درمان رگ های واریسی با ۱۰ بهترین مواد غذایی

توسطفاطمه عزیزی

خرداد ۱, ۱۴۰۱ به روز رسانی : خرداد ۱, ۱۴۰۱ ,
درمان رگ های واریسی با رژیم غذایی مواد غذایی مفید برای دستگاه تناسلی مردان

در صورت ابتلا به رگ های واریسی، درمان رگ های واریسی با رژیم غذایی بهترین گزینه است. وریدهای واریسی که به نام‌های ورید عنکبوتی، یا واریس نیز شناخته می‌شوند، سیاهرگ‌های پیچ خورده یا بزرگی هستند که عمدتاً پاها را مورد هدف قرار می دهد. وریدهای واریسی زمانی اتفاق می‌افتند که رگ‌ها گشاد، بزرگ و پر از خون شوند. اینها معمولاً متورم و بزرگ شده ظاهر می شوند که اغلب با درد و التهاب همراه است. آنها به رنگ بنفش مایل به آبی یا قرمز ظاهر می گردند. وضعیت ابتلا به رگ های واریسی نسبتاً در بین زنان شایع است.

حدود 25 تا 30 درصد بزرگسالان ابتلا به واریس، به ویژه از قسمت پایین ساق پا رنج می برند. وریدهای معمولی دارای دریچه های یک طرفه هستند که برای جلوگیری از جریان خون به سمت عقب طراحی شده اند. وقتی دریچه ‌های معمولی آنطور که بایستی عمل نمی‌کنند، خون به جای اینکه به سمت قلب به جریانش ادامه دهد، در رگ‌ ها تجمع نموده، و باعث بزرگ شدن رگ ها می شود. زیرا این سیاه رگ ‌ها به بیشترین فاصله ممکن از قلب موقعیت دارند و نیروی جاذبه باعث دشوارتر شدن روند جریان خون به سمت بالا خواهد شد. پس در این حالت نیاز مراجعه به پزشک حتمی است اما ممکن است با رعایت کردن رژیم غذایی خود بتوانید این بیماری را کنترل نمایید. بنابراین در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه به درمان رگ های واریسی با رژیم غذایی پرداخته می شود. با این ۱۰ مواد غذایی می توانید بیماری واریسی را کنترل و درمان کنید.

 

10 بهترین ماده غذایی برای افراد مبتلا به واریس

واریس با تجمع خون در رگ های شما به وجود می آید که می تواند باعث بروز ناراحتی، التهاب و درد در ناحیه آسیب دیده گردد. پس برخی از تغییرات عادات غذایی و افزودنی هایی که می توانید در رژیم غذایی خود در صورت ابتلا به واریس بگنجانید به شرح زیر است

۱.درمان رگ های واریسی با رژیم غذایی، چغندر

طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده مصرف منظم چغندر می تواند به طور موثری شانس ابتلا به واریس را کاهش دهد. چغندر حاوی بتاسیانین است این ترکیب چغندر را به رنگ قرمز درآورده است. همچنین بتاسیانین یک ترکیب فیتوشیمیایی نیز به حساب می آید که کاهش دهنده سطح هموسیستئین در بدن است. چون اگر با سطوح بالای هموسیستئین مواجه شوید سبب آسیب رسانی به رگ های خونی شده و در نتیجه لخته شدن خون را به همراه خواهد داشت. پس از روش های مصرف این ماده ی مفید علاوه نمودن آن به سالاد روزانه و نیز آب میوه یا بخار پز کردن آن می باشد.

۲.زنجبیل

در طی قرون متمادی زنجبیل به عنوان یک ادویه ای که دارای خواص دارویی فراوان است شناخته می شود. یکی از نمونه ها خانواده های هندیست که این ادویه معجزه گر را به عنوان ادویه و دارو به مصرف می رسانند. در ضمن به طور گسترده ای برای کاهش علائم واریس، افزایش گردش خون و حل کردن فیبرین در رگ های خونی مورد استفاده قرار می گیرد. ثابت شده است که سلامت رگ ها را بهبود می بخشد.

۳.زردچوبه

از زمان های قدیم، زردچوبه در طب آیورودا و سنتی چین نقش با ارزشی در باز کردن رگ های خونی و بهبود گردش خون دارد. کورکومین، یک ماده فعال در زردچوبه است، که تولید اکسید نیتریک را افزایش می دهد و خود باعث جریان و گردش بهتر خون در بدن می شود.

۴.درمان رگ های واریسی با رژیم غذایی، سیب

میوه هایی مانند سیب، موز و گلابی سرشار از فیبر هستند. میوه های با فیبر بالا احتمال التهاب را کاهش داده و به سلامت بدن شما کمک می کنند. سیب حاوی ماده بنام روتین می باشد، یک ترکیب آنتی اکسیدانی قوی که به حفظ سلامت رگ ها کمک می کند. ترکیب سیب و گلابی به حیث یک سالاد میوه یک گزینه سالم برای کاهش علائم واریس محسوب می گردد.

۵.انگور

انگورهای قرمز و بنفش سرشار از فلاونوئیدها و ویتامین‌ها همراه با پروانتوسیانیدین‌ های الیگومری هستند که به نام OPC نیز یاد می شوند، که به اعتقاد برخی محققین تورم رگ ها و پاها را کاهش میدهد.

۶.گیلاس

گیلاس نیز مملو از روتین می باشد. روتین یک فلاونوئید است که به کاهش کلسترول،  فشار خون و سلامت رگ ها کمک می کند. فلاونوئید خواص ضد التهابی دارد، این میوه بی نظیر منبع عالی آنتی اکسیدان بوده و همچنین احتمال لخته شدن خون را نیز کاهش می دهد.

۷.درمان رگ های واریسی با رژیم غذایی، آجیل خام و دانه ها

آجیل سرشار از نیاسین و ویتامین B3 است که از جمله مواد مغذی ضروری برای جریان خون به حساب می آیند و مشکلات گردش خون را نیز کاهش می دهند. کنف، آفتابگردان، کتان و دانه چیا برخی از منابع غنی از اسیدهای چرب امگا 3 و فیبر محسوب می گردند. همچنین مواد متذکره منبع خوبی از پروتئین های ضد التهابی می باشند که به از بین بردن کلسترول و بهبود کیفیت جریان خون اثر بخشی فوق العاده ای دارد.

۸.سبزیجات برگ سبز

سبزیجات سبز برگ مانند کلم پیچ و کاهو منابع عالی منیزیم هستند، ماده معدنی که نقش کلیدی در مدیریت گردش و جریان خون ایفا می کند.

۹.آووکادو

برخی از چربی ها برای سلامتی و رگ های شما مفید هستند، مانند چربی های موجود در آووکادو. آووکادو همچنین منبع عالی ویتامین C و E، پتاسیم و منیزیم می باشد. آووکادو را می توان برش کرد و همراه با نان تست مصرف نمود، ویا آن را به شکل یک سالاد یا گواکامول (خمیر آووکادو با سس تند و آبلیمو) نیز استفاده کرده می توانید.

۱۰.درمان رگ های واریسی با رژیم غذایی، دارچین

دارچین یک ادویه مفید جهت تنظیم سطح قند خون و مقاومت در برابر انسولین دیابت نوع 2 به حساب می آید. از سایر خواص دارچین می توان به افزایش جریان خون و گشاد شدن رگ ‌های خون نیز اشاره کرد، که در نتیجه آن خون به وجه احسن در سراسر بدن به بازدهی ادامه می دهد.

مواد غذایی که باید از آن ها اجتناب شود

بدون در نظر داشت کمک های پزشکی برای تشخیص واریس، حفظ یک رژیم غذایی سالم برای کاهش علائم واریس و جلوگیری از رشد بیماری بسیار مهم می باشد. در اینجا ما در قالب یک فهرست به یک تعداد غذاهای که هنگام ابتلا به این بیماری باید از خوردن آنها جلوگیری گردد، اشاره نموده ایم.

۱.کربوهیدرات های تصفیه شده

بروز دهندگان علائم واریس باید تا حد امکان از مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده یا کربوهیدرات های ساده پرهیز نمایند. آنها عامل بیماری های مزمن هستند و تا حد زیادی به سلامت سیاه رگ ها کمک می کنند. عدم موجودیت فیبر در کربوهیدرات های تصفیه شده باعث ایجاد اختلالات در رگ های خون در طول دفع گردیده و در نتیجه سبب بوجود آمدن فشار در وریدهای راست روده شده و میتواند به آنها آسیب برساند.

۲.درمان رگ های واریسی با رژیم غذایی، غذاهای کنسرو شده

غذاهای کنسرو شده سرشار از مواد شیمیایی به نام بیسفنول می باشد. بیسفنول بدیل استروژن گفته می شود و با تاثیر بر هورمون های بدن سبب بدتر شدن رگ های واریسی می گردد. پس نظر به توصیه ی متخصصان به جای خرید کنسرو، غذاهای تازه میل نمایید.

۳.مواد خوراکی حاوی شکر

شکلات ها، کیک ها و کلوچه ها غذاهای فرآوری شده ای هستند که اغلب حاوی مقادیر زیادی شکر اضافه شده می باشند که به چاقی و افزایش وزن کمک می کند.

۴.غذاهای سرخ شده

غذاهای سرخ شده دارای محتوای غذایی خیلی کم، با مقدار فیبر ناچیز، روند هضم بسیار دشوار و نیز کاملاً ناسالم خواهد داشت. تا زمانی که وضعیت رگ های واریسی بهبود نیابد از مصرف آنها شدیدا اجتناب نمایید.

۵.درمان رگ های واریسی با رژیم غذایی، الکل

ناگفته نباید گذاشت که این گزینه بدترین گزینه ممکن در این لیست می باشد. اگر مبتلا به واریس هستید از مصرف الکل جدا خودداری کنید.

۶.گوشت قرمز

هضم گوشت قرمز دشوار است چون حاوی مقدار کمی فیبر تلقی می گردد. بخاطر همین بیشتر اوقات ما دچار سوء هاضمه می شویم. پس از مصرف زیاد غذاهای حاوی گوشت قرمز دوری گزینید.

۶.غذاهای شور

مصرف غذاهای با ترکیب والای سدیم مانند ژامبون، پیتزا و هات داگ را محدود سازید. غلظت بالای سدیم در خون باعث می شود تا بدن بیشتر از حد نیازش آب جذب نماید. عمل فوق باعث افزایش جریان خون در بدن شده که در نتیجه افزایش فشار در ورید ها را به همراه دارد، که به دنبال این عمل شاهد تورم و احتباس آب در پاها خواهید بود.

۷.درمان رگ های واریسی با رژیم غذایی، نوشیدنی های کافئین دار

تا زمان رفع علائم موجوده، باید از مصرف قهوه غلیظ یا انواع دیگر نوشیدنی ها بپرهیزید.

دستور العمل های مناسب برای نحوه کنترل واریس

وقتی صحبت از واریس به میان آید، بهتر است از دستور پخت خانگی برای مدیریت آن استفاده گردد. شما باید مطابق با توصیه های پزشک و نیازهای بدن تان از یک رژیم غذایی سالم پیروی نمایید. در اینجا به دستور العمل های موثری می پردازیم که تست آنها بدون شک عاری از منفعت نخواهد بود.

۱. سوپ هویج و زنجبیل

روغن را در یک ماهیتابه گرم نمایید. سپس پیاز خرد شده را به آن علاوه نموده و بخار دهید تا شفاف شود. بعد هویج خرد شده، عدس، فلفل چیلی و آب گوشت را به آن اضافه کرده و به مدت 15 دقیقه بجوشانید تا عدس ها پخته شوند. بعد از 15 دقیقه آن را از روی حرارت بردارید. ریشه زنجبیل را رنده کنید و آب پرتقال و پوست آن را به آن اضافه نمایید. از مخلوط کن برای ریز ریز کردن مواد استفاده نمایید و در صورت لزوم آن را دوباره گرم کنید و در آخر می توانید آن را با نان گرم یا به تنهایی به عنوان پیش غذا سرو نمایید.

۲.رایتا چغندر

2 الی 3 عدد چغندر را جوشانده سپس آن را رنده نموده بعد یک ماهیتابه متوسط را ​​بردارید و روی اجاق گاز بگذارید. روغن زیتون را داخل ماهیتابه بریزید تا داغ شود. زنجبیل و سیر خرد شده را به آن اضافه نمایید و به آرامی بخاردهید تا به رنگ قهوه ای روشن نمایان گردد. چغندر رنده شده را به آن علاوه کنید و خوب هم بزنید. در این مخلوط به مقدار لازم نمک و فلفل  اضافه کرده و به مدت1 الی 2 دقیقه بگذارید. شعله را خاموش نموده، مخلوط را بردارید و به یک کاسه ای که مقاومت لازم را در برابر حرارت داشته باشد منتقل نمایید تا سرد شود. در این میان، در ظرفی جداگانه کشک را گذاشته و خوب هم زنید. وقتیکه حرارت مخلوط چغندر معادل دمای اتاق شد، کشک را به آن اضافه نمایید. بنابراین از ماده تهیه شده به عنوان یک میان وعده عصرانه عالی لذت ببرید. ۳.. فلفل دلمه ای پر شده با کینواکینوا را در آب سبزیجات بپزید. با جستجو در اینترنت میتوان به طرز پخت آن آگاهی لازم را کسب کنید. سپس پیازهای خرد شده را در ماهیتابه بخار دهید تا شفاف شوند بعد سیر را به آن علاوه نمایید. بعد از این کار لوبیای سیاه، گوجه فرنگی خرد شده و ذرت شیرین را به آن اضافه کنید سپس 4 تا 5 دقیقه آن را هم بزنید بعدا کینوآ پخته شده را به آن علاوه نمایید. فلفل دلمه ای را نصف نصف کرده و دانه هایش را جدا کنید.روی سینی فر را با ورقه فر بپوشانید تا فلفل دلمه ای به آن نچسبد. داخل هر فلفل مقداری فیلینگ ریخته و سپس مقداری پنیر رنده شده بپاشید بعد از مدتی که اینها را از فر بیرون آوردید، می توانید آن را به عنوان یک میان وعده لذیذ با دوستان و خانواده نوش جان نمایید.

سخن آخر

رگ های خون وظیفه ای پمپاژ و حمل خون را در سراسر بدن به عهده دارند. سلامت آنها مستقیماً بر جریان و گردش خون شما تأثیر گذار است. غذاهای سالم و مغذی و همچنین داشتن برنامه ورزشی منظم سبب بهبودی گردش جریان خون، حفظ سلامت قلب و عروق می شود که در این حالت خطر ابتلا به بیماری واریس نیز کاهش خواهد یافت. پس سعی کنید با رعایت نمودن رژیم غذایی مناسب که در تنظیم جریان خون نقش بارزی دارند متضمن سلامتی خود باشید.

 

لینک های مرتبط

۱۱ عوارض جدی مصرف شکر: از افزایش وزن تا از دست دادن انرژی

طرز تهیه کوفته سرخ شده با سس مخصوص: یک غذای خاص با طرز تهیه

بیماریهای ناشی از کمبود ویتامین سی: ۵ بیماری و اختلال که در اثر کمبود ویتامین

با مصرف این مواد غذایی جریان خون را در بدن تان بهبود بدهید

درمان فشار خون بالا: ۵ راهکار طبیعی برای کنترل فشار خون

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *