6 برترین فواید زینک (روی) برای بدن، علائم کمبود و چگونگی دریافت

توسطنگار ستوده

بهمن ۲۶, ۱۴۰۰ به روز رسانی : اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۱
برترین فواید زینک

زینک یا روی که در بدن تولید نمی‌شود و باید با غذا مصرف شود، ماده‌ای معدنی است که وظیفه بسیاری از عملکردهای حیاتی بدن را بر عهده دارد. در این مطلب از سری مقالات بخش سلامت خبرنامه، برترین فواید زینک (روی) برای بدن، علائم کمبود و چگونگی دریافت آن مورد بررسی قرار گرفته است. زینک به عملکرد صحیح بدن کمک می کند و نقش مهمی در بهبود زخم، عملکرد سیستم ایمنی، تقسیم سلولی و تشکیل DNA و پروتئین دارد. نیاز بدن به روی برای مردان بالغ ۱۱ میلی گرم و برای زنان بالغ ۸ میلی گرم در روز است. زینک یا روی همچنین برای رشد و نمو حیاتی است، بر طعم و بو تأثیر می گذارد و به طور بالقوه می تواند بیماری های مرتبط با افزایش سن را کاهش دهد. بنابراین، کمبود روی می تواند باعث بسیاری از بیماری ها شود.

6 برترین فواید زینک

روی که به طور کلی توانایی کاهش التهاب در بدن را دارد می تواند از بسیاری از بیماری های مختلف پیشگیری کند. در اینجا 6 نقش مهم روی در بدن وجود دارد.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

روی برای عملکرد صحیح سلول های ایمنی ضروری است، به این معنی که کمبود روی می تواند منجر به ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن شود. مصرف کافی روی می تواند ایمنی و پاسخ ایمنی را بهبود بخشد و همچنین التهاب مزمن را در بدن به ویژه در سنین بالا کاهش دهد.

روی این کار را با کمک به رشد لنفوسیت‌های T انجام می‌دهد که سلول‌های T را که مسئول مبارزه با عفونت هستند، تحریک می‌کنند. مطالعات نشان می دهد که مصرف روی به طور متوسط ​​33 درصد طول مدت سرماخوردگی را کاهش می دهد و علائم را تسکین می دهد.

بیشتر بخوانید: ۶ چای و دمنوش فوق العاده برای تقویت سیستم ایمنی بدن

از برترین فواید زینک؛ باروری را افزایش می دهد

تحقیقات نشان می دهد که کمبود روی قبل از بارداری می تواند خطرناک باشد. و منجر به تاخیر در رشد جنین و حتی از دست دادن بارداری شود. روی نقش مهمی در رشد تخمک دارد. مصرف کافی روی در ماه های قبل از شروع بارداری می تواند زمینه ساز یک بارداری سالم باشد.

سطوح پایین روی تولید اسپرم را مهار می کند و همچنین می تواند باعث کاهش تستوسترون و همچنین ناهنجاری های اسپرم شود. بنابراین، هم مردان و هم زنان نیاز به دریافت روی کافی برای افزایش باروری دارند.

بیشتر بخوانید: از بهبود باروری تا تقویت سلامت جنسی؛ ۵ برترین خواص تخمه کدو برای مردان!

بهبود زخم را تسریع می کند

توانایی تقویت سیستم ایمنی روی همچنین به بهبود زخم و تسکین التهاب کمک می کند. روی همچنین به سنتز کلاژن کمک می کند. همه این اثرات برای بهبود مناسب زخم ضروری هستند.

روی اغلب همراه با ویتامین C برای کمک به بهبود زخم های فشاری معروف به زخم بستر استفاده می شود. مطالعات نشان می دهد که روی در مقایسه با دارونما به طور قابل توجهی بهبود زخم پای دیابتی را تسریع می کند.

بیشتر بخوانید: 6 بهترین میوه و سبزی سرشار از ویتامین C+نیاز روزانه به ویتامین C

التهاب را کاهش می دهد

برخی از التهابات مربوط به DNA هستند، نه آسیب یا استرس. ژن‌هایی برای التهاب وجود دارد، اما برخی چیزها می‌توانند این ژن‌ها را خاموش کرده یا شکل آن‌ها را تغییر دهند. روی یکی از این مواد است. این ماده معدنی به عنوان یک سیگنال برای سلول های ایمنی عمل می کند. می تواند پروتئین های خاصی را که در التهاب دخیل هستند کاهش دهد. به این معنی که ضد التهاب است.

التهاب با استرس اکسیداتیو مرتبط است، وضعیتی که در آن عدم تعادل بین آنتی اکسیدان ها و رادیکال های آزاد وجود دارد که می تواند باعث آسیب سلولی شود. روی می تواند استرس اکسیداتیو را با عمل به عنوان یک آنتی اکسیدان برای متعادل کردن دو طرف در بدن کاهش دهد و این یک عملکرد حیاتی روی در بدن است.

استرس اکسیداتیو و التهاب با بسیاری از بیماری های مزمن از جمله آرتریت روماتوئید، بیماری های قلبی عروقی و حتی آلزایمر مرتبط است. در مطالعه ای بر روی بیماران مبتلا به آترواسکلروز (بیماری که در آن پلاک در داخل دیواره رگ ایجاد می شود و عروق را باریک می کند)، افرادی که 45 میلی گرم روی در روز مصرف می کردند نسبت به گروه دارونما کاهش بسیار بیشتری در نشانگرهای التهاب را تجربه کردند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ ماده خوراکی که با التهاب در بدن مبارزه می کنند

از برترین فواید زینک؛ سلامت مغز را بهبود می بخشد

ارتباط بین آلزایمر، یک بیماری پیشرونده که با کاهش عملکردهای ذهنی مانند حافظه رخ می دهد. مواد معدنی کمیاب مانند روی در بسیاری از مطالعات مختلف آشکار شده است. مطالعات کنونی نشان می‌دهد که حفظ سطح روی ثابت ممکن است برای تسکین علائم یا اجتناب از آلزایمر کلیدی باشد. یافتن تعادل مناسب برای حفظ سلامت مطلوب مغز برای مدت طولانی بسیار مهم است.

مطالعات همچنین نشان می دهد که روی می تواند حافظه را بهبود بخشد. حتی توجه را در طول زمان افزایش دهد. روی مغز عمدتاً در قشر مغز، یعنی در بخش متفکر مغز یافت می شود. تغییر در تعادل این ماده معدنی ضروری در این نواحی می تواند بر هیپوکامپ که در این ناحیه قرار دارد و مسئول توانایی تفکر فضایی و حافظه اپیزودیک است، تأثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید: خواص خرما: فایده شگفت انگیز خرما از سلامت مغز تا زایمان طبیعی در زنان

خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با افزایش سن را کاهش می دهد

این فقط بیماری های مهمی مانند پوکی استخوان و آلزایمر نیستند که باید با افزایش سن ما را نگران کنند. با افزایش سن، خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها افزایش می یابد. شرایط کمتر قابل توجهی وجود دارد، مانند دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن (بیماری لکه زرد)، یک بیماری چشمی که می تواند باعث از دست دادن دائمی بینایی در طول زمان شود. روی ممکن است به کاهش خطر کمک کند.

بیشتر بخوانید: فواید گلاب برای چشم: ۹ خاصیت بی نظیر گلاب برای چشم‌ها + ۱۰ ترکیب درمانی موثر

چگونه زینک کافی دریافت کنیم؟

زینک در بسیاری از غذاهای مختلف یافت می شود. برخی از آنها ممکن است بخشی از رژیم غذایی روزانه شما باشد. شما می توانید سطح روی خود را با مصرف بیشتر غذاهای دریایی و گوشت قرمز، آجیل و دانه های روغنی، محصولات لبنی و حتی شکلات تلخ افزایش دهید.

غلات کامل و حبوبات نیز حاوی روی هستند. اما بهترین گزینه برای افزایش مصرف روی نیستند. زیرا حاوی فیتات هایی هستند که در جذب آن اختلال ایجاد می کنند. مکمل‌های روی نیز یک گزینه هستند. به‌ویژه برای افرادی که مشکلات جذب یا کمبود روی دارند و به دوزهای بالای روی نیاز دارند. همیشه قبل از مصرف مکمل ها با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید. زیرا روی اضافی عوارض جانبی مانند کاهش اشتها، استفراغ و گرفتگی معده دارد. همچنین می تواند باعث کمبود مس شود.

بیشتر بخوانید: علل درد معده بعد از غذا: اگر بعد از غذا معده درد می شوید، این مطلب را بخوانید!

علائم کمبود زینک

کمبود روی سرعت رشد نوزادان و کودکان را کند می کند. رشد جنسی را در نوجوانان به تاخیر می اندازد. می تواند باعث ناتوانی جنسی در مردان شود. کمبود روی همچنین باعث ریزش مو، اسهال، مشکلات چشمی، ضایعات پوستی و کاهش اشتها می شود. علاوه بر این، می تواند باعث کاهش وزن، اختلال در بهبود زخم، کاهش حس چشایی و کاهش سطح تمرکز شود.

بسیاری از این علائم همچنین ممکن است نشانه‌ای از مشکلاتی باشند که به کمبود روی مرتبط نیستند. در صورت داشتن هر یک از این علائم، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید تا مشخص شود که آیا کمبود روی دارید یا خیر؟

بیشتر بخوانید: ۷ بهترین مواد غذایی حاوی تمام ویتامین های ضروری بدن

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *