تقویت سیستم ایمنی کودکان: ۲۸ ماده غذایی که سیستم ایمنی کودکان را قوی تر می کنند

توسطتحریریه خبرنامه

مهر ۲۹, ۱۴۰۰ به روز رسانی : آذر ۱۲, ۱۴۰۰ , , ,
مواد غذایی برایتقویت سیستم ایمنی کودکان

 

آیا نگران این هستید که فرزندان‌تان در فصل سرما و بروز تغییرات آب و هوایی بیمار شوند؟ آیا می‌خواهید آنها را در برابر میکروب‌ها و ویروس‌های محیطی محافظت کنید؟ همه ما همین احساس را داریم! دیدن بیمار شدن بچه‌های کوچک ما و ابتلای آنها به ویروس‌ها یا سرفه و سرماخوردگی‌شان اصلا خوشایند نیست. اما دلیل بیمار شدن مداوم برخی از کودکان چیست؟ یک دلیل می‌تواند ضعف سیستم ایمنی باشد و بنابراین تقویت سیستم ایمنی کودکان گام مهمی در حفظ سلامتی آنها محسوب می‌شود.

از آنجایی که سیستم ایمنی کودکان هنوز در حال توسعه است، آنها مستعد ابتلا به بیماری‌ها و عفونت‌ها هستند. اما، برای بهبود سیستم ایمنی بدن آنها چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ پاسخ در آشپزخانه شما نهفته است. بله، تقویت سیستم ایمنی بدن برای کودکان مستلزم یک رژیم غذایی پر از ریز مغذی‌ها مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها است.

با ما در این نوشتار همراه باشید تا با فهرستی از ۲۸ ماده غذایی مفید برای سیستم ایمنی کودکان آشنا شوید.

۲۸ ماده‌ی غذایی که به تقویت سیستم ایمنی بدن کودک‌تان کمک می‌کنند

مواد غذایی و خوراکی‌ها به عنوان یک شفادهنده‌ی طبیعی عمل کرده و همواره به تقویت سیستم ایمنی بدن آن‌ها کمک می‌کند. به علاوه، آن‌چه می‌خوریم ساده‌ترین و ارزان‌ترین روش برای بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن است.

۱. سبزیجات برگدار

انواع سبزیجات به مبارزه با عفونت در بدن کمک می‌کنند و از همین رو یکی از بهترین مواد غذایی تقویت‌کننده‌ی سیستم ایمن بدن محسوب می‌شوند. سبزیجاتی مانند کلم، گل کلم، اسفناج (پالک)، کلم بروکلی، گوجه‌فرنگی (بادمجان رومی) و دیگر سبزیجات برگدار سبز باید در برنامه غذایی کودک‌تان قرار بگیرند. سبزیجات سبز با مواد مغذی، آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند بتا کاروتن و سایر کارتنوئیدها و همچنین سایر ویتامین‌های ضروری که برای سیستم ایمنی بدن ضرورت دارند، از جمله مواد غذایی هستند که حتما باید مصرف شوند.

۲.تقویت سیستم ایمنی کودکان؛ سبزیجات ریشه‌ای

براساس طب چینی، سبزیجات ریشه‌ای مانند سیب‌زمینی شیرین، هویج (زردک) و سیب‌زمینی (کچالو)، سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند و برای دستگاه تنفسی هم عالی هستند.

مطلب مرتبط: ۸ ماده غذایی برای کاهش اضطراب

۳. سیر، پیاز و زنجبیل

پیاز و سیر حاوی ترکیبات گوگردی هستند که به بدن کمک می‌کنند تا با سرطان مبارزه کند. علاوه بر این، هر سه‌ی آن‌ها ترکیبات فعال یا فلانوئید دارند که برای تقویت سیستم ایمنی کودکان عالی محسوب می‌شوند. ترکیبات فعال موجود در این مواد خوراکی عبارتند از آلیسین در سیر، کوئرستین در پیاز، شوگاول و گینجرول در زنجبیل.

مطلب مرتبط: ۱۲ دلیل که هر روز باید زنجبیل بخورید!

۴. فلفل کاین

این ماده غذایی یک منبع غنی از ویتامین C است. فلفل کاین ماده‌ای شیمیایی به نام کپسایسین دارد که به سیستم ایمنی بدن در مبارزه با سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می‌کند.

۵. کدو تنبل

این ماده‌ی خورکی سرشار است از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین A، ویتامین C، منگنز، منیزیم است و یک منبع غنی از فولات محسوب می‌شود. کدو تنبل را در رژیم غذایی فرزندتان بگنجانید. و ابدا از خواص بی نظیر تخمه کدو هم غافل نشوید!

مطلب مرتبط: ۸ ماده غذایی سرشار از منیزیم که بسیار سالم هستند

۶. زردآلو

این میوه پرطرفدار پر از ویتامین A، ویتامین C، پتاسیم و فیبر است. بنابراین، افزودن زردآلو به رژیم غذایی کودک‌تان ضرورت دارد.

۷. مرکبات

مرکبات در واقع برای همه فایده دارند. بنابراین، به فرزندتان مقدار بیشتری از میوه‌های خانواده‌ی مرکبات مانند پرتقال، لیمو و گوآوا بدهید. این میوه‌ها حاوی مقادیر خوبی از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که به تقویت سیستم ایمنی بدن فرزندتان کمک می‌کنند.

۸. انواع توت

توت‌ها از جمله توت‌فرنگی، تمشک، بلوبری و برخی دیگر. همه‌ی این توت‌ها حاوی فیتوکمیکال‌ها و فلاونوئیدها هستند. آن‌ها همچنین به میزان فراوانی آنتی‌اکسیدان‌ دارند و به تقویت ساخت سیستم ایمنی کمک می‌کنند.

۹. تخم‌ مرغ

تخم مرغ علاوه بر این‌ که منبع پروتئین و آهن، است ویتامین A هم دارد نوعی ویتامین محلول در چربی که به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. به فرزندتان تخم ‌مرغ و تست برای صبحانه و نیمرو برای ناهار و املت هم برای شام بدهید. جگر، محصولات لبنی و ماهی‌های چرب منابع دیگری از ویتامین A هستند.

آیا از علائم کم خونی فقر آهن در کودکان اطلاع دارید؟

۱۰.تقویت سیستم ایمنی کودکان؛  گوشت قرمز بدون چربی

بسیاری از بچه‌های کوچک نمی‌توانند گوشت بخورند. با این حال، هنگامی‌که فرزندتان شما کمی‌رشد کرده‌است، می‌توانید به او گوشت قرمز بدهید که یک منبع فوق‌العاده از آهن است. آهن موجود در گوشت قرمز آهن هم است که به راحتی توسط بدن جذب می‌شود. با این حال همیشه باید به یاد داشته باشید نوع بدون چربی گوشت را بخورید. سعی کنید از خوردن بیش از حد چربی پرهیز کنید.

۱۱. انواع ماهی و غذاهای دریایی

غذاهای دریایی از جمله صدف، صدف سیاه و گوش‌ماهی منابع مهم روی هستند. شما همچنین می‌توانید ماهی مرکب، میگو و سالمون را در رژیم غذایی کودک‌تان قرار دهید. با این حال، لطفا از دادن این غذاها به بچه‌های خیلی کوچک پرهیز کنید.

۱۲. قارچ (سمارق)

قارچ نیز یک منبع غنی از روی (زینک) است که تقویت‌ کننده‌ سیستم ایمن بدن محسوب می‌شود، بنابراین این ماده‌ی خوراکی را نیز در نمودار غذایی‌تان قرار بدهید. سایر منابع فوق العاده روی (زینک) را در این نوشتار بخوانید!

۱۳. عدس

این دانه های کوچک منبع غنی پروتئین هستند و با فولات و پتاسیمی ‌که دارند یک ماده غذایی عالی محسوب می‌شوند.

مطلب مرتبط: ۱۴ ماده غذایی که بهترین منابع پتاسیم محسوب می‌شوند

۱۴. نخود فرنگی

این ماده غذایی نیز برای کودک لازم است زیرا حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها، اسید فنولیک و پلی‌فنل‌ها است.

۱۵. تقویت سیستم ایمنی کودکان؛ غلات کامل و جوی دوسر

گندم، چاودار، جو و برنج قهوه‌ای منابع مهم ویتامین‌ها هستند. این مواد غذایی ویتامین B۶، پانتوتنوئیک اسید و فولیک اسید دارند. غلات کامل همچنین منبع ارزشمندی از فیبر محسوب می‌شوند.

۱۶. انواع جوانه‌ها

هرچند همه غلات دارای مجموعه‌ای از مزایا برای سلامتی هستند، جوانه زدن آن‌ها باعث افزایش این مزایا می‌شود. با جوانه زدن، مواد مغذی پنهان قابلیت دسترسی پیدا می‌کنند، بدین ترتیب بدن ما آن‌ّها را به راحتی جذب می‌کند. جوانه ها برای تقویت سیستم ایمنی کودکان عالی هستند.

۱۷. مغزیات ( آجیل) و دانه‌ها

دانه‌ها و مغزیات حاوی ویتامین E هستند که یک آنتی‌اکسیدان و تقویت ‌کننده‌ سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شود. به همین دلیل، کودک خود را به خوردن آجیل مانند بادام و گردو (چهارمغز)، و دانه‌هایی مانند تخمه‌ کدو تنبل، تخم کتان، تخمه‌ی آفتابگردان و غیره تشویق کنید. شما همچنین می‌توانید پودر میوه‌های خشک را برای بچه‌های خیلی کوچک در خانه آماده کنید.

۱۸. تقویت سیستم ایمنی کودکان؛ ماست

ماست اغلب به عنوان یکی از مواد غذایی فوق‌العاده که برای سلامتی بسیار فایده دارد توصیه می‌شود، زیرا “باکتری خوب” یا پروبیوتیک دارد. این ماده‌ی خوراکی سیستم ایمنی بدن شما را با مبارزه با چندین میکروارگانیسم تقویت می‌کند.

۱۹. زردچوبه

زردچوبه دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است. این ادویه کورکورمین دارد که نوعی آنتی‌اکسیدان بسیار مهم محسوب می‌شود.

اگر هر روز زردچوبه بخورید، چه اتفاقی برای بدن تان رخ می دهد؟

۲۰. عسل

عسل خواص ضد میکروبی دارد. علاوه بر این، گلو را با لایه‌ای می‌پوشاند و تحریک و سوزش ایجادشده در این ناحیه را تسکین می‌دهد. بنابراین، عسل به تسکین سرماخوردگی و سرفه که مشکل بسیار شایع بچه‌ها کوچک است، کمک می‌کند. با این حال، به یاد داشته باشید عسل را فقط به کودکانی که بالای یک سال سن دارند، بدهید.

۲۱. اسیدهای چرب امگا ۳

بدن انسان به اسیدهای چرب نیاز دارد. دریافت اسیدهای چرب مهم است، زیرا بدن ما نمی‌تواند آن‌ها را خودش تولید کند. به غیر از آجیل و دانه‌ها، می‌توانید اسیدهای چرب را به صورت مکمل نیز دریافت کنید. روغن کبد ماهی برای تقویت سیستم ایمنی بسیار مهم است.

مطلب مرتبط: ۸ نشانه پنهانی که بدن تان دچار کمبود اسیدهای چرب است

 

۲۲.تقویت سیستم ایمنی کودکان؛ سرکه سیب

سرکه سیب حاوی آنزیم‌ها، پروبیوتیک‌ها و اسیدهای آمینه است که برای بدن انسان بسیار ضروری هستند. سرکه سیب دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد، سیستم لنفاوی را تحریک می‌کند و عملکرد ایمنی را تقویت می‌کند. با این وجود سعی کنید سرکه سیب ارگاینیک را انتخاب کنید و به گونه‌ای مناسب آن را برای تقویت سیستم ایمنی کودکان استفاده کنید.

مطلب مرتبط: ۵ شیوه استفاده از سرکه سیب برای داشتن پوست زیبا

۲۳. مواد خوراکی دارای پروبیوتیک

پروبیوتیک یا باکتری خوب موجود در روده، کلید عملکرد درست سیستم ایمنی بدن ما است. برای تقویت عملکرد مناسب سیستم ایمنی، سعی کنید فرزندان خود را به یک نوشیدنی غنی از پروبیوتیک مانند کفیر یا یک نوشیدنی دیگر عادت بدهید. در کنار نوشیدنی‌ها، غذاهای غنی از پروبیوتیک مانند کلم‌ترش و کیمچی نیز بسیار مفید هستند. اگر غذا یا نوشیدنی پروبیوتیک ندارید، مصرف مکمل پروبیوتیک صبح و قبل از خواب با معده‌ی خالی مناسب است.

۲۴. سوپ

سوپ رقیق خانگی حاوی قلم و استخوان مواد معدنی و ژلاتین دارد. بدن شما به راحتی می‌تواند آن را جذب و به بهبود اوضاع سلامتی‌تان کمک کند.

۲۵. اکیناسه و خوک طلایی

اکیناسه فعالیت‌های گلبول‌های سفید را که سیستم ایمنی طبیعی بدن هستند، ا افزایش می‌دهد. آن‌ها در فرم تنتور در دسترس هستند. این گیاهان دارویی را خریداری کنید و به آب یا آبمیوه‌ی کودک‌تان اضافه کنید.

۲۶. تغذیه با شیر مادر

شیر مادر حاوی آنتی‌بادی‌های تقویت‌کننده‌ی سیستم ایمنی و گلبول‌های سفید خون است. این امر برای مبارزه با عفونت گوش، آلرژی، اسهال، پنومونی، مننژیت، عفونت‌های دستگاه ادراری و سندرم مرگ ناگهانی نوزاد بسیار ضروری است. شیر مادر علاوه بر کمک به رشد توان مغزی کودک، در برابر دیابت وابسته به انسولین، بیماری کرون، کولیت و انواع خاصی از سرطان در طول زندگی از فرزندتان محافظت می‌کند.

۲۷. هیدراته نگه داشتن بدن

واقعیت این است که آب واقعا هیچ جایگزینی ندارد. بسیار مهم است که مقدار زیادی آب به فرزندتان بدهید تا بدن‌‌اش هیدراته بماند. کودکان ممکن است در اثر کم‌آب شدن بدن‌شان کسل شوند. بنابراین، کودک‌تان باید به معنای واقعی کلمه آب فراوانی بنوشد. به خصوص، در طول فصل‌های شیوع آنفلوانزا، آب برای بدن انسان ضروری است تا سموم خارج شوند. بد نیست از عوارض دهیدراته شدن بدن مطلع باشید.

۲۸. رژیم غذایی مفید و متعادل

موارد قید شده در این نوشتار پر از مواد مغذی مختلف هستند و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. تمام کاری که باید انجام بدهید این است که تمام این موارد را در نمودار رژیم غذایی قرار دهید.  در صورتی که فرزند شما به هر یک از این مواد غذایی حساسیت داشت، آن را حذف کنید.

تقویت سیستم ایمنی کودکان- بایدها و نبایدهایی برای والدین

کودکان گاهی قادر نیستند که مشکل‌شان را به زبان بیاورند، بنابراین ما به عنوان افراد بزرگسال، این است که مراقب سلامت آن‌ها باشیم. در اینجا چند باید و نباید مخصوص والدین می‌بینید:

–  بهداشت را به طور مناسبی در موردشان رعایت کنید.

–  لباس تمیز تن‌شان کنید.

–  کودک‌تان باید روزی دو بار مسواک بزند یک بار قبل از خواب و یک بار هم صبح.

–  مقابل فرزندتان ابدا سیگار نکشید.

–  برای آن‌ها بشقاب، فنجان و ظروف جداگانه‌ای را تعیین کنید. این کار سبب می‌شود که انتقال میکروب‌ها محدود شود.

–  به طور روزانه ورزش کنید. کودک‌تان شما را می‌بیند و از شما یاد می‌گیرد که همیشه ورزش کند.

–  خانه را مرتب و تمیز نگه دارید.

–  مطمئن شوید که کودک‌تان خواب کافی دارد.

–  از دادن آنتی‌بیوتیک‌های غیر ضروری به کودک‌تان یا زدن یا واکسن غیرضروری اجتناب کنید.

مطلب مرتبط: ۲۵ قوی ترین آنتی بیوتیک طبیعی که شما را از داروهای شیمیایی دور نگه می دارد

–  مراقب سلامت ذهنی و عاطفی فرزندتان باشید.

–  درمان هومیوپاتی اغلب در رابطه با بچه‌ها ترجیح داده می‌شود. اعتقاد بر این است که هومیوپاتی گاهی اوقات زمان می‌برد اما مشکلات را به صورت ریشه‌ای درمان می‌کند. با این حال، در صورتی که یک مورد اورژانسی وجود دارد قطعا می‌توانید سراغ درمان آلوپاتیک نیز بروید.

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *