تمیز کردن وسایل خانه با سرکه: این وسایل را هرگز با سرکه تمیز نکنید!

توسطفرشته فرهنگ

بهمن ۱۲, ۱۴۰۰ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۰
تمیز کردن وسایل خانه با سرکه شوینده خانگی

سرکه طبیعی، ارزان و همه کاره، یک پاک کننده عالی است. مواد تمیزکننده سرکه از اسید استیک می آید، یک ماده پاک کننده قوی که می‌تواند چربی، کثیفی و رسوبات معدنی را از بین ببرد. و حتی برخی از باکتری‌ها را از بین ببرد. اما سرکه برای تمیز کردن هر چیزی توصیه نمی‌شود. در واقع می‌تواند به برخی از وسایل و سطوح خانه شما آسیب برساند. اگر سرکه بخشی مهم از مواد تمیزکننده خانه شماست، از آن عاقلانه استفاده کنید. این مطلب اشتباهات تمیز کردن وسایل خانه با سرکه را مورد بررسی قرار داده است.

سرکه چیست؟

سرکه سفید با قدمت بیش از 10 هزار سال برای خانه ها در سراسر جهان ضروری شده است. زیرا این محصول همه کاره نه تنها در تهیه غذا، بلکه در نظافت، مراقبت شخصی و باغبانی نیز قابل استفاده است. سرکه سفید استاندارد معمولاً محلولی شفاف حاوی 4-7٪ اسید استیک و 93-96٪ آب است. برخی از انواع سرکه سفید ممکن است حاوی 20 درصد اسید استیک باشند، اما اینها فقط برای مصارف صنعتی هستند. سرکه سفید به روش تخمیر طبیعی از محصولات کشاورزی حاوی شکر مانند ذرت، چغندرقند یا نیشکر به دست می آید.

موارد استفاده سرکه سفید در آشپزی

موارد استفاده از سرکه سفید بسیار گسترده است. سرکه سفید بوی قوی‌تر و طعم تندتری نسبت به سرکه‌های دیگر دارد. به همین دلیل، سرکه سفید را مستقیماً به وعده های غذایی اضافه نکنید. با این حال، سرکه سفید می تواند یک ماده بسیار کاربردی به عنوان بخشی از یک دستور غذا باشد. برخی از محبوب ترین کاربردهای سرکه سفید در آشپزخانه عبارتند از:

درست کردن ترشی با سرکه سفید

وقتی با سرکه سفید، چاشنی ترشی و آب ترکیب شود، یک ماده عالی برای تهیه ترشی سریع با انواع سبزیجات و میوه ها است.

درست کردن سالاد با سرکه سفید

می توانید سس سالاد را با سرکه سفید تهیه کنید. می توانید با سس های سالادی که با ترکیب ادویه هایی مانند روغن زیتون فوق بکر، خردل، ریحان و مقدار کمی سرکه سفید تهیه می کنید، طعم و مزه سالاد خود را بیافزایید.

ماریناد و سس با سرکه سفید

سرکه سفید طعم بیشتری به مارینادها و سس های گوشت می بخشد. همچنین، اسید موجود در سرکه به عنوان یک عامل نرم کننده برای گوشت، غذاهای دریایی و سبزیجات در صورت استفاده در مارینادها عمل می کند.

پخت با سرکه سفید

سرکه سفید را می توان با بکینگ پودر به عنوان یک ماده خمیر کننده برای محصولات پخته شده استفاده کرد. سرکه اسیدی با جوش شیرین قلیایی واکنش می دهد و گاز دی اکسید کربن آزاد می کند که به بالا آمدن محصولات پخته شده کمک می کند.

درست کردن پنیر با سرکه سفید

می توانید با سرکه سفید در خانه پنیر درست کنید. وقتی سرکه سفید را به شیر در حال جوش اضافه می کنید، سرکه اسیدی پروتئین شیر را تغییر می دهد و شیر بریده می شود. بدین ترتیب با صاف کردن کشک و کشک جدا شده از یکدیگر، پنیر خوشمزه ای به دست می آید.

علاوه بر موارد ذکر شده، امروزه بسیاری از خانم های خانه دار از سرکه برای تمیز کردن وسایل و دیگر قسمت خانه های استفاده کی کندد. اما در این میان شاید متوجه نباشند که برخی از وسایل خانه را هرگز نباید با سرکه تمیز کرد. این مطلب به مهمترین اشتباهات تمیزکاری کاری وسایل خانه با سرکه می پردازد. با ما همراه باشید.

انتخاب نوع اشتباه

اگرچه انواع زیادی سرکه وجود دارد، اما تعداد کمی از آنها برای کارهای معمولی تمیز کردن خانه مناسب هستند. سرکه مناسب برای تمیز کردن وسایل و سطوح:

سرکه سفید مقطر یا سرکه سفید: این سرکه همه کاره به دلیل خواص تمیز کنندگی عالی آن مشهور است. رقیق کردن آن با مخلوط کردن مقداری آب و سرکه، برای اکثر موارد تمیز کردنی مناسب است. اگرچه این نسبت یک قانون کلی است.

سرکه سیب: این سرکه را می توان برای تمیز کردن بسیاری وسایل و سطوح استفاده کرد. و مانند مورد بالا رقیق کرد.

پیشنهاد می‌شود بخوانید: تمیز کردن خانه: چند راهکار خوب برای تمیز کردن سریع خانه قبل از ورود مهمان!

سرکه تمیز کننده: کمی اسیدی تر از سرکه سفید مقطر است، مصرف سرکه تمیز کننده ایمن نیست. آن را در اکثر خواربارفروشی‌ها جستجو کنید و مانند سرکه سفید رقیق کنید.

مخلوط کردن آن با پاک کننده های دیگر

دو پاک کننده قوی بهتر از یکی هستند، شما هم چنین فکری می‌کنید؟ اشتباه. پاک کننده‌های خانگی خاصی وجود دارد که هرگز نباید با هم مخلوط شوند. مانند ترکیب سرکه و:

پراکسید هیدروژن: مخلوط پراکسید هیدروژن با سرکه، اسید پراستیک ایجاد می‌کند. که می‌تواند پوست، چشم‌ها و سیستم تنفسی شما را تحریک کند.

سفید کننده کلر: هنگامی که سفید کننده و سرکه مخلوط شوند، گاز سمی کلر تولید می‌کنند. که می‌تواند باعث مشکلات تنفسی، سرفه و سوزش چشم، بینی و گلو شود.

پیشنهاد می‌شود بخوانید: ۶ ترفند شستن لباس و پرده های توری که واقعا تمیز و عالی می‌شوند

استفاده از آن بر روی کانترهای سنگی

شما برای آن میزهای سنگی زیبا هزینه زیادی پرداخته‌اید. از آن ها محافظت کنید. هرگز نباید از سرکه برای تمیز کردن سطوح سنگی مانند گرانیت استفاده کرد. با گذشت زمان، اسید موجود در سرکه به درزگیر آسیب می رساند و سطح آن را کدر می کند.

تمیز کردن وسایل خانه با سرکه؛ اضافه کردن آن به اتو بخار

با افزودن سرکه به مخزن آب، در برابر وسوسه تمیز کردن سوراخ های بخار اتو خود مقاومت کنید. اسید می تواند پوشش محافظ مخزن را از بین ببرد و در نهایت به داخل آهن آسیب برساند. امروزه بسیاری از مدل‌ها دارای ویژگی خود تمیز شوندگی ساده با استفاده از بخار خود اتو هستند.

استفاده از آن برای شستن چاقوها

اسید موجود در سرکه می تواند باعث ایجاد حفره و زنگ زدگی در برخی از گریدهای فولاد ضد زنگ شود. به ویژه چاقوهای آشپزخانه با لبه های نازک خود، در برابر این واکنش اسیدی حساس هستند. تیزبین باشید به جای سرکه، چاقوها را با مایع ظرفشویی ملایم و آب گرم بشویید.

مطلب مرتبط: ۱۲ ترفند موثر برای رفع بوی بد و خوشبو کردن فضای خانه

تمیز کردن وسایل خانه با سرکه؛ استفاده از آن برای تمیز کردن کف چوبی

کفپوش های چوبی خود را با دور نگه داشتن سرکه از آن، صاف و زیبا نگه دارید. سرکه می تواند پوشش محافظ پلی اورتان روی کف چوبی را از بین ببرد.

اضافه کردن آن به ماشین ظرفشویی

شاید فکر کنید می‌توانید ماشین ظرفشویی خود را با یک فنجان سرکه تمیز کنید و بوی بد آن را از بین ببرید. که باید گفت کاملا در اشتباه هستید. سرکه می‌تواند به شیلنگ‌های لاستیکی و مهر و موم داخل ماشین ظرفشویی آسیب برساند و در نهایت منجر به نشتی شود. سرکه را کنار بگذارید و دیگر پاک کننده های مخصوص ماشین ظرفشویی را امتحان کنید. ممکن است قیمت آن کمی بیشتر از سرکه باشد، اما بهتر از این است که هزینه یک ماشین جدید را بپردازید.

اضافه کردن آن به ماشین لباسشویی

سرکه مواد بدی برای ساختار ماشین لباسشویی شما نیز هست. با گذشت زمان، اسید موجود در سرکه می‌تواند به شیلنگ‌ها و مهر و موم‌های لاستیکی آسیب برساند. و در نتیجه نشتی و صورت‌حساب‌های گران تعمیر را به همراه داشته باشد.

پیشنهاد می‌شود بخوانید: چطور خانه و وسایل‌مان را عاری از کرونا نگه داریم؟

استفاده از سرکه برای تمیز کردن وسایل الکترونیکی

سرکه برای تمیز کردن شیشه عالی است. اما شیشه‌ای که برای ساخت صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند، کامپیوتر و تلویزیون استفاده می شود منحصر به فرد است. سرکه می‌تواند به خاصیت ضد تابش نور این نوع وسایل آسیب برساند و صفحه نمایش‌های لمسی را تخریب کند. در عوض، می‌شود از اسپری تمیزکننده صفحه نمایش استفاده کنید.

باید گفت قبل از استفاده از شوینده‌ها حتما در مورد آن ها مطالعه کنید تا وسایل خود را برای مدت طولانی داشته باشید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد آرا: 3

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *