جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 7 دقیقه
2
(1)

نمک صورتی هیمالیا نوعی سنگ نمک از منطقه پنجاب پاکستان در نزدیکی کوهپایه های هیمالیا است. برخی از مردم نمک صورتی هیمالیا را به عنوان یکی از خالص ترین نمک های موجود توصیف می کنند. و می گویند که دارای فوایدی برای سلامتی است. اما آیا این نمک جایگاه خود را در میان نمک های “سالم” به دست می آورد؟ این مقاله به بررسی مزایای احتمالی این نمک عجیب و غریب یعنی نمک صورتی هیمالیا پرداخته شده است.

نمک صورتی هیمالیا چیست؟

نمک صورتی هیمالیا از نظر شیمیایی شبیه نمک خوراکی است. حاوی 98 درصد کلرید سدیم است. بقیه نمک نیز از مواد معدنی کمیاب مانند پتاسیم، منیزیم و کلسیم تشکیل شده است. این مواد به نمک رنگ صورتی روشن می دهند. مواد معدنی موجود در این نوع نمک توضیح می دهند که چرا نمک هیمالیا با نمک معمولی طعم متفاوتی دارد.

مطلب مرتبط: با نمک حمام بیماری‌ها را از خود دور کنید

چگونه استفاده می شود؟

مردم از این نوع نمک و نمک معمولی به یک روش استفاده می کنند: به عنوان بخشی از پخت و پز، چاشنی غذا و نگهداری غذا. بلوک های نمک صورتی گاهی اوقات تبدیل به ظروف پذیرایی، ظروف پخت و پز و تخته های برش می شوند. برخی افراد نیز به جای نمک حمام از نمک صورتی هیمالیا استفاده می کنند. همچنین شما می‌توانید لامپ و شمعدان های ساخته شده از نمک صورتی خریداری کنید.

چرا بدن به نمک نیاز دارد؟

سدیم یک ماده معدنی ضروری است که در نمک یافت می شود. بدن برای عملکردهای مختلف مانند موارد زیر به آن نیاز دارد:

  • انقباض و شل کردن عضلات
  • حفظ تعادل مایعات مناسب و جلوگیری از کم آبی بدن
  • ارسال تکانه های سیستم عصبی
  • جلوگیری از فشار خون پایین

تحقیقات اخیر نشان داده است که خوردن نمک می تواند خطر عفونت را کاهش دهد و باکتری های مضر را از بین ببرد. یک مطالعه روی حیوانات همچنین محققان را به این نتیجه رساند که نمک ممکن است تأثیر مثبتی بر علائم افسردگی داشته باشد.

مطلب مرتبط: شامپو بدون نمک:چرا باید شامپوی بدون نمک را ترجیح دهیم؟

مزایا و افسانه ها نمک صورتی هیمالیا 

ادعاهای متعددی در مورد فواید سلامتی مرتبط با مصرف نمک صورتی وجود دارد. که شامل موارد زیر می‌شود.

محتوای مواد معدنی غنی:

برخی منابع می گویند که نمک صورتی هیمالیا حاوی 84 ماده معدنی مختلف است. از آن جایی که حاوی 98 درصد کلرید سدیم است. این بدان معناست که تنها حدود 2 درصد از دیگر مواد معدنی مختلف تشکیل شده است. با توجه به مقادیر نسبتاً محدودی که مردم به طور معمول از نمک مصرف می کنند. و مقدار اندک این مواد معدنی در نمک، بعید به نظر می‌رسد که مزایای قابل اندازه گیری یا قابل توجهی برای سلامتی داشته باشند.

مطلب مرتبط: ۱۳ کاربرد عجیب و بسیار مفید نمک در خانه!

سدیم پایین در نمک صورتی هیمالیا 

برخی افراد بر این باورند که نمک صورتی هیمالیا نسبت به نمک معمولی سدیم کمتری دارد. با این حال، هر دو نوع شامل تقریباً 98 درصد کلرید سدیم هستند. از آنجایی که نمک صورتی اغلب کریستال‌های بزرگ‌تری نسبت به نمک خوراکی دارد، از نظر فنی حاوی سدیم کمتری در هر قاشق چای‌خوری است. همچنین طعم شور تری نسبت به نمک خوراکی دارد. به این معنی که فرد می تواند برای رسیدن به همان طعم، نمک کمتری را در یک وعده مصرف کند. با این حال، نمک صورتی در اندازه گرانول کوچکتر نیز موجود است که بیشتر شبیه نمک معمولی است. این را هنگام چاشنی غذا و اندازه گیری میزان مصرف سدیم در نظر بگیرید.

انجمن قلب آمریکا (AHA) توصیه می کند که بیش از 75 درصد منبع مورد اعتماد مصرف سدیم از نمک موجود در غذاهای فرآوری شده و آماده تامین می شود. نمک سفره مقدار زیادی سدیم را به یک وعده غذایی اضافه نمی کند.

مطلب مرتبط: ۷ هشدار بدن که نشان می‌دهد بیش از حد نمک مصرف می‌کنید

نمک صورتی هیمالیا، نمک طبیعی تر

برخی ادعا می کنند که نمک هیمالیا طبیعی تر از نمک خوراکی است. به نظر می رسد این ادعا دارای ارزش است. نمک سفره معمولاً به شدت تصفیه می‌شود. و برای جلوگیری از کلوخه شدن با مواد ضد انباشتگی مخلوط می‌شود، مانند آلومینوسیلیکات سدیم یا کربنات منیزیم. نمک هیمالیا کمتر مصنوعی است و معمولاً حاوی مواد افزودنی نیست.

کمکی به هیدراتاسیون

برخی بر این باورند که افزودن مقداری نمک صورتی به وعده‌های غذایی یا نوشیدنی‌ها. می‌تواند به بدن در رسیدن به تعادل مطلوب مایعات و جلوگیری از کم‌آبی بدن کمک کند. درست است که سدیم برای حفظ تعادل مناسب مایعات ضروری است. با این حال، این در مورد سدیم از منابع دیگر و همچنین نمک صورتی هیمالیا صادق است.

مطلب مرتبط: با مصرف نمک زیاد این اتفاقات در بدن تان رخ می دهد

ریسک ها و ملاحظات نمک صورتی هیمالیا 

در صورت استفاده از نمک صورتی هیمالیا به نکات زیر توجه کنید:

مصرف ید یا آیودین

ید یک ماده معدنی است که بدن برای حفظ عملکرد مناسب تیروئید و متابولیسم سلولی به آن نیاز دارد. منابع عالی ید عبارتند از ماهی، سبزیجات دریایی، لبنیات و تخم مرغ و سایر غذاها. نمک آیودین دار یکی دیگر از منابع رایج این ماده معدنی است. اگرچه نمک صورتی هیمالیا ممکن است به طور طبیعی حاوی مقداری ید باشد. اما به احتمال زیاد حاوی آیودین کمتری نسبت به نمک آیودین دار است. بنابراین، کسانی که کمبود ید دارند یا در معرض کمبود ید هستند. ممکن است در صورت استفاده از نمک صورتی به جای نمک خوراکی، نیاز به تامین ید از جای دیگری داشته باشند.

مطلب مرتبط: خوراکی‌ های آسیب زا: ۲۰ خوراکی که بهترین متخصصین تغذیه از آنها اجتناب می‌کنند

مصرف سدیم

اگرچه سدیم برای حفظ زندگی ضروری است، اما نظارت بر مصرف هر نوع نمک بسیار مهم است. در حالی که سدیم در مقادیر کم ضروری است، مصرف بیش از حد آن می تواند تأثیر منفی بر سلامتی داشته باشد. کسانی که مشکلات کلیوی، قلبی یا کبدی دارند، یا افرادی که رژیم غذایی محدود از سدیم دارند، باید مصرف سدیم خود را کنترل کنند. و استفاده از نمک از جمله نمک صورتی هیمالیا را محدود کنند. حتی افرادی که از سلامت خوبی برخوردارند باید مصرف سدیم را کنترل کنند.

سدیم بیش از حد

کسانی که فشار خون بالا دارند باید مصرف سدیم را به 1500 میلی گرم در روز محدود کنند. برای تعیین تغییرات رژیم غذایی که می تواند برای محدود کردن مصرف سدیم ایجاد شود، با یک متخصص تغذیه صحبت کنید. نمک حاوی 40 درصد سدیم است. هنگامی که از مصرف سدیم آگاه هستید، دانستن مقدار سدیم در مقادیر معینی از نمک می تواند مفید باشد. مقادیر معینی از نمک حاوی مقادیر زیر سدیم است:

4/1 قاشق چایخوری نمک: 575 میلی گرم سدیم

2/1 قاشق چایخوری نمک: 1150 میلی گرم سدیم

¾ قاشق چایخوری نمک: 1725 میلی گرم سدیم

1 قاشق چایخوری نمک: 2300 میلی گرم سدیم

اکثر مردم خیلی بیشتر از این مقدار مصرف می کنند.

مطلب مرتبط: یافته های یک مطالعه جدید: پرخوری علت اصلی چاقی نیست!

هنگامی که افراد بیش از نیاز خود سدیم دریافت می‌کنند، کلیه های آنها سعی می‌کنند تا سدیم اضافی را از طریق ادرار دفع کنند. اگر کلیه‌ها نتوانند سدیم کافی را خارج کنند، شروع به تجمع در مایع بین سلول‌ها می‌کند که به عنوان مایع بینابینی شناخته می‌شود. این باعث می شود حجم آب و حجم خون افزایش یابد و فشار بیشتری بر قلب و عروق خونی وارد شود. تعدادی از بیماری های جدی با مصرف زیاد سدیم مرتبط هستند. از جمله: فشار خون بالا، بیماری قلبی، سکته، آسیب کبدی، پوکی استخوان، بیماری کلیوی.

مصرف بیش از حد نمک حتی ممکن است به بیماری‌های خودایمنی مانند مولتیپل اسکلروزیس، آرتریت روماتوئید، لوپوس و پسوریازیس کمک کند. زیرا باعث تحریک بیش از حد سیستم ایمنی می‌شود. رابطه مستقیمی بین مصرف نمک و چاقی وجود دارد. به طوری که افزایش 1 گرم در روز در مصرف نمک با افزایش بیش از 25 درصدی خطر چاقی در بزرگسالان و کودکان مرتبط است.

مطلب مرتبط: قاتل خاموش: فشار خون بالا به ۵ شیوه سلامتی تان را تباه می کند

در حال حاضر، هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد نمک صورتی هیمالیا فواید سلامتی بیشتری نسبت به نمک معمولی دارد. جایگزینی نمک خوراکی دانه ریز با کریستال‌های نمک صورتی هیمالیا ممکن است به کاهش مصرف سدیم کمک کند. اما مانند هر نمک دیگری، حتماً از آن در حد اعتدال استفاده کنید.

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان