آیا اختلال لکنت زبان در کودکان قابل اصلاح است؟

توسطفاطمه عزیزی

اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۱ به روز رسانی : اردیبهشت ۹, ۱۴۰۱ , ,
اصلاح اختلال لکنت زبان در کودکان

رشد گفتار یکی از جنبه های مهم رشد کودک است. بسیاری از کودکان در سنین دو تا پنج سالگی در تلفظ هجاها با مشکل مواجه می شوند. یکی از رایج ترین مشکلاتی که کودکان با آن مواجه هستند اختلال لکنت است. اگر شما والدینی هستید که فرزندتان با این مشکل مواجه است، مطالعه این مطلب برای تان مفید است. در این مطلب از سری مطالب کودکان و والدین به اصلاح اختلال لکنت زبان در کودکان پرداخته ایم. شما رعایت چند نکته ساده به بهبود این اختلال در کودک تان کمک می کنید.

اصلاح اختلال لکنت زبان در کودکان، علل لکنت زبان در کودکان

لکنت زبان یک اختلال گفتاری به حساب می آید که باعث می شود فرد نتواند برخی از کلمات را روان و شفاف بیان کند. افراد مبتلا به لکنت گفتار به سختی می توانند با جریان عادی کلمات صحبت کنند. زیرا مهارت گفتاری شان مختل می شود. اگرچه هنوز از لکنت به عنوان اصطلاح تشخیصی استفاده نمی شود، اما طبق DSM-5 اصطلاح پزشکی برای این بیماری اختلال روانی، از شروع کودکی می باشد. کودکانی که دچار لکنت زبان هستند اغلب مجبور به تکرار هجاها می شوند تا یک کلمه را کامل نمایند و برای تلفظ کلمات زمان زیادی صرف می کنند. لکنت یک اختلال بدون علت مشخص و قطعی است. برخی از عوامل ممکن است منجر به ایجاد لکنت زبان در کودک شود.

در صورت وجود سابقه خانواده گی ممکن است این اختلال به وجود آید

کودکانی که به مدت 6 ماه یا بیشتر در مرحله رشد گفتار، لکنت دارند، گاهی اوقات سبب عادت طولانی مدت در آنها می گردند. سایر اختلالات گفتاری یا زبانی در کودک نیز می تواند یکی از دلایل لکنت زبان باشد.لکنت زمانی اتفاق می افتد که نوعی اختلال وجود داشته باشد که پیامی را که مغز کودک به ماهیچه های درگیر در گفتار می فرستد، به تاخیر بیفتد. استرس یا اضطراب دلیلی برای لکنت زبان نیست. اما استرس می تواند شرایط را بدتر کند. لکنت ممکن است به مرور زمان ایجاد شود یا حتی به طور ناگهانی کودک را تحت تاثیر قرار دهد. اوج زمان برای کودک برای ایجاد این مشکل، هنگام شروع به یادگیری و تلفظ کلمات پیچیده و ایجاد جملات طولانی می باشد.

چگونه لکنت زبان روی کودک شما تأثیر می گذارد؟

لکنت زبان می تواند از نظر ذهنی کودک را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به کاهش عزت نفس و اضطراب در آنها شود. مشاهده شده است که همسالان، اغلب کودکی را با مشکلات گفتاری مانند اختلال لکنت مورد تمسخر قرار می دهند. در اینجا برخی موارد  وجود دارد که این مشکل گفتاری می تواند بر کودک شما تأثیر بگذارد. تاثیر عمده لکنت این است که باعث می شود کودک احساس متفاوتی نسبت به دیگران، گوشه گیری و ناامیدی کند.کودک شما ممکن است از صحبت زیاد اجتناب کند و از معاشرت با دیگران خودداری نماید.کودک شما ممکن است احساس خودآگاهی بیشتری داشته باشد و مشکلات استرس زا را در زندگی خود ادامه دهد.آنها همچنین در دوست یابی با مشکل مواجه می شوند و بیشتر و بیشتر احساس انزوا می کنند.همچنین می‌تواند بر مهارت‌های ایجاد رابطه آنها تأثیر بگذارد. زیرا مکالمه مانعی برای کودکی است که لکنت زبان دارد.از آنجایی که صحبت کردن در مقابل افراد ممکن است برای آنها مانند یک کابوس باشد، بدون شک از درگیر شدن در توسعه مجموعه مهارت‌هایی که شامل سخنرانی در جمع است اجتناب می کنند.

 

راه هایی که می توانید به کودک خود در غلبه بر لکنت زبان کمک کنید

لکنت یک اختلال غیر معمول نیست و تعداد زیادی از افراد در مقطعی از زندگی خود با آن مواجه می شوند. برای کمک به فرزندتان برای غلبه بر گفتار لکنت زبان خود به صبر، مهربانی و درک نیاز دارید. در این نوشتار به چند راهکار که می توانید به درمان لکنت زبان کودک خود کمک کنید، اشاره شده است.

 

۱.اصلاح اختلال لکنت زبان در کودکان، به آنچه فرزندتان می گوید گوش دهید

اگر کودک شما با یک اختلال لکنت مواجه است، باید نسبت به صحبت های او بیشتر دقت کنید. وقتی آنها در حال لکنت زبان هستند، مهم است که زمان بگذارید و اجازه دهید جملات خود را تمام کنند تا بتوانید حرف آنها را بفهمید. وقت گذاشتن برای توجه دقیق به گفتار باعث می شود کودک احساس کند تا به حرف های او ارزش و اهمیت قائل اند و این کار اعتماد به نفس او را افزایش می دهد. وقتی این تمرین را هر بار که آنها صحبت می کنند انجام می دهید و از آنها نمی خواهید مکرراً تکرار کنند. کودک احساس نمی کند که مشکلی در او وجود دارد.

 ۲.اجازه دهید با هر سبکی که احساس راحتی می کند، رابطه برقرار کند  

ممکن است برقراری ارتباط با کودکی که در مرحله رشد گفتار خود لکنت زبان دارد، دشوار باشد. درمان لکنت زبان از خانه شروع می شود و باید به فرزندتان اجازه دهید به جای اجبار به هر مدل ارتباطی دیگری، با سرعتی که برای او راحت است صحبت کند. اگر کودک شما آهسته یا خیلی سریع صحبت می کند، در این مرحله سعی نکنید آن را اصلاح کنید. زیرا می تواند تنش بیشتری در ذهن او ایجاد کند.

۳.اصلاح اختلال لکنت زبان در کودکان، کودک را با اصلاح گفتار شان دلسرد نکنید

کودک دارای لکنت زبان اغلب هر زمان که صحبت می کند مورد انتقاد و اصلاح قرار می گیرد و این کار آسیب های زیادی را به او وارد می کند. بدون شک اعتماد به نفس او را کاهش می دهد. همیشه در اطراف فرزندتان نگرش مثبت داشته باشید و حتی اگر مجبور باشید گاهی اوقات آنها را اصلاح کنید، پاسخ مثبت دهید. اصلاح مداوم گفتار آنها، مشکل را برطرف نمی کند بنابراین مهم است که آنها را در تمام مدت تشویق کنید.

۴.سعی کنید از هرگونه توجه به اختلال خودداری کنید

یک راه عالی برای اینکه فرزندتان نسبت به اختلال لکنت خود احساس کمتری کند این است که توجه خاصی به آن نداشته باشید. اگر کودک شما از لکنت رنج می برد، به عنوان یک روش عادی صحبت کردن رفتار کنید. وقتی متوجه می شوند که توجه زیادی به اختلال آنها نمی شود، بهبودی از آن آسان تر خواهد شد.

۵.اصلاح اختلال لکنت زبان در کودکان، برای جلسات تک به تک با فرزند تان وقت بگذارید

زمانی را اختصاص دهید و در جلسات صمیمی یک به یک با فرزندتان شرکت کنید. هنگام صحبت کردن، تماس چشمی خود را حفظ کنید، زیرا این روش می تواند به آنها کمک کند احساس با ارزش بودن داشته باشند و باعث افزایش اعتماد به نفس در آنها می گردد.

 

به کودک کمک کنید تا مشکلات خود را به تدریج برطرف کند

اگر کودک شما با لکنت زبان مواجه می شود، باید برای درمان موثر لکنت به یک پزشک یا روانشناس مراجعه کنید. یک متخصص می تواند راه های مناسب را به شما پیشنهاد دهد تا به درستی نحوه کمک به فرزندتان را برای غلبه بر این مشکل بیاموزید. اگر در طول این فرآیند صبور باشید و از کودک خود با نکاتی که در این مطلب ذکر گردیده حمایت کنید، می توانید به کودک خود کمک کنید تا به سرعت بر این اختلال غلبه کند. بسیار حیاتی است که به کودک خود یادآور شوید که او تنها کسی نیست که دچار لکنت زبان می باشد و احساس بد یا شرمندگی در مورد آن وجود ندارد!

 

لینک های مرتبط

عادت دروغگویی در کودکان: چرا کودکان دروغ می گویند و چگونه مداخله کنیم؟

دلایل حرف گوش ندادن کودکان: ۴ دلیل  اصلی که کودک تان به حرف تان گوش

دروغ ناآگاهانه: ۹ دروغی که والدین هرروز به صورت ناخودآگاه به کودکانشان

تقویت سیستم ایمنی کودکان: ۲۸ ماده غذایی که سیستم ایمنی کودکان را قوی

۸ نقشی که والدین کودکان موفق ایفا می کنند و فرزندانی فوق العاده بار می‌آورند

مهم‌ترین اشتباه والدین در آموزش مسائل مالی به کودکان از زبان وارن بافت

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *