جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
5 بازدید

برای روتین روزانه مراقبت از موی سالم چه باید کرد؟

روتین روزانه مراقبت از موی سالم
خواندن 11 دقیقه
5
(1)

اگر مو های شما با وجود تمام مراقبت هایی که انجام می دهید سالم به نظر نمی رسند. پس زمان تغییر روتین مراقبت روزانه موی شما فرا رسیده است. شما نمی توانید یک روتین را فقط به این دلیل انتخاب کنید که برای فرد دیگری موثر بوده است. باید متناسب با نوع موی خود روتین روزانه خود را انتخاب کنید. بنابراین، چگونه باید روتین روزانه مراقبت از موی سالم را انتخاب کنید؟

روتین روزانه مراقبت از موی سالم

انجام همه تحقیقات برای رسیدن به یک روتین مراقبتی عالی برای داشتن موهای سالم است. پس در این مطلب – از سری مطالب سبک زنده گی خبرنامه – در مورد مو و چگونگی نگهداری از آن پرداخته ایم که مطمئنا برایتان مفید خواهد بود.

در این نوشتار خواهید خواند که:

چرا باید روتین مراقبت از مو داشته باشیم؟

روتین صحیح مراقبت از مو،  تضمین کننده سلامتی موهای شما می باشد. در این حالت مو سالم بوده و احساس فوق العاده ای برایتان دست می دهد. فقدان یک رژیم مناسب مراقبت از مو ممکن است به موهای شما آسیب برساند یا وضعیت آن را بدتر کند.

شما باید در بافت موی خود دقت کنید تا در روتین مراقبت از موی ایده آل برای نوع موی خود به مشکلی برنخورید. چهار نوع مو وجود دارد، مجعد، صاف، موج دار و گره خورده. بیایید هر یک از آن ها را با جزئیات بررسی کنیم.

انواع مختلف مو؛ روتین روزانه مراقبت از مو سالم

  • موهای صاف در بین چهار نوع مو قوی ترین هستند و ظاهری براق دارند.
  • موهای موج دار به سمت انتهای مو کمی فر می شوند، در حالی که بقیه مو ظاهری صاف دارند.
  • برعکس، موهای مجعد ضخیم، مستعد وز و خشکی هستند.
  • موهای گره خورده محکم ترین فرها را با بافت ظریف یا درشت دارند. این نوع مو در بین چهار مو شکننده ترین است.

اکنون که در مورد انواع مو شناخت پیدا کرده اید، چند نکته مراقبت از مو را در بخش زیر مطالعه نمایید:

نکاتی برای یک روتین روزانه مراقبت از موی سالم با توجه به نوع موی شما

  1. موهای صاف

مراقبت از موهای صاف آسان است، اما این بدان معنا نیست که می توانید در نگهداری آن کوتاهی کنید. در موهای صاف، روغن های طبیعی پوست سر به طور مساوی در طول موهای شما جریان دارد. از این رو، هنگام طراحی یک روتین مراقبت روزانه از مو، باید به تمایل آن به صاف افتادن و چرب به نظررسیدن آن توجه داشته باشید.

نحوه شستشو

ترجیحا موهای خود را با شامپوی بدون سولفات بشویید تا از چرب شدن یا چربی آن جلوگیری شود. شامپوهای حاوی سولفات معمولا برای موهای چرب بسیار موثر است. مواظب باشید که شستن موهای خود را در هر 2-3 روز به یک بار محدود کنید.

چگونه از موهای صاف مراقبت کنیم

از یک نرم کننده با روغن نارگیل و آرگان استفاده کنید که موهای شما را آبرسانی و تغذیه خواهد کرد.

نرم کننده را روی پوست سر خود قرار ندهید زیرا ممکن است باعث ایجاد انباشتگی آن در یک قسمت سر شود. موهای شما را چرب و صاف کند. درعوض، آن را از پشت سر تا انتهای موها بمالید.

چه مدلی را دوست دارید ؟

از یک موس حجم دهنده برای جلوگیری از صاف و سست شدن موهای خود استفاده کنید. قبل از رفتن به بیرون یک موس حجم دهنده را روی موهای مرطوب بمالید یا با سشوار خشک کنید.

حتما نگران هستید که موهای شما بیش از حد صاف و لغزنده شود. همین لغزنده شدن موها است که نمی تواند به درستی حالت بگیرد. در این حالت بافت موها باز می شوند و دم اسبی به سمت پایین می افتند. برای مقابله با این موضوع، یک اسپری حالت ‌دهنده روی آن اسپری کنید تا حالتی به موهایتان بدهید و موها در همان شکل باقی بمانند.

  1. موهای موج دار؛ روتین روزانه مراقبت از موی سالم 

حالت دادن به موهای موج دار بسته به نحوه مراقبت از آن ها می تواند آسان یا دشوار باشد. این نوع مو نه مجعد و نه صاف به روتین مراقبت خاصی نیاز دارد. زیرا ممکن است ریشه مو چرب شود اما انتهای آن چربی خود را از دست داده و خشک شود.

نحوه شستشو

موهای موج دار را هر ۳ تا ۴ روز یکبار بشویید تا تمیز و سالم بمانید. این نوع موها را با یک حوله میکروفیبر خشک نمایید تا از موخوره جلوگیری شود.

چگونه از موهای خود مراقبت کنیم

موهای خود را پس از شستن حالت دهید تا به موج های آن افزوده شود. یک ساعت قبل از شستن موها، آن ها را با روغن نارگیل، زیتون یا تخم کدو ماساژ دهید یا بگذارید یک شب با یکی از این روغن ها بماند. روغن کدو تنبل در درمان آلوپسی آندروژنتیک خفیف تا متوسط ​​مفید است. روغن نارگیل هنگام استفاده قبل و بعد از شستشوی مو به آن نفوذ می کند. باعث تقلیل ریزش پروتئین می شود. روغن زیتون به درمان مشکلات مختلف مو و پوست سر خیلی موثر است.

به احتمال زیاد آفتاب و باد تند به موهای موج دار شما آسیب می رساند و باعث شکاف در موهای شما می شود. روغن جوجوبا را روی نوک موها بمالید و بگذارید یک شب بماند تا رطوبت آن گرفته شود. آن وقت خواهید دید که موهای شما به سلامت قبل باز خواهد گشت.

چه مدلی را دوست دارید ؟

قبل از رفتن به رختخواب موهای خود را ببافید. هرچه بافت موهای شما بیشتر باشد، موج موهای شما محکم تر و واضح تر خواهد بود. بعد از شامپو کردن موهایتان از نرم کننده استفاده کنید. سپس خم شوید و موهای خود را به سمت جلو برگردانید. موهای خود را در مشت خود به سمت بالا جمع کرده و کمی فشار دهید. بعد از این کار موهای خود را برس نزنید بلکه بگذارید در هوای طبیعی، کاملا خشک شود. اینگونه موج موهای شما زیباتر خواهد بود.

  1. موهای مجعد؛ روتین روزانه مراقبت از مو سالم 

موهای مجعد پر از فرهای ریز است و مراقبت از آن نیز دشوار است. این نوع مو معمولا خشک و وز می شود و حالت فر را از دست می دهد.

نحوه شستشو

موهای مجعد تمایل به خشک شدن دارند. زیرا فر به عنوان مانعی برای حرکت روغن های طبیعی از پوست سر به طول مو عمل می کند. برای حفظ روغن طبیعی مو از شامپوی ملایم و بدون سولفات استفاده کنید. از شامپوهای تند دوری گزینید زیرا باعث از بین رفتن بیشتر روغن طبیعی پوست سر شما می شود.  موهای خود را فقط دو بار در هفته بشویید تا از خشکی و آسیب بیشتر جلوگیری کنید. می توانید هر روز متناوب با شستشوی مشترک (شستشوی موها با نرم کننده) موهای خود را بدون خشک کردن تمیز کنید.

چگونه مراقبت کنیم؛ روتین روزانه مراقبت از موی سالم

موهای مجعد نیاز به رطوبت رسانی منظم دارند. بنابراین هر بار بعد از شستن موها و همچنین در روزهایی که شامپو نمی‌زنید (یعنی شستشوی مشترک) موهای خود را حالت دهید.

یک نرم کننده ضخیم کننده، ساقه مو را به طور کامل می پوشاند و فر موهای شما را به درستی آب رسانی می نماید. حداقل هر دو هفته یک بار موهای خود را حالت دهید. موهای مجعد شکننده هستند و به راحتی می شکنند، که باعث می شود گره زدن آن ها دشوار باشد. بهترین راه برای شانه کردن موهایتان زیر دوش حمام با نرم کننده است. یک شانه دندانه پهن را روی موهای خود بکشید تا تمام گره خورده گی های مو از بین برود. این کار نه تنها شکستگی مو را کاهش می دهد، بلکه به حفظ حالت فر موی شما نیز کمک می کند.

چه مدلی را دوست دارید؟

از یک سشوار استفاده کنید. پره های دیفیوزر تضمین می کند به فرهای شما حالت می‌دهد تا به همان شکل خشک می شوند. همچنین از موخوره جلوگیری می کنند. بعد از شامپو زدن، یک کرم فر مو به آن ها بمالید تا به فرهای شما حالت بیشتری بدهد. در حمام موهای خود را با استفاده از نرم کننده، باز کنید.

  1. موهای گره خورده؛ روتین روزانه مراقبت از موی سالم

موهای پیچ خورده یا گره خورده دارای فرهای بسیار سفت با بافت بسیار زیاد هستند. این شکننده ترین نوع مو به حساب می آید زیرا روغن طبیعی موی سر به راحتی خشک می شود. از این رو، تمرکز اصلی روتین مراقبت از موهای مجعد باید روی مرطوب کردن موها باشد.

نحوه شستشو

اکثر شامپوها حاوی سولفات هایی هستند که رطوبت و روغن های طبیعی مو را از بین می برند. از یک شامپوی ملایم بدون سولفات برای شستن موهای فرفری زیبای خود استفاده کنید. موهای خود را فقط یک بار در هفته بشویید. برای افزایش رطوبت می توانید فقط آن را چند بار در هفته خیس کنید.

چگونه مراقبت نماییم

موهای پیچ خورده برای حفظ سلامت و حالت فر خود نیاز به آبرسانی دارند. از این رو، حداقل هر دو هفته یک بار موهای خود را به صورت زیاد نرم کننده بزنید تا آن ها مرطوب مانده و به تغذیه کامل برسد. یک نرم‌کننده، روغن کرچک (نرم‌کننده) و آب را در یک بطری اسپری مخلوط کرده و روزانه آن را روی موهایتان بپاشید تا هیدراته بماند.

20 دقیقه قبل از شستن، موهایتان را با روغن داغ درمان کنید. (روغن‌های نارگیل و زیتون انتخاب‌های خوبی هستند) تا رطوبت بیشتری ایجاد کنید. روبالشی های نخی شاید رطوبت را از موهای شما خارج کنند. برای جلوگیری از شکستگی و گره خوردن موها، از روبالشی ساتن استفاده کنید یا یک روسری ساتن دور موهای خود ببندید.

چه مدلی دوست دارید؟

گره زدن موهای درهم پیچیده ابهام آمیز به نظر می رسد. وقتی موهایتان خشک است از اجرای این کار بپرهیزید، زیرا در نهایت با ریزش موی زیادی مواجه خواهید شد. هنگامی که زیر دوش هستید، موهای خود را با نرم کننده و شانه های دندانه پهن شانه کنید تا گره ها باز شود.

پس از شستن موها، از یک نرم کننده و کرم موی فر کننده استفاده کنید تا فرهای مو حالت بیشتری بگیرد. همچنین فرهای آن حفظ شود.

میخچه‌ها، قیطان‌های جعبه‌ای، گره‌های بانتو، پیچ‌خوردگی، این مدل موها را امتحان کنید تا شیک به نظر برسید. در عین حال از موهای شکننده و پیچ‌ دار در برابر آلودگی و آسیب محافظت کنید.

رژیم غذایی شما نیز می تواند بر سلامت موهای شما تأثیر بگذارد. می خواهید بدانید کدام غذا برای موهای شما مفید است؟ در ادامه مطلب بخوانید:

بهترین غذا برای مو؛ روتین روزانه مراقبت از موی سالم

  • تخم مرغ، موی ما از پروتئین ساختاری به نام کراتین ساخته شده است. کمبود پروتئین بدون شک باعث ریزش مو و نازک شدن موها خواهد گردید. تخم مرغ سرشار از پروتئین، ویتامین B و مواد معدنی است. این مواد مغذی سلامت مو را بهبود می بخشد و از کاهش ریزش مو حمایت می نماید. تخم مرغ همچنین حاوی پپتیدهایی است که رشد مو را تحریک می کند.
  • اسفناج، روغن موجود در پوست سر ما یک عامل ضروری برای داشتن موهای سالم است. سبوم اضافی باعث چرب شدن پوست سر می شود و کمبود آن بی گمان باعث خشکی پوست سر می گردد. در چنین مواردی اسفناج حاوی ویتامین A مصرف کنید، زیرا ویتامین A به تولید سبوم کمک می کند.
  • ماست، منبع عالی پروبیوتیک ها و ویتامین B5می باشد. پروبیوتیک ها به بهبود کیفیت مو و تقویت رشد مو بی نهایت ارزشمند است. پس ویتامین B5 به رفع مشکلات ریزش مو کمک کند.
  • گوشت قرمز سرشار از آهن است. کمبود آن منجر به سفیدی زودرس و ریزش مو در زنان خواهد شد. بنابراین، گوشت قرمز را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا موهای خود را سالم نگه دارید و نیز از سفیدی آن جلوگیری کنید.

برای حفظ سلامت موهای خود این نکات کلی را دنبال کنید

چند نکته دیگر برای روتین مراقبت از مو

  • دو شاخه شدن موها می تواند موهای شما را کدر، خشک و آسیب دیده کند. موهای خود را هر دو ماه یکبار کوتاه کنید تا سالم بمانند.
  • هر موهای خود را روزانه نشویید، زیرا چربی طبیعی آن از بین رفته، خشک خواهد شد. موهای خود را فقط یک یا دو بار در هفته بشویید. اگر پوست سرتان چرب است، می توانید آن را سه بار در هفته بشویید.
  • موهای خود را به صورت دم اسبی، کش یا بافته نبندید، زیرا ممکن است در دراز مدت منجر به شکستگی مو و ایجاد لکه های طاسی شود.
  • برای محافظت از موهای خود در برابر نور خورشید، قبل از بیرون آمدن با کلاه یا روسری آن را بپوشانید.
  • موهای خود را با آب خنک یا ولرم آب کشی کنید، زیرا آب داغ می تواند موها را خشک کرده به آن آسیب برساند.
  • ایجاد یک روتین مراقبت از مو به تعیین نوع مو و نیازهای خاص آن بستگی دارد. این روتین مستلزم زمان، تلاش و تمرین است. پس از تصمیم گیری در مورد یک روتین، نکات ذکر شده در این نوشتار را دنبال کنید تا هر روز به سلامت موهای خود بی افزاید.

لینک های مرتبط

ضد آفتاب خوراکی: ۱۰ ماده خوراکی که از پوست در برابر مضرات خورشید محافظت می کنند

پوست تمیز و بدون لک: مراقبت از پوست در تابستان  با ۱۰ روش خانگی ساده

۱۳ کاری که هرگز نباید در رختخواب انجام دهید

کاربرد لوله و اتصالات یو پی وی سی در دستگاه آب شیرین کن

۱۰ درمان خانگی موثر برای نابودی دیابت + راه های کاهش خطر ابتلا به دیابت 

تست شخصیت: در رابطه عاشقانه چه چیزی را پنهان می کنید؟

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان