۸ نقشی که والدین کودکان موفق ایفا می کنند و فرزندانی فوق العاده بار می‌آورند

توسطعارفه انصاری

آذر ۵, ۱۴۰۰ به روز رسانی : آذر ۱۲, ۱۴۰۰
۸ نقشی که والدین کودکان موفق ایفا می کنند ویژگی های والدین خوب

الگوهای برجسته، روندها و فرمول‌ها کار و البته زندگی ما را آسان‌تر می‌کنند. اما شاید هرگز به گوش‌تان نخورده باشد که کسی در حال ایجاد کردن یک فرمول برای سخت‌ترینِ کارها است: بزرگ کردن فرزندان بسیار موفق. بله والدین کودکان موفق هم اسلوب و شیوه‌های خاصی دارند!
رونالد فرگوسن، استاد هاروارد و نویسنده کتاب “فرمول: حل کردن اسرار تربیت کودکان بسیار موفق”  اخیراً به روزنامه هاروارد گفت که او دقیقاً همین کار را کرده‌است.

فرگوسن مجذوب کارهایی بوده‌است که والدین برای شکل دادن به دانش‌آموزان با استعداد او انجام می‌دادند. بنابراین او و نویسنده همکارش تاتشا رابرتسون به طور جامع تاثیر سبک‌های مختلف فرزندپروری را بر موفقیت کودکان مطالعه کردند.

نتایج مطالعه‌ی آن‌ها چه بود؟

۸ نقش والدین کشف شد که فرگوسن می‌گوید فرمول فرزندپروری مناسب را تشکیل می‌دهد. “این نقش‌ها مانند الگویی پنهان بود که به تدریج خود را آشکار کرد – مجموعه‌ای از خصوصیات کاملاً شناخته‌شده و تحقیق‌شده، که پایه‌های موفقیت اساسی هستند.”

این هشت نقش را به خوبی ایفا کنید و فرزندانی فوق‌العاده بار بیاورید!

۱. والدین کودکان موفق؛ آنها خیلی زود شریک یادگیری فرزندشان می‌شوند

این نقش باعث می‌شود والدین قبل از شروع مدرسه، فرزند خود را به یادگیری در سن کم علاقمند کنند. فرگوسن شریک یادگیری زودهنگام را مهم‌ترین نقش در میان این ۸ نقش می‌داند.

۲. مهندس پرواز هستند

پدر یا مادری که محیط رشد کودک را تحت نظر دارد و اطمینان دارد که آن‌ها آنچه را که لازم دارند دریافت می‌کنند و وقتی نیازشان برآورده نمی‌شود مداخلات لازم را انجام می‌دهند.

این نقش به معنای والدین هلیکوپتری نیست، که به گفته‌ی فرگوسن “آنقدر در زندگی فرزندان‌شان درگیر هستند که برای آنها فضایی جهت ایجاد روابط مستقل، یادگیری نحوه مذاکره یا شناسایی منافع خودشان ایجاد نمی‌کنند.”

۳. آنها اصلاح‌گرند

در این نقش، والدین تضمین می‌کنند که هیچ فرصت کلیدی برای بهبود فرزندشان کم نیست – و اجازه نمی‌دهند کمبود منابع آنها را کند کنَد.

چنان‌چه فرگوسن می‌گوید، “والدین ممکن است در فقر زندگی کنند، اما اگر فرصتی را ببینند که به نظرشان برای موفقیت فرزندشان در مدرسه یا زندگی ضروری است، برای به دست آوردن آن از هر سدی عبور می‌کنند.”

۴. والدین کودکان موفق اهل کشف و کاشفی اند!

والدین کاشف با مراجعه به موزه‌ها، کتابخانه‌ها، نمایشگاه‌ها و غیره – به فرزندشان کمک می‌کنند تا جهان را کشف کند. آن‌ها هر کاری می‌کنند که به گسترش جهان بینی کودک‌شان کمک کنند. باز هم باید بگوییم که والدین موفق این کار را حتما انجام می‌دهند حتی اگر با کمبود منابع روبرو باشند. والدین کاشف در چگونگی ایجاد چنین تجربیاتی خلاق هستند.

۵. آنها فیلسوفند

فرگوسن می‌گوید این دومین نقش قابل اهمیت در این فهرست است، زیرا به کودکان کمک می‌کند تا هدف را پیدا کنند. در اینجا والدین سؤالاتی عمیق را در مورد زندگی را می‌پرسند و به آن‌ها پاسخ می‌دهند؛ آن‌ها هرگز ظرفیت کودک را برای درک زندگی و فهمیدن آن دست کم نمی‌گیرند.

۶. مدل هستند

این نقش در واقع الگوی کلاسیک است. والدینی که این کار را به خوبی انجام می‌دهند، در مورد این‌که کدام ارزش‌ها برای آن‌ها مهم است رک و راست هستند و تلاش می‌کنند تا آن ارزش‌ها را به فرزندان خود نیز منتقل کنند، فرزندانی که بعدها تمایل دارند که از والدین‌شان تقلید کنند.

۷. آنها مذاکره کننده هستند

این نقش به کودک می‌آموزد که در حین ایستادن برای خود و آنچه به آن اعتقاد دارد،‌ به دیگران و اعتقادات‌شان نیز احترام بگذارد (خصوصاً در مواجهه با افرادی که دارای قدرت و اقتدار هستند).

۸. والدین کودکان موفق صدای راهنمای کودک‌شان هستند

فرگوسن این نقش را اینگونه توصیف می‌کند: “صدای والدین در سر کودک پس از آنکه کودک خانه را ترک کرده‌است، مربی یک فرد بالغ و جوان در موقعیت‌های جدید زندگی است”.

محققان دانشگاه هاروارد اظهار داشته‌اند که مهم‌ترین ویژگی که والدین در موقعیت‌های متفاوت از خود نشان می‌دهند، صرفاً تصمیم‌گیری است برای این‌که پدر و مادری عالی باشند.

بنابراین بکوشید که این نقش‌ها را به بهترین نحو ممکن ایفا کنید. هیچ کدام از نقش‌ها همیشه آسان نیستند، اما همه آن‌ها برای دادن فرصت موفقیت به فرزندتان اهمیت بسیار زیادی دارند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *