کنترل و تنظیم فشار خون با ۳۵ ماده غذایی بسیار موثر

توسطتحریریه خبرنامه

تیر ۱۴, ۱۴۰۰ به روز رسانی : تیر ۱۴, ۱۴۰۰

فشار خون بالا که به عنوان هایپرتنشن نیز شناخته می‌شود، افراد زیادی را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد. داروها، تغییرات رژیم غذایی و سایر اصلاحات در سبک زندگی می‌توانند فشار خون را پایین بیاورند، به کنترل و تنظیم فشار خون کمک کنند و در عین حال خطر بیماری‌های مرتبط را کاهش دهند. داشتن فشار خون بالا خطر ابتلا به بیماری قلبی، سکته مغزی و مشکلات کلیه را در فرد افزایش می دهد.

خبر خوب اینکه، بسیاری از محققان دریافته‌اند برخی مواد غذایی می‌توانند فشار خون بالا را کاهش دهند. با هم در این نوشتار خواهیم که برای پایین آوردن فشار خون کدام مواد غذایی را می‌توانید در برنامه غذایی‌تان قرار بدهید.

۱. فلفل دلمه‌ قرمز

این ماده غذایی خوشرنگ و زیبا سرشار از پتاسیم و نیز منبع خوبی برای منیزیم و کلسیم است. بسیاری از کارشناسان سلامت فلفل دلمه‌ قرمز را برای کاهش فشار خون توصیه می‌کنند. معمولا از این نوع فلفل به عنوان چاشنی غذا و بهبود طعم آن استفاده می‌شود. حتی می‌توانید آن را جایگزین نمک کنید.

۲. آب پیاز

برای بهره‌مند شدن از این فایده آب پیاز خیلی ساده، یک دوم قاشق چایخوری آب پیاز و عسل را با هم مخلوط کنید. این مخلوط را ۲ بار در روز به مدت ۱ تا ۲ هفته مصرف کنید. خیلی زود متوجه بهبود قابل توجهی در فشار خون خود خواهید شد. شما همچنین می‌توانید پیاز خام را همراه غذا بخورید.

۳. پالک (اسفناج)

پالک (اسفناج) سرشار از لوتئین و گزانتین است که این کاروتنوئیدها، از بین برنده مولکول‌های بی ثباتی به نام رادیکال‌های آزاد در بدن هستند قبل از اینکه رادیکال‌های آزاد بتوانند به بدن آسیب برسانند. کاروتنوئیدها در پالک و سایر گیاهانی که برگ سبز پر رنگ دارند، وجود دارند، برخی مطالعات نشان داده‌اند که که آن‌ها می‌توانند با سرطان دهان، معده و مری مقابله کنند و به دلیل این که سرشار از نیترات است به کنترل فشار خون کمک می‌کند.

۴. ریحان

برای انجام این درمان موثر آب ریحان تازه را آماده و همان مقدار عسل به آن اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. این ترکیب را هر روز صبح با معده خالی بنوشید.

۴. کنترل و تنظیم فشار خون؛ دانه‌ سویا

ویتامین‌ها، آمینواسیدهای ضروری، و یون‌های معدنی به‌ویژه پتاسیم و منیزیم را می‌توان در دانه‌های سویای تازه پیدا کرد. نکته‌ی خوب دیگر درباره‌ی سویا این است که سدیم آن کم است، بنابراین هر چند روز یک بار می‌توانید مقداری از آن مصرف کنید. بهترین روش این است که آن را به‌صورت خام بخورید تا مواد مغذی‌اش از بین نرود. هم‌چنین می‌توانید آن را آب‌پز کنید، اما مطمئن شوید سویا را بیش از حد نمی‌پزید و مواد مغذی موجود در آن را از نمی‌برید.

۵. چغندر

چغندر اشتهاآور و آرام بخش است. معده را تقویت و اسهال خونی را متوقف می‌کند. تنظیم فشار خون نیز از مهمترین مزایای این ماده غذایی است.

۶. تخم کتان

این دانه‌های مغذی واقعا برای سلامتی، به‌ویژه برای کاهش فشار خون فایده دارند. در واقع، مطابق با یکی از پژوهش‌هایی که در این رابطه انجام شده‌است، در طول ۶۶ ماه مصرف مداوم تخم کتان تغییر چشمگیری در فشار خون شرکت‌کنندگان ثبت شد. تخم کتان ترد است و به عنوان تنقلات قابل مصرف است. به علاوه طعم جالبی به سالادتان می‌دهد.

۷. کرفس

کرفس یک گیاه ادرار‌آور است به همین دلیل ضمن کاهش و کنترل فشار خون، تا حدودی در کاهش چربی و قند خون نیز موثر است. البته این خواص در ساقه کرفس کمی بیشتر از برگ آن است. تأثیر بسیار خوب کرفس در پایین آوردن اوره و اسید اوریک خون را نیز فراموش نکنید.

۸. عسل

نصف قاشق آب پیاز را با نیم قاشق عسل مخلوط کنید. آن را هم بزنید و دو بار در روز به منظور جلوگیری از فشار خون بالا و کنترل فشار خون مصرف کنید.

۱۰. تربچه

این گیاه خوش طعم و زیبا برای کنترل و تنظیم فشار خون عالی است. برگ و ریشه تربچه دارای مقدار فراوانی ویتامین ث است. مقدار ویتامین C موجود در برگ‌های این سبزی، نسبت به ریشه آن پنج برابر بیشتر است. ریشه نقلی و قرمز این سبزی همچنین دارای مقادیر فراوانی پتاسیم، اسید فولیک و مس است. اگر برگ آن همراه با غذا خورده شود کمک خوبی برای هضم غذا است. آب برگ تربچه برای تقویت چشم و قوه بینایی مفید است.

۱۱. شکلات

بله، درست خواندید! یک تکه شکلات تلخ می‌تواند به شما کمک کند فشار خون‌تان را پایین بیاورید!

۱۲. انگور

این میوه پرطرفدار سرشار از ویتامین و منبعی غنی از پتاسیم و فسفر است. خوردن انگور بر اساس برنامه‌ای روزانه به کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا کمک می‌کند.

چرا فشار خون را قاتل خاموش می نامند؟

۱۳. تخمه هندوانه

به میزان دو قاشق غذاخوری تخمه هندوانه خشک شده را بکوبید و له کنید. حالا، ۱ فنجان آب را بجوشانید و این دانه‌های خرد شده را به آن اضافه کنید. اجازه دهید برای مدت یک ساعت و یا بیشتر خیس بخورد، و بعد آن را صاف کنید. ۴ قاشق غذا خوری از این آب را، هر روز بنوشید.

۱۴. کاهو

این ماده غذایی خوش طعم و مزه تمیزکننده و رقیق‌ کننده خون است، فشار خون را کاهش می‌دهد و قند خون را پایین می‌آورد. این ۱۵ ماده غذایی نیز به طور موثری خون را رقیق می‌کنند.

۱۵. کلم پیچ

مطالعات نشان می‌دهند که مصرف کلم بروکلی و کلم پیچ می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. این دو نوع سبزی حاوی مقادیر زیادی از نوعی ماده شیمیایی موسوم به اسید گلوتامیک هستند.  به گفته محققان، اسید گلوتامیک یکی از شناخته شده ترین انواع اسید آمینه است و تقریبا یک چهارم از پروتئین های گیاهی و نزدیک به یک پنجم از پروتئین های حیوانی را تشکیل می دهد.

۱۶. موز

موز مقدار زیادی پتاسیم دارد و برای کنترل فشار خون عالی است. این میوه یک منبع غنی از ویتامین ب۶، ویتامین ث، و منیزیم است. اگر هر روز یک موز مصرف شود، فشار خون بالا را می‌توان کنترل کرد. در کنار موز، کشمش، زردآلو خشک، مویز، آب پرتقال (مالته)، اسفناج (پالک) و کدو حلوایی نیز به طرز شگفت‌انگیزی موثر هستند.

۱۷. سیر

برای بهره‌وری از این فایده سیر، دو حبه از آن را بکوبید. آن را ببلعید. شما همچنین می‌توانید سیر را به شکل پخته بخورید. سیر خام جریان خون را بهبود می‌بخشد و فشار وارده بر قلب را کاهش می‌دهد. این مواد غذایی نیز می‌توانند جریان خون را در بدن بهبود بدهند.

اگر نمی‌توانید سیر خام مصرف کنید، این کاری است که می‌توانید انجام دهید؛ چند قطره آب سیر تازه به ۱ قاشق غذا خوری آب اضافه کنید. این ترکیب را دو بار در روز بنوشید.

۱۸. آب نارگیل

این نوشیدنی مغذی به هیدراته نگه داشتن بدن کمک خواهد کرد. نوشیدن آب نارگیل بر یک مبنای روزانه می‌تواند فشار خون بالا را کنترل کند. در کنار خوردن آب نارگیل، روغن نباتی خود را با روغن نارگیل جایگزین کنید. این کار هم کمک زیادی خواهد کرد.

۱۹. شنبلیله

۲ قاشق غذاخوری تخم شنبلیله را در آب داغ به مدت چند دقیقه بجوشانید. سپس، آن را صاف کنید و از آن خمیر درست کنید. این خمیر را صبح به صورت ناشتا و در شب مصرف کنید.

۲۰. لیمو

هر روز آب لیمو مصرف کنید. این کار سطح فشارخون را پایین خواهد آورد. اما به این آب لیمو شکر یا هیچ شیرین کننده‌ دیگری اضافه نکنید.

۲۱. ماست (ساده و بدون چربی)

در صورتی که از کلسترول بالا، فشار خون بالا، و دیگر مشکلات سلامتی مشابه رنج می‌برید، ماست بهترین ماده غذایی است که می‌توانید مصرف کنید. ماست بدون چربی و ساده سرشار از پروتئین و یون‌های معدنی است، از جمله ۳ برترین یون که به آدم‌هایی با فشار خون بالا توصیه شده‌است. ماست تنها هنگام صبحانه لذت‌بخش نیست. شما می‌توانید از ماست استفاده کنید تا خوراک‌های دیگر را خلاقانه و سالم‌تر کنید.

۲۲. کنترل و تنظیم فشار خون؛ زنجبیل

عسل، زنجبیل و پودر زیره را در مقادیر مساوی، و به خوبی با هم مخلوط کنید. این مخلوط را دو بار در روز مصرف کنید.

۲۳. آب

هر روز ۸ لیوان آب بنوشید. با این کار هم فشار خون بالا و هم دیگر بیماری‌ها را کنترل خواهید کرد.

۲۴. گشنیز

یک دسته تازه تخم گشنیز و یک دسته کرفس همراه با ریشه را بردارید. آنها را با هم در آب بجوشانید و بعد صاف کنید. آب آشامیدنی خود را با این آب گشنیز و کرفس جایگزین کنید.

۲۵. روغن زیتون

از روغن زیتون در آشپزی و بر روی سالاد استفاده کنید.

۲۶. سیب

سیب سرشار از روی (زینک) است، و هر کس باید برای جلوگیری از فشار خون بالا هر روز یک سیب بخورد. این یکی از درمان‌های طبیعی موثر برای فشارخون بالا است. برخی دیگر از مواد غذایی سرشار از روی را در این نوشتار بیابید.

۲۷. نعناع

به منظور جلوگیری از فشار خون بالا دو قاشق غذاخوری از برگ نعناع خشک شده را مصرف کنید. می‌توانید آن را با آب لیمو مخلوط کنید یا روی سالاد بپاشید.

۲۸. هلو

این میوه خوش عطر و طعم حاوی یون‌های خوراکی است که یافتن‌شان در خوراکی‌های دیگر دشوار است. گفته می‌شود این یون‌های خوراکی در درازمدت فشار خون را کاهش می‌دهند، اما تغییرات چشمگیر نیز فورا قابل مشاهده است. در پژوهش‌های مختلف، تنها چند ساعت بعد از مصرف هلو، افت زیادی در فشار خون ثبت شده‌است. چون این یون‌ها خیلی کم‌یاب هستند، نمی‌توان خوراکی دیگری را با همین هدف جایگزین آن کرد.

۲۹. بروکلی

مصرف بروکلی می‌تواند احتمال ابتلا به فشارخون بالا را کاهش دهد.

 

۳۰. بادام

بادام نیز در فهرست خوراکی‌های موثر برای کنترل و تنظیم فشار خون قرار می‌گیرد. چند عدد بادام را شب خیس بگذارید و صبح روز بعد از آن خمیر درست کنید. این خمیر بادام آماده را به یک لیوان شیر ولرم اضافه کنید. هر روز از آن بنوشید. همچنین می‌توانید این شیر بادام را شب قبل از خواب بنوشید.

۳۱. زردچوبه

زردچوبه از درمان‌های گیاهی واقعا موثر برای فشار خون بالا است. مصرف زردچوبه به صورت روزانه می‌تواند شانس ابتلا به فشار خون بالا را کاهش دهد.

۳۲. لوبیاها

این دانه‌های مغذی مقادیر زیادی فیبر خوراکی دارند، و حاوی پتاسیم و منیزیم نیز هستند. گذشته از این‌که لوبیا سلامت روده‌تان را حفظ می‌کند، فشار خون را نیز پایین می‌آورد. بیشتر لوبیاها برای کاهش فشار خون فوق‌العاده هستند، هرچند دارای مواد مغذی منحصر به‌فرد و مجزا نیز هستند.

۳۳. کیوی

این میوه حاوی ترکیبات مغذی فراوان است، که باعث می‌شود درمانی فوق‌العاده باشد، نه فقط برای فشار خون بالا، بلکه برای کلسترول خون بالا و نیز کسانی که می‌خواهند وزن‌شان را کنترل کنند. برای کاهش کلسترول می‌توانید این ۱۰ ماده غذایی موثر را نیز در برنامه غذایی‌تان بگنجانید.

۳۴. کشمش

کشمش در فهرست کنترل فشار خون قرار می‌گیرد خواه آن را دوست داشته باشید و خواه نه. هم‌چنین اگر شک دارید که از فشار خون رنج می‌برید، کشمش فوق‌العاده است. شاید این فواید کشمش به خاطر محتوای پتاسیم، تانن، و آنتی‌اکسیدان آن باشد.

۳۵. تخمه‌ آفتاب‌گردان

تخمه‌ آفتاب‌گردان مقادیر زیادی اسید چرب غیر اشباع دارد. روغن آفتاب‌گردان در واقع از این اسیدچرب‌ها گرفته می‌شود. این تخمه‌ها سرشار از منیزیم هستند، یک ماده‌ی مغذی معدنی که اثبات شده‌است فشار خون را مستقیما کاهش می‌دهد.

کلام پایانی

این موارد برخی از بهترین خوراکی‌ها هستند که می‌توانید در رژیم غذایی‌تان بگنجانید تا به کنترل و تنظیم فشار خون‌تان کمک کنید. فهرست این خوراکی‌ها خیلی طولانی است، پس نباید نگران خوردن چیزهای تکراری باشید. هرچند داشتن یک رژیم متعادل مهم است، اما باید سعی کنید زمانی پیدا کنید تا از نظر جسمانی فعال‌تر باشید و ورزش کنید. بکوشید تمرین‌ها یا ورزش‌های جدید پیدا کنید که از آن لذت ببرید.

* نکته مهم: این مقاله فقط با هدف اطلاع‌رسانی ارائه شده‌است و جایگزین مشاوره یا کمک حرفه‌ای نیست. در صورت ابتلا به هر گونه بیماری، قبل از مصرف یا انجام درمان‌های طبیعی حتما با پزشک‌تان مشورت کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *