جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 4 دقیقه
0
(0)

مدیریت سطوح بالای کلسترول که از محرک های اصلی بیماری های قلبی عروقی مانند حمله قلبی و سکته است، با حفظ نکاتی در مورد سبک زندگی امکان پذیر است. در اینجا 4 نکته در زمینه کنترل سطح کلسترول مورد بررسی قرار گرفته است.

رابطه میان افزایش وزن و سطح کلسترول

وضعیت اضافه وزن مانند یک بیماری همه گیر در حال گسترش است. با این حال، بسیاری از مردم نمی دانند که این مشکل منجر به افزایش سطح کلسترول خون می شود.

افزایش سطح کلسترول در خون هیپرکلسترولمی نامیده می شود و کارشناسان آن را یکی از عوامل خطر اصلی برای سلامتی می دانند. سطوح بالای کلسترول خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی از جمله فشار خون بالا، بیماری عروق کرونر قلب، حمله قلبی و سکته را افزایش می دهد.

کلسترول چیست؟

کلسترول ماده ای است که تعدادی عملکرد مهم را در بدن انسان انجام می دهد. این جزء غشای سلولی است و در سنتز هورمون ها و ویتامین D نقش دارد. کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (کلسترول بد) و کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (کلسترول خوب) وجود دارد.

کلسترول بد روی دیواره عروق تجمع می یابد و پلاک آترواسکلروتیک را تشکیل می دهد که می تواند منجر به انسداد عروق شود. بنابراین اگر سطح کلسترول بد خون افزایش یابد، خطر ابتلا به تصلب شرایین نیز افزایش می یابد. کلسترول خوب به کاهش سطح کلسترول بد خون کمک می کند و از تشکیل لخته های خون جلوگیری می کند. افزایش سطح کلسترول خون معمولاً در ابتدا هیچ علامتی را نشان نمی دهد. بنابراین، نظارت منظم بر آن مهم است.

بیشتر بخوانید: ۸ نشانه هشدار دهنده لخته شدن خون در بدن

کنترل سطح کلسترول؛ تأثیر قند خون بالا در افزایش کلسترول

سطح کلسترول بالا اغلب با افزایش سطح قند خون همراه است. هر دوی این اختلالات نتیجه سندرم متابولیک است، وضعیتی که با سبک زندگی کم تحرک همراه است و مستعد پرخوری است. با تجمع چربی اضافی در ناحیه کمر، حفره شکم و اطراف اندام های داخلی مشخص می شود.

افزایش سطح قند خون در سندرم متابولیک با مقاومت به انسولین مرتبط است. این وضعیتی است که در آن سلول ها قادر به درک انسولین تولید شده توسط پانکراس نیستند و بنابراین نمی توانند گلوکز را جذب کنند و باعث افزایش سطح قند خون می شود.

این بدتر شدن منجر به اختلالات مختلف قلبی عروقی می شود. سطح بالای قند خون می تواند به رگ های خونی، مویرگ ها و جریان خون در اندام ها و بافت ها آسیب برساند. طرف مقابل مقاومت به انسولین هیپرانسولینمی است که به معنای افزایش تولید انسولین است. این به عنوان پاسخ بدن به کاهش جذب گلوکز توسط سلول ها ایجاد می شود و عامل جداگانه ای در ایجاد آترواسکلروز است.

بیشتر بخوانید: هشت میوه و سبزی که کمکتان می کند زندگی شاد داشته باشید

 4 راه برای حفظ سلامت عروق با کنترل سطح کلسترول

برای کاهش خطرات کلسترول بالا برای سلامت عروق، ابتدا باید متابولیسم خود را عادی کنید. این را می توان با رعایت چند قانون ساده از یک سبک زندگی سالم انجام داد.

بیشتر بخوانید: راهکارهای موثر برای داشتن یک قلب سالم در سال ۲۰۲۲

کنترل سطح کلسترول؛ کاهش وزن به حد طبیعی و داشتن وزن ایده آل

برای زندگی سالم ضروری است. کنترل دور کمر که مهمترین علامت چاقی شکمی است و به تجمع چربی در ناحیه شکم اشاره دارد بسیار مهم است. دور کمر برای آقایان نباید از 94 سانتی متر و برای خانم ها 80 سانتی متر بیشتر باشد.

بیشتر بخوانید: رژیم لاغری دوپامین: آیا این برنامه غذایی سبب کاهش وزن می شود؟

فعالیت بدنی کافی باید انجام شود.

متخصصان توصیه می کنند که حدود 2.5-5 ساعت در هفته یا 30-60 دقیقه در روز ورزش کنید.

بیشتر بخوانید: ۹ شیوه که انگیزه ورزش کردن را در خودتان تقویت کنید

کنترل سطح کلسترول؛ از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید

که دارای چربی حیوانی کم و حاوی مقدار زیادی سبزیجات و میوه باشد.

بیشتر بخوانید: مضرات رژیم غذایی یک وعده ای: ۷ دلیل مهم که چرا این رژیم اشتباه است؟

عادت های بدی که خطرات سلامت عروق را به میزان قابل توجهی افزایش می دهند باید کنار گذاشته شوند.

سیگار باعث اختلال در گردش خون می شود. بر اساس برخی مطالعات، ترک سیگار باعث افزایش سطح کلسترول خوب می شود. در مورد الکل هم همینطور است. الکل باعث افزایش سطح قند خون می شود، به ایجاد سندرم متابولیک و چاقی کمک می کند. بنابراین باید از آن اجتناب کرد. تغییر سبک زندگی ممکن است همیشه نتایج مطلوب را به همراه نداشته باشد. در چنین مواردی می توان از داروها برای کنترل سطح کلسترول استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: ۷ ماده غذایی فوق العاده که به تنظیم قند خون کمک می کنند

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان