پریود نامنظم: ۱۰ روش خانگی فوق العاده موثر برای منظم شدن قاعدگی!

توسطفاطمه عزیزی

اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۱ به روز رسانی : اردیبهشت ۱۹, ۱۴۰۱ ,
روش های خانگی برای منظم شدن قاعدگی

قاعدگی یا پریود ضروری ترین و در عین حال نادیده گرفته شده ترین بخش زندگی یک زن است. بحث در مورد قاعدگی می تواند باعث ناراحتی بسیاری از زنان شود. زیرا بسیاری از زنان و دختران از آن شرم دارند و در مورد این امر طبیعی اطلاعات کافی ندارند. وقتی اولین باری که قاعدگی در دختران نوجوان اتفاق می افتد، اغلب دچار سردرگمی، ترس و اضطراب می شوند. اماپریود یک فرآیند بیولوژیکی است که دختران و زنان هر ماه برای چند روز دچار خون ریزی می شوند.قاعدگی ها معمولا برای گروه سنی بلوغ اتفاق می افتد و تا حدود 45 تا 50 سال زندگی یک زن ادامه می یابد. پریود برای بسیاری از زنان با گرفتگی شکم، استفراغ، حرکات شل، پا درد و ضعف می تواند دردناک باشد. به علاوه قاعدگی باید در هر ۲۸ روز اتفاق بیفتد. اما گاهی پیش می آید که این چرخه نامنظم می شود. در این مطلب از سری مطالب سلامت زنان به روش های خانگی برای منظم شدن قاعدگی می پردازیم. با این روش های طبیعی می توانید قاعدگی منظمی داشته باشید.

روش های خانگی برای منظم شدن قاعدگی، پریودهای نامنظم چیست؟

یک سیکل قاعدگی منظم بعد از 28 روز تا 35 روز اتفاق می افتد و تقریباً 4-6 روز طول می کشد. اگر حتی بعد از 35 روز شروع نشود یا هر بار با تعداد روزهای متفاوتی فاصله داشته باشد، این دوره ها نامنظم است.

چگونه بفهمیم قاعدگی نامنظم داریم؟

مدت زمان قاعدگی خود را به یاد داشته باشید. در صورتی که هر بار با تاخیر و فاصله های زیاد و روزهای نامشخص آمد، یعنی دچار قاعدگی نامنظم شده اید. به علاوه جریان قاعدگی خود را دنبال کنید و ببینید سنگین تر یا سبک تر از حالت عادی است یا خیر. همچنین می توانید تعداد دفعات نیاز به تعویض نوار بهداشتی را نیز پیگیری کنید.

علائم پریودهای نامنظم چیست؟

۱.طول چرخه قاعدگی بیش از 35 روز طولانی می شود۲.از دست دادن بیش از 3 چرخه متوالی۳.خونریزی شدید همراه با لخته یا لکه بینی۴.گرفتگی شکم و کمردرد

علل پریودهای نامنظم چیست؟

۱.عدم تعادل هورمونی

۲.استفاده از قرص های ضد بارداری

۳.چاقی

۴.تغییر سبک زندگی ، سبک زندگی بی تحرک و عادات غذایی ناسالم۵.ناشی از استرس

۶.اختلالات تیروئید مانند دارو، جراحی و درمان با ید رادیواکتیو

۷.سندرم تخمدان پلی کیستیک

درمان های مختلفی برای پریودهای نامنظم با توجه به علل زمینه ای وجود دارد. اما بهترین گزینه درمان های خانگی است. با این درمان های خانگی می‌توانید قاعدگی خود را به مسیر درست برگردانید.

1. روش های خانگی برای منظم شدن قاعدگی، چای زنجبیل

زنجبیل برای بیماری ها و علائم مختلف از جمله پریودهای نامنظم مفید است. مصرف منظم زنجبیل خام می تواند به تنظیم قاعدگی شما کمک کند. زنجبیل حاوی جینجرول است که التهاب را در بدن نیز به حداقل می رساند. ماهیچه های رحم را منقبض می کند و تعادل هورمونی را تسهیل می بخشد. وقوع ماهانه دوره ها را منظم نگه می دارد. همچنین نوشیدن یک لیوان چای زنجبیل داغ با کمی آب لیمو و کمی عسل، صبح یا عصر با معده خالی، متابولیسم را تقویت می کند.

2. پاپایای نارس

پاپایای نارس به دلیل عملکردش در دوره های نامنظم معروف است. این انقباضات رحمی را افزایش می‌دهد که در طول دوره‌های قاعدگی اتفاق می افتد. آب پاپایای نارس را به مدت چند ماه به طور منظم مصرف کنید اما در طول قاعدگی آن را ننوشید.

3.روش های خانگی برای منظم شدن قاعدگی، انگور شیرین

انگور شیرین خواص دارویی زیادی دارد. به همین دلیل مصرف منظم انگور به تنظیم دوره های نامنظم توصیه می شود. همچنین به کاهش گرفتگی رحم اهمیت فراوانی دارد.

4. زردچوبه

از زردچوبه تقریبا در اکثر موارد کار گرفته می شود. این درمان خانگی بی نطیر در هر شرایطی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین دارای خواص ضد التهابی و ضد اسپاسم است که گرفتگی رحم را کاهش می دهد. اگر می خواهید به طور طبیعی پریودهای خود را به تاخیر بیندازید، زردچوبه را با شیر گرم و عسل میل کنید. ضمنا با مصرف هر روز می توانید پریود سر وقت را تجربه کنید.

5. آلوئه ورا

آب آلوئه ورا یک داروی عالی برای تنظیم قاعدگی و کاهش وزن اضافی به حساب می آید. همچنین متابولیسم شما را افزایش می دهد و سیستم روده سالم نگه می دارد. آلوئه ورا به اصلاح عدم تعادل هورمونی و درمان بی نظمی های قاعدگی شما خیلی مؤثر است. اما هرگز از آلوئه ورا در دوره قاعدگی استفاده نکنید چون انقباضات رحمی را افزایش دهد.

6.روش های خانگی برای منظم شدن قاعدگی، سرکه سیب

مصرف سرکه سیب می تواند قاعده گی را منطم نگه دارد همچنین هورمون های زنانی را که مبتلا به سندرم تخمدان پلی هستند نیز تنظیم می کند. همچنین ممکن است وزن کم کنید و سطح قند و انسولین خون را کاهش دهید. سرکه سیب تلخ است، بنابراین می توانید آن را با مخلوط کردن آن با عسل مصرف کنید تا طعم تلخ آن خنثی شود.

7. دارچین

دارچین در آشپزخانه و همچنین سلامتی ما ضروری است. به تنظیم جریان خون رحمی را بهبود می بخشد و پریودهای نامنظم را درمان کند. ممکن است درد شکم، حالت تهوع و استفراغ را در طول قاعدگی کاهش دهد. برای بهترین نتیجه، یک قاشق چای خوری پودر دارچین را به یک لیوان شیر اضافه کنید و آن را مصرف نمایید.

8. چغندر

مصرف چغندر ممکن است به مقابله با مشکلات پریود نامنظم و علائم آن کمک نماید. چغندر حاوی مقدار زیادی اسید فولیک و آهن است که سطح هموگلوبین خون را افزایش می دهد. همچنین به عنوان یک قیچی عمل می کند.

9. روش های خانگی برای منظم شدن قاعدگی، رژیم غذایی سالم

عادت غذایی ناسالم یکی از دلایل پریودهای نامنظم است. خوردن فست فود، غذاهای فرآوری شده و الکل ممکن است باعث عدم تعادل هورمونی در بدن شود که می تواند منجر به پریودهای نامنظم شود. بدین گونه باید مطمئن شوید که رژیم غذایی شما شامل سبزیجات سبز، میوه ها، میوه های خشک، گوشت قرمز، ماهی و غذاهایی است که به طور منظم مواد مغذی کاملی را به شما می دهد.

10. ورزش منظم و یوگا

ورزش منظم فواید زیادی دارد و منظم کردن قاعدگی یکی از آنهاست. به حفظ وزن و حفظ تعادل در هورمون ها کمک می کند. در سندرم تخمدان پلی کیستیک، یک زن ممکن است منجر به افزایش وزن غیر ضروری شود که باعث عدم تعادل هورمونی می شود. انجام تمرینات منظم ممکن است این مشکل را حل کند.

یوگا همچنین برای تعادل ذهن و بدن شما ارزش بی نهایت دارد. بدن و ذهن شما را آرام نگه می دارد. تحقیقات نشان  داده است که یوگا به کاهش درد قاعدگی و علائم عاطفی مرتبط با قاعدگی مانند افسردگی و اضطراب کمک می کند و کیفیت زندگی زنان مبتلا به دیسمنوره اولیه را بهبود می بخشد.

چه زمانی باید با دکتر تماس گرفت؟

در حالی که قاعدگی های نامنظم نگران کننده است. این وضعیت را می توان به طور موثر با درمان های خانگی مناسب مدیریت کرد. با این حال، گاهی اوقات در صورتی که علائم بیش از حد شدید باشد که کنترل نتوانید، باید با یک متخصص زنان تماس بگیرید. اگر با هر یک از علائم حاد پریودهای نامنظم روبرو شدید مراجعه به پزشک حتمی است.

۱.شما سه یا بیشتر از دوره های خود را در سال از دست داده اید.

۲.شما بیشتر از 21 روز معمولی پریود می شوید.

۳.دوره تناوب پریود کاهش می یابد و شما کمتر از 35 روز عادی پریود می شوید

۴.اگر خونریزی غیرطبیعی بیشتری را در طول دوره قاعدگی خود تجربه کنید

۵.اگر خونریزی قاعدگی بیش از هفت روز ادامه داشته باشد

۶.اگر درد قاعدگی شما شدیدتر باشد یا بیشتر از آنچه به طور معمول تجربه می کنید طول می کشد.

سوالات متداول

۱.آیا ورزش می تواند پریودهای نامنظم را درمان کند؟

بله، برخی ورزش ها می توانند پریودهای نامنظم را درمان کنند، هم برای سلامت جسمی و هم برای سلامت روانی مفید است. با این حال، ورزش بیش از حد می تواند منجر به ساییدگی و پارگی عضلانی، آسیب استخوان و مفاصل و همچنین عدم تعادل هورمونی شود. این به نوبه خود باعث ایجاد دوره های نامنظم خواهد شد. برای حفظ تعادل هورمونی و تنظیم چرخه های قاعدگی، زنان باید هر هفته بیش از 2.5 تا 5 ساعت ورزش با شدت متوسط ​​انجام دهند.

۲.آیا باید مکمل های ویتامین D را برای منظم کردن قاعدگی مصرف کنم؟

مکمل ویتامین D برای زنانی که همواره دچار کمبود این ماده مغذی حیاتی هستند یک ضرورت به حساب می آید. ویتامین D در حفظ فرآیندهای تخمک گذاری بهینه در بدن نقش دارد و از این رو پزشکان مکمل های ویتامین D را برای زنان برای غلبه بر کمبود مواد مغذی، مبارزه با پریودهای نامنظم و حمایت از سلامت باروری تجویز می کنند.

۳.برای درمان قاعدگی نامنظم به طور طبیعی کدام آساناهای یوگا باید انجام شود؟

Dhanurasana (ژست کمان)، Ustrasana (ژست شتر)، Bhujangasana (ژست کبرا)، Malasana (ژست گارلند)، Baddha konasana (ژست پروانه) از جمله آساناهایی هستند که باید برای عادی سازی قاعدگی خود باید انجام دهید.

 

لینک های مرتبط

۱۱ نشانه عدم تعادل هورمونی که هر زنی باید بداند

رابطه جنسی در دوران بارداری: آیا نزدیکی در زمان بارداری بی خطر است؟

۱۴ بهترین پاک کننده صورت خانگی که پوستی پرطراوت و شاداب تحویل تان می دهد!

بی میلی جنسی: پنج علت که زنان از رابطه جنسی گریزان اند

عوارض رابطه جنسی بیش از اندازه برای زنان

ارگاسم چیست؟ زنان چگونه به ارگاسم می رسند؟

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *