علائم و نشانه های افسردگی در زنان + روش های درمانی

توسطفاطمه عزیزی

اردیبهشت ۱۵, ۱۴۰۱ به روز رسانی : اردیبهشت ۱۶, ۱۴۰۱ ,
علائم و نشانه های افسردگی در زنان

افسردگی به سادگی با یک دوره کوتاه غم و اندوه تعریف نمی شود بلکه بسیار جدی تر از آن است. افسردگی یک اختلال رایج سلامت روان است که با “احساس ناامیدی” مداوم یا از دست دادن علاقه به فعالیت های معمول مشخص می شود. این وضعیت با گذشت زمان بدون شک زندگی روزمره شما را تحت تاثیر قرار می دهد.  بر اساس گزارش های  سازمان جهانی بهداشت بیش از 300 میلیون نفر در سراسر جهان از افسردگی رنج می برند. اگرچه افسردگی می تواند برای هر فردی در هر سنی اتفاق بیفتد، اما بسیاری از محققین بر این باور اند که زنان دو برابر بیشتر از مردان به آن مبتلا می شوند. بنابراین در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه به علائم و نشانه های افسردگی در زنان می پردازیم. در صورت داشتن این علائم حتما به پزشک مراجعه نمایید.

علل افسردگی در زنان

بر اساس گزارش‌های موسسه ملی سلامت روان آمریکا، ترکیبی از عوامل روان‌شناختی و بیولوژیکی باعث می شود. زنان در مقایسه با مردان در معرض خطر بیشتری به  این اختلال سلامت روان قرار بگیرند.  

۱.علائم و نشانه های افسردگی در زنان، ژنتیک/سابقه خانوادگی

افسردگی اغلب در خانواده ها نیز مشاهده می شود. نظر به نتایج مطالعات علمی برخی ترکیبات ژنتیکی مستعد ابتلا به افسردگی می باشند. در حالی که برخی دیگر در این رابطه به صورت مغلوب عمل می کنند. پس، زنانی که سابقه خانوادگی افسردگی بالینی دارند، در هر مقطعی از زندگی مستعد ابتلا به افسردگی هستند.

۲.تغییرات هورمونی

عوامل هورمونی و بیولوژیکی نیز نقش کلیدی در افزایش احتمال ابتلا به افسردگی دارند. مشکلات مربوط به باروری، بارداری، چرخه قاعدگی، یائسگی و پیش از یائسگی، زنان را بیشتر درگیر به این بیماری می کنند. بر اساس نظرات پزشکان یکی از عوامل اصلی در مورد افسردگی، سلامتی ناشی از عدم تعادل هورمونی و نوسانات در هورمون های تولید مثل است.

۳.علائم و نشانه های افسردگی در زنان، استرس عاطفی

رویدادهای استرس زا در زندگی و استرس عاطفی از دیگر عوامل اصلی سوق دادن زنان به مسیر افسردگی هستند. شواهد حاکی از آن است که زنان بیشتر در طول زندگی رویدادهای آسیب زا یا استرس زا را تجربه می کنند و نسبت به مردان راجع به این رویدادها حساس تر هستند. این احوالات بدون شک شامل آزار جنسی یا فیزیکی در سنین پایین، طلاق یا جدایی، از دست دادن یکی از عزیزان، بیکاری یا از دست دادن شغل، ازدواج ناموفق، استرس رابطه و غیره می شود.  

سایر عوامل افسردگی

۱.استفاده از برخی داروها۲. یک بیماری/اختلال زمینه ای سلامت روان ۳. اضطراب، اختلال دو قطبی…

انواع افسردگی شایع در زنان

افسردگی به دلایل مختلف می تواند زنان را به طرق مختلف تحت تاثیر قرار دهد. موارد زیر رایج ترین اشکال افسردگی مشاهده شده در زنان است:

۱.علائم و نشانه های افسردگی در زنان، اختلال ناخوشی پیش‌قاعدگی

اختلال نارسایی پیش از قاعدگی که معمولاً PMDD نامیده می شود. شکل شدید PMS است که در آن زنان علائم افسردگی، تنش و تحریک پذیری را قبل از قاعدگی تجربه می کنند.

۲.افسردگی پری ناتال

این شکل از افسردگی در زنان در دوران بارداری یا درست پس از زایمان رایج است. در دوران بارداری، هورمون‌های بدن شما به سرعت در نوسان هستند و باعث ایجاد نوسانات خلقی و علائم افسردگی و اضطراب می‌شوند. سقط جنین، مسائل مربوط به رابطه جنسی، عدم حمایت خانواده و دوستان و اتفاقات مشابهی که در زندگی شما رخ می دهد می تواند باعث افسردگی زنان شود.

۳.افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان یک نوع شایع افسردگی است که بعد از زایمان رخ می دهد. به این معنی که مادران تازه وارد را تحت تاثیر قرار می دهد. این وضعیت معمولاً در عرض 4-6 هفته پس از زایمان رخ می دهد. مطالعات نشان می دهد که حدود 10 تا 15 درصد از تازه مادران افسردگی پس از زایمان را تجربه می کنند. به علاوه اکثر این زنان در آینده شانس بیشتری برای ابتلا به افسردگی بالینی دارند.

۴.علائم و نشانه های افسردگی در زنان، افسردگی پیش از یائسگی

این شکل از افسردگی زنان را در دوره گذار به یائسگی تحت تاثیر قرار می دهد. بدن شما با ورود به دوران پیش از یائسگی و در نهایت یائسگی تغییرات هورمونی قابل توجهی را تجربه می کند. به دلیل این تغییرات یا عدم تعادل هورمونی، زنان در این مرحله احتمالاً علائم افسردگی را تجربه می کنند. مطالعه‌ای که در سال 2006 انجام شد، گزارش داد که از هر 6 شرکت‌کننده زن بدون سابقه خانوادگی افسردگی، یک نفر با علائم افسردگی در دوران پیش از یائسگی مواجه بود.

علائم و نشانه های افسردگی در زنان

علائم افسردگی در زنان

تشخیص افسردگی همیشه آسان نیست. اغلب، فردی که از افسردگی رنج می‌برد، ممکن است تا زمانی که علائم برای مدت طولانی او را آزار ندهد، از مواجهه با این بیماری آگاه نباشد.

شایع ترین علائم افسردگی در زنان شامل موارد زیر می شود

۱.از دست دادن علاقه به فعالیت ها یا سرگرمی هایی که زمانی سرگرم کننده به نظر می رسیدند

۲.از دست دادن علاقه به رابطه جنسی یا صمیمیت با شریک زندگی

۳.عدم تمرکز

۴.ناتوانی در به خاطر سپردن جزئیات جزئی یا تمرکز روی چیزها برای مدت طولانی

۵.کمبود انرژی

۶.احساس غم و اندوه مداوم، ناامیدی و پوچی

۷.تغییر یا از دست دادن اشتها، خوردن خیلی کم یا زیاد

۸.کاهش وزن سریع

۹.احساس خستگی یا ضعف بدون دلیل ظاهری

۱۰.احساس گناه قوی

۱۱.احساس بی ارزشی مداوم، خود را نالایق و بی اهمیت تلقی کردن

۱۲.احساس تحریک پذیری یا اضطراب

۱۳.تجربه نوسانات خلقی عمده، حملات پانیک

۱۴.داشتن افکار خودکشی، اغلب یا بارها و بارها

۱۵.چشم پوشی از امید به آینده

۱۶.کمبود خواب یا مشکل در خوابیدن در شب که اغلب منجر به بی خوابی می شود

۱۷.علائم فیزیکی مانند گرفتگی عضلات، درد، سردرد، نفخ، مشکلات گوارشی

با این وجود علائم افسردگی در زنان از فردی به فرد دیگر متفاوت است. لازم است تا علائم هشدار دهنده افسردگی بالینی را بشناسید. تا بتوانید قبل از اینکه بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد، به دنبال تشخیص و درمان مناسب باشید.

روش های درمانی

اولین اقدام پس از شناسایی علائم باید مراجعه به پزشک باشد. ممکن است یک سری سوالات در مورد علل و علائم افسردگی از شما پرسیده شود. برای مثال، آیا شما داروی خاصی مصرف می‌کنید؟  یا فردی در خانواده خود دارید که با افسردگی زندگی ‌کرده است؟ چه مدت علائم را تجربه کرده‌اید؟ چه زمانی و چگونه علائم شروع شده‌اند؟ چقدر شدید هستند؟  با توجه به این سوالات و خط درمان به شدت بیماری شما بستگی دارد.

۱.علائم و نشانه های افسردگی در زنان، روان درمانی

روان درمانی شامل بحث در مورد مسائل مربوط به سلامت روان با یک متخصص یا درمانگر است. درمانگر می تواند به شما کمک کند تا با استفاده از تکنیک های درمانی موثر، مانند درمان شناختی رفتاری و درمان بین فردی، الگوهای رفتاری خاصی را تعیین کنید که به افسردگی شما کمک می کند.

۲.تجویزدارو

داروهای ضد افسردگی معمولا برای درمان افسردگی در زنان استفاده می شود. اغلب، این داروها، زمانی که طبق دوز توصیه شده مصرف شوند، موثر و بی خطر هستند. با این حال، اگر باردار هستید، ممکن است در معرض خطر عوارض جانبی باشید. بنابراین زنان باردار باید قبل از مصرف قرص، وضعیت خود را به پزشک اطلاع دهند و عوارض احتمالی را جویا شوند. خوشبختانه درمان افسردگی شاهد موفقیت بالایی بوده است. بیش از 80 درصد از زنانی که با این عارضه زندگی می کنند با موفقیت از طریق درمان، داروهای ضد افسردگی یا ترکیبی از هر دو درمان شده اند.علاوه بر این، ایجاد تغییرات مثبت در شیوه زندگی نیز ممکن است به درمان افسردگی در زنان کمک کند. تغذیه سالم، ورزش بیشتر و کنار گذاشتن عادات ناسالم با شانس بیشتری برای مقابله با اختلالات سلامت روان مرتبط است.

۳.علائم و نشانه های افسردگی در زنان، درمان طبیعی افسردگی

زندگی پر از فراز و نشیب است و احساس غم و اندوه کاملاً طبیعی گفته می شود. با این حال، اگر احساس غم یا ناامیدی بیش از دو هفته طول بکشد، ممکن است نشانه افسردگی بالینی باشد. یکی از مهمترین کارهایی که باید انجام دهید داشتن یک برنامه درمانی منظم است. ضمنا احساس دلسردی یا عدم تمایل به ادامه درمان تجویز شده نداشته باشید. زیرا بهبود وضعیت معمولاً چند ماه پس از شروع درمان خود را نشان می دهد.

 

لینک های مرتبط

علائم افسردگی پنهان؛ ۱۰ نشانه که فرد پشت چهره ای شاد، افسرده است

علائم افسردگی در مردان: ۱۲ نشانه ای که مردان نباید نادیده بگیرند!

۳۵ راهکار موثر برای جلوگیری از سکته قلبی که هر کسی باید بداند

مرد مورد علاقه زنان؛ ۶ ویژگی مردانه که زنان در مردان می پسندند

۱۵ راه برای داشتن زندگی شاد تر و موفق تر

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *