاوت سویه آبله میمون آفریقای مرکزی و غرب آفریقا تحقیق می کنند. آن ها به دنبال این هستند که کدام ژن مسئول بیماری‌زایی و قابلیت انتقال بیشتر سویه آفریقای مرکزی در مقایسه با غرب آفریقا است.

  • ژنوم آبله میمون 6 برابر بزرگ تر از سارس کووید 2

لفکوویتز می گوید یکی از دلایل این امر این است که ژنوم ویروس آبله حاوی اسرار بسیاری است. ژنوم آبله میمون نسبت به ویروس‌های دیگر بسیار زیاد است. این ژنوم بیش از شش برابر بزرگ‌تر از ژنوم ویروس SARS-CoV-2 است. راشل روپر، ویروس شناس در دانشگاه کارولینای شرقی در گرین ویل است. راشل می گوید: این بدان معناست که تجزیه و تحلیل ژنوم آبله میمون حداقل شش برابر سخت تر است.

پالاسیوس می‌گوید دلیل دیگر این است که منابع کمی به تلاش‌های نظارت ژنومی در آفریقا اختصاص داده شده است. در حالی که آفریقا مکانی است که آبله میمون برای سال‌های متمادی یک نگرانی برای  سلامت عمومی تلقی می شد. او می‌گوید، بنابراین ویروس‌شناسان هنوز در ابهام به سر می برند، زیرا توالی‌های کمی دارند که بتوانند توالی‌های جدید آبله میمون را با آن مقایسه کنند. پالاسیوس اضافه می‌کند که آژانس‌های تامین مالی به دانشمندان توجه نکرده‌اند. دانشمندانی که بیش از یک دهه هشدار می‌دهند که ممکن است شیوع آبله میمون‌ها بیشتر شود.

  • انتشار آبله میمون به خارج از افریقا؛ افزایش مبتلایان آبله میمون

ایفدایو آدیتیفا، رئیس مرکز کنترل بیماری نیجریه در ابوجا، می‌گوید ویروس‌شناسان آفریقایی در این مورد با او صحبت کرده اند. آن ها از این که سال‌ها برای جمع‌آوری بودجه و انتشار مطالعات در مورد آبله میمون تلاش کرده‌اند، و کسی توجه نشان نداده، ناراحت هستند. اما اکنون این بیماری در خارج از قاره منتشر شده است. که ناگهان علاقه مقامات بهداشت جهانی در سراسر دنیا را به خود جلب کرده است.

پالاسیوس می گوید برای درک چگونگی تکامل ویروس، تعیین توالی ویروس در حیوانات نیز مفید خواهد بود. این ویروس برای آلوده کردن حیوانات – عمدتا جوندگان مانند سنجاب و موش – شناخته شده است. اما دانشمندان هنوز مخزن حیوانی طبیعی آن را در مناطق آسیب دیده آفریقا کشف نکرده اند.

برای شما: درمان گلودرد ویروسی: ۱۲ راهکار خانگی برای تسکین گلودرد

  1. آیا می توان شیوع بیماری را مهار کرد؟

از زمان شروع شیوع کنونی، برخی از کشورها واکسن‌های آبله تهیه می‌کنند که تصور می‌شود در برابر آبله میمون بسیار مؤثر است. زیرا ویروس‌ها به هم مرتبط هستند. بر خلاف برخی از واکسن‌های ضد کووید-۱۹، که دو هفته پس از دوز دوم طول می‌کشد تا محافظت کامل برای بدن ارائه کند. تصور می‌شود که واکسن‌های آبله اگر در عرض چهار روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس تزریق شود تاثیر خوبی داشته باشد. که به دلیل دوره نهفتگی طولانی ویروس، محافظ بدن در برابر عفونت آبله میمون می باشد.

  • استراتژی واکسیناسیون حلقه ای

در صورت استقرار و استفاده واکسن‌ها، احتمالا از استراتژی «واکسیناسیون حلقه‌ای» استفاده می‌شود. که تماس‌های نزدیک افراد آلوده را تلقیح می‌کند. آندریا مک کولوم، اپیدمیولوژیست سرپرستی تیم ویروس آبله در CDC را بر عهده دارد. او می گوید که آژانس هنوز تصمیم به استفاده از چنین استراتژی ندارد. اما بر اساس گزارش سی ان ان آمریکا قصد تطبیق واکسن آبله به کارکنان مراقبت‌های بهداشتی که افراد مبتلا را معالجه می‌کنند، دارد. ریموین می‌گوید، باید ارزش واکسیناسیون گروه‌هایی را که در معرض خطر بالاتر هستند، علاوه بر تماس نزدیک با افراد آلوده را در نظر بگیریم.

  • حیوانات خانگی ناقل ویروس؛ افزایش مبتلایان آبله میمون

حتی اگر مقامات بهداشت عمومی بتوانند انتقال آبله میمون را در انسان در طول شیوع فعلی متوقف کنند. ویروس شناسان نگران هستند که این ویروس دوباره به حیوانات سرایت کند. وجود مخازن جدید ویروس در حیوانات، احتمال انتقال مجدد آن به مردم را افزایش می دهد. به خصوص در کشورهایی که هیچ مخزن حیوانی شناخته شده ای از ویروس ندارند. در 23 می، مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری این احتمال داد، اما احتمال آن را “بسیار کم” ارزیابی نمود. با این وجود، مقامات بهداشتی اروپا اکیدا توصیه کردند که جوندگان حیوانات خانگی متعلق به افراد مبتلا به موارد تأیید شده آبله میمون باید در مراکز دولتی ایزوله و نظارت شوند یا به عنوان آخرین راه، برای جلوگیری از احتمال انتشار بیشتر ویروس از بین برده شوند.

اگرچه خطر کم است، ماس می‌گوید نگرانی اصلی این است که دانشمندان تا دیر نشود، نمی‌دانند چنین اتفاقی رخ داده است یا خیر. زیرا حیوانات آلوده معمولا علائم قابل مشاهده مشابهی در انسان را نشان نمی‌دهند.

بیشتر بخوانید: بیماری های کشنده ناشی از خواب زیاد که بیشتر ما از آن بی خبریم!

  1. آیا شیوع ویروس آبله میمون در مقایسه با شیوع قبلی متفاوت است؟

ویروس آبله میمون از طریق تماس نزدیک با ضایعات، مایعات بدن و تنفس افراد یا حیوانات آلوده منتشر می شود. اما طبق گزارش آسوشیتدپرس، مقامات بهداشتی فعالیت جنسی در دو مبتلا در اسپانیا و بلژیک را به عنوان عوامل انتقال آبله میمون بررسی می‌کنند. این گمانه‌زنی ها در مورد تکامل ویروس که در انتقال از طریق رابطه جنسی ماهرتر شده افزایش یابد.

  • ناقل ویروس آبله چه چیزهایی است؟

به گفته ریموین، ارتباط موارد ابتلا با فعالیت جنسی به این معنی نیست که ویروس مسری تر است یا از طریق رابطه جنسی منتقل می شود. بلکه به این معنی است که ویروس به راحتی از طریق تماس نزدیک پخش می شود. روپر می‌گوید بر خلاف SARS-CoV-2 که تصور نمی‌شود زیاد روی سطوح بماند، ویروس‌های آبله می‌توانند برای مدت طولانی در خارج از بدن زنده بمانند. سطوحی مانند ملحفه‌ها و دستگیره‌ های ناقل انتقال احتمالی این ویروس است.

  • انتقال ویروس از رابطه جنسی مرد با مرد؛ در افزایش مبتلایان آبله میمون

اگرچه مقامات بهداشتی اشاره کرده اند که موارد زیاد در میان مردانی بوده که با مردان رابطه جنسی داشته اند. اما ریموین تاکید می کند که محتمل ترین توضیح برای شیوع ویروس در بین گروه های MSM این است. که این ویروس به طور تصادفی به جامعه معرفی شده است. همچنین در آن جا گسترش می یابد.

بیشتر بخوانید:  ۹ نشانه خاموش بیماری ها که نشان می دهد باید بهتر از بدن خود مراقبت کنید

مک‌کولوم می‌گوید تمام توجهات جدید به آبله میمون نشان از این دارند که هنوز دانشمندان چیز زیادی از این ویروس نمی دانند. او می‌گوید: “وقتی همه چیز حل شد و راهی برای شیوع این ویروس پیدا شد. فکر می‌کنم باید طولانی و سخت درباره این که اولویت‌های تحقیقاتی کجا قرار دارند، صحبت کنیم.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *