جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
6 بازدید

روش های خانگی موثر برای درمان  درد و  ورم پاها

آنچه که در این مطلب میخوانید
بهترین روشهای خانگی برای درمان ورم پاها شخصیت شناسی از روی شکل پا
خواندن 10 دقیقه
0
(0)

هنگامی که پروازهای طولانی یا سفر زمینی می کنید، ممکن است متوجه تورم خفیفی در پاهای خود بخصوص در مچ پای خود شوید. این تورم ناشی از احتباس مایع در بافت ها است که بیشتر در پا، مچ پا و ساق پا قابل ملاحظه است. اما می تواند در هر بخشی از بدن به وجود آید. وقتی پاهای ما متورم می شوند، تنها کاری که می توانیم انجام دهیم کنترل موقتی درد و ناراحتی مان است. بنابراین در این مطلب از سری مطالب سلامت به بهترین روشهای خانگی برای درمان ورم پاها می پردازیم. با این روش های ساده می توانید از شر ورم و درد پاها خلاص شوید.

چه چیزی باعث تورم در پاها می شود؟

دلایل متعددی وجود دارد که می تواند باعث تورم پاها شود. از انتخاب سبک زندگی گرفته تا برخی از شرایط فیزیولوژیکی طبیعی، چندین بیماری جدی پزشکی و نیز یک یا چند دلیل می تواند عامل آن باشد.

۱.از آنجایی که ما به طور مداوم برای مدت طولانی می ایستیم، مایع در بافت های پای ما با اثر گرانش تجمع پیدا می نماید که باعث ادما یا ورم می شود. در طول تابستان، زمانی که هوا گرم است، بدن ما در از بین بردن مایعات بافتی ناتوان شده و در نتیجه باعث بوجود آمدن ادما می شود.

۲.در صدمات ناشی از سوختگی از جمله آفتاب سوختگی، پوست مایع را به عنوان پاسخ نگه می دارد و باعث تورم خواهد شد.

۳.تورم مچ پا معمولاً در دوران بارداری بیشتر دیده می شود زیرا رگ های خونی اندام تحتانی، فشار رحم در حال رشد را تجربه می کنند. علاوه بر این، هورمون های بارداری با احتباس آب روبرو هستند.

۴.ورم گاهی دو هفته قبل از شروع سیکل قاعدگی برای برخی از زنان رخ می دهد. استفاده از برخی قرص های ضد بارداری حاوی هورمون استروژن نیز می تواند باعث ورم شود.

۵.استفاده منظم از برخی داروهای تجویز شده که برای شرایطی مانند فشار خون بالا (ضد فشار خون)، تسکین درد (کورتیکواستروئیدها و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی) مصرف می‌کنید بدون شک علت ورم است.

۶.کمبود پروتئین یا ویتامین B1 یکی از عوامل مهم ادما است. تورم را می توان در واکنش های آلرژیک خاص و التهاب شدید مشاهده کرد.

۷.ادما می تواند در برخی بیماری ها مانند نارسایی احتقانی قلب، بیماری های ریه، کبد، کلیه و تیروئید اتفاق بیفتد و در بعضی مواقع بیماران را در حالت وخیم تر قرار خواهد داد.

۸.نارسایی مزمن وریدی، وضعیتی است که در آن دریچه‌های وریدهای ساق پا ضعیف می‌شوند و باعث تجمع خون در این ناحیه خواهد شد و منجر به واریس می‌شوند. این امر در صورت عدم درمان منجر به تورم در پاها می شود.

بهترین روشهای خانگی برای درمان ورم پاها، علائم ورم پاها

۱.تورم در مچ پا، پا و غیره یعنی ناحیه آسیب دیده

۲.شاید ظاهری براق یا کشیده از پوست در ناحیه متورم وجود داشته باشد

۳.ممکن است احساس درد در پاها وجود داشته باشد

۴.سفت شدن مفاصل ممکن است مورد توجه قرار گیرد

۵.به دلیل تورم پاها، احتمالا در راه رفتن دچار مشکل می شوید

۶.نوسانات وزن، مانند افزایش سریع وزن در چند هفته یا ماه، ممکن است تجربه کنید

۷.با فشار دادن پوست وی ناحیه متورم به مدت 5 ثانیه، ایجاد یک فرورفتگی گودی مانند مشاهده خواهد شد. به این ادمای حفره ای گفته می شود.

۸.اگر آزمایش ذکر شده در بالا، فرورفتگی روی پوست شما باقی نگذاشت، به آن ادمای بدون حفره می گویند.

روش های خانگی موثر برای ورم پاها

 

1.بهترین روشهای خانگی برای درمان ورم پاها، ماساژ پای متورم

ماساژ دادن ناحیه متورم بدون اعمال فشار زیاد یا ایجاد درد، اما با ضربات محکم به سمت بالا به سمت قلب مفید است. ماساژ پا با هدایت مایعات به سمت قلب و جلوگیری از تجمع آن در پاها به تخلیه مایع اضافی تجمع یافته کمک می کند.

2. حمام نمک اپسوم

هزاران نفر هستند که شهادت می دهند که استفاده از حمام اپسوم ورم پاها را تسکین می دهد. مکانیسم دقیق آن ناشناخته است، اما نظر به دید خیلی ها خیساندن پاها در آب با نمک Epsom محلول، تورم را با افزودن منیزیم به پوست کاهش می دهد. به عنوان یک عنصر به راحتی در دسترس، مقرون به صرفه، آسان برای استفاده و تقریبا بدون خطر است. بنابراین، این یک هک حتی توسط پزشکان نیز توصیه می شود.

3. بهترین روشهای خانگی برای درمان ورم پاها، کاربرد لپا

خمیرهای آیورودا که روی بدن ما استفاده می شود، به نام لپا می گوییم و برخی از آنها به تسکین ورم پاها کمک می کنند. یک خمیر نیمه جامد که با افزودن گیاهان پانارناوا، زنجبیل، دئودار (سدر) تهیه می شود می تواند به کاهش تورم پا کمک کند.

4. درمان آبیانگا

در این درمان آیورودا روغن روی بدن ریخته شده و ماساژ داده می شود. همچنین در این روش جوشانده ها برای کاهش تورم نیز کاربرد عالی دارد..

5.بهترین روشهای خانگی برای درمان ورم پاها، کاربرد اسانس ها

برای کاهش تورم می توان از روغن های ضروری مانند نعناع فلفلی، اسطوخودوس، هلیکریسم، مرزنجوش، اکالیپتوس و بابونه استفاده کرد. می‌توانیم آن را با اضافه کردن ۲ تا ۳ قطره آن در حمام آب گرم و خیس کردن پاهای متورم در آن به مدت ۱۰ دقیقه یا تا زمانی که آب سرد شود، هم استفاده نماییم. در ضمن می توان با روغن های ضروری توصیه شده پاها را نیز ماساژ داد. قبل از استفاده از آن برای ماساژ، اسانس باید با افزودن روغن دیگری مانند روغن نارگیل رقیق گردد.

6. گیاهان آیورودا

برخی از گیاهان آیورودا بعنوان کاهش دهنده تورم نیز کاربرد اساسی دارد. گیاهانی مانند arjuna، punarnava و adraka (زنجبیل) را می توان به شکل پودر، خمیر، جوشانده، آب میوه و دمنوش های گیاهی در دوزهای تجویز شده توسط یک پزشک آیورودا استفاده نمود.

راه حل های دیگر برای درمان پاهای متورم

1.بهترین روشهای خانگی برای درمان ورم پاها، افزایش حرکت

ایستادن یا نشستن مداوم در یک مکان یا موقعیت خاص بدون شک باعث ایجاد یا بدتر شدن تورم در پاها می شود. با افزایش فعالیت و تحرک می توان با این اثر مقابله کرد. همانطور که ماهیچه‌های پا را تمرین می‌دهیم، مایع باقی‌مانده به قلب پمپاژ شده و تورم را کاهش می‌دهد. حتی حرکت جزئی پاها و زانوها هر چند دقیقه ممکن است به شما خیلی کمک کننده باشد.

2. بالا بردن پاها

ژست‌های یوگا، مانند حالت‌هایی که شامل دراز کشیدن روی زمین با پاهای برآمده و تکیه به دیوار است، به تورم پاها کاهش می دهد. خیلی به سادگی، بالا بردن پا از سطح قلب با استفاده از بالش به عنوان تکیه گاهی برای چند ساعت در روز یا در حالت دراز کشیدن مفید است. با انجام این کار، به پاهای خود کمک می کنیم، با کمک نیروی جاذبه، گردش خون را بازیابی کرده و مایع ساخته شده را تخلیه کنند.

3. بهترین روشهای خانگی برای درمان ورم پاها، استفاده از جوراب های فشاری

پوشیدن جوراب فشاری، دستکش یا جوراب توسط پزشکان پس از کاهش تورم توصیه می شود تا از تورم در آینده جلوگیری گردد. این جوراب‌ها به آرامی پای ما را می‌فشارند و گردش خون را بهبود می‌بخشند، در نتیجه درد را کاهش داده و از عود تورم جلوگیری می‌کنند. آنها نباید خیلی تنگ باشند و باید فقط تا زمانی پوشیده شوند که راحتی را برای شما به ارمغان آورد.

4. خوردن غذاهای غنی از منیزیم

کمبود منیزیم می تواند منجر به احتباس آب و تورم شود. بنابراین، گنجاندن مواد غذایی غنی از منیزیم در رژیم غذایی می تواند به کاهش تورم پاها بی نهایت مفید باشد. برخی از غذاهای غنی از منیزیم عبارتند از:

۱.آجیل و دانه ها – بادام، بادام هندی، بادام زمینی، بذر کتان و تخمه کدو

۲.حبوبات – لوبیا سیاه و لوبیا لیما

۳.غلات کامل سرشار از فیبر – کینوا

۴.محصولات لبنی کم چرب – شیر، ماست

۵.سبزیجات برگ سبز – اسفناج

۶.شکلات تلخ

5.بهترین روشهای خانگی برای درمان ورم پاها، افزایش مصرف آب

بدن ما چیزی را که کمبود دارد سعی دارد تا حفظ نماید. کاهش آب در بدن می تواند منجر به احتباس آب و تورم شود. با افزایش مصرف آب، بدن خود را تحریک کنید تا آب و همراه با آن، سدیم معدنی را خارج کند. سدیم آب را دوست دارد و تمام آب اضافی را با خود می برد. بنابراین بلعیدن آب زیاد به کاهش احتباس مایعات و تورم پاها کمک می کند

6. کاهش مصرف نمک

مصرف نمک در هر حالت یک مشکل است. مقدار زیاد یا خیلی کم هر دو می توانند مشکلات زیادی ایجاد کنند. افزایش مصرف نمک می تواند منجر به احتباس آب شود، اما قبل از نتیجه گیری باید با پزشک خود مشورت کنیم تا بدانیم آیا علت واقعی این امر است یا خیر. پس از اطمینان کامل می توان تغییرات لازم را بنا به توصیه پزشک انجام داد. نکته قابل یادآوری: ما باید با پوشیدن کفش های راحت بیشتر مراقب پاهای خود باشیم، از بریدگی یا زخم در هنگام ورم آنها جلوگیری کنیم. این برای جلوگیری از بدتر شدن وضعیت است، زیرا کفش‌های مناسب گردش خون پا را مختل می‌کنند و زخم‌ها زمان بیشتری برای التیام پیدا می‌کنند و مستعد عفونت می‌شوند.

چه زمانی باید به دنبال کمک پزشکی باشید

۱.زمانی که در تنفس مشکل دارید و دچار تنگی نفس می شوید

۲.هنگامی که با فشار یا سفتی در قفسه سینه همراه با تورم مواجه می شوید

۳.اگر بیماری قلبی یا کلیوی شما تشخیص داده شد و تورم بدتر شد

۴.اگر تا به حال بیماری کبدی داشته اید و در پاها و شکم ورم کرده اید

۵.هنگامی که تب همراه با ورم پا دارید

۶.وقتی متوجه قرمزی در پای متورم شدید و لمس آن داغ است

۷.اگر باردار هستید و تورم به سرعت افزایش می یابد

۸.اگر افزایش درد را تجربه کردید، مشاهده کردید که تاول ایجاد می شود، زخم یا پارگی روی پوست در ناحیه متورم پیدا کرده و متوجه ترشح چرک از آن شوید.

سوالات متداول

۱.من پاهام ورم کرده یعنی من بیماری قلبی دارم؟

دلایل متعددی وجود دارد. به همین دلیل می توانید در پاهای خود جوشی را تجربه کنید. در حالی که بیماری قلبی یک علت احتمالی است، تنها دلیل آن نیست. برای اطمینان باید با پزشک مشورت کنید.

۲.آیا می توان از روغن های ضروری برای کاهش ورم پاها استفاده کرد؟

بله. روغن های ضروری به کاهش تورم کمک می کنند. روغن هایی مانند روغن اسطوخودوس، روغن نعناع و غیره قابل استفاده است.

۳.آیا ورم پا در بارداری خطرناک است؟

ورم خفیف پاها معمولاً در بارداری دیده می شود زیرا رحم بر رگ های خونی قسمت های پایینی بدن فشار وارد می کند. با این حال، در صورت مشاهده تورم ناگهانی یا شدید پاها، باید با پزشک مشورت شود.

۴.آیا نمک اپسوم برای کاهش تورم مفید است؟

بله. خیساندن پاها در حمام نمک اپسوم باعث کاهش تورم پاها می شود.

سخن آخر

تورم در پاها می تواند به دلایل مختلفی باشد، می تواند به دلیل ایستادن یا نشستن طولانی مدت یا نشان دهنده بیماری های قلبی، ریوی و غیره باشد. بنابراین، درمان این موارد نیز بسیار متنوع است. ما می‌توانیم با انجام روش‌های ساده مانند ماساژ، بالا بردن ارتفاع، جوراب‌های فشرده، حمام آب و غیره برای مدیریت ورم پاها، چند تغییر در سبک زندگی خود اتخاذ کنیم و از پاهای خود مراقبت کنیم. این درمان های خانگی ساده می تواند ثابت کند که در زندگی روزمره شما را تغییر می دهد.

 

لینک های مرتبط

طب کل نگر: اهمیت طب کل نگر برای تشخیص و درمان بیماریهای قرن ۲۱

 ۹ نشانه خاموش بیماری ها که نشان می دهد باید بهتر از بدن خود مراقبت کنید

۱۰ نشانه سرطان ریه که بسیار جدی و خطرناک هستند

دلایل بی حس شدن دست ها: ۱۷ بیماری و اختلال که علت بی حسی دست

گیاهان دارویی: ۱۰ گیاه مفید در درمان بیماری ها از داروخانه طبیعت

برای پیشگیری از بیماری قلبی زودرس، این ۴ ماده خوراکی را در برنامه غذایی تان

از مشکلات دندان تا ورزش زیاد، ۱۳ عجیب ترین عوامل خطر بیماری های

 

 

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان