مضرات مصرف بیش از اندازه چغندر: 11 عارضه جانبی مهم مصرف بیش از حد چغندر

توسطفرشته فرهنگ

بهمن ۱, ۱۴۰۰ به روز رسانی : بهمن ۱, ۱۴۰۰
مضرات مصرف بیش از اندازه چغندر

چغندر یک قسمت ریشه خوراکی گیاه چغندر است که به عنوان یکی از چندین گونه بتا ولگاریس کشت می شود. و با نام های مختلفی مانند چغندر و چغندر باغی شناخته می شود. به دلیل فراوانی مواد مغذی ضروری مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها، فیتونوترینت‌ها و فیبرهای غذایی فواید سلامتی و زیبایی بی شماری دارد. با وجود این فواید، چغندر را در حد اعتدال مصرف کنید تا از عوارض جانبی عمده مصرف زیاد چغندر جلوگیری کنید. این مقاله به بررسی مضرات مصرف بیش از اندازه چغندر پرداخته است

مطلب مرتبط: خواص چغندر: ۱۱ خاصیت بی نظیر لبو یا چغندر برای سلامتی

از مضرات مصرف بیش از اندازه چغندر؛ ممکن است باعث سرخ‌اداری شود

بیوتریا یک ترکیب آنتی اکسیدانی موجود در چغندر است. که از سلول‌ها و بافت‌های ما در برابر آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می‌کند. همچنین مزایای دیگری مانند بهبود سیستم قلبی عروقی، کمک به سم زدایی، ارائه مزایای شناختی، تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. بیوترین همچنین مسئول ایجاد رنگدانه صورتی یا قرمز تیره به چغندر است. مصرف چغندر یا آب چغندر در دوزهای زیاد ممکن است سطح بتالاین را در بدن ما افزایش دهد. بالای بتالائین ممکن است منجر به متابولیسم ضعیف آهن در بدن ما شود. همچنین می تواند منجر به سرخ‌ادراری شود. یک بیماری غیر تهدید کننده که در آن رنگ ادرار به صورتی یا صورتی مایل به قرمز تغییر می کند.

پیشنهاد می‌شود بخوانید: خواص آب لبو: ۲۷ فایده بی نظیر آب چغندر برای پوست، مو و سلامتی

امکان افزایش خطر سنگ کلیه

چغندر آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C و E و فیتونوترینت‌ها و پلی فنول‌های دارد. این ترکیبات از کبد و کلیه‌ها در برابر آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. همچنین به حذف موثر سموم، آلاینده‌ها از بدن ما کمک می‌کنند. و بار سم زدایی از این اندام‌های حیاتی را تا حدودی کاهش می دهند. با این حال، اگزالات چغندر با کلسیم موجود در بدن ما ترکیب می شود و باعث تولید اگزالات کلسیم، نوعی سنگ کلیه می شود. مصرف بیش از حد چغندر ممکن است منجر به بار اگزالات شود که خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد. افرادی که سابقه مشکلات سنگ کلیه دارند در مقایسه با افرادی که سابقه اختلالات کلیوی ندارند، بیشتر تحت تاثیر این بیماری قرار می گیرند. اگزالات موجود در چغندر باعث افزایش دفع اگزالات کلسیم در ادرار می شود. و خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد.

مطلب مرتبط: طرز تهیه چغندر برشته برای غذاها و سالادهای فصل زمستانی

از مضرات مصرف بیش از اندازه چغندر؛ ممکن است باعث واکنش های آلرژیک شود

چغندر حاوی چندین ویتامین، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها، مواد مغذی گیاهی و فیبرهای غذایی  است که فواید متعددی برای سلامتی و زیبایی دارد. با این حال، افرادی که به چغندر حساسیت دارند، نمی توانند از این فواید بهره مند شوند. برخی از علائم شایع آلرژی به چغندر عبارتند از: بثورات پوستی، کهیر، خارش، لرز، انقباض تارهای صوتی، مشکل در صحبت کردن و بلع.

پیشنهاد می‌شود بخوانید: غذای خوشمزه با چغندر: دستور تهیه ۱۵ خوراکی خوشرنگ و متفاوت با چغندر

مدفوع رنگی

مصرف بیش از حد چغندر یا آب چغندر رنگ مدفوع را به صورتی یا صورتی متمایل به قرمز تغییر دهد. زیرا اثر رنگدانه قوی بتاسیانین (که به بتالئین تبدیل می شود) در چغندر می باشد. مصرف بیش از حد چغندر منجر به ملنا می‌شود، و به دلیل خون تغییر یافته، مدفوع قیری یا سیاه را دفع می کند. اگر فردی برای مدت طولانی چغندر مصرف می‌کند و مدفوع رنگی دفع می‌کند. باید چند روز مصرف چغندر را متوقف کند. تا متوجه شود که رنگ قرمز مدفوع به دلیل رنگدانه‌های چغندر است یا مشکل دیگری مانند خون در مدفوع وجود دارد. تغییر رنگ ادرار و مدفوع به دلیل اثر رنگدانه بالای چغندر ممکن مشکلات جدی سلامتی مانند خون در مدفوع را پنهان کند. برای جلوگیری از این مشکل، چغندر را در حد اعتدال مصرف کنید و به طور منظم استراحت کنید.

مطلب مرتبط: طرز تهیه سوپ چغندر به روش ترکیه ای: سوپی خوشمزه و خوشرنگ برای شبهای زمستان

از مضرات مصرف بیش از اندازه چغندر؛ برای بیماران دیابتی چندان خوب نیست

سطح پایین کربوهیدرات‌ها و وجود فیبرهای غذایی در چغندر به تنظیم قند خون کمک می کند و بنابراین برای افراد دیابتی مفید است. با این حال، چغندر دارای شاخص گلیسمی بالای 64 است. خوردن بیش از حد چغندر در مدت زمان کوتاه ممکن اثر تنظیم کننده قند خون چغندر را خنثی و خطر هیپرگلیسمی را افزایش دهد. همچنین اگر در حال حاضر داروی تنظیم قند خون مصرف می‌کنید. باید چغندر را تنها پس از مشورت با پزشک مصرف کنید. تا از عدم تحمل غذا و دارو اطمینان حاصل کنید.

مطلب مرتبط: طرز تهیه کیک مخملی با چغندر قند به شیوه شیرینی پزی های ترکیه

برای زنان باردار چندان خوب نیست

فراوانی مواد مغذی ضروری مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی گیاهی در چغندر نقش مهمی در حفظ یک بارداری سالم دارد. ویتامین C، E و آنتی اکسیدانی چغندر از رحم و جنین در حال رشد در رحم در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می‌کند. فولات، یک ماده معدنی ضروری در چغندر به رشد عصبی جنین کمک می کند. و خطر نقص لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا را کاهش می دهد. سایر مواد مغذی مانند کلسیم، آهن، منیزیم و پتاسیم نیز در دوران بارداری مفید هستند. با این حال، باید از مصرف زیاد چغندر در دوران بارداری خودداری شود. در مقادیر بیش از حد، بتائین، ترکیب آنتی اکسیدانی چغندر، ممکن عوارض نامطلوبی در دوران بارداری ایجاد کند. سطح بالای نیترات به دلیل پرخوری چغندر، خطر سمیت نیترات را در مادران باردار و همچنین جنین افزایش می‌دهد. خطر سمیت نیترات در حدود هفته 30 بارداری بیشتر است.

پیشنهاد می‌شود بخوانید: ۱۰ مهمترین خطرات دوران بارداری که ممکن است هر زنی با آنها روبرو شود

مضرات مصرف بیش از اندازه چغندر؛ می تواند باعث نقرس شود

ویتامین C، ترکیب آنتی اکسیدانی و ضد التهابی چغندر، برای تسکین درد و مشکلات التهابی مانند آرتریت، روماتیسم، نقرس بسیار موثر است. با این حال، مصرف بیش از حد چغندر، سطح اگزالات را در بدن ما افزایش دهد. که می‌تواند به تشکیل اسید اوریک بیش از حد در سیستم ما کمک کند. سطح بالای اسید اوریک در بدن ما خطر ابتلا به نقرس و سایر علائم رایج مانند درد مفاصل شدید، مفاصل قرمز براق و تب بالا را افزایش دهد.

پیشنهاد می‌شود بخوانید: متخصصان این ترفند را بهترین روش درمان التهاب در بدن می دانند

ممکن است تجمع مواد معدنی را افزایش دهد

مواد مغذی حیاتی ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی گیاهی در چغندر فواید سلامت و زیبایی بی شماری را ارائه می دهند. با این حال، مصرف بیش از حد چغندر تجمع آهن را در سیستم ما افزایش می‌دهد و در نتیجه خطر هموکروماتوز را افزایش دهد. هموکروماتوز وضعیتی است که در آن بدن ما آهن بیش از حد انباشته می‌کند (به دلیل متابولیسم ضعیف آهن). و علائمی مانند بی‌حالی، کاهش تولید هورمون، ضربان قلب غیرطبیعی و آرتریت را به همراه دارد.

مطلب مرتبط: بهترین ویتامین ها برای خانم ها: ۱۰ برترین ویتامینی که هر زنی باید دریافت کند

از مضرات مصرف بیش از اندازه چغندر؛ فیبر رژیمی بیش از حد برای معده مضر است

خواص ملین فیبرهای غذایی موجود در چغندر حرکات روده را بهبود می بخشد. و یبوست و سایر مشکلات گوارشی مانند درد شکم، سندرم روده تحریک پذیر، گاز، نفخ و نفخ را تسکین می دهد. با این حال، مقادیر زیاد فیبرهای غذایی منجر به مشکلاتی مانند جذب ضعیف مواد مغذی، درد شکم، گاز روده، انسداد روده شود. فیبرهای رژیمی برای جذب آب اضافی از سیستم ما شناخته شده‌اند. مصرف زیاد فیبرهای غذایی (با مصرف بیش از حد چغندر) بدون نوشیدن آب زیاد، خطر کم آبی بدن را افزایش دهد. این می تواند با علائمی مانند هضم ضعیف، جذب ضعیف مواد مغذی، سفت شدن مدفوع، گرفتگی معده به سلامت ما آسیب برساند.

پیشنهاد می‌شود بخوانید: درمان خانگی اسید معده: ۶ ماده غذایی که به رفع سوزش معده کمک می کنند

آنتی اکسیدان‌های زیاد برای سلامتی ما مضر هستند

آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C، E و فیتونوترینت‌ها و پلی فنول‌های چغندر از سلول‌ها و بافت‌های ما در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. و خطر ابتلا به سرطان های مختلف مانند سرطان ریه، سرطان روده بزرگ، سرطان شکم، سرطان پانکراس را به حداقل می رساند. آن‌ها همچنین چندین مزیت دیگر مانند بهبود سلامت قلبی عروقی، ایمنی قوی تر، کمک به سم زدایی، سلامت پوست، بهبود سلامت تنفسی را دارند. با وجود این فواید، بهتر است چغندر (و آنتی اکسیدان های موجود در آن) را در حد اعتدال مصرف کنید. زیرا سطح بالای آنتی اکسیدان در سیستم ما می تواند بیشتر از این که مفید باشد، ضرر دارد. طبق مطالعه‌‌ایی سطح بالای ویتامین E در سیستم ما می‌تواند خطر سکته مغزی هموراژیک را افزایش دهد. آنتی‌اکسیدان‌ها در مقادیر متوسط، رادیکال‌های آزاد را هدف قرار می‌دهند. آنها را تثبیت می‌کنند و خطر ابتلا به سرطان‌های مختلف را کاهش می دهند.

پیشنهاد می‌شود بخوانید: از درمان ناتوانی جنسی تا بهبود سلامت روان؛ ۴ برترین خواص لبو برای مردان!

ممکن است باعث افت فشار خون شود

پتاسیم، یک ماده معدنی حیاتی در چغندر، گشادکننده عروق طبیعی است که رگ‌های خونی ما را شل می‌کند. گردش خون را بهبود و فشار خون یا فشار خون بالا را تسکین می‌دهد. فشار خون بالا قاتل خاموشی که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. و عامل اصلی مشکلات قلبی عروقی مختلف مانند حمله قلبی، سکته قلبی، و بیماری عروق کرونر است. با این حال، باید از مصرف بیش از حد چغندر خودداری کرد. زیرا سطح بالای پتاسیم در سیستم ما ممکن است فشار خون ما را به سطح غیر طبیعی پایین بیاورد. و خطر افت فشار خون را با علائمی مانند خستگی، سبکی سر، تاری دید و افسردگی افزایش دهد. اگر قبلاً برای کنترل سطح فشار خون خود دارو مصرف می‌کنید. بهتر است چغندر را فقط پس از صحبت با پزشک خود مصرف کنید. تا اطمینان حاصل کنید که تداخل غذا و دارو وجود ندارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.