12 بهترین درمان خانگی جوش سرسیاه که موثر و شگفت انگیز است!

توسطفرشته فرهنگ

فروردین ۱۹, ۱۴۰۱ به روز رسانی : فروردین ۲۶, ۱۴۰۱
درمان خانگی جوش سرسیاه

جوش های سرسیاه نوعی آکنه هستند که به دلیل مسدود شدن منافذ روی پوست شما ایجاد می شوند. آن ها معمولاً روی بینی ظاهر می شوند. این جوش ها همچنین به عنوان کومدون های باز شناخته می شوند. و زمانی ایجاد می شوند که منافذ مسدود شده به سطح پوست فشار می آورند و با هوا تماس پیدا می کنند. با مطلب درمان خانگی جوش سرسیاه همراه با خبرنامه همراه باشید.

مطلب مرتبط: 9 بهترین ترفند برای فر کردن موها، بدون استفاده از وسایل گرمازای آرایشی!

 

نگران نباشید با این مطلب شما یاد خواهید گرفت که چطور با درمان خانگی از شر این جوش ها خلاص شوید. برخی از عواملی که در ایجاد جوش های سر سیاه نقش دارند عبارتند از:

  • تولید بیش از حد روغن توسط غدد چربی
  • تجمع باکتری های ایجاد کننده آکنه روی پوست شما
  • تجمع سلول های مرده پوست که منجر به انسداد فولیکول های مو می شود
  • تغییرات هورمونی در طول قاعدگی یا زمانی که از قرص های ضد بارداری استفاده می کنید. که منجر به افزایش تولید روغن در بدن شما می شود
  • داروهایی مانند کورتیکواستروئیدها و آندروژن ها

از بین بردن جوش های سر سیاه دشوار است. اما شما می توانید با کمک برخی درمان های خانگی ساده، نکات و ترفندهای پیشگیرانه و درمان های پوستی آن را کنترل کنید.

مطلب مرتبط:بهترین رنگ موهای جوان کننده: با این ۹ رنگ مو جوان تر و جذاب تر شوید

چگونه از شر جوش های سر سیاه روی بینی خلاص شویم

  1. درمان خانگی جوش سرسیاه، هفته ای دو بار لایه برداری کنید

اگرچه لایه برداری برای پوست شما زیاد خوب نیست، اما می تواند به از بین بردن جوش های سر سیاه کمک کند. از لایه بردارهای شیمیایی ملایم حاوی اسیدهای آلفا و بتا هیدروکسی (AHA و BHA) استفاده کنید. این اسیدها معمولاً برای از بین بردن جوش های سر سیاه استفاده می شوند. زیرا به حذف سلول های مرده پوست از منافذ کمک می کنند. اسیدهای بتا و بتا هیدروکسی مانند اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک و اسید لاکتیک معمولاً در درمان آکنه استفاده می شوند. این اسیدها لایه ای از پوست شما را از بین می برند که ممکن است پوست شما را مستعد آسیب اشعه ماوراء بنفش کند.

پس از استفاده از لایه بردار و هنگام بیرون رفتن، از یک ضد آفتاب بدون روغن استفاده کنید. اگر پوست نرمال تا خشک دارید هفته ای دو بار و اگر پوست چرب دارید هفته ای سه بار با این اسیدها لایه برداری کنید. بعد از هر جلسه لایه برداری حتما مرطوب کننده استفاده کنید. به یاد داشته باشید که این اسیدها را نمی توان به طور مساوی برای هر نوع پوستی استفاده کرد. بنابراین، قبل از شروع این درمان با یک متخصص پوست مشورت کنید.

مطلب مرتبط: ۱۰ درمان خانگی برای تقویت و داشتن مژه‌های بلندتر

  1. از نوارهای رفع جوش سر سیاه استفاده کنید

این یک روش عالی برای از بین بردن جوش های سر سیاه، نوارهای رفع جوش است. زباله ها و کثیفی های موجود در منافذ مسدود شده به نوارها می چسبند که بیرون کشیدن آن ها را آسان تر می کند. برای نتیجه بهتر، صورت خود را از قبل از این روش بخار دهید تا منافذ باز شوند.

مواد مورد نیاز:

نوارهای رفع جوش سر سیاه

چه کار باید بکنید:

یک نوار از بین برنده جوش سرسیاه بردارید و آن را روی بینی کمی مرطوب بچسبانید. مطمئن شوید که بیشتر جوش های سر سیاه را می پوشاند. به مدت 10 تا 15 دقیقه اجازه دهید تا خشک شود. نوار را به آرامی از یک طرف جدا کنید. هفته ای یکبار می توانید از نوارهای رفع جوش سر سیاه استفاده کنید.

احتیاط: اگر پوست حساسی دارید یا از داروهای موضعی مانند ترتینوئین استفاده می کنید از این نوارها استفاده نکنید.

مطلب مرتبط: ۱۲ درمان خانگی برای داشتن لب های صورتی به طور طبیعی

  1. صورت خود را دو بار در روز بشویید تا منافذ کثیف پاک شوند

شستن منظم صورت کمک زیادی به جلوگیری از تجمع کثیفی و چربی در منافذ شما می کند. صبح صورت خود را بشویید تا آلودگی و باکتری هایی که ممکن است شب قبل روی آن جمع شده باشد، پاک شود. در عین حال، صورت خود را بیش از حد تمیز نکنید زیرا ممکن است چربی طبیعی پوست را از بین ببرید. اگر اغلب ورزش می کنید، حتماً بلافاصله پس از آن صورت خود را بشویید تا از انسداد منافذ عرق جلوگیری کنید. یک پاک کننده ملایم صورت را از داروخانه خریداری کنید و دو بار در روز از آن استفاده کنید.

  1. درمان خانگی جوش سرسیاه، بخار دادن صورت در خانه برای باز کردن منافذ

بخار به باز کردن منافذ روی صورت شما کمک می کند و از بین بردن جوش های سر سیاه را برای شما آسان می کند.

مواد لازم:

1 کاسه بزرگ آب داغ

حوله

چه باید کرد:

یک کاسه بزرگ از آب داغ بردارید و روی آن خم شوید. سر خود را با یک حوله تمیز بپوشانید و حداقل 5 دقیقه در همان حالت بمانید. صورت خود را با حوله پاک کنید و سعی کنید جوش های سر سیاه خود را با آن بیرون بیاورید. این کار را حداقل یک بار در هفته انجام دهید.

مطلب مرتبط: ۱۰ بهترین درمان خانگی برای رفع ترک و خشکی لب

  1. ماسک زغال

زغال چوب فعال توانایی جذب طیف وسیعی از مواد را دارد. بنابراین، ممکن است به جذب کثیفی و آلودگی های مسدود کننده منافذ کمک کند و در نتیجه حذف جوش های سر سیاه را آسان تر کند. با این حال، هیچ مدرک علمی مبنی بر این که استفاده موضعی زغال فعال دارای فواید پوستی باشد وجود ندارد.

مواد لازم:

½ قاشق چایخوری زغال چوب فعال

1 قاشق غذاخوری ژلاتین بدون طعم

2 قاشق غذاخوری آب

چه باید کرد:

آب و ژلاتین را مخلوط کرده و مخلوط را به مدت 10 تا 15 ثانیه حرارت دهید. وقتی خمیر ژلاتین غلیظ شد، زغال فعال را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. این خمیر را روی بینی خود بمالید و اجازه دهید تا خشک شود. ماسک زغال را پس از خشک شدن از بینی خود جدا کرده و صورت خود را کاملا بشویید. این ماسک را 1 تا 2 بار در هفته استفاده کنید.

  1. ماسک خاک رس

از زمان های قدیم انواع مختلفی از ماسک‌های خاک رس برای التیام عفونت‌های پوستی استفاده می‌شود. زیرا دارای خواص ضد باکتریایی هستند. خاک رس کثیفی و چربی را از منافذ مسدود شده پاک می کند. خاک رس با جذب ناخالصی ها از پوست، به پاکسازی و شادابی سطح پوست کمک می کند و در نتیجه ظاهر جوش های سر سیاه را کاهش می دهد. مطالعه ای که روی موش ها انجام شد نشان داد که خاک رس به افزایش فیبرهای کلاژن در پوست نیز کمک می کند.

مطلب مرتبط: کهیر پوستی چیست؟ علت بروز کهیر پوستی و درمان خانگی آن

بنابراین، این پتانسیل را دارد که پوست شما را جوان تر نشان دهد. خاک رس بنتونیت به طور گسترده ای به عنوان یک عامل سم زدایی استفاده می شود. ظرفیت جذب سمی و خواص باکتریایی بالایی دارد. بنابراین، این ماده ای قوی است که می تواند در درمان آکنه و جوش های سرسیاه استفاده شود. شما می‌توانید ماسک‌های خاک رس برای جوش‌های سرسیاه را از فروشگاه های انلاین و حضوری خریداری کنید. برای اکثر افراد استفاده از ماسک های خاک رس یک بار در هفته کافی است. اما، از این فرکانس تجاوز نکنید زیرا می تواند پوست شما را تحریک کند.

  1. درمان خانگی جوش سرسیاه: ماسک سفیده تخم مرغ

وقتی سفیده تخم مرغ روی پوست شما سفت می‌شود، به منافذ می‌چسبد و به بیرون کشیدن تمام کثیفی‌ها منجر می‌شود. و دانه‌های سر سیاه را نیز از بین می‌برد.

مواد لازم:

2 عدد سفیده تخم مرغ

2 قاشق چایخوری آب لیمو

دستمال کاغذی

چه باید کرد:

سفیده ها را از زرده جدا کرده و در ظرفی با دو قاشق چایخوری آبلیمو هم بزنید. یک لایه نازک از این مخلوط را در اطراف بینی خود بمالید و بیشتر روی نواحی دارای جوش سرسیاه تمرکز کنید. اجازه دهید لایه اول مخلوط خشک شود و سپس یک دستمال کاغذی روی بینی خود قرار دهید. لایه دوم مخلوط را روی دستمال بمالید و اجازه دهید تا خشک شود. اگر جوش های سرسیاه زیادی دارید، ممکن است لایه سوم را هم اضافه کنید. پس از خشک شدن، می توانید دستمال کاغذی را به همراه تمام دانه های سرسیاه جدا کنید. صورت خود را کاملا بشویید تا بوی خامی تخم مرغ از بین برود. این ماسک را می توانید دو بار در هفته استفاده کنید.

مطلب مرتبط: ۹ درمان خانگی ترک پاشنه پا در منزل+شیوه تهیه مواد گیاهی موثر برای ترک پا

  1. ماسک ژلاتین و شیر

ژلاتین یک چسب زیستی است که برای بستن زخم های پوستی موثر است. بافت چسب مانند منحصر به فرد آن ممکن است در از بین بردن جوش های سرسیاه مفید باشد. افزودن شیر به ژلاتین به متعادل کردن PH پوست کمک می کند و تولید بیش از حد چربی را کنترل می کند.

مواد لازم:

1 قاشق غذاخوری ژلاتین بدون طعم

2 قاشق غذاخوری شیر

چه باید کرد:

ژلاتین را با شیر مخلوط کرده و به مدت 10 تا 15 ثانیه در مایکروویو یا قابلمه حرارت دهید. به خاطر داشته باشید که به جوش نیاید. این مخلوط را روی بینی خود بمالید. اجازه دهید ماسک به مدت 30 تا 40 دقیقه رووی صورت خشک شود. ماسک را به آرامی از لبه های آن جدا کنید. می توانید این کار را ۲ تا ۳ بار در هفته انجام دهید.

مطلب مرتبط: ۱۰ اسکراب بدن خانگی برای پوست زیبا و درخشان

  1. درمان خانگی جوش سرسیاه: لیمو و عسل

ترکیب عسل و لیمو قرن ها است که برای درمان انواع مشکلات پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که ویتامین C موجود در لیمو به سفت شدن منافذ پوست کمک می کند. عسل به عنوان یک عامل ضد باکتری عمل می کند که پتانسیل مبارزه با باکتری های مولد آکنه و جوش سر سیاه را دارد.

توجه: اگر پوست خشک یا حساسی دارید از این روش اجتناب کنید زیرا می تواند خشکی را تشدید کند و باعث قرمزی و سوزش شود.

مواد لازم:

½ لیمو

½  قاشق چایخوری عسل

چه باید کرد:

آب نصف لیمو را بگیرید و عسل را به آن اضافه کنید. این مخلوط را روی بینی خود بمالید. همچنین می توانید آن را به کل صورت بمالید. بگذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند و با آب ولرم بشویید. هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید. اما برای دست یافتن به بهترین نتیجه باید این پک صورت را ۲ تا ۳ بار در هفته استفاده کنید.

مطلب مرتبط: بهترین اسکراب های خانگی صورت در سال جدید

  1. جوش شیرین و لیمو

جوش شیرین می تواند به عنوان یک لایه بردار فیزیکی برای پاک کردن پوست. و باز کردن منافذی که باعث ایجاد جوش های سرسیاه می شوند، استفاده شود. افزودن آب لیمو به این مخلوط می تواند به سفت شدن منافذ پوست و جلوگیری از تشکیل جوش های سرسیاه کمک کند.

توجه: در حالی که جوش شیرین به طور کلی مضر نیست، اگر بیش از حد استفاده شود می تواند پوست را تحریک کند. بنابراین، قبل از استفاده از آن بر روی صورت خود یک پچ تست انجام دهید. اگر پوست خشک یا حساسی دارید از این درمان اجتناب کنید زیرا می تواند خشکی را تشدید کند و باعث قرمزی و سوزش شود.

مواد لازم:

1 قاشق غذاخوری جوش شیرین

¼ – ½  قاشق غذاخوری آب لیمو

چه باید کرد:

یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با مقدار کافی آب لیمو مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به دست آید. این ماسک را روی بینی خود بمالید و بگذارید خشک شود. همچنین می توانید این خمیر را به کل صورت بمالید. صورت خود را کاملا بشویید. این کار را یک بار در هفته انجام دهید.

مطلب مرتبط: ۱۵ مزیت زیبایی با مکعب یخ روی صورت

  1. آب آلوئه ورا

آلوئه ورا دارای خواص قابض طبیعی است که می‌تواند به سفت شدن منافذ باز کمک کند و از تشکیل جوش های سرسیاه جلوگیری کند.

مواد لازم:

1 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا

چه باید کرد:

بینی خود را با ژل آلوئه ورا ماساژ دهید. قبل از شستشو با آب ولرم، اجازه دهید خشک شود. شما باید این کار را حداقل دو بار در روز انجام دهید.

مطلب مرتبط: چرا شیر الاغ برای پوست شما مفید است؟

  1. چسب استیک

این چسب به روشی شبیه نوارهای حذف جوش سرسیاه عمل می کند. به تمام کثیفی ها و زباله های داخل منافذ می چسبد و آن ها را بیرون می کشد. با این حال، باید مطمئن شوید که از چسب غیر سمی استفاده می کنید. زیرا برخی از مواد تشکیل دهنده چسب می توانند باعث واکنش آلرژیک شوند.

توجه: اما باید گفت هیچ مدرک علمی برای حمایت از توانایی چسب در حذف جوش های سر سیاه وجود ندارد.

مواد لازم:

یک چسب غیر سمی

چه باید کرد:

صورت خود را با آب گرم بشویید و سپس کمی چسب غیر سمی به بینی خود بزنید. بگذارید کاملا خشک شود. چسب را از روی بینی خود جدا کنید و ببینید که جوش های سرسیاه شما همراه با چسب بیرون کشیده شده است. هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید. می توانید این کار را دو بار در هفته انجام دهید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *