جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 6 دقیقه
0
(0)

تستوسترون دو اثر عمده دارد که به نعوظ کمک می کند. اولین مورد تأثیر آنها بر مراکز جنسی در مغز است که افکار و احساسات تحریک کننده را به سیگنال های عصبی تبدیل می کند که از نخاع به رگ های خونی آلت تناسلی منتقل می شود. دوم اثر مستقیم آنها روی آلت تناسلی است که مواد شیمیایی تولید می کند که به نعوظ کمک می کند. علاوم بر این موارد تستوسترون در سلامت جسمی مردان نیز موثر است. در این مقاله اهمیت تستوسترون بر سلامت جنسی و جسمی مردان مورد بررسی قرار گرفته است.

تستوسترون و عضلات

تاثیر تستوسترون بر عضلات تا حدی توضیح می دهد که چرا یک مرد معمولی قوی تر است. سریعتر می دود و عضلات مشخص تری نسبت به یک زن معمولی دارد. دلیل اینکه ورزشکاران و بدنسازان در اوج کار خود با مصرف استروئیدهای آنابولیک شهرت خود را به خطر می اندازند این است که این مواد واقعاً کار می کنند. سلول های عضلانی با افزایش اندازه و قدرت به سطوح بالاتر تستوسترون پاسخ می دهند. اگرچه برای سال‌ها اعتقاد بر این بود که سلول‌های ماهیچه‌ای جدید نمی‌توانند در یک فرد بالغ تشکیل شوند. اکنون شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد سلول‌های جدید واقعاً تحت تأثیر تستوسترون تشکیل می‌شوند.

با این حال، تفاوت مهمی بین سوء استفاده از استروئیدها و استفاده پزشکی از تستوسترون برای درمان مردان دارای کمبود تستوسترون وجود دارد. هدف از درمان T جایگزینی فیزیولوژیکی است، یعنی بازگرداندن تستوسترون به سطح نرمال در فردی با سطح تستوسترون بسیار پایین. در حالی که ورزشکاران و بدنسازان استروئیدها را در سطوح بسیار بالاتر از بالاترین سطح T که تا به حال در مردان عادی شناسایی شده است مصرف می کنند. آنها از چندین ماده شیمیایی به طور همزمان برای زمان های نسبتاً کوتاه و به دنبال دوره های “بازگشت به حالت عادی” استفاده می کنند.

این تفاوت بین جایگزینی T معمولی و سوء مصرف استروئید برای افزایش عملکرد ممکن است یک تفاوت ظریف به نظر برسد. اما کاملاً قابل توجه است. ورزشکاران و بدنسازان از ترکیبات مشابه تستوسترون بسیار بالاتر از سطح نرمال استفاده می کنند. تا به نتایجی دست یابند که در غیر این صورت غیرممکن است. مردانی که T پایین دارند، برای بالا بردن سطح T خود به محدوده طبیعی و دستیابی به پتانسیلی که در غیاب کمبود هورمون دارند، درمان دریافت می کنند.

پیشنهاد می شود بخوانید: ۲۰ بهترین مواد غذایی برای افزایش تستوسترون در مردان

اهمیت تستوسترون بر سلامت جنسی و جسمی مردان؛ تستوسترون سبب کاهش چربی می شود

یکی از خواص ناشناخته تستوسترون این است که با تأثیر بر سلول های چربی بدن، چربی بدن را کاهش می دهد. مردانی که سطح T پایینی دارند اغلب در قسمت میانی بدن خود اضافه وزن دارند. این وضعیت که چاقی تنه نامیده می شود، می تواند بافت چربی سینه را نیز درگیر کند. درمان با تستوسترون اغلب می تواند میزان چربی را در این نواحی کاهش دهد، بافت سینه را کوچک کرده و اندازه کمر را کاهش دهد.

البته تستوسترون درمان چاقی نیست. مهم نیست چگونه به آن نگاه کنید. صرف نظر از سطح تستوسترون یک مرد، اگر بیش از میزان مصرف کالری دریافت کند، کالری اضافی به چربی تبدیل می شود. اما در مطالعات متوالی، مردان هیپوگنادال (اصطلاح فنی برای T پایین) تحت درمان با تستوسترون، افزایش توده بدون چربی بدن (عضله) و کاهش توده چربی داشتند.

اگرچه مکانیسم تأثیر تستوسترون بر بافت های چربی به طور کامل شناخته نشده است. اما این یک مسئله فعال تحقیقاتی است. آنچه تاکنون مشخص است این است که روشی که سلول‌های چربی از سوخت‌های بدن در جریان خون استفاده می‌کنند، توسط تستوسترون تغییر می‌کند.

پیشنهاد می شود بخوانید: کمبود تستوسترون در مردان: ۹ نشانه کمبود این هورمون مهم را بشناسیم

اهمیت تستوسترون بر سلامت جنسی و جسمی مردان

تستوسترون و استخوان

بسیاری از زنان برای جلوگیری از پوکی استخوان باید شیر بنوشند و کلسیم دریافت کند. در حالی که این اطلاعات در مورد زنان و پوکی استخوان رایج است. اکثر افراد آگاه از سلامتی نمی دانند که مردان نیز ممکن است در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان باشند. این خطر به ویژه برای مردان با T پایین صادق است.

معلوم شد که تستوسترون برای تراکم استخوان مهم است. دلیل اینکه زنان در معرض خطر پوکی استخوان هستند، کاهش سطح استروژن پس از یائسگی است. استروژن یکی از مواد شیمیایی کلیدی برای رشد و نگهداری استخوان است. استخوان دائماً تحت فرآیندهای تخریب و ساخت قرار می گیرد و استروژن به حفظ این تعادل کمک می کند. نشان داده شده است که اثر تستوسترون بر استخوان تا حدی از طریق تبدیل به استرادیول، شکلی از استروژن، و تا حدی با اثر مستقیم رخ می دهد.

علاوه بر افزایش تراکم استخوان در لگن و ستون فقرات، بسیاری از مطالعات نشان داده اند که مردانی که سطح تستوسترون را کاهش داده اند. اغلب به عنوان بخشی از درمان سرطان پروستات، در معرض خطر پوکی استخوان و شکستگی نیز هستند. بنابراین، اکثر مردانی که برای مدتی از داروهای کاهش دهنده T استفاده می کنند. شروع به استفاده از داروهایی می کنند که به تثبیت تراکم استخوان کمک می کند.

توصیه های فعلی برای انجام آزمایش تراکم استخوان در مردان مبتلا به کمبود تستوسترون است. اگر اعداد کم است، تغییرات را دنبال کنید. آزمایش باید هر سال تکرار شود تا کار کند. اگر اعداد به حالت عادی برگردند، آزمایش باید هر دو سال یکبار تکرار شود.

پیشنهاد می شود بخوانید: علائم کمبود تستوسترون: ۹ نشانه پایین بودن تستوسترون در مردان

سخن پایانی

اکنون می توانید درک کنید که چرا داشتن سطح طبیعی تستوسترون می تواند بسیار مهم باشد. اما هنگام توصیف برخی از عملکردهای آن به صورت جداگانه، به راحتی می توان از تأثیر کلی تستوسترون بر بدن چشم پوشی کرد.

سطوح نرمال تستوسترون می تواند به مرد کمک کند از بسیاری جهات بهترین احساس را داشته باشد. دکتر مارک سالیوان متخصص بیماری های جنسی می گوید: اگرچه من به بیمارانم که در شرف شروع T درمانی هستند. هشدار می دهم که ممکن است تغییر چشمگیر و ناگهانی را احساس نکنند. اما در نهایت بهبود کلی بسیار آشکار است. یکی از بیماران مبتلا به بدخلقی مزمن اخیراً این وضعیت را اینگونه توصیف کرد. او گفت که هنوز فراز و نشیب های روزانه دارم. اما همسرم، پزشک خانواده و متخصص قلبم می گویند. از زمانی که درمان با تستوسترون را شروع کردم، خوشحال تر به نظر می رسم. اگر همه موافق باشند، قطعاً اتفاق خوبی در حال وقوع است.

پیشنهاد می شود بخوانید: نشانه های بالا بودن تستوسترون: ۲۸ نشانه تستوسترون بالا در مردان و زنان

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها
لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان