حقایقی در مورد کرم ضد آفتاب: چرا باید در تابستان از ضد آفتاب استفاده کنیم؟

توسطفاطمه عزیزی

اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۱ به روز رسانی : اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۱ , ,
فواید استفاده از کرم ضد آفتاب در تابستان

با افزایش دما و فرا رسیدن تابستان، همه سعی می کنند از گرمای سوزان و اشعه های مضر در امان بمانند. اما ممکن است ترجیح دهید به این دلیل در تابستان در خانه بمانید یا شاید هم بخواهید برای یک سفر تابستانی بیرون بروید. پس برای محافظت از خود و پوست خود می توانید از SPF یا کرم های ضد آفتاب استفاده نمایید. مهم نیست هوا آفتابی یا ابری باشد پیروی از این روش می تواند از چین و چروک و پرپیگمانتاسیون جلوگیری کند. همچنین ضد آفتاب مانع بروز سرطان پوست نیز می گردد. بنابراین در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه به بررسی فواید استفاده از کرم ضد آفتاب در تابستان می پردازیم.

SPF چیست؟

SPF فاکتور محافظتی در برابر نور خورشید است. میزان محافظتی که از پوست در برابر اشعه های UVB ارائه می شود. نوعی اشعه که به خاطر آن آفتاب سوختگی صورت می گیرد، می تواند به پوست آسیب برساند و به سرطان پوست کمک کند.اگر پوست شما به طور معمول پس از 10 دقیقه قرار گرفتن در معرض نور خورشید می سوزد، استفاده از کرم ضد آفتاب با SPF 15 به شما این امکان را می دهد که تقریباً 150 دقیقه (یک ضریب 15 برابر بیشتر) بدون  آفتاب سوختگی در آفتاب بمانید. این یک تخمین تقریبی است که به نوع پوست، زمان روز، شدت نور خورشید و میزان استفاده از کرم ضد آفتاب بستگی دارد.

حقایقی در مورد ضد آفتاب

1. فواید استفاده از کرم ضد آفتاب در تابستان، کرم ضد آفتاب همیشه ضروری است

حتی در روزهای ابری، در طول زمستان، و حتی زمانی که آفتاب به اندازه معمول قوی نیست.لازم است از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

2. افراد با هر نوع پوست و رنگی به ضد آفتاب نیاز دارند

همه افراد در معرض خطر آفتاب سوختگی و آسیب پوست هستند و رعایت نکات احتیاطی ضروری است.

3. ممکن است همچنان هنگام استفاده از ضد آفتاب برنزه شوید

زیرا کرم ضد آفتاب از پوست در برابر اشعه های مضر محافظت می کند. برنزه شدن هنوز هم امکان پذیر است. زیرا پاسخ محافظ طبیعی بدن به قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش این حالت است، به طور خاص تابعی از اشعه UV A هست.

4. فواید استفاده از کرم ضد آفتاب در تابستان، ضد آفتاب تنها پس از یک بار استفاده تمام روز دوام نخواهد داشت

در واقع، کرم ضد آفتاب در نور تجزیه می شود و اثر خود را در مدت زمان کوتاهی از دست می دهد و باید حداقل هر 2 تا 4 ساعت یکبار مجدداً مورد استفاده قرار گیرد.

5. میزان بالای SPF به معنای بهتر بودن ‌آن نیست

کرم‌های ضدآفتاب با SPF واقعاً بالا، محافظت قابل‌توجهی بیشتر از SPF 30 ارائه نمی‌دهند. برای مثال، SPF 30 96.7 درصد از اشعه‌های UV را فیلتر می‌کند، در حالی که SPF 60 98.3 درصد از اشعه‌های UV را فیلتر می‌کند. بنابراین با وجود دو برابر شدن SPF، محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش فقط اندکی افزایش می یابد.

6. فواید استفاده از کرم ضد آفتاب در تابستان، ضدآفتاب ها 100% ضد آب نیستند

هر ضد آفتابی را که برای پوست تان استفاده می کنید اصلا 100 فیصد آب نیستند.

7. همه افراد از جمله کودکان نوپا به کرم ضد آفتاب نیاز دارند

به خصوص بچه های فعالی که به مدرسه می روند و در فضای باز بازی می کنند. ضد آفتاب های مخصوص کودکان با مواد منحصر به فرد برای پوست لطیف آنها موجود می باشد.

8. فواید استفاده از کرم ضد آفتاب در تابستان، همه ضد آفتاب ها یکسان نیستند

ترکیبات مختلفی در کرم های ضد آفتاب وجود دارد که محافظت در برابر سطوح مختلف قرار گرفتن در معرض نور خورشید را فراهم می کند. مواد فعالی مانند دی اکسید تیتانیوم، اکسید روی، کامسوله و غیره اغلب برای فیلتر کردن اشعه های UVA و UVB مورد استفاده قرار می گیرند. ضمنا با حذف کردن مواد شیمیایی مانند آووبنزون ​​نیز از دچار شدن به این حالت جلوگیری نمایید.

9. هر چه SPF بالاتر باشد چربی محصول بیشتر است.

چربی محصول بیشتر است. بنابراین، بهتر است از ضدآفتاب با SPF کم با استفاده مکرر استفاده کنید.

کدام ضد آفتاب را انتخاب کنم؟

توصیه می شود از کرم ضد آفتابی استفاده کنید که دارای برچسب “طیف گسترده” است، زیرا این بدان معنی است که در برابر اشعه های UVA و UVB و مادون قرمز محافظت می کند. اشعه UVA باعث پیری زودرس پوست، چین و چروک و لکه های پیری می شود. در حالی که اشعه UVB باعث آفتاب سوختگی می شود. اشعه مادون قرمز پیری را تسریع می بخشد و در عمق پوست نسبت به اشعه های UVA و UVB حرکت می کند که باعث آسیب رادیکال های آزاد می شود.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض UV B می تواند منجر به سرطان پوست گردد. متخصصان پوست استفاده از SPF حداقل 30 را پیشنهاد می کنند که حدود 97 درصد از اشعه های UVB را مسدود می کند. و این باید هر 2-3 ساعت اعمال شود.هر فرد باید هر روز به اندازه کافی کرم ضد آفتاب را برای هر ناحیه در معرض آفتاب استفاده کند. انتخاب ضد آفتاب مناسب پوست خیلی اهمیت دارد و اولین قدم برای انجام آن، شناخت نوع پوستتان است. قبل از خرید هر محصول مراقبت از پوست، مهم است که نوع پوست خود را بشناسید.

اگر پوست چرب و مستعد آکنه دارید، حتما از کرم ضدآفتاب “غیر کومدون زا” استفاده کنید یا برچسب “برای پوست مستعد آکنه” را بخوانید که منافذ پوست را مسدود نمی نماید. اگر پوست خشکی دارید، به دنبال ضدآفتاب هایی باشید که حاوی ترکیبات آبرسان هستند و خاصیت مرطوب کنندگی  بالایی دارند.برای پوست های حساس، ضد آفتاب معدنی یا ضد آفتاب فیزیکی با اکسید زینک و دی اکسید تیتانیوم ایده آل است. از طرف دیگر، کرم ضد آفتاب شیمیایی با ترکیباتی مانند آووبنزون ​​و اکسی بنزون ​​ساخته شده است که اشعه ماوراء بنفش را جذب می کند تا از نفوذ آن ها به پوست جلوگیری کند و ممکن است باعث تحریک پوست شود.

چقدر میزان باید استفاده کرد

با قانون 9، سطح بدن به 11 ناحیه تقسیم می شود که هر ناحیه تقریباً 9٪ از کل را تشکیل می دهد. اگر دو نوار ضدآفتاب روی هر دو انگشت اشاره و انگشت میانی از چین کف دست تا نوک انگشت فشار داده شود، می توان برای هر یک از این مناطق با دوز 2 میلی گرم بر سانتی متر مربع استفاده کرد. در واقع کاربران بعید به نظر می‌رسند که بخواهند خود یا خانواده‌شان را با چنین لایه‌ای از کرم ضد آفتاب بپوشانند و ترجیح می‌دهند نیمی از این مقدار را بمالند. بنابراین یک پیشنهاد کمتر دلهره آور این است که در یک انگشت از ضد آفتاب استفاده کنید، با این نتیجه که محافظت حاصل تنها حدود نصف آن چیزی می تواند باشد که روی محصول ذکر شده است. کاربران باید تشویق شوند تا در عرض نیم ساعت پس از استفاده اولیه، یک انگشت خود را مجدداً اعمال کنند تا به محافظت مطلوب دست یابند.

فواید استفاده از کرم ضد آفتاب در تابستان، زمان استفاده

۱.کرم ضد آفتاب را به عنوان آخرین لایه رژیم مراقبت از پوست خود در صبح استفاده کنید.

۲.یا بعد از حمام یا شستن صورت در صبح.

۳.پس از 20 دقیقه استفاده از کرم ضد آفتاب، زیر نور خورشید قرار بگیرید.

۴.به طور ایده آل هر 2 تا 3 ساعت یکبار تجدید کنید

۵.اگر قصد شنا دارید از کرم ضدآفتاب مقاوم در برابر آب استفاده کنید و اگر قصد دارید بیش از یک

۶.ساعت در آب بمانید، آن را هر 30 دقیقه یکبار تجدید کنید.

۷.اگر زیاد عرق می کنید از ضد آفتاب استفاده کنید.

۸.در صورت عرق کردن نیز استفاده نمایید.

سخن آخر

استفاده از کرم ضد آفتاب بی نهایت مهم قلمداد می گردد، چون سبب کاهش عوارض منفی اشعه مضر UVA و UVB خورشید می شود. بزرگسالان در هر سن و رنگ پوست باید حداقل از SPF 30 در تمام فعالیت های داخل و خارج از خانه استفاده کنند. همچنین برای محافظت از خود در برابر نور خورشید باید لباس و سایه های محافظ بپوشید. ضدآفتاب ها در اشکال مختلف از جمله کرم، لوسیون، ژل، اسپری، استیک و پودر وجود دارند. این در نهایت به انتخاب شما بستگی دارد که با استفاده کدام یک خود را راحت تر احساس می نمایید.

به یاد داشته باشید که نکته کلیدی استفاده از ضد آفتاب آزادانه و یکنواخت است. اطمینان حاصل کنید که قبل از خرید و استفاده از محصول، زمان کافی برای بررسی برچسب ضد آفتاب اختصاص داده اید. پس از تمام شدن تاریخ مصرف آن، هرگز آن را مصرف نکنید. در صورتی که پوست حساسی دارید ازمواد آرایشی که باعث حساسیت می گردد استفاده نکنید. همچنین اگر فکر می کنید که زمانی برای مدت طولانی در فضای باز قرار خواهی گرفت، همیشه کاربرد از کرم های ضد آفتاب را فراموش نکنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *