خواص زعفران: هر روز یک ادویه طلایی با یک مزیت جدید کشف می شود

توسطنگار ستوده

آذر ۲۹, ۱۴۰۰ به روز رسانی : آذر ۲۹, ۱۴۰۰ , ,
خواص زعفران

زعفران که از آسیای جنوب غربی به دنیا پراکنده شده است، یکی از گرانترین گیاهان جهان است. این گیاه که به عنوان ادویه با آن آشنا هستید، با طعم تند و رنگ دلپذیرش به غذاهایی که به آن اضافه می شود، زیبایی می بخشد.

زعفران چیست؟

زعفران که نام لاتین آن «crocus sativus» است از جمله گیاهان پیازدار است. گلهای ارغوانی رنگ آن در پاییز شکوفا می شود و ارتفاع آن به 20 تا 30 سانتی متر می رسد. از این گیاه به عنوان رنگ دهنده یا طعم دهنده استفاده می شود. زعفران دارای ارزش صنعتی در بخش های دارویی، عطرسازی و نساجی نیز هست.

خواص زعفران

مطلب مرتبط: گیاهان دارویی: ۱۰ گیاه مفید در درمان بیماری ها از داروخانه طبیعت

خواص زعفران؛ چگونه زعفران پرورش دهیم؟

همانطور که از قیمت زعفران می توان فهمید، کشت آن نیازمند صبر و دقت است. پیازها باید در عمق حدود 10 سانتی متری بین 15 آگوست تا 15 سپتامبر کاشته شوند. هر روز تا زمانی که گل ها شکوفا شوند، پرورش دهندگان خاک اطراف پیاز زعفران را با بیل زدن، هوادهی کرده و علف هرز را درو می کنند. گل های زعفران از 15 اکتبر تا 15 نوامبر شکوفا می شوند. برداشت در حدود سه روز انجام می شود که گل ها باز می مانند. گل زعفران باید قبل از طلوع آفتاب جمع آوری شود. 3 پرچم وسط گل قسمتی است که به عنوان ادویه استفاده می شود. کلاله های رشته ای با دقت، یکی یکی از گل ها جدا می شوند. از حدود 75 هزار گل فقط نیم کیلوگرم زعفران به دست می آید. همین مشکل در رشد و برداشت، دلیل گرانی زعفران است.

مطلب مرتبط: درمان طبیعی بی خوابی: ۸ بهترین روش خانگی برای درمان بی خوابی

خواص زعفران

زعفران خاصیت تقویت قوای جنسی دارد. همچنین باعث تحریک اعصاب، افزایش میل جنسی و همچنین افزایش عملکرد می شود. کمک می کند تا دوره قاعدگی بدون درد سپری شود. سطح سروتونین را متعادل می کند و به بهبود مشکلات روانی مانند افسردگی و اضطراب کمک می کند.

کیفیت خواب و سطح انگیزه را افزایش می دهد. با تنظیم اشتها به مبارزه با چاقی کمک می کند. سرشار از امگا 3 است، از تشکیل ویتامین B6 پشتیبانی می کند، گردش خون را تنظیم می کند.

به دلیل خاصیت ضد درد، سرعت رشد تومورها و سرطان را کاهش می دهد. فشار خون و کلسترول بد را کاهش می دهد. سرشار از مواد معدنی مانند منیزیم، آهن و پتاسیم است.

خواص زعفران مطلب مرتبط: درمان خانگی بی میلی جنسی زنان: ده گیاه که میل جنسی را در زنان افزایش می دهد

زعفران چگونه مصرف می شود؟

به طور کلی به عنوان رنگ و طعم دهنده در غذاهای گوشتی مورد استفاده است. برای طعم دادن به مرغ و ماهی و همچنین برنج، غذاهای سبزیجات و محصولات نانوایی نیز استفاده می شود. زعفران از آنجایی که طعم و رنگ شدیدی دارد، کافی است مقدار کمی از آن به عنوان ادویه به ظرف اضافه کنید. کارشناسان تاکید دارند که زعفران باید در حد اعتدال مصرف شود.

زمانی که مصرف روزانه بیش از 1 قاشق چایخوری باشد، می تواند اثر سمی داشته باشد. مصرف آن برای زنان باردار توصیه نمی شود، زیرا باعث تهدید زایمان زودرس و سقط جنین می شود. در سال‌های اخیر، تعداد افرادی که برای بهره‌مندی از فواید آن، آن را با دم کردن چای یا مخلوط کردن آن با عسل مصرف می‌کنند، رو به افزایش است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *