جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 3 دقیقه
0
(0)

برای حفظ سلامتی، داشتن رژیم غذایی متعادل و سالم ضروری است. در واقع مواد معدنی و مغذی نقش مهمی در حفظ سلامتی ما دارد.  در میان ویتامین ها، ویتامین C یکی از مهم ترین مواد مغذی است که برای عملکرد سالم بدن ما مهم است. علاوه بر این مسئول تشکیل کلاژن در بدن است. هم چنین  برای رشد استخوان ها، سلامت رگ های خونی و بهبود زخم نیز ضروری است. به همین دلیل است که کمبود ویتامین C می تواند منجر به بسیاری از بیماری ها شود که ممکن است عوارض جدی در پی داشته باشد. در این نوشتار بیماریهای ناشی از کمبود ویتامین سی را با هم خواهیم دید. با ما همراه باشید!

1. اسکوربوت

اسکوربوت، بارزترین بیماری مرتبط با کمبود ویتامین C است. این بیماری، نشان دهنده کمبود شدید ویتامین C در رژیم غذایی است که منجر به کبودی، خونریزی لثه، ضعف، خستگی، بثورات پوستی یا ضایعات پوستی و موارد دیگر می شود.علایم هشدار دهنده اولیه ممکن است شامل خستگی مفرط، کاهش اشتها، تحریک پذیری و درد مفاصل باشد. در صورت عدم درمان، می تواند باعث کم خونی، التهاب لثه، خونریزی پوستی و غیره شود.

مطلب مرتبط: ۷ نشانه کم خونی که احتمالا اطلاعی از آنها ندارید

2. بیماریهای ناشی از کمبود ویتامین سی؛ پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید زمانی رخ می دهد که غده تیروئید هورمون های اضافی ترشح می کند. ویتامین C همراه با سایر مواد مغذی حیاتی برای سلامت تیروئید مهم است. همان طور که اشاره شد،کمبود طولانی‌مدت ویتامین C می‌تواند منجر به ترشح بیش از حد هورمون‌ها از غدد تیروئید، و پرکاری تیروئید شود. هم چنین می تواند منجر به کاهش وزن ناخواسته، تپش قلب، افزایش اشتها، عصبی بودن، لرزش، تغییر در نظم قاعدگی در زنان و موارد دیگر شود.

مطلب مرتبط: برای تنظیم هورمون های تیروئید، این میوه ها را به برنامه غذایی تان اضافه کنید

3. کم خونی

گنجاندن ویتامین C در رژیم غذایی بسیار مهم است. جدا از سایر فواید آن، ویتامین C به جذب آهن کمک می کند. آهن برای جلوگیری از بیماری هایی مانند کم خونی که د ر نتیجه کاهش تعداد گلبول های قرمز در بدن ایجاد می شود، حیاتی است. علائم کم خونی ممکن است شامل خستگی، رنگ پریدگی، تنگی نفس، سرگیجه، کاهش وزن و غیره باشد.

4. بیماریهای ناشی از کمبود ویتامین سی؛ خون ریزی لثه

ویتامین C برای سلامت دندان بسیار حیاتی است. نه تنها دندان های شما را تقویت می کند، بلکه از لثه ها نیز محافظت می کند. بنابراین کمبود ویتامین C می تواند منجر به خونریزی لثه و بیماری لثه شود.

5.بیماری های پوستی

همان طور که اشاره شد، این ویتامین نقش مهمی در حفظ سلامت پوست دارد. این ماده دارای خواص آنتی اکسیدانی است و نقش کلیدی در تولید کلاژن دارد. همچنین حاوی پروتئینی است که به وفور در بافت های پوست، مو، مفاصل و غیره وجود دارد.کمبود ویتامین C، همچنین به عنوان اسکوربوت شناخته می شود که منجر به ضایعات پوستی می شود. علائم اولیه آن شامل لکه های کوچکی  است که به خاطر خون ریزی زیر جلدی به وجود می آید.

حالا چگونه کمبود ویتامین C را درمان کنیم؟

گنجاندن غذاهای سرشار از ویتامین C در رژیم غذایی بهترین راه برای درمان این بیماری است. مرکبات، سبزیجات غنی از ویتامین C را زیاد مصرف کنید. از سیگار کشیدن باید اجتناب کنید. زیرا مطالعات ثابت کرده است که در بدن افراد سیگاری میزان ویتامین C کاهش می یابد. شما می توانید از مکمل های ویتامین C را نیز استفاده کنید. اما قبل از مصرف آن، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

 

 

 

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان