6 بهترین راه درمان خانگی بیماری کبد چرب

توسطفرشته فرهنگ

فروردین ۲۴, ۱۴۰۱ به روز رسانی : دی ۲۲, ۱۴۰۱
درمان خانگی کبد چرب

این روزها بیماری کبد به دلیل سبک زندگی نامناسب به یک مشکل رایج تبدیل شده است. قبلا مشکلات کبدی به دلیل هپاتیت B و C بود. امروزه چاقی به دلیل رژیم غذایی نامناسب در حال افزایش است و به همین دلیل اکثر افراد با مشکل کبد چرب مواجه هستند. مصرف الکل نیز دلیل بیماری کبد است. 6 بهترین راه درمان خانگی کبد چرب را امتحان کنید.

مطلب مرتبط: مواد غذایی مفید برای کبد: ۹ بهترین خوراکی به سلامت کبد کمک می‌کنند

کبد چرب تجمع چربی در کبد است که ممکن است عوارض بیشتری برای سلامتی ایجاد کند. این عضو داخلی همیشه در طول سالیان مقدار کمی چربی دارد اما اگر این چربی در کبد زیاد شود خطرناک است. کبد دومین عضو بزرگ بدن است و به پردازش تمام مواد مغذی که از طریق غذا و نوشیدنی مصرف می کنیم کمک می کند. این عضو بدن به فیلتر کردن مواد مضری که ممکن است باعث عفونت خون شوند کمک می کند. افزایش تجمع چربی در کبد در واقع می تواند منجر به التهاب کبد شود که پس از مدتی دچار نارسایی کبدی شوید. کبد چرب به دو نوع الکلی و غیر الکلی وجود دارد. امروز ما در مورد برخی درمان‌های خانگی که می‌توان برای کاهش تجمع چربی در کبد و زندگی سالم مفید باشد صحبت خواهیم کرد.

مطلب مرتبط: ۱۰ درمان خانگی موثر برای نابودی دیابت + راه های کاهش خطر ابتلا به دیابت

بیماری کبد چرب چیست؟

بیماری کبد چرب (استئاتوز) یک بیماری شایع است که به دلیل تجمع بیش از حد چربی در کبد ایجاد می‌شود. در بیشتر موارد، بیماری کبد چرب هیچ مشکل جدی ایجاد نمی کند، اما برای 30 درصد از افراد، بیماری کبد چرب با گذشت زمان بدتر می شود. کبد چرب در این افراد طی سه مرحله پیشرفت می کند:

  • کبد ملتهب (متورم) می شود که به بافت های آن آسیب می رساند. این مرحله استئاتوهپاتیت نامیده می شود.
  • بافت اسکار در جایی تشکیل می شود که کبد شما آسیب دیده است. این فرآیند فیبروز نامیده می شود.
  • بافت اسکار گسترده جایگزین بافت سالم می شود. در این مرحله، سیروز کبدی دارید.

درمان های خانگی برای درمان کبد چرب

مطلب مرتبط: درمان خانگی کبد چرب: ۱۰ ماده غذایی که سلامت کبد را بهبود می دهند

1. کاهش وزن برای افراد دارای اضافه وزن

کاهش وزن نقش مهمی در بهبود پیشرفت و علائم بیماری کبد چرب غیر الکلی دارد. انجمن مطالعات راهنمای بیماری کبد اشاره کرده است که افراد چاق باید حداقل 5 درصد از وزن بدن خود را کاهش دهند. تا تجمع چربی در کبد کاهش یابد. کاهش حدود 7 تا 10 درصد از وزن بدن می تواند منجر به بهبود علائم مرتبط با این مشکل کبدی شود. کاهش وزن همچنین می تواند به کاهش خطر بیماری های کبدی مانند التهاب، فیبروز و اسکار کمک کند.

مطلب مرتبط: ۶ روش علمی برای از بین بردن چربی های شکم

2. سعی کنید از رژیم مدیترانه ای استفاده کنید

رژیم مدیترانه ای در واقع به کاهش چربی کبد و کاهش وزن کمک می کند. این رژیم غذایی به ارتباط افراد با سطوح پایین‌تر کلسترول، مدیریت سطح فشار خون و کنترل بیماری دیابت نوع 2 کمک می‌کند. خوردن رژیم غذایی مدیترانه ای در واقع می تواند علائم غذاهای گیاهی که چربی های سالم هستند را بهبود بخشد. در این جا میوه ها و سبزیجاتی وجود دارد که می توانید در رژیم غذایی خود بگنجانید. توت ها، سیب، پرتقال ها، خربزه، سبزیجات، فلفل، هویج، خیارها، سیب زمینی های شیرین از جمله این خوراکی‌ها است.

مطلب مرتبط: چگونه به صورت طبیعی از دست چربی‌های شکم خلاص شویم: ۵ چای گیاهی و دمنوش لاغری شکم

3. قهوه بنوشید

تحقیقات انجام شده در سال 2016 نشان می‌دهد قهوه فواید زیادی برای کاهش مشکلات کبدی دارد. تولید قهوه می تواند آنزیم های کبدی را تحریک کرده و به مبارزه با التهاب کمک کند. مصرف منظم قهوه می تواند آسیب کلی کبدی را که در بدن ایجاد می شود کاهش دهد. دو فنجان قهوه در روز می تواند برای درمان و کاهش تجمع چربی در کبد چرب مفید باشد. اما قهوه را به مقدار محدود مصرف کنید تا به هیچ وجه به سلامتی شما آسیب نرساند.

4. انجام فعالیت های بدنی موثر در درمان خانگی بیماری کبد چرب

یکی از بهترین راه ها برای کاهش خطر ابتلا به کبد چرب و کاهش چربی کبد، ترک سبک زندگی کم تحرک است. بی تحرکی می تواند به بیماری های قلبی، دیابت نوع 2 و چاقی کمک کند و عوارض سلامتی را به همراه داشته باشد. انجام برخی فعالیت‌های سبک به صورت روزانه و فعالیت جسمی در زندگی‌تان می‌تواند به از بین بردن کبد چرب کمک کند. و به بهبودی آسان از این وضعیت مفید باشد.

مطلب مرتبط: نشانه های کبد چرب: علائم و دلایل بروز این بیماری را بشناسیم

5. از غذاهایی که شکر اضافه دارند خودداری کنید

غذاهای حاوی فروکتوز یا قند افزوده می توانند وضعیت کبد چرب را بدتر کنند. فروکتوز و ساکارز با بیماری کبد چرب غیر الکلی مرتبط هستند. این دو قند غذایی در واقع به تجمع چربی کمک می کنند و در طول زمان باعث التهاب کبد می شوند. غذاهایی که پخته می شوند یا شیرین کننده های اضافی دارند و غیره دارای این محتوای قندی هستند که بیماری کبد چرب را افزایش می دهد. در اینجا لیستی از مواد غذایی وجود دارد که به دلیل داشتن قند زیاد باید از آن ها اجتناب کنید، آورده شده است: آب نبات، کیک، کلوچه، دونات، شیرینی، نوشیدنی های انرژی زا. بستنی، نوشیدنی بدون الکل، نوشیدنی ورزشی، غلات قندی، ماست فرآوری شده یا ماست طعم دار، انواع نوشابه.

مطلب مرتبط: ۶ نشانه که کبد سمی دارید

6. سطح کلسترول بالا را هدف قرار دهید

غذاهایی که سطح کلسترول شما را افزایش می دهند می توانند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهند. افراد مبتلا به کبد چرب غیر الکلی باید سطح کلسترول خود را مدیریت کنند تا سلامتی خود را به مرحله بهتری برسانند. سعی کنید از مصرف چربی هایی که می توانند کلسترول شما را در بدن افزایش دهند اجتناب کنید و آن را محدود کنید. از چربی های اشباع شده که به مقدار زیاد در گوشت قرمز وجود دارد باید اجتناب شود. و لبنیات پرچرب نیز باید محدود شود.

چربی ترانس که در غذاهای پخته شده، کراکرها و غذاهای سرخ شده یافت می‌شود، یکی از بدترین چربی‌هایی است که وارد بدن می‌شود. داشتن رژیم غذایی مناسب با مواد مغذی متعادل و بدون خطر اضافی می‌تواند به درمان بیماری کبد چرب شما و ارتقای سلامت کمک کند. ممکن است چند هفته یا چند ماه طول بکشد تا تجمع چربی در کبد کاهش یابد، اما این یک راه سالم و طبیعی برای رسیدن به این هدف درمان است.

مطلب مرتبط: لاغری سریع شکم بدون ورزش: ۱۸ روش ساده برای کاهش چربی شکم

زردچوبه موثر در درمان خانگی بیماری کبد چرب

زردچوبه را در درمان بسیاری از بیماری های بدن موثر می دانند. اگر گزارش ها را باور کنیم، زردچوبه نقش مهمی در پیشگیری از آسیب ها دارد. هنگام خواب شب ها شیر زردچوبه بنوشید زیرا مشکلات مربوط به کبد را برطرف می کند.

آلوئه ورا

آلوئه ورا سرشار از خواص آبرسانی است. با مصرف آن به دفع سموم از بدن کمک می کند و از کبد در برابر آسیب های عمده محافظت می کند. اگر می خواهید، می توانید آب آلوئه ورا را جزئی از برنامه روزانه خود قرار دهید.

انگور فرنگی موثر در درمان خانگی بیماری کبد چرب

آمّلا از بسیاری جهات برای بدن مفید است. کبد را فعال می کند و همچنین عملکرد آن را بهبود می بخشد. می توان آن را به صورت پودر یا جوشانده مصرف کرد.

مطلب مرتبط: ۳ نوشیدنی معجزه گر طبیعی برای کبد چرب و سم زدایی آن

سیر

گفته می شود که آنزیم های کبدی را می توان با کمک سیر فعال کرد. علاوه بر این، سموم را نیز از بدن دفع می کند. مصرف آن به مقدار مناسب می تواند کبد را سالم نگه دارد.

آب بیشتری بنوشید

آب برای هر مشکلی نوشدارویی محسوب می شود. به بیمارانی که با بیماری های کبدی مواجه هستند توصیه می شود که آب بیشتری بنوشند. اگر شما هم با مشکل کبد چرب مواجه هستید، حتما حداقل 2.5 تا 3 لیتر آب در روز بنوشید.

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *