جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 6 دقیقه
1.3
(3)

چای سبز ابتدا در چین به عنوان یک گیاه دارویی مورد استفاده قرار گرفت. با این حال در دوران مدرن، به یک اکسیر سالم تبدیل شده که میلیون‌ها تن در جهان هر روز آن را مصرف می‌کنند. امروزه محققان مطالعات زیادی را در مورد اثربخشی آن انجام می‌دهند و بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که چای سبز سالم ترین نوشیدنی جهان است. با این حال مصرف بیش از اندازه هر چیزی، عوارضی به همراه خواهد داشت و چای سبز نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این نوشتار با مضرات چای سبز آشنا خواهیم شد. با خبرنامه همراه باشید!

1. مشکلات معده، از مضرات چای سبز

چای سبزی که زیاد دم بکشد یا با معده خالی مصرف شود، ممکن است باعث تحریک معده شود. چای سبز حاوی تانن‌هایی است که می‌توانند میزان اسید معده شما را افزایش دهند. اسید اضافی می‌تواند منجر به مشکلات گوارشی از جمله یبوست، رفلاکس اسید و حالت تهوع شود. دم کردن چای سبز با آب خیلی داغ می‌تواند این عوارض را تشدید کند. چای سبز را با آب بین ۷۰ تا ۸۰ درجه سانتی گراد دم کنید.

چای سبز همچنین، در صورت مصرف زیاد نیز می‌تواند باعث اسهال شود. کافئین یک اثر ملین ایجاد می‌کند زیرا ماهیچه‌های روده بزرگ را تحریک می‌کند تا بیشتر شل و سفت شوند. اگر از سندرم روده تحریک پذیر رنج می‌برید، از مصرف چای سبز خودداری کنید.

برای جلوگیری از این عوارض، چای سبز را با معده خالی ننوشید. در صورتی که از بیماری ریفلاکس اسید یا زخم معده رنج می‌برید، از مصرف چای سبز خودداری کنید زیرا می‌تواند اسیدیته را افزایش دهد.

۲. سردرد

چای سبز می‌تواند باعث سردرد در برخی افراد شود زیرا حاوی کافئین است. افرادی که از میگرن رنج می‌برند می‌توانند گاهی اوقات چای سبز مصرف کنند. با این حال، اگر از سردردهای روزانه رنج می‌برید، باید از نوشیدن هر روزه چای سبز پرهیز کنید. اگر به کافئین حساسیت دارید، باز هم از نوشیدن چای سبز خودداری کنید.

۳. مشکلات خواب از جمله مضرات چای سبز هستند

چای سبز هم کافئین دارد. هرچند مقدار ‌کافئین آن کم است، اما همچنان ممکن است برای افراد حساس به کافئین باعث بروز اختلالات خواب شود. به این دلیل که ترکیبات شیمیایی موجود در چای سبز از ترشح هورمون‌هایی مانند ملاتونین که به خواب کمک می‌کند، جلوگیری می‌کند. برای افزایش ملاتونین و بهبود کیفیت خواب‌تان این مواد غذایی را مصرف کنید.

4. کم خونی و فقر آهن از اثرات مصرف زیاد چای سبز است

چای سبز حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که مانع از جذب آهن در بدن انسان می‌شود. یک تحلیل و بررسی بزرگ نشان داد که این عارضه جانبی می‌تواند به ویژه برای افرادی که از کم خونی یا سایر بیماری‌هایی که در آن کمبود آهن وجود دارد، خطرناک باشد. می‌توانید چای سبز را یک ساعت قبل یا بعد از غذا مصرف کنید. این کار به بدن شما زمان می‌دهد تا آهن را بهتر جذب کند. اگر کم خونی دارید، برای احتیاط از مصرف چای سبز پرهیز کنید. برای افزایش جذب آهن در بدن این راهکارها را دنبال کنید.

۵. استفراغ

مصرف بیش از حد چای سبز می‌تواند منجر به حالت تهوع و استفراغ شود. بنابراین اگر مستعد این اختلالات هستید، از مصرف بیش از 4 فنجان چای سبز در روز خودداری کنید. اگر به تازگی نوشیدن چای سبز را شروع کرده اید، بیش از 1 یا 2 فنجان در روز ننوشید. فقط در صورتی مصرف را افزایش دهید که عوارض جانبی نداشته باشید.

۶. سرگیجه و تشنج، از مصرات چای سبز

کافئین موجود در چای سبز در صورت مصرف زیاد باعث سرگیجه یا سبکی سر می‌شود. کافئین جریان خون به مغز و سیستم عصبی مرکزی را کاهش می‌دهد و در نتیجه بیماری حرکت ایجاد می‌کند. در موارد نادر، مصرف چای سبز می‌تواند منجر به تشنج یا گیجی شود. در برخی موارد، حتی می‌تواند وزوز گوش را نیز افزایش دهد. اگر از وزوز گوش رنج می‌برید، از نوشیدن چای سبز پرهیز کنید. همیشه چای سبز را در مقادیر متوسط ​​بنوشید و اگر به کافئین حساس هستید از آن دوری کنید. چنانچه گفته شد، بیشتر این عوارض جانبی نادر هستند و تنها زمانی رخ می‌دهند که در مقادیر زیاد یا در افراد حساس به ترکیبات چای سبز مصرف شوند.

7. اختلالات خونریزی

در موارد نادر، چای سبز می‌تواند باعث اختلالات خونریزی شود. ترکیبات موجود در چای سبز باعث کاهش سطح فیبرینوژن، می‌شود، پروتئینی که به لخته شدن خون کمک می‌کند. چای سبز همچنین از اکسیداسیون اسیدهای چرب جلوگیری می‌کند که می‌تواند منجر به رقیق شدن خون شود. اگر از اختلال لخته شدن خون رنج می‌برید، از چای سبز پرهیز کنید.

8. مشکلات کبد

بروز مشکلات کبدی از مضرات چای سبز است. مکمل‌های چای سبز و مصرف زیاد چای سبز می‌تواند منجر به آسیب و بیماری کبد شود. کارشناسان معتقدند که این تاثیر به دلیل تجمع کافئین است که می‌تواند به کبد فشار وارد کند. برای جلوگیری از این عارضه، از مصرف بیش از 4 تا 5 فنجان چای سبز در روز پرهیز کنید.

 

9. ضربان قلب نامنظم و بالا رفتن فشار خون

برخی مطالعات کوچک نشان می‌دهد که چای سبز ممکن است باعث نامنظم شدن ضربان قلب شود. این عارضه جانبی نادر است و تحقیقات بیشتری برای بررسی ترکیبات دقیق موثر در افزایش ضربان قلب مورد نیاز است. در حالی که تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدن چای می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند، برخی از مطالعات نشان داده‌اند که چای سبز ممکن است فشار خون را در برخی افراد افزایش دهد. یک مطالعه نشان داد که چای سبز به دلیل وجود کافئین باعث افزایش فشار خون می‌شود. مطالعه دیگری نشان داد که نوشیدن چای سبز ممکن است با برخی داروهای فشار خون از جمله کورگارد تداخل داشته باشد. در صورتی که از بیماری قلبی رنج می‌برید، قبل از مصرف چای سبز با پزشک‌تان مشورت کنید.

10. ضعف استخوان از مضرات چای سبز

مصرف زیاد چای سبز خطر ابتلا به بیماری‌های استخوانی مانند پوکی استخوان را برخی افراد افزایش می‌دهد. ترکیبات موجود در چای سبز جذب کلسیم را مهار می‌کند و در نتیجه سلامت استخوان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر مستعد ابتلا به بیماری‌های استخوانی هستید، مصرف خود را به ۲ تا ۳ فنجان چای سبز محدود کنید. اگر بیش از آن مصرف می‌کنید، حتماً از مکمل کلسیم برای حمایت از سلامت استخوان‌های‌تان استفاده کنید.

11. چای سبز در مقادیر زیاد برای زنان باردار مضر است

تانن‌ها، کافئین و کاتچین‌های چای سبز همگی با افزایش خطرات در دوران بارداری ارتباط دارند. کارشناسان می‌گویند که چای سبز در مقادیر کم – حداکثر ۲ فنجان در روز – در دوران بارداری و شیردهی خطری ندارد. کافئین از طریق شیر مادر به نوزادان منتقل می‌شود، بنابراین مقدار مصرف‌تان را با پزشک‌تان در میان بگذارید. نوشیدن بیش از 2 فنجان چای سبز در روز می‌تواند منجر به سقط جنین و نقایص مادرزادی در کودکان شود. اطمینان حاصل کنید که مصرف کافئین خود را کمتر از 200 میلی گرم در روز نگه دارید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1.3 / 5. تعداد آرا: 3

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها
لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان