درمان پریود نامنظم: ۲۶ درمان خانگی برای خانم هایی که قاعدگی نامنظم دارند

توسطتحریریه خبرنامه

آذر ۲۸, ۱۴۰۰ به روز رسانی : آذر ۲۸, ۱۴۰۰ ,
درمان پریود نامنظم

سیکل قاعدگی از روز اول پریود تا اولین روز دوره بعد محاسبه می‌شود. متوسط چرخه قاعدگی 28 روز است، اما این زمان می تواند از فردی به فرد دیگر و ماه به ماه متفاوت باشد. اگر قاعدگی شما هر 24 تا 38 روز یکبار است، همچنان منظم در نظر گرفته می‌شود. اگر زمان بین قاعدگی‌ها تغییر کند و قاعدگی زودتر یا دیرتر بیاید، دوره‌های شما نامنظم در نظر گرفته می‌شود. درمان پریود نامنظم بستگی به این دارد که بفهمید چه چیزی باعث این بی‌نظمی شده است، اما راه‌حل‌هایی وجود دارد که می‌توانید در خانه امتحان کنید تا چرخه خود را به مسیر درست برگردانید. در این نوشتار از مجموعه مقالات درمان‌های خانگی خبرنامه، به درمان‌های خانگی قاعدگی نامنظم خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید!

۱. زنجبیل

این ریشه خوراکی مغذی تا حد زیادی به تنظیم دوره‌ی ماهانه در زنان کمک می‌کند. زنجبیل جریان قاعدگی را بهبود می‌دهد و همچنین درد غیر قابل تحمل زنان را در زمان قاعدگی تسکین می‌دهد. خیلی ساده نصف قاشق چایخوری ریشه‌ زنجبیل تازه را در یک فنجان آب به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بجوشانید. سپس برای بهبود طعم و مزه‌اش کمی شکر یا عسل به آن اضافه کنید. این مخلوط را صاف کنید و آن را سه بار در روز بعد از هر وعده غذا به مدت حدودا یک ماه بنوشید.

۲. زردچوبه

زردچوه نیز در فهرست موارد درمان پریود نامنظم قرار می‌گیرد. خواص گرم‌ کنندگی پودر زردچوبه عدم تعادل هورمونی را بهبود می‌دهد و چرخه‌ی قاعدگی را تنظیم می‌کند. خواص ضد التهابی و ضد اسپاسم آن نیز دل درد را کاهش می‌دهد. ۴/۱ قاشق چایخوری پودر زردچوبه بردارید و آن را به شیر ولرم اضافه کنید. این ترکیب را هر روز بنوشید، تا زمانی که بهبودی بیابید.

۳. تخم گشنیز، درمان پریود نامنظم

برای انجام این درمان خانگی دو فنجان آب بردارید و یک قاشق چایخوری تخم گشنیز به آن اضافه کنید. آنها را بجوشانید تا زمانی که مقدار آب به نصف کاهش بیابد. ترکیب را صاف کنید و آن را سه بار در روز و به مدت چند روز قبل از شروع پریودتان بنوشید. این درمان را به مدت یک یا دو ماه دنبال کنید. به جای استفاده از تخم گشنیز، می‌توانید به صورت روزانه آب گشنیز نیز بنوشید.

۴. هویج

این ماده غذایی منبع خوبی از آهن است و عملکرد مناسب هورمون‌ها را تنظیم می‌کند. برای استفاده از این روش درمانی باید یک لیوان آب هویج به طور منظم به مدت سه ماه بنوشید تا پریود نامنظم در نهایت عادی شوند.

۵.  گیاه دارویی رازیانه

این گیاه دارویی در واقع یک داروی قاعدگی‌آور موثر است. این گیاه جریان قاعدگی را افزایش می‌دهد. جدای از این، خواص ضد اسپاسم آن دل درد همراه با سندرم پیش ازقاعدگی را بهبود می‌بخشد. دو قاشق غذاخوری تخم رازیانه بردارید و اجازه بدهید در یک لیوان آب به مدت یک شب خیس بخورند. صبح ترکیب را صاف کنید و آن را بنوشید. برای رسیدن به نتایج مورد نظر این کار را روزی یک بار و به مدت یک ماه انجام بدهید.

شیوه دیگر انجام این درمان پریود نامنظم این است که یک قاشق چایخوری تخم رازیانه را بکوبید و آن را تبدیل به پودر کنید. سپس پودر را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و اجازه بدهید به مدت پنج دقیقه دم بکشد. در نهایت ترکیب را صاف کنید و آن را بنوشید.

۶. کنجد و شکر زرد، درمان پریود نامنظم

وقتی پای رفع مشکل پریود نامنظم به میان بیاید، دانه‌ی کنجد و شکر زرد تاثیری خارق‌العاده دارند. یک مشت دانه‌ی کنجد بردارید و آنها را بو بدهید. سپس، آنها را همراه با یک قاشق چایخوری شکر زرد به شکل پودر دربیاورید. دو هفته قبل از اینکه پریودتان آغاز شود، هر روز با معده خالی یک قاشق چایخوری از این پودر را مصرف کنید. این درمان را به مدت چند ماه دنبال کنید.

روش دیگر این است که خیلی ساده قبل از آنکه دوره قاعدگی آغاز شود، یک قطعه شکر زرد بخورید.

* توجه: از این درمان در طول زمانی که پریود هستید، استفاده نکنید.

۷. دارچین

ادویه شفابخش دارچین فواید زیادی برای بدن دارد. اثر گرم‌کنندگی پودر دارچین گرفتگی‌های قاعدگی را کاهش می‌دهد، و هیدروکسی کالکون موجود در آن نیز به تنظیم میزان انسولین کمک می‌کند. نصف قاشق چایخوری پودر دارچین بردارید و آن را به یک لیوان شیر اضافه کنید. این ترکیب را به صورت روزانه به مدت چند هفته بنوشید.

مطلب مرتبط: ۱۲ درمان خانگی موثر برای تسکین سریع درد قاعدگی

به علاوه، شما می‌توانید چای دارچین نیز بنوشید، پودر دارچین را روی نان تست‌تان بپاشید، یا مرتبا چوب دارچین بجوید.

۸. انگور

به منظور پیشگیری از پریود نامنظم آب انگور را به صورت روزانه بخورید. همچنین می‌توانید انگور خام را در رژیم غذایی روزانه‌تان به مقدار متوسط بگنجانید. مصرف بیش از حد انگور ممکن است باعث شل شدن حرکات شود.

 

۹. جعفری، درمان پریود نامنظم

نوشیدنی جعفری به عنوان یکی از موثرترین داروهای خانگی برای مشکلات مربوط به قاعدگی در نظر گرفته می‌شود. جعفری را خرد کنید و آنها را همراه با کمی آب داخل مخلوط‌کن بریزید تا آب جعفری تهیه کنید. این نوشیدنی یک جایگزین عالی برای دارو است.

مطلب مرتبط: ۱۵ برترین خواص دمنوش جعفری برای پوست، مو و سلامتی

۱۰. انجیر

برای انجام این درمان خانگی پریود نامنظم ۵ انجیر بردارید و آنها را در یک فنجان آب بجوشانید. سپس آن را صاف کنید و نوشیدنی حاصل را به صورت روزانه مصرف کنید. این نوشیدنی چرخه قاعدگی شما را منظم خواهد کرد.

۱۱. درمان پریود نامنظم؛ زعفران

برای انجام این درمان یک قاشق چایخوری زعفران را در یک فنجان و نیم آب بجوشانید. اجازه بدهید بجوشد تا زمانی که مقدار آن به ۱ قاشق غذاخوری کاهش بیاید. یک قاشق مایع باقی‌مانده را به سه قسمت تقسیم کنید و آن را به مدت چند روز با مقادیر مساوی از آب، سه بار در روز بنوشید.

۱۲. خیار چنبر تلخ

تاثیر این ماده برای درمان پریود نامنظم ثابت شده‌است. آب آن را یک یا دو بار در روز به مدت چند هفته بنوشید. علاوه بر این، آب خیار چنبر تلخ بدن شما را از ابتلا به دیابت محافظت می‌کند.

۱۳. آب ‌دوغ و تخم تربچه

مقداری تخم تربچه را به شکل پودر دربیاورید. دو قاشق بزرگ از این پودر را به یک فنجان ‌آب دوغ اضافه کنید و خوب هم بزنید. این مخلوط را به صورت روزانه و به مدت دست کم سه ماه بنوشید. شما متوجه بهبودی خود خواهید شد.

۱۴. سرکه سیب، درمان پریود نامظنم

سرکه سیب طبیعی سطوح انسولین و قند خون را که به تنظیم دوره‌های قاعدگی به طور طبیعی کمک می‌کنند، کاهش می‌دهد. نصف قاشق غذاخوری سرکه سیب را همراه با آب یک بار در روز و قبل از وعده‌های غذایی‌تان مصرف کنید. این ترکیب مشکل پریودهای نامنظم را به خوبی حل می‌کند.

۱۵. کنجد و زیره سبز

به مقدار برابر از هر دو بردارید و آنها را آسیاب کنید و به شکل یک پودر دربیاورید. سپس عسل را به این مخلوط اضافه کنید. یک قاشق غذاخوری از این ترکیب را به طور روزانه مصرف کنید.

 

۱۶. ویتامین  سی

ویتامین سی تا حد زیادی در تولید استروژن نقش دارد. استروژن پوشش داخلی رحم را که دوره‌های قاعدگی را مدیریت می‌کند، تشکیل می‌دهد. اگر دوره‌های قاعدگی تان به صورت ۳۰ یا ۳۵ روزه رخ نمی‌دهد، میزان بالایی از ویتامین C مصرف کنید. برای این کار شما می‌توانید در رژیم غذایی خود پرتقال، سیب، گوجه فرنگی، انواع توت، و غیره را بگنجانید.

حتما توجه داشته باشید که دوز بالای ویتامین C برای زنان باردار پیشنهاد نمی‌شود چرا که ممکن است باعث سقط جنین شود.

۱۷. گیاه دارویی آنقوزه

این گیاه دارویی شامل ترکیبات شیمیایی است که می‌توانند اختلال هورمونی را درمان کنند. مقدار کمی از آنقوزه‌ پودر شده بردارید و آن را در کره‌ تصفیه ‌شده تفت بدهید. سپس آن را همراه با کمی عسل به شیر بز اضافه کنید. دوز توصیه شده‌ی آنقوزه ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلی ‌گرم در روز است.

۱۸. آب نیشکر، درمان پریود نامظنم

برای اینکه پریودهای تان منظم شوند، به مدت یک هفته قبل از شروع دوره‌ی قاعدگی آب نیشکر بنوشید.

۱۹. پنج ‌انگشت

ماده فعال موجود در درخت پنج ‌انگشت فعالیت غده‌ی هیپوفیز را منظم می‌کند. و به این ترتیب تعادل ترشحات هورمونی تخمدان را حفظ می‌کند. برای نرمال کردن زمان چرخه‌ قاعدگی باید این گیاه را به طور منظم مصرف کنید. مصرف دوز استاندارد ۳۰ تا ۴۰ میلی‌گرمی از این گیاه بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود.

لازم است توجه داشته باشید که اگر شما در حال مصرف هر گونه داروی باروری هستید، مصرف این گیاه توصیه نمی‌شود.

این گیاه را نباید در دوران بارداری مصرف کنید.

۲۰. نعناع

برای آماده کردن این درمان ترکیبی از یک قاشق چایخوری عسل و پودر نعناع خشک ‌شده آماده کنید. این ترکیب یک درمان عالی برای پریود نامنظم است. سه بار در روز و به مدت چند هفته این ترکیب را مصرف کنید.

۲۱. گیاه دارویی کوهوش آبی- درمان موثر پریود نامنظم

این گیاه دارویی به عنوان یک قاعده‌آور که سبب تحریک جریان قاعدگی می‌شود، عمل می‌کند. مصرف کوهوش آبی رگ‌های خونی را در رحم گسترش می‌دهد و منجر به گردش مناسب خون می‌شود. قبل از شروع دوره‌ی قاعدگی‌تان نوشیدنی تهیه شده از این گیاه را بنوشید یا عصاره‌ آن را مصرف کنید. برای دوز دقیق آن، با یک پزشک مشورت کنید.

* مصرف مقدار زیادی از این گیاه ممکن است باعث بروز سردرد، حالت تهوع، و فشار خون بالا شود.

* این درمان برای زنان باردار توصیه نمی‌شود.

۲۲. گیاه دارویی بومادران

برای درمان پریودهای نامنظم نوشیدنی تهیه شده از گیاه دارویی بومادران را میل کنید، یا آن را خیس بگذارید و نوشیدنی حاصل را مصرف کنید.

۲۳. کوهوش سیاه، درمان پریود نامنظم

فیتواستروژن ‌های موجود در این گیاه فعالیت هورمون‌ها را در بدن به حالت طبیعی درمی‌آورند و به این ترتیب به حل مشکلات قاعدگی کمک می‌کنند. از عصاره یا تنتور آن برای تنظیم کردن پریودهای‌تان استفاده کنید.

۲۴. برگ ریحان مقدس

مقدار کمی برگ تازه‌ ریحان مقدس را له کنید تا آب آن خارج شود. یک قاشق چایخوری عسل و به همین میزان آب ریحان را با هم ترکیب کنید. حالا کمی پودر فلفل روی این مخلوط بپاشید و آن را دو بار در روز برای درمان مشکل پریود نامنظم  میل کنید.

۲۵. گل ختمی

برای انجام این درمان، پنج گل ختمی تازه بردارید و آنها را در یک آبمیوه‌گیری له کنید تا به شکل خمیر صاف و یکدستی دربیاید. صبح‌ها این خمیر را با مقداری آب قبل از خوردن صبحانه میل کنید. مصرف این خمیر را باید هفت روز قبل از شروع چرخه‌ی قاعدگی‌تان شروع کنید. این درمان کمک می‌کند تا استروژن و پروژسترون در بدن به تعادل برسند و به تنظیم چرخه‌ی ماهانه‌ی شما کمک می‌کند.

۲۶. آناناس، درمان پریود نامنظم

اعتقاد بر این است که آناناس به تنظیم قاعدگی کمک می کند، اگرچه شواهد علمی کمی برای حمایت از این ادعا وجود دارد. یک آنزیم موجود در آناناس به نام بروملئین ممکن است به تسکین برخی از علائم PMS، مانند گرفتگی عضلات و سردرد کمک کند.

کلام پایانی

این راهکارهای خانگی برای درمان پریود نامنظم می‌توانند به شما کمک کنند تا نظم را به دوره‌های‌تان بازگردانید. برای منظم شدن قاعدگی‌تان همچنین بکوشید یک سبک زندگی سالم داشته باشید. در صورتی که به طور مداوم پریود نامنظم دارید، با یک متخصص زنان برای درمان مناسب مشورت کنید، به خصوص اگر بالای ۴۰ سال سن دارید.

* نکته بسیار مهم: قبل از این که هر یک از درمان‌های گیاهی قید شده در این نوشتار را شروع کنید حتما با یک پزشک مشورت کنید.

 

 

 

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *