خواص چای زنجبیل: ۹ خاصیت بی نظیر چای زنجبیل برای سرماخورگی و سرفه

توسطتحریریه خبرنامه

آذر ۱۰, ۱۴۰۰ به روز رسانی : آذر ۱۰, ۱۴۰۰ , ,
خواص چای زنجبیل برای سرماخوردگی

سرفه و سرماخوردگی بیماری‌های ناشی از بروز عفونت در بدن هستند. به عنوان مثال ممکن است سیستم ایمنی‌ بدن‌تان ضعیف شده باشد و بیماری بتواند به راحتی به بدن‌تان نفوذ کند. برای مقابله با این مشکل، بهتر است از مواد طبیعی استفاده کنید. در این نوشتار در مورد خواص چای زنجبیل برای سرفه و سرماخوردگی صحبت خواهیم کرد. چای زنجبیل مزایای زیادی برای سلامتی دارد که شاید هرگز به گوش‌تان نخورده باشد. در صورتی که اهل استفاده از گیاهان دارویی هستید، با ما در این نوشتار همراه باشید!

۱. زنجبیل خاصیت ضد درد دارد

این چای می‌تواند به تسکین درد و سوزش گلو کمک کند. علاوه بر این، می‌تواند التهاب را که موجب سرفه می‌شود، کاهش دهد. بنابراین، نوشیدن چای زنجبیل یا جویدن این ریشه‌ی خوراکی، می‌تواند به درمان سرفه و همچنین از بین بردن عامل ایجاد تحریک کمک کند.

۲. حاوی آنتی اکسیدان است

زنجبیل آنتی اکسیدان دارد و به همین دلیل چای آن به بهبود سرماخوردگی و سرفه کمک می‌کند. در حقیقت، زنجبیل دارای آنتی‌اکسیدان‌ها و اولئورزین است. اولئورزین توانایی از بین بردن سرفه را دارد. علاوه بر این، زنجبیل دارای ترکیبات معطری است به نام‌های گینجرول، شوگاول، زینگرون. در نتیجه این ترکیبات فوق‌العاده‌ی موجود در زنجبیل به تسکین سرفه کمک می‌کنند. عالی است، نه؟

۳. خواص ضدباکتریایی دارد

دمنوش زنجبیل دارای خواص ضد باکتری است و بنابراین می‌تواند عفونتی را که موجب بروز سرماخوردگی و سرفه شده، درمان کند. بر اساس یک مطالعه که در سال ۲۰۱۳ در ژورنال بین‌المللی طب پیشگیرانه منتشر شد، ثابت شده‌است که زنجبیل دارای خواص ضد التهابی، آنتی‌اکسیدانی و ضد میکروبی است و بنابراین داروی گیاهی مناسبی برای سرماخوردگی و آنفلوآنزا محسوب می‌شود. به این ترتیب هر زمانی که از سرماخوردگی و سرفه رنج می‌برید، چای زنجبیل همان چیزی است که باید در نظر داشته باشید.

۴. سرفه را درمان می‌کند

از خواص چای زنجبیل، درمان سرفه است. داروهای زیادی برای درمان سرفه در بازار وجود دارد. اما، نکته‌ای که هرگز نباید فراموش کنید این است که درمان طبیعی همیشه بهترین گزینه‌ای است که می‌توانید انتخاب کنید. برای تسکین و از بین بردن سرفه چای زنجبیل وجود دارد که به راحتی در دسترس است. بر اساس گزارشاتی از مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، سرفه را می‌توان با خوردن زنجبیلی که تحت بخار آب بوده و در عین حال استنشاق این بخار درمان کرد. البته این روش درمانی در عین حال می‌تواند به تسکین گلو درد نیز کمک کند. بنابراین، اگر از سرفه رنج می برید، می‌توانید روی زنجبیل حساب کنید. ساده‌ترین راه برای تسکین سرفه این است که چند بار در روز چای زنجبیل آماده کنید و آن را بنوشید.

مطلب مرتبط: ۱۲ دلیل که هر روز باید زنجبیل بخورید!

۵. از خواص چای زنجبیل کاهش التهاب است

همانطور که قبلا توضیح داده شد، چای زنجبیل می‌تواند به کاهش التهاب ناشی از سرماخوردگی و سرفه کمک کند. تاثیر چای زنجبیل برای کاهش التهاب بسیار بیش‌تر خواهد بود در صورتی که کمی لیمو نیز به آن اضافه کنید. همان‌طور که می‌دانیم لیمو به میزان فراوانی ویتامین C دارد، بنابراین می‌تواند التهابی را که منجر به گلودرد می‌شود، کاهش دهد. علاوه بر این، لیمو به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند و رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد. به این ترتیب با نوشیدن چای زنجبیل و لیمو، هم می‌توانید لطف بسیار بزرگی به بدن‌تان بکنید و هم از طعم و مزه‌ی عالی آن لذت خواهید برد.

مطلب مرتبط: پوست لیمو را به این ۸ دلیل دور نریزید

۶. به حذف سموم کمک می‌کند

چنانچه ثابت شده ‌است،‌ زنجبیل توانایی حذف سموم را از بدن دارد. در نتیجه، می‌تواند برای سرماخوردگی و سرفه مفید باشد. چای زنجبیل همچنین می‌تواند موجب کاهش سرگیجه، حالت تهوع، ناراحتی معده و استفراغ شود، اختلالاتی که معمولا با سرماخوردگی و سرفه همراه هستند. بنابراین، شما می‌توانید نوشیدن چای زنجبیل را به طور منظم برای درمان سرماخوردگی و سرفه شروع کنید.

۷. تنفس را بهبود می‌دهد

از دیگر خواص مهم چای زنجبیل برای سرماخوردگی و سرفه، بهبود اوضاع تنفس است. در واقع، زنجبیل می‌تواند با حذف موکوس از ریه‌ها که ممکن است علت اصلی بروز سرفه باشد، سیستم تنفسی را تمیز و پاکسازی کند. علاوه بر این، زنجبیل همچنین یک آرامش‌دهنده‌ طبیعی برای عضلات است که می‌تواند به کاهش اسپاسم کمک کند. بنابراین، اگر چای زنجبیل بخورید، یا قفسه‌ی سینه را با روغن زنجبیل، ماساژ بدهید تا حد زیادی اوضاع تنفسی‌تان که تحت تاثیر سرماخوردگی با اختلال مواجه شده، بهبود می‌یابد. چنین خاصیتی فوق‌العاده است، این‌طور نیست؟

۸. چای زنجبیل ویروس‌ها را می‌کشد

از قدیم‌الایام ریشه زنجبیل را برای درمان سرماخوردگی و سرفه استفاده می‌کردند. یکی از دلایل محبوبیت زنجبیل می‌تواند توانایی آن برای کشتن ویروس‌ها و عفونت‌های موجود در بدن باشد. برای استفاده از این خاصیت زنجبیل، می‌توانید ۳ تا ۴ بار در روز چای زنجبیل بنوشید.

۹. خواص چای زنجبیل؛ سیستم ایمنی را تقویت می کند

چای زنجبیل خواص ضد باکتری و ضد التهابی دارد و بنابراین می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. به این ترتیب بدن می‌تواند از بروز مشکلات خاصی از جمله سرماخوردگی و سرفه جلوگیری کند. به علاوه این چای در جلوگیری از عفونت و التهاب نیز دخیل است. از این رو، تردید نکنید و در فصل سرما و گسترش ویروس سرماخوردگی به طور منظم چای زنجبیل بنوشید.

دیگر خواص مهم چای زنجبیل:

۱۰. منبع خوبی از مواد معدنی است.

۱۱. به بهبود فرایند هضم کمک می‌کند.

۱۲. به کاهش وزن کمک می‌کند.

۱۳. استرس را از بین می‌برد.

۱۴. سلامت قلب و عروق را بهبود می‌دهد.

۱۵. متابولیسم بدن را تقویت می‌کند.

طرز تهیه‌ چای زنجبیل

ریشه تازه‌ زنجبیل را آماده کنید و بعد آن را به صورت ریز برش بزنید. در مرحله‌ بعد زنجبیل برش‌خورده را داخل آب جوش بریزید. به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید تا چای دم بکشد و بعد آن را بنوشید. در صورتی که تمایل دارید چای زنجبیل‌تان شیرین باشد،‌ می‌توانید کمی عسل به آن اضافه کنید. چای زنجبیل همراه با عسل به تسکین گلودرد نیز که یکی از علائم آزاردهنده‌ی سرماخوردگی است، کمک می‌کند. علاوه بر این، توصیه می‌شود که روزانه ۳ تا ۴ فنجان از این چای را برای درمان سرماخوردگی واز بین بردن سرفه مصرف کنید.

 نکاتی برای مصرف زنجبیل

– شما می‌توانید چای زنجبیل را خودتان در خانه تهیه کنید یا آن را به صورت کیسه‌ای از فروشگاه‌های مواد غذایی خریداری کنید. علاوه بر این، می‌توانید از زنجبیل برای حمام کردن نیز استفاده کنید. خیلی ساده کیسه‌های چای زنجبیل را در آب گرم داخل وان قرار بدهید و اجازه دهید به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بماند. پس از آن، می‌توانید بخار آن را برای تسکین التهاب و سرفه استنشاق کنید.

–  از دیگر گزینه‌هایی که می‌توانید برای سرماخوردگی و سرفه استفاده کنید، مصرف روغن معطر زنجبیل است. شما می‌توانید ۲۰ قطره روغن معطر زنجبیل را با روغن کرچک مخلوط کنید و از آن برای ماساژ قفسه‌ی سینه و پشت استفاده کنید. با انجام این کار، می‌توانید سرفه را از بین ببرید.

همچنین زنان باردار یا مادران شیرده بهتر است قبل از مصرف چای زنجبیل با پزشک صحبت کنند.

در نهایت اینکه، چای زنجبیل برای درمان سرماخوردگی و سرفه مفید است. بنابراین می‌توانید به جای استفاده از داروهای شیمیایی، چند فنجان از این چای مقوی را در طول روز بنوشید و از شر سرماخوردگی خلاص شوید. سالم و تندرست باشید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *