قرمزی چشم: ۵ بهترین روش خانگی برای درمان قرمزی و حساسیت چشم

توسطفاطمه عزیزی

اردیبهشت ۲۵, ۱۴۰۱ به روز رسانی : اردیبهشت ۲۵, ۱۴۰۱ , ,
روشهای خانگی برای درمان التهاب و قرمزی چشم علت پف چشم ها
فهرست محتوا پنهان

قرمزی و خارش چشم یکی از عوامل عام و آزار دهنده ای به حساب می آید. به طور کلی برای توصیف چشم های تحریک شده، قرمز و خون آلود گفته می شود. گاهی قرمزی چشم  دردناک و بسیار ناراحت کننده نیز است. همچنین از اولین علائم التهاب چشم همین قرمزی آن است. در حالت کلی قرمزی چشم ممکن است بی خطر باشد و به راحتی با درمان های خانگی بهبود یابد. بنابراین در این مطلب از سری مطالب سلامت به روشهای خانگی برای درمان التهاب و قرمزی چشم پرداخته می شود. با این روش های ساده می توانید التهاب و قرمزی چشم تان را درمان کنید.

قرمزی چشم

اگر قرمزی چشم با تورم، درد چشم، حساسیت به نور یا تاری دید همراه باشد، حتما به پزشک مراجعه کنید. قرمزی چشم نتیجه واکنش به چیزی محسوب می شود که چشم شما را تحریک می کند. در اثر آن، یک یا هر دو چشم را تحت تاثیر قرار می گیرد.  گاهی به طور ناگهانی ظاهر می گردد که با گذشت زمان در صورت حاد بودن و عدم پیشگیری پیشرفت چشمگیری قابل مشاهده خواهد بود. این عارضه می تواند به دلیل بعضی از واکنش آلرژیک به برخی از مواد خارجی باشد که وارد چشم شما شده است. قرمزی چشم احتمال دارد به دلایل مختلفی بوجود آید. گاهی اوقات، حتی به دلیل عادات روزانه مانند خیره شدن طولانی مدت و بدون وقفه به صفحه نمایش کامپیوتر یا استفاده از لنزهای تماسی برای ساعات طولانی، رخ دهد.

 سایر علل قرمزی چشم

۱.بلفاریت (التهاب پلک)

۲.آلرژی

۳.خشکی چشم

۴.گلوکوم (افزایش فشار خون در چشم)

۵.ورم ملتحمه که به آن چشم صورتی نیز می گویند

۶.آسیب چشم

۷.مصرف بیش از حد الکل

۸.سیگار کشیدن

روشهای خانگی برای درمان التهاب و قرمزی چشم، علائم قرمزی چشم

قرمزی چشم به خودی خود علامتی است که در نتیجه برخی از تحریکات به وجود می آید. علائم و نشانه هایی که ممکن است با قرمزی چشم همراه باشد عبارتند از:۱.ترشحات چشم۲.درد۳.خارش۴.آبریزش چشم۵.تغییر در دید۶.فتوفوبیا (ناراحتی چشم در نور شدید)

۵ بهترین روش خانگی برای درمان قرمزی و حساسیت چشم

درمان های خانگی مختلفی برای قرمزی چشم وجود دارد که می توانید قبل از مراجعه به پزشک از آنها استفاده کنید. گاهی اوقات شستن ملایم چشم‌ها، استراحت دادن به آن‌ها، ماساژ ملایم پلک‌ها یا کار گرفتن از کمپرس برای چشم‌های بسته ممکن است برای رفع قرمزی چشم‌ها کافی باشد. در اینجا چند راه حل وجود دارد که می‌توانید از آنها به عنوان درمان خانگی برای قرمزی چشم استفاده کنید.

1. روشهای خانگی برای درمان التهاب و قرمزی چشم، کمپرس گرم

یک کمپرس گرم ممکن است برای قرمزی چشم مفید باشد. می توانید یک پارچه مرطوب و گرم را برای چند دقیقه روی چشمان خود قرار دهید. برای این کار، یک پارچه تمیز را در آب گرم خیس نموده و تمام آب اضافی را از پارچه خارج کنید. سپس این پارچه مرطوب را روی چشمان خود قرار دهید و بگذارید تا زمانی که پارچه خنک شود.

2. کمپرس سرد

قرار دادن کمپرس سرد روی پلک های بسته برای کاهش قرمزی چشم توصیه می گردد. می توانید پارچه ای را در آب سرد خیس کنید و به آرامی روی چشمان خود بمالید. همچنین می توانید یک پارچه مرطوب را فریز کرده و به آرامی روی چشمان خود بمالید تا گرم شود. آب سرد التهاب را کاهش می دهد و یک اثر خنک کننده ایجاد می کند.

3. پانارناوا (Hogweed)

چند برگ تازه پانارناوا را بردارید و آنها را آسیاب کنید تا به شکل خمیر درآیند. آن زمان می توانید این خمیر را روی چشم های بسته بمالید. این یک اثر خنک کننده به چشم ها می دهد و التهاب و قرمزی چشم را نیز کاهش می دهد.

4. روشهای خانگی برای درمان التهاب و قرمزی چشم، برگ های درخت طبل

برگ های درخت طبل عمدتاً برای مصارف آشپزی و دارویی استفاده می شود، زیرا سرشار از آنتی اکسیدان ها و سایر مواد مغذی است. این درخت دارای خواص ضد التهابی بوده که به همین دلیل برای مشکلات چشم مفید تلقی می شود. می‌توانید برگ‌های درخت طبل را بردارید و آن‌ها را آسیاب کنید تا خمیر خوبی به دست آید. بعد از آن این خمیر را در اطراف چشم های بسته بمالید. خواص ضد التهابی چوب طبل بدون شک برای کاهش قرمزی چشم مفید می باشد.

5.روشهای خانگی برای درمان التهاب و قرمزی چشم، نخود پروانه ای

نخود پروانه ای نیز به عنوان یک گیاه دارویی در اندونزی مشتری زیادی دارد. خیلی ها معتقدند که اثرات مفیدی بر سلامتی، به ویژه در ورم ملتحمه دارد. این گیاه حاوی آنتوسیانین (رنگدانه فلاونوئیدی موجود در گیاهان) است که یک عامل ضد باکتری بالقوه به حساب می آید. روی هم رفته، این درخت دارای خواص ضد التهابی است. می توانید گل های آپارجیتا را با شیر گاو خرد خرد کنید. پس از آن این خمیر را روی چشم های بسته بمالید. خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی ممکن است به غلبه سریع بر عفونت چشم و کاهش التهاب کمک کند.

برای خلاص شدن از شر قرمزی چشم می توانید این موارد را نیز امتحان کنید

۱.از مالیدن چشم ها خودداری کنید۲.از آرایش چشم خودداری کنید۳.از پوشیدن لنزهای تماسی خودداری کنید.

چه زمانی باید به دنبال کمک پزشک باشید

۱.بیش از 1-2 روز قرمزی چشم داشته باشید

۲.سردرد همراه با گیجی یا تاری دید داشته باشید

۳.حلقه های اطراف چراغ ها را می بینند حالت تهوع و استفراغ

۴.آسیب چشمی داشته است

۵.تغییرات بینایی یا چشم درد دارید

۶.به نور حساس هستند

۷.ترشحات مایل به سبز یا زرد از چشم خارج شود۸.هر جسم خارجی در چشم خود داشته باشید

روشهای خانگی برای درمان التهاب و قرمزی چشم، سوالات متداول

۱.علت قرمزی چشم چیست؟

قرمزی چشم شاید به دلایل مختلفی رخ دهد. این می تواند کوچکترین علت (لنزهای تماسی) برای برخی شرایط شدید (بلفاریت، آلرژی، خشکی چشم، گلوکوم، ورم ملتحمه، آسیب چشم) باشد. همچنین می‌تواند به دلیل سفید کردن قطره‌های چشمی، مصرف بیش از حد الکل یا سیگار کشیدن باشد.

۲.آیا قرمزی چشم یک بیماری جدی محسوب می گردد؟

قرمزی چشم ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد که برخی از آنها جدی هستند، اما بیشتر آنها جای نگرانی ندارند. اگر علائم بیش از 1 تا 2 روز ادامه یابد، باید به دنبال کمک پزشکی باشید و تشخیص دقیق را دریافت کنید.

۳.اگر بیش از دو روز قرمزی چشم داشتم چه کار کنم؟

اگر قرمزی در عرض 1 تا 2 روز از بین نرفت، باید از یک پزشک عمومی یا پزشک چشم که یک پزشک چشم متخصص است، کمک پزشکی بگیرید، زیرا در درمان برخی بیماری های زمینه ای مسئول قرمزی چشم شما باشد.

۴.درمان های خانگی برای درمان قرمزی چشم چیست؟

درمان های خانگی برای کاهش قرمزی چشم شامل کمپرس گرم یا سرد، خمیر برگ پانارناوا یا برگ شیگرو یا گل آپاریجیتا با شیر گاو است.

۵.در صورت قرمزی چشم چه زمانی توصیه می شود که به پزشک مراجعه نمایم؟

اگر بیش از 1 تا 2 روز قرمزی چشم توام با علائمی مانند تهوع و استفراغ، سردرد همراه با گیجی یا تاری دید، حلقه های اطراف نور، آسیب چشم، تغییرات بینایی، درد چشم، حساسیت به نور، سبز یا زرد، ترشحات از چشم یا موجودیت هر جسم خارجی در چشم، را تجربه نمودید باید فوراً به دنبال توصیه پزشکی باشید.

۶.آیا لنزهای تماسی باعث قرمزی چشم می شوند؟

بله، این احتمال وجود دارد که قرمزی چشم شما به دلیل لنز تماسی باشد. از استفاده طولانی مدت از لنزهای تماسی خودداری نموده و اگر قرمزی در 1-2 ساعت برطرف نشد با پزشک خود مشورت نمایید.

سخن آخر

التهاب چشم دلیل قرمزی چشم است. التهاب چشم به طرز شگفت انگیزی با استفاده از برخی درمان های خانگی رایج که به راحتی در آشپزخانه یا محوطه باغ شما در دسترس هستند، تسکین می یابد. می توانید از داروهای خانگی مانند کمپرس گرم و سرد یا خمیر پانارناوا، شیگرو و آپاریجیتا نیز استفاده کنید. این درمان های خانگی به شما کمک می کند تا از شر قرمزی چشم خلاص شوید. با این حال، اگر قرمزی بیش از 1 یا 2 روز طول کشید یا علائم جدیدی ایجاد شد، توصیه می شود با پزشک متخصص مشورت کنید.

 

لینک های مرتبط

چگونه در عکس جذاب و فتوژنیک به نظر برسید + ۱۵ ترفند ساده ژست گرفتن

عینک های مد روز برای زنان: بهترین عینک ها را برای شکل صورت خود

۲۵ روش طبیعی برای مراقبت روزانه از چشم ها

حفظ قوه بینایی: ۱۵ ماده غذایی برای حفظ سلامت چشم ها و قدرت بینایی

تغذیه در دوران بارداری: با این ۱۱ مواد  غذایی کودک تان باهوش و چشم رنگی

تقویت سلامت چشم: بهترین مواد غذایی که سلامت چشم را تقویت می

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *